LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Neįgaliųjų teisių komisija

 

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

DĖL MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 76, 82, 821 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 822 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-5349)

 

2021-05-24  Nr. -P-144-13

Vilnius

 

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Neįgaliųjų teisių komisijos pirmininkė Monika Ošmianskienė, pirmininkės pavaduotoja Vaida Giraitytė,
Justas Džiugelis, Linas Kukuraitis, Matas Maldeikis, Orinta Leiputė, Andrius Palionis, Rimantė Šalaševičiūtė, Arūnas Valinskas; Seimo kanceliarijos patarėja, aptarnaujanti Neįgaliųjų teisių komisiją, Monika Urmonienė.

Kviestieji asmenys: Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Studijų, mokslo ir technologijų departamento Studijų skyriaus vyriausioji specialistė Salvinija Petrulytė, Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Justina Jakštienė, Lietuvos negalios organizacijų forumo projektų vadovė Lina Garbenčiūtė, Lietuvos negalios organizacijų forumo administracijos direktorė Henrika Varnienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2020-11-09)

 

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte numatyta, kad siekiant racionaliau naudoti valstybės biudžeto lėšas, siūloma nustatyti, kad studentui būtų mokama viena išmoka – stipendija neįgaliajam. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 821 straipsnį aukštųjų mokyklų trumposios, pirmosios, antrosios, trečiosios pakopų, vientisųjų ir profesinių studijų studentams iš valstybės biudžeto lėšų mokamos socialinės stipendijos, kurios dydis 6,5 bazinės socialinės išmokos dydžio per mėnesį. Ši stipendija yra skiriama studentui, kuris turi teisę gauti arba gauna socialinę pašalpą pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą. Pagal Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 20 punktą, stipendijos, kurios yra teikiamos aukštųjų mokyklų pirmosios, antrosios pakopų, vientisųjų ir laipsnio nesuteikiančių studijų studentams, yra neįsiskaitomos į visų bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gaunamas pajamas piniginei socialinei paramai gauti. Atsižvelgiant į šias nuostatas, įstatymo projektu 4 straipsniu siūloma nustatyti stipendija neįgaliajam, kuri bus 13,33 bazinės socialinės išmokos dydžio per mėnesį, nebus įskaitoma į pajamas piniginei socialinei paramai gauti, todėl toks asmuo dar įgytų teisę gauti ir socialinę stipendiją. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal šiuo metu galiojančio keičiamo įstatymo 821 straipsnio 4 dalį, studentui, kuris turi teisę gauti ir socialinę paramą ir kuris yra neįgalus, skiriama tik viena socialinė stipendija.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2020-11-09)

4

(822)

 

(2)

 

(2)

Projekto 4 straipsniu pildomo įstatymo 822 straipsnio 2 dalies 2 punkte vietoj žodžių „tos pačios pakopos“ įrašytini žodžiai „tam tikros pakopos“, o vietoj žodžių „vėl pradeda studijuoti“ – žodžiai „po negalios nustatymo vėl pradeda studijuoti tos pačios pakopos, ar vientisosiose ar profesinėse studijose“.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2020-11-09)

4

 

 

Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto 4 straipsnio pakeitimo esmėje po žodžio ,,papildyti“ įrašytinas žodis ,,Įstatymą“ bei dėstomo 822 straipsnio pavadinimas rašytinas paryškintomis raidėmis.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos negalios organizacijų forumas (2021-05-21)

 

 

 

Įvertinę LR Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 76, 82, 821 str. pakeitimo ir papildymo 822 str. įstatymo projektą teikiame pastebėjimus dėl aukštojo mokslo prieinamumo, paramos bei pagalbos sistemos žmonėms turintiems negalią. LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, 2020 m. šalyje studijavo 653 studentai turintys negalią. Tai yra mažiau nei 1 proc. nuo visų studijuojančių ir šis skaičius nuolatos mažėja.

Dabartinė paramos studentams su negalia sistema orientuota į finansinės paramos teikimą studentams, turintiems mažesnį nei 45 proc. darbingumą jų dėl negalios kylantiems poreikiams užtikrinti. Studentai turintys didesnį darbingumo lygį, finansinės paramos gauti negali, nors taip pat gali turėti dėl savo negalios kylančių poreikių. Šiuo metu finansinę paramą administruoja dvi institucijos – LR Neįgaliųjų reikalų departamentas prie SADM bei Valstybinis studijų fondas.

