LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO Nr. IX-1007 17 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 17 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – GPM įstatymo projektas) parengtas siekiant patikslinti formulę, pagal kurią apskaičiuojamas taikytinas neapmokestinamas pajamų dydis (toliau – NPD), atsižvelgiant į nuo 2025 m. sausio 1 d. didėsiančią minimalią mėnesinę algą (toliau – MMA), į kurią yra referuojama minėtoje NPD apskaičiavimo formulėje. Kartu siekiama išlaikyti didesnio NPD taikymo uždirbantiems iki maždaug vieno vidutinio darbo užmokesčio tęstinumą.
GPM įstatymo projektu taip pat siekiama Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo nuostatas suderinti su Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimais, kuriais nuo 2024 m. sausio 1 d. pakeistos asmens su negalia darbingumą apibrėžiančios sąvokos, kurios vartojamos ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme. GPM įstatymo projektu siūloma suderinti atitinkamas Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo nuostatose vartojamas sąvokas su Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme vartojamomis sąvokomis.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai ir rengėjai
Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento (direktorė Jūratė Laurikėnaitė, tel. 8 5 239 0151) Tiesioginių mokesčių ir tarptautinio apmokestinimo skyriaus (skyriaus vedėja Jurgita Lisauskienė, tel. 8 5 239 0269, el. paštas [email protected]) vyriausioji specialistė Rasa Totoraitė (tel. 8 5 239 0069, el. paštas [email protected]); Finansų politikos departamento (direktorius Irmantas Mikulėnas, tel. 8 5 219 9342), Pajamų analizės ir planavimo skyriaus vedėja Eglė Bajorinienė (tel. 8 5 219 9377, el. p. [email protected]).
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 20 straipsnyje nustatyta, kad apmokestinant pajamas iš darbo santykių ar jų esmę atitinkančių santykių taikomas maksimalus mėnesio NPD, kai mėnesio pajamos neviršija minimalios mėnesinės algos (toliau – MMA), galiojusios kalendorinių metų sausio 1 d. Gyventojams, kurių mėnesio pajamos viršija minimalią mėnesinę algą, taikytinas mėnesio NPD apskaičiuojamas pagal nustatytas NPD apskaičiavimo formules, kurių taikymas užtikrina nuoseklų taikomo NPD mažėjimą augant gyventojo pajamoms.
Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme vartojamos sąvokos, apibrėžiančios asmenį su negalia. Šios sąvokos nėra suderintos su Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme vartojamomis sąvokomis, išskyrus nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosiančias Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 21 straipsnio nuostatas, kurios buvo patikslintos priėmus Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 2, 8, 16, 17, 21 ir 37 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 12-1 straipsniu įstatymą.
4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Siūloma koreguoti taikytino NPD apskaičiavimo formulę, kuri būtų taikoma nuo 2025 m., atsižvelgiant į 2025 m. didėsiantį MMA.
Taikomo NPD apskaičiavimo formulė Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme yra sukonstruota taip, kad maksimalus taikytinas NPD (net jo nepadidinus) turi būti taikomas iki tuo metu galiojančio MMA, o pajamoms viršijus MMA, taikomas NPD nuosekliai mažėja, atsižvelgiant į gaunamų pajamų dydį. Kadangi MMA 2025 m. didės nuo 924 eurų iki 1 038 eurų, nekeičiant taikomo NPD apskaičiavimo formulės susidarytų situacija, kai 2 167 eurų per mėnesį uždirbančiajam gyventojui būtų taikomas 182,5 euro NPD, o 2 168 eurų per mėnesį uždirbančiajam – jau tik 125,3 euro NPD. Siekiant išvengti tokio lūžio susiformavimo, o taip pat išlaikant didesnio NPD taikymo uždirbantiems iki maždaug 1 vidutinio darbo užmokesčio (toliau – VDU) tęstinumą, turi būti atlikta techninė taikomo NPD apskaičiavimo formulės korekcija.
Siūlomi NPD pakeitimai 2025 metams pateikiami grafike.
Be to, atsižvelgiant į Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimus, kuriais nuo 2024 m. sausio 1 d. keičiamos šiame įstatyme vartojamos sąvokos, GPM įstatymo projektu siūloma suderinti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 17 ir 20 straipsnių nuostatas su minėtame įstatyme vartojamomis sąvokomis, apibrėžiančiomis asmenis su negalia.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus įstatymų projektus, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Galima priimtų įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priėmus įstatymų projektus, įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.
8. Įstatymų projektų atitiktis strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus įstatymų projektus, galiojančių įstatymų pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.
10. Įstatymų projektų atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams ir įstatymų projektų sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektais neapibrėžiama naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.
11. Įstatymų projektų atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir ES teisei
Įstatymų projektų nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms, ES dokumentams.
12. Įstatymams įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai ir terminai
Priėmus GPM įstatymo projektą, turės būti pakeistas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2019 m. gruodžio 12 d. įsakymas Nr. VA-93 „Dėl Pavyzdinės pajamų mokesčio deklaracijos GPM311 formos ir jos priedų formų ir jų užpildymo, pateikimo bei tikslinimo taisyklių patvirtinimo“ (rengėja – Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos).
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Patikslinus formulę, pagal kurią apskaičiuojamas taikytinas NPD, ir išlaikant didesnio NPD taikymą uždirbantiems iki maždaug 1 VDU, preliminariu skaičiavimu, valstybės ir savivaldybių biudžetai per metus neteks apie 94,7 milijono eurų pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio.
14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai, rekomendacijos ir išvados
Vertinimų negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
„Neapmokestinamasis pajamų dydis“, „gyventojų pajamų mokestis“.