LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-1710
2023-03-29 Nr. 107-P-10
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.
Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos viceministrė Monika Juodvalkė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
1 |
|
|
Projekto 1 straipsniu keičiamo Vietos savivaldos įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 46 punkto nuostatoje siūloma įtvirtinti šią savarankiškąją savivaldybės funkciją: „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas ir erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras; kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“. Šios nuostatos įtvirtinimas keičiamame įstatyme diskutuotinas šiais aspektais: formuluotė „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas“ nedera nei su keičiamo įstatymo 6 straipsnio 25 punkto, nei su Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio nuostatomis. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 25 punktą savarankiškoji savivaldybės funkcija yra „savivaldybės saugomų teritorijų steigimas, apsauga ir tvarkymas“, o pagal Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 6 dalį apsaugos ir tvarkymo veiklą valstybiniuose rezervatuose, valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose (t. y. valstybės įsteigtose saugomose teritorijose) įgyvendina saugomų teritorijų direkcijos – biudžetinės įstaigos; formuluotės „erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ turinys nėra pakankamai aiškus. Manytina, kad „erdvinio miestovaizdžio formavimas“ yra vienas iš teritorijų planavimo tikslų, kuris įgyvendinamas rengiant atitinkamo lygmens teritorijų planavimo dokumentus. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 19 punktą savarankiškoji savivaldybės funkcija yra „teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas“. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad aptariamas projekto nuostatas savo turiniu apima minėtos keičiamo įstatymo nuostatos. Be to, šiose projekto nuostatose nėra aiškus sąvokos „miestovaizdis“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta galiojančiuose įstatymuose; formuluotė „kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“ nėra aiški dėl šių priežasčių: pirma, neaišku, kokie dokumentai yra kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatai, nes šių dokumentų nereglamentuoja jokie galiojantys įstatymai; antra, atkreiptinas dėmesys, kad iš kartu su teikiamu projektu susijusio Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-1708 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatų darytina išvada, kad kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatus turėtų tvirtinti savivaldybės taryba. Atsižvelgiant į tai, šios projekto nuostatos turėtų būti dėstomos keičiamo įstatymo 16 straipsnyje, nustatančiame savivaldybės tarybos kompetenciją. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
1 |
1; 2 |
|
Projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstomose pakeitimo esmėse nuorodos į „1 dalį“ ir „1 dalies“ brauktinos. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad kečiamas įstatymas yra susijęs su Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projektu Nr. XIVP-1708, Teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1709 bei su Seime svarstomu Kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projektu Nr. XIVP-485 (dėl jo 2021 m. birželio 23 d. Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę su prašymu pateikti išvadą), siūlytina gauti Vyriausybės išvadą dėl keičiamo įstatymo teisinio reguliavimo. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad Seime yra svarstomas Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1580, kuriuo šis įstatymas dėstomas nauja redakcija (numatoma įstatymo įsigaliojimo data – 2023 m. balandžio 10 d.), matytina, kad šis ir keičiamo įstatymo projektai turėtų būti derinami tarpusavyje. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija |
|
|
|
Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte siūloma „erdvinio miestovaizdžio formavimą, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ funkcija būtų perteklinė, nes įgyvendindamos esamas teritorijų planavimo įstatymo normas, savivaldybės tą jau vykdo. |
Pritarti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė |
1 |
|
|
Argumentai: Pateiktas siūlymas savivaldybėms priskirti į kurortus ir kurortines teritorijas patenkančių saugomų teritorijų priežiūrą, apsaugą ir tvarkymą nesuderintas su Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710 (toliau – VSĮ projektas) 6 straipsnio 25 punkto ir Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio nuostatomis: VSĮ 6 straipsnio 25 punkte nustatyta, kad savarankiškoji savivaldybių funkcija yra savivaldybės saugomų teritorijų steigimas, apsauga ir tvarkymas (ši nuostata įtvirtinta ir Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 7 dalyje), Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 8 dalyje – apsaugos ir tvarkymo veiklą valstybiniuose rezervatuose, valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose (valstybės įsteigtose saugomose teritorijose) įgyvendina saugomų teritorijų direkcijos. Siekiant darnaus teritorijų vystymo, planuojamos erdvinės struktūros, atskirų jos elementų (viešųjų erdvių, urbanistinių struktūrų, želdynų ir kita) inžinerinės ir socialinės infrastruktūros formavimo principai nustatomi kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose, kurių rengimą reglamentuoja TPĮ. Architektūros kriterijai, kuriais privaloma vadovautis, nustatyti Lietuvos Respublikos architektūros įstatyme. Vadovaujantis TPĮ 14 straipsnio 6 dalies 2 punkto nuostatomis, planuojamos teritorijos urbanistinės struktūros optimizavimas priskirtinas savivaldybės ir vietovės lygmens bendrųjų planų uždaviniams, žemesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose detalizuojami aukštesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose nustatyti planuojamos teritorijos erdvinės struktūros elementai (TPĮ 15 straipsnio 3 dalies 1 punktas). Atsižvelgiant į tai, kad VSĮ 6 straipsnio 19 punkte įtvirtinta, kad teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas yra savarankiškoji savivaldybių funkcija, VSĮ projekto 1 straipsnyje pateiktas siūlymas „erdvinio miestovaizdžio formavimą, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ nustatyti kaip naują savivaldybių savarankiškąją funkciją yra perteklinis, nes erdvinių struktūrų formavimo reikalavimai nustatomi kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose vadovaujantis TPĮ. Pasiūlymas: Nepritarti VSĮ 1 straipsnyje pateiktam siūlymui papildyti VSĮ 6 straipsnį nauju punktu ir nustatyti naują savarankiškąją savivaldybių funkciją „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas ir erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras; kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“. |
Pritarti |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: : Išanalizavus įstatymo projektą ir atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas siūloma Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1710 grąžinti iniciatoriams tobulinti.
6.2. Pasiūlymai: negauta.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro vedėja Birutė Pūtienė