Pritariame šių dviejų finansinių paramų apjungimui, tačiau norime pateikti nerimą keliančius pastebėjimus dėl aukštojo mokslo prieinamumo žmonėms turintiems negalią.

·                     Skiriama finansinė parama šiuo metu ir toliau planuojama skirti tik mažesnį nei 45 proc. darbingumą turintiems studentams. Mažesnę negalią turintys studentai negali pretenduoti į išmoką ar pagalbą. Nors iš tiesų siekiant didinti studijų prieinamumą pagalba turi būti individualizuota, ar bent jau diferencijuota (pagal individualius poreikius). Nes net skiriant valstybės mastu dideles lėšas išmokoms, studentų su negalia skaičius mažėja.

·                     Šiuo metu finansinė parama pririšta prie akademinių pasiekimų (keliamas reikalavimas dėl skolų (ne)turėjimo), tai reiškia, jog turintys skolų studentai praranda galimybę gauti finansinę paramą, nors jų negalios poreikiai niekur nedingsta. Valstybės skiriama tikslinė finansinė parama turėtų būti grįsta poreikiu ir jo įvertinimu.

·                     Šiuo metu mokamos išmokos dalinai iš valstybės biudžeto ir dalinai iš ES fondų. Pasibaigus ES paramos lėšoms įstatymu įtvirtintos išmokos turės būti skiriamos iš valstybės biudžeto. ES fondų lėšų naudojimui yra keliami reikalavimai dėl sisteminių struktūrinių pokyčių ir tvarumo užtikrinimo, todėl lėšos skiriamos studijų prieinamumui didinti turi sukurti sistemą, kurioje galėtų studijuoti bet kuris negalią turintis studentas.

·                     Dabartinis įstatymo pakeitimas siūlo daugiau simbolinį aukštojo mokslo prieinamumo žmonėms su negalia sistemos pokytį, tačiau esminio proveržio jis neatneš. Reikėtų platesnės diskusijos dėl aukštojo mokslo ir studijų (proceso, turinio ir aplinkos) prieinamumo įvairių negalių turintiems asmenims. Deja, patvirtinus šį projektą liktų galioti nuostata, jog studentams su negalia toliau „kompensuojame nepatogumus“ dėl studijų neprieinamumo, tačiau aukštojo mokslo sistema ir toliau lieka neprieinama.

Pritarti

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė M. Ošmianskienė (2021-05-20)

4

(822)

 

 

(3)

 

 

(3)

Argumentai:

Socialinės paramos siejimas su akademiniais pasiekimais (skolų (ne)turėjimu) anksčiau ilgą laiką buvo taikomas ir šioms išmokoms, ir socialinei stipendijai. Ne vienus metus šis klausimas keltas studentų organizacijų ir 2019 metais pagaliau buvo panaikinta nuostata-reikalavimas neturėti akademinių skolų siekiant gauti socialinę paramą, stipendiją studijoms.

Šiuo Įstatymo projektu bandoma vėl grąžinti šią nuostatą, kuri yra iš principo ydinga. Jei valstybė skiria socialinę paramą, ji turėtų būti grįsta žmogaus, turinčio negalią, poreikiais, turėtų būti remiamasi poreikių įvertinimu arba bent jau socialiniais, o ne meritokratiniais kriterijais.

Pasiūlymas:

Išbraukti Įstatymo projekto 4 straipsnyje dėstomo įstatymo 822 straipsnio 3 dalies 3 punktą:

,,3) aukštosios mokyklos nustatyta tvarka turintys daugiau kaip 3 akademines skolas“.

Nepritarti

 

 

Balsavimo rezultatai:

Už – 4

Prieš – 1

Susilaikė – 4

 

 

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam komitetui Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 76, 82, 821 pakeitimo ir papildymo 822 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-5349 grąžinti iniciatoriams tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos negalios organizacijų forumo pastabas.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: už –7, prieš –2, susilaikė –0.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: Monika Ošmianskienė.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                                              Monika Ošmianskienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo kanceliarijos patarėja Monika Urmonienė