LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO NR. IX-1675 3, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 17, 21 IR 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

 PROJEKTO

 

2020-05-04 Nr. XIIIP-4775

Vilnius

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalyje dėstomo Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio tekstas pildytinas trūkstama dalimi, iš kurios išplaukia tekste dėstomi punktai.

2. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlytina tikslinti laikotarpio apibrėžimą, nes iš pateiktos formuluotės neaišku, ar nurodomas laikotarpis apimtų šeštą mėnesį. Atitinkamai siūlytume patikslinti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 2 punktą.

3. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje siūlytume tiksliau apibrėžti laikotarpį, nes formuluotė „kreipiasi praėjus ne mažiau kaip 6 mėnesiams“ suponuoja, kad asmuo galėtų kreiptis praėjus 6 mėnesiams ir daugiau, t. y. neribotą laikotarpį nuo paskutinio socialinės pašalpos gavimo laikotarpio. Be to, neaišku, kokia aplinkybė turima omenyje formuluotėje „nuo mėnesio, kurį ši aplinkybė atsirado“. Siūlytume nuostatą tikslinti nurodytais aspektais.

4. Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje siūlytume konkrečiai nurodyti, už kokį mėnesį papildomai skiriama ir mokama socialinė pašalpa – kalendorinį ar darbo, taip pat sukonkretinti, ar 12 mėnesių, nurodyti šioje dalyje, yra kalendoriniai ar darbo.

5. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnis yra pildomas nauja 2 dalimi, o buvusios 10 straipsnio 2–4 dalys laikomos atitinkamai 3–5 dalimis, siūlytina atitinkamai patikslinti šiame straipsnyje pateiktas nuorodas į šio straipsnio atitinkamas dalis.

 

6. Įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma vietoj šiuo metu galiojančio 3 hektarų žemės ploto normatyvo kaimuose nustatyti 6 hektarų normatyvą. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad šiuo pakeitimu siekiama padidinti „<…> žemės ploto normatyvą kaimuose nuo 3 iki 6 hektarų. Taip būtų sudarytos palankesnės sąlygos gauti piniginę socialinę paramą nepasiturintiems žmonėms, gyventiems kaimo teritorijoje.“ Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 15 straipsnyje, siekiant nepažeisti asmenų lygiateisiškumo ir proporcingumo principų, neturėtų būti atitinkamai tikslinami ir analogiškos paskirties normatyvai miestuose bei miesteliuose.

7. Atsižvelgiant į įstatymo projekto 8 straipsnio 2 dalimi siūlomus keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies pakeitimus, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalį, t. y. jame patikslinti nuorodą dėl neįskaitomų pajamų dalį, nurodytą šio straipsnio 1 dalies 23 punkte.

8. Įstatymo projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 3 dalies 6 punkte, kurio redakcija turėtų įsigalioti 2020 m. birželio 1 d., pateikiama nuoroda į 6 straipsnio 3 punktą, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 6 straipsnio redakcija, kuri įsigalios 2020 m. birželio 1 d., turi tik 2 punktus. Siūlytume nuorodas tikslinti.

9. Siūlytina tikslinti įstatymo projekto 11 straipsnio 2 dalį ir joje nustatyti ne tik galiojimo terminą, net ir normų įsigaliojimo datą, nes piniginė socialinė parama apskaičiuojama pagal kalendorinio mėnesio duomenis. Nenustačius normų įsigaliojimo datos, šios taisyklės turėtų būti taikomos nuo jų įsigaliojimo paskelbus Teisės aktų registre, todėl gali kilti neaiškumų šias normas taikant praktikoje.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalis įsigaliotų ją oficialiai paskelbus ir galiotų tik iki 2020 m. birželio 1 d.

10. Įstatymo projekto 11 straipsnio 4 dalyje, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekte numatomi skirtingi tam tikrų nuostatų įsigaliojimo ir galiojimo terminai, reikėtų aiškiai apibrėžti atskirų nuostatų įsigaliojimo terminus, vengiant apibendrintos formuluotės „iki šio įstatymo įsigaliojimo“, „įsigaliojus šiam įstatymui“ ir normų taikymą susieti su konkrečių dalių įsigaliojimu.

11. Pastebėtina, kad įstatymo projektu siūlomos nuostatos yra siejamos su šiuo metu paskelbto karantino laikotarpiu, tačiau galima situacija, kuomet karantinas būtų atšauktas, o po tam tikro laiko, pasikeitus aplinkybėms, vėl įvestas visoje šalyje ar tik tam tikrų savivaldybių teritorijose. Neaišku, kaip įstatymo projekto 11 straipsnyje nurodyti terminai ir laikotarpiai būtų skaičiuojami tokiu atveju. Svarstytina, ar atsižvelgiant į tai, nereikėtų atsisakyti normų, kurių galiojimas atšaukus karantiną būtų terminuotas (6 mėnesių laikotarpiai šio straipsnio 2 ir 3 dalyse).

 

 

12. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti reikės papildomų valstybės biudžeto asignavimų. Atsižvelgiant į tai, ir į tai, kad įstatymo projekto 11 straipsnio 7 dalyje papildomų valstybės biudžeto asignavimų skyrimas nėra sureguliuotas tinkamai, kartu su šiuo įstatymo projektu turėtų būti teikiamas Lietuvos Respublikos 2020 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.  

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]