LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-09-21 Nr. XIVP-3072
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 20 straipsnį ir jame įtvirtinti papildomo neapmokestinamo pajamų dydžio taikymą apskaičiuojant gyventojų apmokestinamąsias pajamas asmenims, auginantiems vaikus. Primintina, jog papildomo neapmokestinamojo pajamų dydžio taikymo atsisakyta nuo 2018 m. sausio 1 d., įvykdžius sisteminius pokyčius ir vietoj papildomo neapmokestinamojo pajamų dydžio taikymo nustačius kitokią išmokų vaikams mokėjimo tvarką – tikslines vaiko išmokas, kurios mokamos visiems vaikams, nevertinant šeimos pajamų pagal Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymą. Atsižvelgus į tai, svarstytina kaip projektu teikiamas siūlymas grąžinti papildomo neapmokestinamojo pajamų dydžio taikymą sistemiškai dera su Išmokų vaikams įstatymo nuostatomis.
2. Keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kaip apskaičiuojamos apmokestinamosios pajamos (kokios pajamos, išlaidos ar dydžiai atimami iš pajamų apskaičiuojant apmokestinamąsias pajamas). Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, projektu taip pat turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 5 punktas, įtraukiant papildomą neapmokestinamąjį pajamų dydį ir metinį papildomą neapmokestinamąjį pajamų dydį.
3. Keičiamo įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje nustatyta, jog metinės pajamų mokesčio deklaracijos turi teisę neteikti nuolatinis Lietuvos gyventojas, kuris nepageidauja pasinaudoti teise iš pajamų atimti šio Įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje nurodytas išlaidas ir per atitinkamą mokestinį laikotarpį gavo tik A klasei priskiriamų su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusių pajamų, kuriam neatsiranda pareiga perskaičiuoti mokėtiną pajamų mokestį atsižvelgiant į šio Įstatymo 6 straipsnio 11 ir 12 dalių nuostatas ir kuriam pritaikytas NPD neturi būti perskaičiuotas šio Įstatymo 20 straipsnyje nustatyta tvarka. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, projektu taip pat turėtų būti keičiama ir ši dalis, įtraukiant metinį papildomą neapmokestinamąjį pajamų dydį.
4. Keičiamo įstatymo 29 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog pagal šio straipsnio 2 dalį deklaruojamoms pajamoms taikoma MNPD dalis apskaičiuojama Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, projektu taip pat turėtų būti keičiama ir ši dalis, įtraukiant metinį papildomą neapmokestinamąjį pajamų dydį.
5. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigaliotų 2024 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Atsižvelgus į tai, projekte siūloma įstatymo įsigaliojimo data koreguotina.
6. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.
7. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:
7.1. atsižvelgus į projektu dėstomų pakeitimų turinį, projektu turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 20 straipsnio pavadinimas – jį papildant papildomu neapmokestinamuoju pajamų dydžiu;
7.2. projekto 1 straipsniu dėstomoje keičiamo įstatymo 20 straipsnio 7 dalyje žodis „neapmokestinamo“ keistinas žodžiu „neapmokestinamojo“, o 8 dalyje formuluotė „papildomas neapmokestinamasis pajamų dydis“ keistinas formuluote „papildomą neapmokestinamąjį pajamų dydį“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]