2017-03-06

 

PASIŪLYMAI

LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO

NR. I-1491 PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTUI NR. XIIP-3750(2)

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str.

d.

p.

1.

45

3

1

 

Argumentai: Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 pakeitimo įstatymo projekto (toliau- Įstatymo projektas) 45 straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodyta, jog tiekėjas, nors ir būdamas pilnutinai neįvykdęs mokestinių prievolių, tai yra nesumokėjęs mokesčių biudžetui, įskaitant socialinio draudimo įmokų, iš pirkimo procedūros gali būti nešalinamas, jeigu „tiekėjas yra įsipareigojęs ar yra įpareigotas sumokėti mokesčius, įskaitant socialinio draudimo įmokas ir dėl to laikomas jau įvykdžiusiu minėtus įsipareigojimus“. Šiuo atveju, nepilnai vykdančiam savo įsipareigojimus tiekėjui, yra suteikiama galimybė dalyvauti pirkimo procedūroje preziumuojant, jog toks tiekėjas ateityje pilnutinai įvykdys mokestines prievoles, bei galės tinkamai įvykdyti pirkimo sutartį. Pažymėtina, jog įsipareigojusio tiekėjo galimybės ir ketinimai skiriasi nuo tiekėjo, kuriam tokia prievolė yra inicijuota priverstinai, kitų asmenų. Visi, valstybės biudžetui skolingi subjektai, be išimties, įvairiomis priemonėmis yra įpareigojami įvykdyti mokestines prievoles. Tačiau ne visi šiuos įpareigojimus priima ir prisiima pareigą juos sąžiningai įvykdyti. Esant minėtai situacijai ir vadovaujantis įstatymo projekte įtvirtintu reglamentavimu, pirkimo procedūroje gali dalyvauti visi skolininkai, neatsižvelgiant į jų galimybes ir ketinimus įvykdyti mokestinę pareigą ir pirkimo sutartį. Tiekėjas turintis galimybes ir sąžiningą ketinimą padengti mokestinius įsiskolinimus, savo laisva valia, geranoriškai, raštiškai įsipareigoja sumokėti mokesčius ir šį įsipareigojimą pateikia pirkimo procedūrai. Kitu atveju, įpareigotas asmuo nors ir turėjo tokią pat galimybę įsipareigoti, tačiau to nepadarė, ko pasekoje yra įpareigotas mokesčius administruojančių subjektų, vykdyti mokestinį įpareigojimą. Tiekėjo pateiktas pirkimo procedūrai įpareigojimas, savaime nepatvirtina tiekėjo ketinimo ir galimybių sumokėti mokesčius ir tinkamai įvykdyti pirkimo sutartį. Tuo labiau, nėra nustatytas kontrolės mechanizmas kontroliuojantis ar tiekėjas tinkamai vykdo įpareigojimą. Priešingai, tiekėjui kuris rašytinio susitarimo pagrindu yra įsipareigojęs padengti įsiskolinimą, yra nustatyti kontrolės instrumentai, bei griežtai apibrėžti skolos grąžinimo terminai, tvarka ir sankcijos. Todėl, turėtų būti sudaryta galimybė dalyvauti pirkimo procedūroje tam tiekėjui, kuris savo iniciatyva raštiškai patvirtina jog turi finansines galimybes dengti mokestinius įsiskolinimus ir įsipareigoja tai vykdyti, bet ne tam tiekėjui, kuris savo veiksmais (neveikimu) tokių argumentų (įsipareigojimų) nepateikia.   

Pasiūlymai:

Pakeisti Įstatymo projekto 45 straipsnio 3 dalies 1 punktą jį išdėstant:

45 straipsnis. Tiekėjo pašalinimo pagrindai  

1) tiekėjas yra įsipareigojęs ar yra įpareigotas sumokėti mokesčius, įskaitant socialinio draudimo įmokas ir dėl to laikomas jau įvykdžiusiu minėtus įsipareigojimus;

1.

46

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

4

Argumentai: Įstatymo projekto 45 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad už įsipareigojimų, susijusių su mokesčių, įskaitant socialinio draudimo įmokų mokėjimų nevykdymą, pagal šalies, kurioje registruotas tiekėjas, ar šalies, kurioje yra perkančioji organizacija, reikalavimus tiekėjas iš pirkimo procedūros pašalinamas, jeigu perkančioji organizacija sužino, kad tiekėjas už tai nuteistas, kaip apibrėžta šio straipsnio 2 dalies 1 ir 3 punktuose, arba turi kitų įrodymų apie šių įsipareigojimų nevykdymą. Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projekte nėra apibrėžtas ir numatytas perkančiosios organizacijos „sužinojimo“ apie tiekėjo teistumą būdas ar priemonės. Nesant šių esminių duomenų gavimo ar pateikimo reglamentavimui, tiekėjas būdamas teistas už šio straipsnio 3 dalyje numatytas veikas, turi realią galimybę šių duomenų perkančiajai organizacijai nepateikti ir dalyvauti lygiomis teisėmis su kitais tiekėjais pirkimo procedūroje. Tokiu būdu, būtų pažeisti lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principai. Todėl siūloma, Įstatymo projekto 46 straipsnio 3 dalį papildyti 4 punktu, kuris konkrečiai ir aiškiai nustatytų prievolę tiekėjui pristatyti dokumentą apie jo teistumą per pastaruosius 5 metus.

