LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

Pagrindinio komiteto IŠVADOS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCINIŲ BENDROVIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1835 PAPILDYMO 371 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-296

 

 2017-04-05 Nr. 108-P-12

Vilnius

 

Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: V.Sinkevičius, D.Kreivys, M.Bastys, E.Gentvilas, Z.Jedinskij, G.Landsbergis, T.Langaitis, R.Martinėlis, B.Matelis, V.Poderys, J.Razma, A.Skardžius.

Komiteto biuro: vedėja. R.Zabarauskienė; patarėjai: D.Šaltmeris, R.Duburaitė, R.Petkūnienė, L.Jasiukėnienė, R.Danė; padėjėjos Z.Jodkonienė ir G.Mickienė.

Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidentės vyr. patarėja L.Antanavičienė, Respublikos Prezidentės patarėja L.Adakauskienė, ūkio viceministras R.Burokas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-01-16

1

 

 

1. Projekto 1 straipsniu pildomo Akcinių bendrovių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 371 straipsnio pavadinimas neatitinka šio straipsnio turinio, todėl siūlytina tikslinti, siekiant jį suderinti su siūlomomis šiame straipsnyje nustatyti teisės normomis.

Pritarti.

1 straipsnio pavadinimą išdėstyti taip:

„371 straipsnis. Bendrovės, kurios akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip ½ visų balsų šios bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime, priklauso valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise, vadovo priėmimo į darbą ypatumai“.

 

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-01-16

1

 

 

2. Keičiamo įstatymo 37 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad bendrovės vadovą atitinkamas bendrovės organas renka, o ne jį skiria. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 1 ir 2 straipsniuose nuostatą ,,skiria“ nereikėtų pakeisti nuostata ,,renka“.

Pritarti.

371 straipsnio 1, 2 ir 3 dalis išdėstyti taip:

„1. Bendrovės vadovas priimamas į darbą penkerių metų kadencijai. Tas pats asmuo tos pačios bendrovės vadovu gali būti skiriamas renkamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.

2. Pasibaigus pirmajai kadencijai, bendrovės vadovas gali būti skiriamas renkamas antrajai penkerių metų kadencijai, jeigu bendrovės vadovo pirmosios kadencijos laikotarpiu bendrovė pasiekė jai nustatytus veiklos tikslus. Bendrovės pasiektų veiklos tikslų atitiktis jai nustatytiems veiklos tikslams vertinama Vyriausybės ar savivaldybės tarybos nustatyta tvarka. Pasibaigus antrajai kadencijai, bendrovės vadovas yra atšaukiamas iš pareigų.

3. Jei bendrovės vadovas buvo paskirtas išrinktas  bendrovės valdybos nariu, atšaukus jį iš pareigų, jis atšaukiamas ir iš įmonės bendrovės valdybos narių.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-01-16

1

 

 

3. Tikslintina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 371 straipsnio 3 dalis, kadangi pagal keičiamo įstatymo 33 straipsnio 6 dalį bendrovės valdybos nariai gali būti tik renkami. Be to, šioje dalyje vietoj žodžio ,,įmonės“ įrašytinas žodis ,,bendrovės“.

Pritarti.

Formuluotė išdėstyta prie Teisės departamento pastabos Nr. 2.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-01-16

2

2

 

4. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo į bendrovės vadovo pareigas tam tikram terminui priimtas asmuo toliau eina vadovo pareigas iki šio termino pabaigos. Pasibaigus terminui, įmonės vadovas atšaukiamas iš pareigų. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 371 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad tas pats asmuo tos pačios  bendrovės vadovu gali būti skiriamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, ar pasibaigus terminuotai darbo sutarčiai, iš bendrovės vadovo pareigų atšauktas asmuo vėl galėtų būti skirtas vadovo pareigoms naujai 5 metų kadencijai ir kaip turėtų būti skaičiuojama tokio asmens kadencija. Atkreipiame dėmesį, kad projekto 2 straipsnio 4-5 dalyse siūloma nustatyti, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo neterminuotai į bendrovės vadovų pareigas paskirtų asmenų vadovavimo bendrovei laikotarpiai yra priskiriami pirmajai ar antrajai kadencijai asmeniui einant tos pačios bendrovės vadovo pareigas. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar analogiškas nuostatas keičiamame įstatyme nereikėtų įtvirtinti ir bendrovės vadovų, su kuriais sudarytos terminuotos darbo sutartys, atžvilgiu.

Pritarti iš dalies.

