LIETUVOS RESPUBLIKOS ATMINTINŲ DIENŲ ĮSTATYMO NR. VIII-397 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos atmintinų dienų įstatymo Nr. VIII-397 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau ‒ Įstatymo projekto) tikslas – įtvirtinti atmintinų dienų sąraše Pasaulinę nevyriausybinių organizacijų (toliau – NVO) dieną, taip pagerbiant ir primenant visuomenei apie šių organizacijų įnašą į valstybės ir visuomenės klestėjimą ir gerovę, darnų vystymąsi, pilietiškumo skatinimą ir valstybės stiprinimą.

Nevyriausybinis sektorius yra labai svarbus visuomenei ir ypač tai išryškėjo COVID 19 pandemijos bei karo Ukrainoje akivaizdoje, kuomet įvairios NVO dirbo susitelkusios, neskaičiuodamos nei valandų, nei resursų, kad kartu su valstybės institucijomis ir įstaigomis padėtų kiekvienam žmogui, kuriam tik buvo ir yra reikalinga pagalba. NVO lanksčiai ir operatyviai sureagavo ir sprendė kintančius visuomenės poreikius, sumobilizavo gausų savanorių būrį.

NVO veiklos sritys ir vykdomos funkcijos yra labai įvairios – nuo paslaugų teikimo socialinėje, švietimo, kultūros srityse iki pagalbos neįgaliesiems, žmogaus teisių apsaugos, aplinkosaugos ir kt. Dalyvavimas NVO veikloje, taip pat savanoriška veikla skatina asmenis imtis iniciatyvos, bendradarbiauti, prisiimti atsakomybę už bendruosius valstybės reikalus.

Todėl ypatingai svarbu sudaryti sąlygas ilgalaikei NVO sektoriaus plėtrai, vienijimuisi, tvariam bendradarbiavimui tarp savivaldos ir nacionalinių valdžios institucijų bei užtikrinti informacijos apie NVO sektorių sklaidą.

Įtvirtinat atmintinų dienų sąraše Pasaulinę NVO dieną siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į įvairiose viešosios politikos srityse veikiančių nevyriausybinių organizacijų veiklos svarbą ir pasiekimus bei suteikti platformą nevyriausybinėms organizacijoms keistis aktualia informacija ir gerosiomis praktikomis.

Įstatymo projektu siūloma vasario 27 d. minėti Pasaulinę NVO dieną, nes pirmą kartą buvo pasiūlyta minėti šią dieną 2010 m. Lietuvoje vykusio IX Baltijos jūros regiono NVO forumo metu, kai Lietuvos ir kitų Baltijos jūros regiono šalių NVO iniciatyva buvo priimta atitinkama rezoliucija, o pirmasis oficialus Pasaulinės NVO dienos atidarymo renginys įvyko 2014 m. vasario 27 d. Suomijos užsienio reikalų ministerijoje, dalyvaujant Europos Sąjungos, Jungtinių Tautų ir kitų institucijų ir organizacijų atstovams.

Šiuo metu Pasaulinė NVO diena yra minima daugiau nei 89 pasaulio valstybėse.

Įstatymo projekto uždaviniai:

- atkreipti visuomenės dėmesį į įvairiose viešosios politikos srityse veikiančių nevyriausybinių organizacijų veiklos svarbą ir pasiekimus bei suteikti platformą nevyriausybinėms organizacijoms keistis aktualia informacija ir gerosiomis praktikomis;

- paskatinti ir įkvėpti Lietuvos visuomenę aktyviai dalyvauti pilietinių organizacijų veikloje, taip didinant visuomenės atsparumą;

- skatinti savanoriškos veiklos plėtrą, siekiant, kad joje dalyvautų kuo daugiau žmonių.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Pirminis Įstatymo projekto siūlytojas – Nacionalinė NVO koalicija.

Įstatymo projekto iniciatorė ir rengėja – Seimo narė Viktorija Čmilytė-Nielsen.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu teisės aktuose Pasaulinė NVO diena kaip atmintina diena nereglamentuota.

Tuo tarpu galiojančiame Lietuvos Respublikos atmintinų dienų įstatyme atmintinomis dienomis, be kita ko, yra nustatytos su atitinkamomis organizacijomis ar institucijomis susijusios dienos: Tarptautinė teatro, Lietuvos teismų, Lietuvos advokatūros diena.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projekte siūloma į atmintinų dienų sąrašą įtraukti vasario 27 d. – Pasaulinę NVO dieną.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai

Priimtas įstatymas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir plėtrai neturės.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentui

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentui.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, kitų galiojančių teisės aktų keisti ar panaikinti nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projektu nėra nustatomos naujos sąvokos ir jas įvardijantys terminai.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos ir Europos Sąjungos dokumentų nuostatoms.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti nereikės priimti įgyvendinamųjų teisės aktų.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės (savivaldybių) biudžeto nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu nebuvo gauta specialistų vertinimų ir išvadų.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Atmintina diena, nevyriausybinė organizacija.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

Teikia

Seimo narė

Viktorija Čmilytė-Nielsen