Pasiūlymai:

Papildyti Įstatymo projekto 46 straipsnio 3 dalį 4 punktu jį išdėstant:

46 straipsnis. Tiekėjo kvalifikacijos tikrinimas

4) reikalauti dokumento apie tiekėjo teistumą per  pastaruosius 5 metus.

2.

46

3

5

Argumentai: Įstatymo projekto 45 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad už įsipareigojimų, susijusių su mokesčių, įskaitant socialinio draudimo įmokas, mokėjimu, nevykdymą pagal šalies, kurioje registruotas tiekėjas, ar šalies, kurioje yra perkančioji organizacija, reikalavimus tiekėjas iš pirkimo procedūros pašalinamas, jeigu perkančioji organizacija sužino, kad tiekėjas už tai nuteistas, kaip apibrėžta šio straipsnio 2 dalies 1 ir 3 punktuose, arba turi kitų įrodymų apie šių įsipareigojimų nevykdymą. Įstatymo projekte nėra apibrėžta ir numatyta perkančiajai organizacijai „kitų įrodymų“ gavimo, rinkimo, įforminimo ir vertinimo tvarka. Perkančioji organizacija įrodymus apie tiekėjo įsipareigojimų nevykdymą, gali gauti tik iš pačio tiekėjo. Esant tokiam situacijos neapibrėžtumui, įsipareigojimus nevykdantis tiekėjas gali nepateikti duomenų apie savo įsipareigojimų netinkamą vykdymą ir tuo pačiu dalyvauti konkurse lygiomis teisėmis su kitais, sąžiningai mokesčius mokančiais tiekėjais. Tokiu būdu, būtų pažeisti lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principai.

Siūloma Įstatymo projekto 46 straipsnio 3 dalį papildyti 5 punktu, kuris nustatytų prievolę tiekėjui pateikti dokumentus, patvirtinančius apie tinkamą tiekėjo mokestinių prievolių įvykdymą ar įsipareigojimą tokias prievoles pilnutinai ir savalaikiai įvykdyti.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 46 straipsnio 3 dalį 5 punktu jį išdėstant:

46 straipsnis. Tiekėjo kvalifikacijos tikrinimas

5) reikalauti dokumento patvirtinančio apie įsipareigojimų, susijusių su mokesčių, įskaitant socialinio draudimo įmokų, mokėjimų tinkamą įvykdymą pagal šalies, kurioje registruotas tiekėjas, ar šalies, kurioje yra perkančioji organizacija ar dokumento patvirtinančio tiekėjo įsipareigojimą sumokėti mokesčius, įskaitant socialinio draudimo įmokas.

3.

46

8

 

Argumentai: Perkančioji organizacija, turėdama ribotas galimybes ir išteklius gauti, rinkti, vertinti informaciją apie tiekėjų patikimumą ir jų kompetenciją, turėtu atsižvelgti ir objektyviai įvertinti informaciją, gautą iš trečiųjų asmenų, apie konkurse dalyvaujančių tiekėjų galimai nesąžiningus veiksmus. Tokiai informacijai pasitvirtinus, perkančioji organizacija turėtu privalomai reikalauti tiekėjo žmogiškųjų ir techninių išteklių bei patirties, kurie reikalingi pirkimo sutarčiai įvykdyti. Tokiu būdu būtų išvengta neigiamų pasekmių, o tiekėjai žinodami, kad teisingos informacijos apie jų nesąžiningus veiksmus pateikimas pirkėjui, iš tiekėjų pareikalaus papildomų reikalavimų įvykdymo. Tokios praktikos įteisinimas, padidintu galimybes pirminėje pirkimo procedūros stadijoje identifikuoti nekvalifikuotus tiekėjus ir juos pašalinti iš procedūros.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 46 straipsnį 8 dalimi jį išdėstant sekančiai:

46 straipsnis. Tiekėjo kvalifikacijos tikrinimas

8 perkančioji organizacija, gavusi pagrįstų ir objektyvių duomenų iš trečiųjų asmenų, apie tiekėjų netinkamą kvalifikaciją, techninį ar profesinį pajėgumą, privalo reikalauti tiekėjo žmogiškųjų ir techninių išteklių bei patirties.

4.

