LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SU NEKILNOJAMUOJU TURTU SUSIJUSIO KREDITO ĮSTATYMO NR. XIi-2769 3, 6, 14 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-08-25 Nr. XIVP-3012
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, manytina, kad Su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 2 dalyje, 14 straipsnio pavadinime bei šio straipsnio 2 dalyje prieš formuluotę „nekilnojamojo turto vertinimas“ reikėtų įrašyti žodį „privalomasis“. Projekto 1 ir 3 straipsniai pildytini minėtomis nuostatomis.
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 12 punkte vartojama sąvoka „privalomasis turto vertinimas“, kurios turinys nei keičiamame įstatyme, nei teikiamame įstatymo projekte nėra apibrėžtas. Atkreipiame dėmesį, kad kartu teikiamo Privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3007 (toliau – projektas reg. Nr. XIVP-3007) 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžtas kiek kitokios sąvokos, t.y. „privalomasis turto arba verslo vertinimas“, turinys. Nėra pakankamai aišku, ar teikiamo įstatymo projekte vartojama sąvoka „privalomasis turto vertinimas“ turėtų būti suprantama taip, kaip yra nurodoma projekto reg. Nr. XIVP-3007 2 straipsnio 2 dalyje. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, keičiamo įstatymo 3 straipsnyje nereikėtų apibrėžti sąvokos „privalomasis turto vertinimas“ turinio.
3. Atsižvelgus į tai, kad projekto 3 straipsniu yra keičiama daugiau nei pusė keičiamo įstatymo 14 straipsnio dalių, šis straipsnis dėstytinas nauja redakcija.
4. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad kredito gavėjo pasirinktas turto arba verslo vertintojas turi būti nesusijęs su kredito išdavimo procesu, taip pat vadovautis kitais Privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatyme nustatytais reikalavimais. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis būtų vertinama, ar turto arba verslo vertintojas nėra susijęs su kredito išdavimo procesu. Pažymėtina, kad projekto reg. Nr. XIVP-3007 4 straipsnyje įtvirtinti turto arba verslo vertintojo nepriklausomumo reikalavimai, kuriuos taip pat turi atitikti turto arba verslo vertintojas. Neaišku, ar tie patys kriterijai turėtų būti taikomi nustatant, ar kredito gavėjo pasirinktas turto arba verslo vertintojas nėra susijęs su kredito išdavimo procesu. Siekiant aiškumo, svarstytina, ar projekte nereikėtų nustatyti sąlygas, kurioms esant turto arba verslo vertintojas būtų laikomas susijusiu su kredito išdavimo procesu.
5. Projekto 5 straipsnyje numatyta, kad šis įstatymas įsigalios 2025 m. gegužės 1 d. Pažymėtina, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, kuriuo sąvoka „darbingumas“ pakeista į sąvoką „dalyvumas“. Todėl vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina projektu pakeisti ir keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 4 punktą, kuriame vietoj žodžių ,,nedarbingu“ ir „darbingu“ įrašytini žodžiai „nedalyviu“ ir „dalyviu“, be to vietoje šiame punkte nurodyto Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nurodytinas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas.
Viešosios teisės skyriaus vedėja,
pavaduojanti departamento direktorių Jurgita Meškienė
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]