1.
|
|
|
|
Argumentai:
Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo
2020 m. lapkričio 3 d. nutarimo (toliau – Konstitucinio Teismo nutarimas)
išvadoje nurodoma, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijai prieštarauja tik du
iš šešių Lietuvos Respublikos kultūros rėmimo fondo įstatymo Nr. X-1260
(toliau – KRF įstatymas) straipsniai: 3 straipsnis (1 dalies 1 ir 2
papunkčiai, 2 dalies 1 ir 2 papunkčiai) – tiek, kiek šiame straipsnyje
nustatytas konkretus praėjusių metų faktinių įplaukų iš akcizo pajamų už
parduotus alkoholinius gėrimus ir apdorotą tabaką dydis bei azartinių lošimų
mokesčio dydis, numatomas KRF planuojant kiekvienų metų valstybės biudžeto
asignavimus; 5 straipsnis – tiek, kiek pagal jį draudžiama perduoti KRF lėšas
į valstybės biudžetą ir per kalendorinius metus nepanaudotos KRF lėšos lieka
jo sąskaitoje ir naudojamos kitais metais.
Pabrėžtina, kad Konstitucinio Teismo
nutarimo išvadoje skelbiama, jog kvestionuotas KRF įstatymo 4 straipsnis
Konstitucijai neprieštarauja, o šis straipsnis nurodo, kad KRF lėšos naudojamos kultūros ir meno
projektams, programoms ir kitoms priemonėms, atrinktoms viešojo konkurso
būdu, finansuoti, be to, iš atitinkamų metų KRF lėšų skiriama ne daugiau kaip
4 procentai ekspertų paslaugoms ir tyrimų išlaidoms apmokėti.
Konstitucinio Teismo nutarimo 91.1.3,
91.2.2, 92.3.4 punktuose nurodyta, kad konkretūs KRF
šaltiniai iš valstybės biudžeto traktuotini kaip valstybinės politikos prioritetui – kultūros ir meno
rėmimui – įgyvendinti būtini valstybės lėšų šaltiniai, todėl patys šaltiniai
neprieštarauja Konstitucijos nuostatoms. Konstitucijai prieštarauja tik ta
KRF įstatymo dalis, kurioje nurodyti konkretūs KRF šaltinių iš valstybės
biudžeto dydžiai (tai ypač pabrėžta Konstitucinio Teismo nutarimo 91.1.4.2 punkte).
Taigi, Konstitucinio Teismo nutarime nurodyta tik tai, kurie KRF įstatymo
straipsniai ir kokia apimtimi prieštarauja Konstitucijai, tačiau niekur nėra
kalbama apie būtinybę panaikinti KRF ir jį reglamentuojantį įstatymą.
Priešingai, Konstitucinio Teismo nutarime nurodyta, kad KFR yra skirtas valstybinės politikos prioritetui – kultūros
ir meno rėmimui – finansuoti. Tad pripažinus KRF įstatymą netekusiu galios
būtų nepagrįstai panaikintas vienas svarbiausių kultūros finansavimo
šaltinių.
Be to, KRF sudaro galimybes pritraukti
papildomas lėšas, neapsiribojant vien valstybės biudžeto lėšomis. Būtent
todėl Konstitucinio Teismo nutarime visiškai nekvestionuojamas KRF įstatymo 3
straipsnio 1 dalies 3 papunktis, numatantis galimybę turėti kitų teisėtai
įgytų lėšų. Atkreipiame dėmesį, kad KRF pirmtako Kultūros ir sporto rėmimo
fondo šaltiniai įstatymu buvo nurodyti įvairesni – tarp jų valstybės ir
savivaldybių biudžetų tiksliniai asignavimai, juridinių ir fizinių asmenų
dovanotos (paaukotos) lėšos, palūkanos už bankuose saugomas KRF lėšas (šiuo
metu panašias galimybes gauti lėšų iš įvairesnių šaltinių turi Lietuvos
Respublikos inovacijų skatinimo fondo įstatyme numatytas Inovacijų skatinimo
fondas). Naudinga būtų pasiremti ir kitų šalių gerąja patirtimi, nustatant
KRF lėšų šaltinius: štai Estijos Kultūros rėmimo fondo lėšų šaltiniais gali
būti ne tik pajamos iš alkoholio ir tabako akcizų, azartinių žaidimų mokesčių,
bet ir fondui dovanotos lėšos, palikimai, taip pat įplaukos iš investuotų
fondo lėšų bei iš kitų ekonominių veiklų.
