LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2017-03-27 Nr. XIIIP-461
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Siekiant teisinio aiškumo bei dėstomų nuostatų tikslumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies pirmojoje pastraipoje vietoj žodžių „sudaroma iš vienodo skaičiaus lygiateisių narių, atstovaujančių valstybės institucijoms, draudėjų (darbdavių) organizacijoms ir apdraustųjų interesus ginančioms organizacijoms“ siūlome įrašyti žodžius „sudaroma taip, kad būtų vienodai ir lygiateisiškai atstovaujama valstybės institucijoms, draudėjų (darbdavių) organizacijoms ir apdraustųjų interesus ginančioms organizacijoms“.
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad į privalomojo sveikatos draudimo tarybą įeina penki Lietuvos Respublikos Vyriausybės skiriami valstybės institucijų atstovai. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalį šią tarybą sudaro ir jos sudėtį tvirtina sveikatos apsaugos ministras, t.y. formaliai Vyriausybė gali ne skirti, o deleguoti atstovus, kuriuos, savo ruožtu, į tarybos sudėtį savo įsakymu įtraukia sveikatos apsaugos ministras. Be to, pateikta formuluotė suponuoja, kad atstovus deleguotų ne pati Lietuvos Respublikos Vyriausybė, o atitinkamai Sveikatos apsaugos ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Finansų ministerija, Vyriausybės kanceliarija ir Valstybinė ligonių kasa. Atsižvelgiant į tai, siūlome nuostatą patikslinti, aiškiai nurodant valstybės institucijų atstovų delegavimo į Privalomo sveikatos draudimo tarybą procedūrą.
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 1 punkte brauktini žodžiai „Lietuvos Respublikos“ bei „prie Sveikatos apsaugos ministerijos“, nes Lietuvos Respublikos Vyriausybės santrumpa „Vyriausybė“ bei Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos pavadinimo santrumpa „Valstybinė ligonių kasa“ jau įvesta atitinkamai keičiamo įstatymo 6 bei 4 straipsniuose. Analogiško turinio pastaba dėl žodžių „prie Sveikatos apsaugos ministerijos“ išbraukimo taikoma ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 8 dalies 1 punktui.
4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 2 punkto a papunktyje nurodoma, kad į Privalomojo sveikatos draudimo tarybą įeina vienas darbdavių organizacijų atstovas, kuris deleguojamas bendru Lietuvos pramonininkų konfederacijos, Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos, Lietuvos verslo konfederacijos sutarimu. Pažymėtina, kad galimi atvejai, jog minėtos organizacijos sutarimo gali ir nepasiekti, todėl, pasibaigus senosios sudėties tarybos kadencijai ir laiku nesudarius naujos, formaliai nebūtų įmanoma įgyvendinti įstatymines nuostatas dėl tinkamo tarybos sudarymo. Atsižvelgiant į tai siūlytina tikslinti projekto nuostatas, užtikrinant tarybos veiklos nepertraukiamumą, t.y. tikslinga būtų numatyti alternatyvią vieno draudėjų (darbdavių) atstovo skyrimo tvarką tuo atveju, jei aukščiau minėtosios organizacijos nepasiektų bendro sutarimo. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 2 punkto e papunkčiui.
5. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 3 punkto c papunkčiu nustatoma, kad į Privalomojo sveikatos draudimo tarybą vieną atstovą kaip apdraustųjų atstovą deleguoja Lietuvos kaimo bendruomenių sąjunga. Svarstytina, ar sąjunga, kurios pagrindiniai tikslai susiję su siekiu Lietuvos kaimą daryti patrauklia ir saugia vieta, galėtų deleguoti atstovą, kuris tinkamai atstovautų apdraustųjų interesus Privalomojo sveikatos draudimo taryboje. Analogiška pastaba taikytina ir šio straipsnio 3 dalies 3 punkto d papunkčio nuostatai, numatančiai Jaunųjų gydytojų asociacijos, kurios pagrindiniai tikslai susiję su asociacijos narių interesų atstovavimu, užtikrinant kokybiškas darbo sąlygas ir profesinio tobulėjimo galimybes, teisę į tarybą deleguoti atstovą, kuris atstovautų apdraustųjų interesus.
6. Siekiant teisinio aiškumo bei derinant keičiamo įstatymo 28 straipsnio 4 ir 6 dalis projekto nuostatas tarpusavyje, siūlytina papildyti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 6 dalį, nurodant kad likus ne mažiau kaip 40 dienų iki tarybos kadencijos pabaigos ne tik kreipiamasi į deleguojančias institucijas ar organizacijas dėl naujų narių delegavimo, tačiau taip pat skelbiamas ir viešas kvietimas teikti kandidatus.
7. Atsižvelgiant į tai, kad privalomo sveikatos draudimo tarybos sudėtis sveikatos apsaugos ministro įsakymu tvirtinama in corpore, t.y. visos Tarybos įgaliojimai prasideda ir baigiasi vienu metu, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 5 dalyje siūlome nustatyti, kad ne Privalomo sveikatos draudimo tarybos nariai tvirtinami dvejų metų kadencijai, o kad pačios Privalomo sveikatos draudimo tarybos kaip kolegialios institucijos kadencija – du metai.
8. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos pirmininko statuso svarbą, siūlome projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 5 dalyje plačiau atskleisti tarybos pirmininko rinkimų procedūrą, t.y. apibrėžti vieno ar kelių galimų kandidatų iškėlimo galimybę, numatyti atvejus, kada esant daugiau nei vienam kandidatui nei vienas iš jų rinkimuose negauna pakankamo balsų skaičiaus, atskleisti pakartotinių tarybos pirmininko rinkimų tvarką.
9. Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 7 dalyje vietoj žodžio „skiriamas“ įrašytinas žodis „tvirtinamas“.
10. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 8 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad Privalomo sveikatos draudimo tarybos nariu negali būti įstaigų, įmonių, organizacijų, kurios verčiasi farmacine veikla, valdymo organų narys arba darbuotojas. Atkreiptinas dėmesys, kad tokia nuostata užkerta kelia keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 3 punkto d papunktyje numatytai jaunųjų gydytojų asociacijai deleguoti gydytoją, kuris dirba ligoninėje, kuriai, pvz., išduota vaistinės veiklos licencija.
11. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atskleisti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 8 dalies 2 punkte vartojamos formuluotės „susiję tarpusavyje tiesioginio pavaldumo santykiais“ turinį.
12. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad minimalius kompetencijos reikalavimus Privalomo sveikatos draudimo tarybos nariams nustato sveikatos apsaugos ministras. Atsižvelgiant į Privalomo sveikatos draudimo tarybos kaip valstybinės institucijos statusą, jos funkcijas ir reikšmę sprendžiant svarbiausius privalomos sveikatos draudimo klausimus, o taip pat siekiant reikalavimų tarybos nariams dėstymo sistematiškumo ir nuoseklumo, manome, kad minimalūs kompetencijos reikalavimai tarybos nariams turėtų būti nustatyti įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte.
13. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 11 dalyje nustatoma, kad Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nariai ir visuomeniniai patarėjai privalo elektroninėmis priemonėmis deklaruoti privačius interesus Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatos nenumato pareigos Privalomojo sveikatos draudimo tarybos visuomeniniams patarėjams deklaruoti privačius interesus (t.y. minėtieji asmenys nelaikomi asmenimis, dirbančiais valstybės tarnyboje), kartu turėtų būti keičiamas ir minėtasis įstatymas. Taip pat išbrauktini žodžiai „elektroninėmis priemonėmis“, nes privačių interesų deklaravimo tvarka ir būdai yra ne šio įstatymo, o aukščiau minėto Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reguliavimo dalykas.
14. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 13 dalies formuluotės suponuoja, kad visais 13 dalies 1-5 punktuose nurodytais atvejais, tarybos nario įgaliojimai nutrūksta savaime ir tik 6 punkte nurodytu atveju, sveikatos apsaugos ministras turi priimti formalų sprendimą dėl tarybos nario išbraukimo iš tarybos. Vertinant tokį siūlomą reguliavimą, atkreipiame dėmesį, kad Privalomojo sveikatos draudimo taryba nėra savaveiksmė institucija; ji sudaroma, jos sudėtis keičiama oficialiu administraciniu aktu – sveikatos apsaugos ministro įsakymu. Atsižvelgiant į tai, manome, kad keičiamo įstatymo 28 straipsnio 13 dalies 1, 3 ir 4 punktai tikslintini, nurodant, kad be šiuose punktuose nurodytų pagrindų, tarybos nario įgaliojimų pasibaigimui būtinas ir formalus sveikatos apsaugos ministro sprendimas dėl jo išbraukimo iš tarybos sudėties (ar pakeitimo kitu nariu).
15. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 13 dalies 1 punkte vietoj žodžių „įgaliojimų“ įrašytini žodžiai „Privalomojo sveikatos draudimo tarybos kadencijos“. Be to, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą pastabą, po žodžio „laikas“ įrašytini žodžiai „ir sveikatos apsaugos ministras patvirtina naują tarybos sudėtį“.
16. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 13 dalies 2-6 punktuose nurodytos sąlygos, kuomet tarybos nario įgaliojimai nutrūksta anksčiau tarybos kadencijos pabaigos. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina nustatyti, kad naujas tarybos narys į atsilaisvinusią vietą skiriamas likusiai tarybos kadencijos trukmei šiame straipsnyje nustatyta tvarka.
17. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 13 dalies 6 punkte siūloma nustatyti, kad tam tikrais atvejais Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narys išbraukiamas iš tarybos sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Vertinant šią nuostatą, ginčytina, ar sveikatos apsaugos ministras turėtų tvirtinti atskirą aprašą, numatantį tik Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nario išbraukimo iš tarybos sudėties esant šiame punkte numatytiems pagrindams tvarką. Galbūt turima omenyje, kad esant nurodytiems pagrindams tarybos nariai bus išbraukiami tarybos nuostatų nustatyta tvarka.
18. Pažymėtina, kad projekte nenurodžius vėlesnės įstatymo įsigaliojimo datos, įstatymo nuostatos įsigaliotų nuo jų oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija iki 2017 m. balandžio 15 d. priima šio Įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atsižvelgus į tai, kad įgyvendinamieji teisės aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su tuo teisės aktu ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina, projektas pildytinas nuostatomis dėl vėlesnio įstatymo įsigaliojimo. Be to, atkreipiame dėmesį, kad ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius aktus (įsakymus) tvirtina ministras, o ne ministerija, todėl šioje dalyje vietoj žodžio „ministerija“ įrašytinas žodis „ministras“.
19. Vadovaujantis Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 17 punktu bei atsižvelgiant į tai, kad Privalomojo sveikatos draudimo taryba teiktų nuomonę svarbiausiais privalomojo sveikatos draudimo klausimais, manytina, kad turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.
20. Atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus, vienintelė projekto 1 straipsnio dalis nenumeruotina.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]