LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 82 IR 181 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-12-18 Nr. XIVP-3392

Vilnius

 

     Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

      1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Kelių transporto kodekso (toliau – keičiamas kodeksas) 82 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma nustatyti tokį reikalavimą subjektui, tiek siekiančiam gauti leidimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ar leidimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą (toliau kartu – leidimas), tiek ir leidimą gavusiam: „turėti galiojantį Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės ar Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) valstybėje narėje, Šveicarijos Konfederacijoje arba Ukrainoje išduotą vairuotojo pažymėjimą, kuriuo patvirtinama asmens teisė vairuoti lengvąjį automobilį <...>, kai leidimo prašo ar jį yra gavęs fizinis asmuo <...>“.

Svarstytinas šios projekto nuostatos santykis su Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 13 straipsnio 9 dalimi, kurioje yra nustatyta: „Lietuvos Respublikoje išduoto vairuotojo pažymėjimo nereikia turėti asmenims, turintiems Europos Sąjungos valstybėse narėse ir Europos laisvosios prekybos asociacijos šalyse išduotus galiojančius vairuotojo pažymėjimus. 1926 metų Paryžiaus konvencijos dėl automobilių eismo, 1949 metų Ženevos konvencijos dėl kelių eismo ir 1968 metų Vienos konvencijos dėl kelių eismo susitariančiųjų šalių išduoti ir šių konvencijų reikalavimus atitinkantys nacionaliniai ir tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai Lietuvos Respublikoje galioja, jeigu jų turėtojas nėra nuolatinis Lietuvos Respublikos gyventojas, o tapus nuolatiniu Lietuvos Respublikos gyventoju – ne ilgiau kaip šešis mėnesius nuo nuolatinio Lietuvos Respublikos gyventojo statuso įgijimo. Šie užsienio valstybėse išduoti vairuotojo pažymėjimai nepripažįstami, jeigu jų turėtojai nėra sukakę šio įstatymo nustatyto amžiaus arba jeigu vairuotojo pažymėjimai buvo išduoti asmenims, kuriems atimta teisė vairuoti transporto priemones ar kurie teisės pažeidimo, už kurį atimta teisė vairuoti transporto priemones, padarymo metu būdami nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais ar turėdami leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje šio įstatymo 24 straipsnyje nustatyta tvarka nesusigrąžino teisės vairuoti transporto priemonę po to, kai ji buvo atimta. Be to, nepripažįstami vairuotojo pažymėjimai, išduoti asmenims, kuriems vairuotojo pažymėjimo galiojimas yra apribotas, sustabdytas ar vairuotojo pažymėjimas atimtas jį išdavusioje valstybėje.“ Tokia Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo nuostata iš esmės reiškia, kad: 1) Lietuvos Respublikoje išduoto vairuotojo pažymėjimo  Lietuvos Respublikoje nereikia turėti tik asmenims, turintiems Europos Sąjungos valstybėse narėse ir Europos laisvosios prekybos asociacijos, kurios narė yra ir Šveicarija, šalyse išduotus galiojančius vairuotojo pažymėjimus. Lietuvos Respublikoje išduoto vairuotojo pažymėjimo  šiems asmenims nereikia, net jiems tapus nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais; 2) kitų valstybių - 1926 metų Paryžiaus  konvencijos dėl automobilių eismo, 1949 metų Ženevos konvencijos dėl kelių eismo ir 1968 metų Vienos konvencijos dėl kelių eismo susitariančiųjų šalių išduoti ir šių konvencijų reikalavimus atitinkantys nacionaliniai ir tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai Lietuvos Respublikoje galioja (taikant įstatyme nustatytas ir aukščiau nurodytas išimtis) tol, kol jų turėtojas netampa nuolatiniu Lietuvos Respublikos gyventoju .

Taigi, mūsų vertinimu, aptariama projekto nuostata su Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 13 straipsnio 9 dalimi nedera dėl to, kad: 1) projektu suteikiama teisė gauti leidimą asmenims, turintiems kitose nei Europos Sąjungos valstybėse narėse ar Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybėse  – NATO valstybėse narėse ar Ukrainoje išduotus vairuotojų pažymėjimus, atitinkamai nereikalaujant iš šių asmenų turėti Lietuvos Respublikoje išduotą vairuotojo pažymėjimą, kai jie taps nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais; 2)  projektu nesuteikiama teisė gauti leidimą asmenims, turintiems kitų nei Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės, NATO valstybėje narėje, Šveicarijos Konfederacijoje arba Ukrainoje išduotus vairuotojo pažymėjimus, neatsižvelgiant į tai, kad pareiga šiems asmenims turėti Lietuvos Respublikoje išduotą pažymėjimą kyla, tik jiems tapus nuolatiniais Lietuvos Respublikos gyventojais.

2. Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 2 dalies 4 punkto nuostata „(išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas)“ neturėtų būti dėstoma skliaustuose, nes nustato savarankišką teisinio reguliavimo taisyklę. 

3. Nėra aišku, kokie Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatyme nustatyti reikalavimai, išskyrus reikalavimą sumokėti valstybės rinkliavą, turimi mintyje projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 2 dalies 6 punkte.

 4. Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 3 dalies formuluotė „savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų priežiūros tarnybos“ nėra pakankamai aiški, nes neaišku, kurios konkrečiai priežiūros tarnybos bei kieno priežiūrą atliekančios tarnybos turimos omenyje. Ši projekto nuostata, taikant įstatymą, galėtų būti nevienodai aiškinama. Pažymėtina, kad tokia formuluotė nėra vartojama nei Vietos savivaldos, nei Viešojo administravimo įstatyme. Siekiant aiškumo, svarstytina, ar vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų patikslinti taip, kad būtų aišku, kuriuos konkrečiai subjektus ji apimtų. Be to, svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 3 dalyje nereikėtų nustatyti momento, nuo kada pradedamas skaičiuoti 5 dienų terminas pateikti informaciją Transporto saugos administracijai.

  5. Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 6 dalį vežėjas privalo užtikrinti, kad leidime nurodyta informacija būtų aktuali, ir pasikeitus leidime nurodytiems duomenims per 5 darbo dienas apie tai informuoti Transporto saugos administraciją. Pažymėtina, kad nei iš teikiamo projekto, nei iš keičiamo kodekso nuostatų nėra aišku, kokie duomenys turi būti nurodomi leidime. Atsižvelgiant į tai, kad vežėjui gali kilti teisinės pasekmės dėl to, kad jis nepateikė informacijos apie leidime nurodytų duomenų pasikeitimą, pavyzdžiui, jam gali būti sustabdytas ar panaikintas leidimas, projekte yra būtina įvardinti, kokie duomenys turi būti nurodomi leidime.

  6. Projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 9 dalies nuostatoje iki dvitaškio reikėtų patikslinti, kokie „atitinkami“ pažeidimai turimi mintyje.

  7. Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 9 dalies 1 punktą Transporto saugos administracija nedelsdama įspėja vežėją apie galimą leidimų galiojimo sustabdymą ir suteikia jam 5 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti, jeigu vežėjas pažeidžia keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais reikalavimus, nurodytus šio straipsnio 15 ir 16 dalyse, kai leidime yra nurodytas vienas lengvasis automobilis. Nėra aišku, kokią reikšmę turi sąlyga „kai leidime yra nurodytas vienas lengvasis automobilis“,  nes projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 15 ir 16 dalyse yra nurodomi reikalavimai, taikomi atitinkamai taksi leidimo turėtojo lengvajam automobiliui ir pavėžėjimo leidimo turėtojo lengvajam automobiliui.

   8. Atsižvelgiant į tai, kad juridinio asmens veiklos pabaiga ir juridinio asmens pasibaigimas nėra tas pat, nes juridinis asmuo veiklą gali baigti (jos nevykdyti), bet tai nereiškia, kad jis yra likviduotas ar reorganizuotas. Atsižvelgiant į tai, tuo atveju, jeigu projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 12 dalyje turimas omenyje juridinis asmuo, kuris pasibaigė dėl jo likvidavimo ar reorganizavimo, vietoj žodžių „baigė savo veiklą“ įrašytinas žodis „pasibaigė“.

   9. Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 15 dalies 1 punktą taksi leidimo turėtojo lengvasis automobilis „privalo būti perėjęs privalomąją techninę apžiūrą, kuri atliekama keleiviams vežti už atlygį naudojamam lengvajam automobiliui Apraše nustatytu periodiškumu <...>“. Nėra aišku, ar aptariamoje nuostatoje turimas mintyje tas pats Aprašas, kuris yra nurodytas projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 8 dalyje – susisiekimo ministro tvirtinamas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašas. Pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 82 straipsnio 16 dalies 1 punktui.

   10. Pagal projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 181 straipsnio 4 dalies 4 punktą vežant keleivius už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą, keleivių vežimo organizatorius elektroninių ryšių priemonėmis keleiviui prieš kelionę, be kita ko,  turi pateikti informaciją apie kelionės kainą. Manytume, kad ši nuostata turėtų būti patikslinta, prieš žodį „kelionės“ įrašant žodį „preliminarią“, nes tiksli kelionės kaina prieš kelionę dėl objektyvių eismo ir kitų aplinkybių negali būti nustatyta.

   11. Projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 181 straipsnio 6 dalies 1 punkte vietoj žodžio „joms“ įrašyti žodžiai „šioms institucijoms“.

   12. Kelia abejonių, ar visais atvejais pavėžėjimo leidimo turėtojas dėl objektyvių aplinkybių galėtų vykdyti projekto 3 straipsniu keičiamo kodekso 181 straipsnio 7 dalies 2 punkte jam nustatytą pareigą vežti keleivį keleivių vežimo organizatoriaus parinktu kelionės maršrutu.

               13. Projekto 4 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikoje išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ir Lietuvos Respublikoje išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą išdavimo procedūros, pradėtos, bet nebaigtos iki šio įstatymo įsigaliojimo, baigiamos vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis. Projekto nuostatos nėra pakankami aiškios. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio keičiamo kodekso 82 straipsnio 3 ir 6 dalyse nustatytą teisinį reguliavimą asmenys, siekiantys gauti vertinamojoje projekto nuostatoje nurodytus leidimus, deklaruoja, kad atitinka visus keičiame kodekse leidimui gauti nustatytus reikalavimus, o leidimas laikomas išduotu kitą dieną nuo vežėjo pranešimo apie ketinimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą pateikimo Transporto saugos administracijai dienos. Kai pranešime yra nurodyta diena, nuo kurios ketinama pradėti vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą, ir ši diena yra vėlesnė negu kita diena nuo pranešimo pateikimo dienos, laikoma, kad leidimas yra išduotas nuo pranešime nurodytos dienos. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kokios leidimo išdavimo procedūros, įsigaliojus įstatymui, būtų laikomos nebaigtomis, o leidimo išdavimo procedūra turėtų būti pradedama iš naujo. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai patikslinti, aiškiai įvardinant, kokios nebaigtos procedūros turimos omenyje. Be to, svarstytina, ar siekiant asmenų, pagal galiojančio kodekso 82 straipsnio 2 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą pateikusių deklaracijas, kad atitinka visus reikalavimus keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklos leidimui ar keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklos leidimui gauti, teisėtus lūkesčius, projekto nuostatų nereikėtų patikslinti, nustatant, kad išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklą ir išduodamų leidimų vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklą išdavimo procedūros, pradėtos, bet nebaigtos iki įstatymo įsigaliojimo, baigiamos pagal iki įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reguliavimą. Tokiems asmenims taip pat reikėtų nustatyti analogišką pareigą, kuri nustatyta projekto 4 straipsnio 4 dalyje  asmenims, kuriems atitinkami leidimai išduoti iki įstatymo įsigaliojimo dienos.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. Schulte-Ebbert, tel.  +370 5 209 6055, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. +370 5 209 6165, el. p. [email protected]