Lietuvos KRF skiriama parama labai svarbi
kultūros sričiai, tačiau KRF naikinimas iki šiol nėra pakankamai plačiai
išdiskutuotas su įvairiomis kultūrinėmis organizacijomis ir institucijomis.
KRF sukūrimas turi ilgalaikę istoriją ir yra susijęs su nepriklausomos
Lietuvos siekiniais formuojant kultūros politiką. Todėl KRF panaikinimas
turėtų neigiamą įtaką Lietuvos kultūros plėtrai, taptų žingsniu atgal mūsų
šalies kultūros politikoje.
Svarbu ir tai, kad Aštuonioliktosios
Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos 72.2. punkte kaip viena iš
pagrindinių iniciatyvų įtvirtintas KRF finansavimo modelio atnaujinimas, o ne
KRF panaikinimas, prisidengiant Konstitucinio Teismo nutarimo įgyvendinimu.
Minimame Vyriausybės programos punkte, atsižvelgiant į Konstitucinio teismo
nutarimą, įvardytas siekis atnaujinti KRF finansavimo modelį, nurodant:
„Stiprinsime KRF lėšomis finansuojamų kultūros ir meno projektų tęstinumą ir
sklaidą Lietuvos regionuose ir užsienyje, ypatingą dėmesį skirdami kultūros
ir meno projektų stebėsenai ir analizei.“ Abejotina, ar KRF panaikinimas gali
prisidėti prie šių Vyriausybės programoje numatytų tikslų įgyvendinimo.
Taigi teisinis KRF panaikinimo pagrindas
kelia daug abejonių, nes KRF panaikinimo nereikalauja nei Konstitucinio
Teismo nutarimas, nei Vyriausybės programa.
Pasiūlymas:
Pakeisti
Projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS
RESPUBLIKOS
KULTŪROS
RĖMIMO FONDO ĮSTATYMO NR. X-1260
PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
ĮSTATYMAS
LIETUVOS
RESPUBLIKOS
KULTŪROS RĖMIMO
FONDO ĮSTATYMO NR. X-1260 3 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS”
|
2.
|
1
|
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. Lietuvos Respublikos kultūros rėmimo fondo įstatymo
Nr. X‑1260 pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos kultūros rėmimo
fondo įstatymą Nr. X-1260 su visais pakeitimais ir papildymais.
1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Fondo lėšų šaltiniai
1. Fondo lėšas sudaro:
1)
3 procentai akcizo pajamų,
gautų už parduotus alkoholinius gėrimus ir apdorotą tabaką;
2) 10 procentų lėšų, gautų iš loterijų ir azartinių
lošimų mokesčio;
1) valstybės biudžeto lėšos;
2) dovanotos ar palikimu paliktos piniginės lėšos;
3) kitos teisėtai įgytos lėšos.
2. Planuojant kiekvienų metų valstybės biudžeto
asignavimus, Fondui numatoma:
1) 3 procentai praėjusių metų faktinių įplaukų iš
akcizo pajamų už parduotus alkoholinius gėrimus ir apdorotą tabaką;
2) 10 procentų praėjusių metų faktinių įplaukų iš
loterijų ir azartinių lošimų mokesčio.
2. Fondui skiriamų valstybės
biudžeto lėšų šaltinis bei jų dydis yra nustatomas planuojant kiekvienų metų
valstybės biudžeto asignavimus.
3. Fondui dovanotos ar palikimu
paliktos specifiniams tikslams skirtos piniginės lėšos gali būti naudojamos
tik tiems tikslams, kuriuos nurodė aukotojas ar palikėjas.
4. Siekiant gauti dovanotas,
palikimu paliktas ar kitas teisėtai įgytas pinigines lėšas, Fondo kaupimui
skirta sąskaita skelbiama Lietuvos kultūros tarybos tinklalapyje.“
|