Pagal šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos darbo kodekso 109 straipsnio 1 dalį terminuota darbo sutartis gali būti sudaroma maksimaliam 5 metų terminui. Atsižvelgiant į tai, siūloma pritarti komiteto išvadų rengėjo T.Langaičio siūlymui, kad terminuota sutartis prilyginama pirmai kadencijai, kai vadovas eina pareigas mažiau nei penkerius metus, ir antrai kadencijai, kai vadovas pareigas eina daugiau nei penkerius metus, bet mažiau nei dešimt metų. Tuo atveju, jeigu vadovas pareigas eina daugiau nei dešimt metų, pasibaigus su vadovu sudarytos terminuotos darbo sutarties laikotarpiui, vadovas atšaukiamas iš pareigų.

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-01-16

1

 

 

5. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, projekto 1 straipsnio pakeitimo esmėje brauktinas perteklinis žodis ,,nauja“.

Pritarti.

„Papildyti įstatymą nauju 371 straipsniu:“.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-01-16

2

7

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad pagal projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 371 straipsnio 2 dalį, bendrovės pasiektų veiklos tikslų atitiktis jai nustatytiems veiklos tikslams bus vertinama Vyriausybės ar savivaldybės tarybos nustatyta tvarka, siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalį.

Pritarti.

,,7. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija ir savivaldybės taryba iki šio įstatymo įsigaliojimo priima įgyvendinamuosius teisės aktus. Iki įstatymo įsigaliojimo bendrovės savininko teises įgyvendinanti institucija pakeičia bendrovės įstatus numatant juose vadovo kompetenciją, jo skyrimo, atšaukimo ir atsistatydinimo tvarką.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Europos teisės departamentas, prie Teisingumo ministerijos, 2017-02-01

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo Nr. VIII-1835 papildymo 371 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-296, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2017-03-22

 

 

 

Pritarti iš esmės iniciatoriaus pateiktam Įstatymo projektui Nr. XIIIP-296 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus.

Pritarti.

 

2.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-03-22

 

 

 

iš esmės pritarti įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiantį Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.

Pritarti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas (komiteto narys V.Poderys), 2017-04-03

1

 

 

Argumentai:

Siekiant didesnio objektyvumo vertinant valstybės valdomos įmonės vadovo kompetenciją ir galimybę užimti pareigas antrą kadenciją iš eilės, siūloma įstatymo projekto nuostatas patikslinti, kad būtų vertinami visi įmonei iškelti tikslai, o ne galimai pasirinktiniai.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsniu įstatymą pildančio 371 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Pasibaigus pirmajai kadencijai, bendrovės vadovas gali būti renkamas antrajai penkerių metų kadencijai, jeigu atsižvelgiant į tai, ar  bendrovės vadovo pirmosios kadencijos laikotarpiu bendrovė pasiekė visus jai nustatytus veiklos tikslus. Bendrovės pasiektų veiklos tikslų atitiktis jai nustatytiems veiklos tikslams vertinama Vyriausybės ar savivaldybės tarybos nustatyta tvarka. Pasibaigus antrajai kadencijai, bendrovės vadovas yra atšaukiamas iš pareigų.“

Pritarti.

 

 

Ekonomikos komitetas (komiteto narys T.Langaitis), 2017-04-04

2

2

 

Argumentai:

Įstatymo projekte aiškiai išdėstytos nuostatos dėl vadovų kadencijų, kai vadovai dirba pagal neterminuotas sutartis. Tačiau nėra tiksliai nustatyta, kaip kadencijos skaičiuojamos tais atvejais, kai vadovai dirba pagal terminuotas sutartis, kurių gali būti kelios iš eilės.  Todėl siūloma nustatyti analogišką rotacijos tvarką įmonių vadovams, kurie dirba pagal terminuotas sutartis. 

Pasiūlymas

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo į bendrovės vadovo pareigas tam tikram terminui priimtas asmuo toliau eina vadovo pareigas iki šio termino pabaigos. Pasibaigus terminui bendrovės vadovas atšaukiamas iš pareigų. Darbo pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytą terminuotą darbo sutartį laikotarpis prilyginamas pirmajai kadencijai einant bendrovės vadovo pareigas mažiau nei penkerius metus, antrajai kadencijai prilyginamas laikotarpis einant pareigas daugiau nei penkerius, bet mažiau nei dešimt metų. Kai bendrovės vadovas į šias pareigas buvo paskirtas terminuotai ir iki šio įstatymo įsigaliojimo eina pareigas daugiau nei dešimt metų, vadovas pareigas eina iki terminuotos darbo sutarties pabaigos, o šiam terminui suėjus, bendrovės vadovas atšaukiamas iš pareigų.“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: V.Poderys.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Virginijus Sinkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris