LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 42 straipsniO pakeitimo

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-11-15  Nr. XIVP–2080(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 42 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „Kai yra tarnybinė būtinybė valstybės institucijose ar įstaigose vykdyti funkcijas, kurioms atlikti reikia specialių karybos žinių, krašto apsaugos ministro įsakymu profesinės karo tarnybos karys, išskyrus profesinės karo tarnybos karį, turintį žvalgybos pareigūno statusą, gali būti laikinai, iki 3 metų, perkeltas į karjeros valstybės tarnautojo pareigas toje pačioje ar kitoje valstybės institucijoje ar įstaigoje, kai valstybės institucijų ar įstaigų vadovai šį klausimą suderina, ir profesinės karo tarnybos karys atitinka Valstybės tarnybos įstatyme nustatytus priėmimo į valstybės tarnautojo pareigas bendruosius reikalavimus ir pareigybės, į kurią jis perkeliamas, aprašyme nustatytus specialiuosius reikalavimus”. Atkreiptinas dėmesys, kad projektas teikiamas kaip susijęs su Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projektu, reg. Nr. XIVP-2066(3), kurio 14 straipsnio 14 dalyje numatyta, kad ,,Kai yra tarnybinė būtinybė, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis profesinės karo tarnybos karys gali būti laikinai perkeltas į karjeros valstybės tarnautojo pareigas kitoje valstybės institucijoje ar įstaigoje, kai valstybės institucijų ar įstaigų vadovai šį klausimą suderina”, t. y. nustatoma galimybė profesinės tarnybos karį laikinai perkelti į  karjeros valstybės tarnautojo pareigas tik kitoje valstybės institucijoje ar įstaigoje, todėl abiejų projektų nuostatos vertintinos kaip nederančios tarpusavyje.

2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 42 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „Tarnybinio būtinumo atveju profesinės karo tarnybos kario perkėlimo į karjeros valstybės tarnautojo pareigas terminas, valstybės institucijų ar įstaigų vadovams suderinus, gali būti pratęstas, tačiau ne ilgiau kaip 2 metams”, tačiau nenumatoma galimybė perkėlimo terminą pratęsti, kai profesinės karo tarnybos karys perkeltas į karjeros valstybės tarnautojo pareigas toje pačioje valstybės institucijoje ar įstaigoje. Siūlytina svarstyti, ar galimybė pratęsti perkėlimo terminą neturėtų būti numatyta ir pastaruoju atveju.

3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 42 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „Perkėlimo laikotarpiu valstybės institucija ar įstaiga, į kurią profesinės karo tarnybos karys perkeltas, moka šiam kariui ne mažesnį negu šiame įstatyme nustatyta tvarka apskaičiuotą tarnybinį atlyginimą, taiko profesinės karo tarnybos kariams nustatytą aprūpinimą (išskyrus aprūpinimą apranga), kitas garantijas”. Pagal teikiamą redakciją (vartojama formuluotė „institucija ar įstaiga, į kurią profesinės karo tarnybos karys perkeltas”) aptariama nuostata nebūtų taikoma, kai profesinės karo tarnybos karys būtų perkeltas į karjeros valstybės tarnautojų pareigas toje pačioje valstybės institucijoje ar įstaigoje, kas neatitiktų profesinės karo tarnybos karių lygiateisiškumo principo, todėl aptariama projekto nuostata tikslintina.

 4. Pažymime, kad projektas teikiamas kartu su Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projektu, reg. Nr. XIVP-2066(3) ir jo lydimaisiais įstatymų projektais, tarp jų Pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo projektu, reg. Nr. XIVP-2098(3), kuriais siūloma pertvarkyti valstybės politikų, valstybės pareigūnų, teisėjų, valstybės tarnautojų, kitų asmenų, įskaitant karius, gaunančių darbo užmokestį ar atlyginimą iš valstybės ar savivaldybės biudžeto, darbo apmokėjimo sistemą, tačiau vertinamu projektu nėra teikiami atitinkami profesinės karo tarnybos karių tarnybinio atlyginimo teisinio reguliavimo pakeitimai. Nors pagal Pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo projektą karių tarnybiniams atlyginimams apskaičiuoti nuo 2024 m. sausio 1 d. turėtų būti taikomas šiame projekte nurodytas pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis (1579,4 euro), vertinamame projekte nenumatyta nuo šios datos atitinkamai sumažinti  profesinės karo tarnybos karių tarnybinio atlyginimo koeficientų, taigi būtų nustatytas neišbaigtas, nenuoseklus ir neaiškus nuo 2024 m. sausio 1 d. taikytinas profesinės karo tarnybos kariams atlyginimo nustatymo teisinis reguliavimas. Atsižvelgiant į tai, projektas tobulintinas.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                                 Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Meškienė, tel. (8 5) 239 6089, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]