48

8

 

Argumentai: Įstatymo projekto 48 str. 5 dalyje nurodyta, jog perkančioji organizacija atsižvelgdama į pirkimo dokumentuose nustatytus ekonominio ir finansinio pajėgumo reikalavimus, gali reikalauti, kad tiekėjas ir ūkio subjektai, kurių pajėgumais remiamasi, prisiimtų solidarią atsakomybę už pirkimo sutarties įvykdymą. Tačiau šiuo reikalavimu nėra aiškiai nurodyta ir neapibrėžta, kada perkančioji organizacija gali reikalauti solidarios atsakomybės. Iš to seka, kad perkančioji organizacija gali niekada nereikalauti šalių solidarios atsakomybės. Kaip rodo praktika, ūkio subjektai, kurių pajėgumais remiamasi tiekėjas, dažnai būna nekvalifikuoti, turintys įsiskolinimų, neturintys nuosavo turto arba realiai veiklos nevykdantys subjektai. Todėl iškilus ginčui ir nesant solidarios tiekėjų su subtiekėjais atsakomybės, realiai darbus organizavę ir veiklą vykdę tiekėjai, išvengia atsakomybės, o nuostolių ar žalos padengimas tampa neįgyvendinamas.

Siūloma papildyti 48 straipsnį 8 dalimi, nustatant privalomą solidarią tiekėjo ir subjektų kurių pajėgumais remiamasi tiekėjas atsakomybę, pirkėjui gavus objektyvių duomenų iš trečiųjų asmenų, apie rizikas, galinčias įtakoti sutarties neįvykdymą. Tuo labiau, tiekėjui, kaip rangovui yra keliami aukštesni kvalifikaciniai reikalavimai, todėl tiekėjas, rinkdamasis subtiekėjus turi būti pakankamos kompetencijos, elgtis atsakingai, apdairiai ir kvalifikuotai, bei už tokius savo veiksmus prisiimti galimas rizikas.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 48 straipsnį 8 dalimi jį išdėstant sekančiai:

48 straipsnis. Rėmimasis kito ūkio subjekto pajėgumais

8. Perkančioji organizacija privalo reikalauti, kad tiekėjas ir ūkio subjektai, kurių pajėgumais tiekėjas remiamasi, prisiimtų solidarią atsakomybę už pirkimo sutarties neįvykdymą ar netinkamą jos įvykdymą, perkančiajai organizacijai gavus duomenų iš trečiųjų asmenų, apie tiekėjų ar jų pasirinktų subtiekėjų neatitikimo keliamiems kvalifikacijos reikalavimams.

5.

86

5

 

Argumentai: Įstatymo projekto 86 straipsnyje yra numatyti reikalavimai tiekėjams, jog pastarieji turi pateikti perkančiajai organizacijai subtiekėjų duomenis ir nurodyti, kokiai pirkimo sutarties daliai, kokius subtiekėjus tiekėjas ketina pasitelkti.

Tačiau, perkančioji organizacija tikrina tiekėjo subtiekėjus, ar nėra šio įstatymo 45 straipsnyje nurodytų pašalinimo pagrindų, tik tais atvejais, kai tiekėjas nesiremia subtiekėjo pajėgumais (86 straipsnio 1 dalias). Todėl siūloma praplėsti perkančiosios organizacijos galimybes tikrinti tiekėjo subtiekėjus, numatant, kad perkančioji organizacija tikrina tiekėjo subtiekėjus ne tik tuo atveju kai tiekėjas nesiremia subtiekėjo pajėgumais, bet ir tuomet, kada tiekėjas pateikia duomenis apie subtiekėjus. 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 86 straipsnio 5 dalį papildyti ir išdėstyti sekančiai:

86 straipsnis. Subtiekimas

5. Tiekėjui nurodžius subtiekėjus ir tais atvejais, kai tiekėjas nesiremia

subtiekėjo pajėgumais, perkančioji organizacija, siekdama užtikrinti tinkamą šio įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatų įgyvendinimą ir vadovaudamasi šio įstatymo 49, 50 straipsniuose nustatytais reikalavimais, gali patikrinti, ar nėra šio įstatymo 45 straipsnyje nurodytų tiekėjo subtiekėjo pašalinimo pagrindų. Tokiu atveju, jeigu subtiekėjo padėtis atitinka bent šio įstatymo 45 straipsnyje nustatytą pašalinimo pagrindą, perkančioji organizacija reikalauja, kad tiekėjas per perkančiosios organizacijos nustatytą terminą pakeistų minėtą subtiekėją reikalavimus atitinkančiu subtiekėju.

6.

86

6

 

Argumentai: Įstatymo projekte yra numatyta, jog duomenis apie tiekėjo subtiekėju patikimumą ir kvalifikaciją, perkančioji organizacija gauna savo iniciatyva arba šiuos duomenis pateikia tiekėjo subtiekėjai. Tik šių duomenų pagrindu perkančioji organizacija gali patikrinti ar nėra šio įstatymo 45 straipsnyje nurodytų tiekėjo subtiekėjo pašalinimo pagrindų.

Tačiau, tiekėjo subtiekėjai, dėl įvairių priežasčių gali pateikti netikslius duomenis, o perkančioji organizacija, turėdama ribotas galimybes gauti ir rinkti informaciją, taip gali surinkti duomenis, neatspindinčius realios tiekėjų subtiekėjų kvalifikacijos. Todėl siūloma, perkančiajai organizacijai įvertinti trečiųjų asmenų iniciatyva pateiktus objektyvius ir pagrįstus duomenis apie tiekėjų subtiekėjų neatitikimus pirkėjo keliamiems kvalifikacijos reikalavimams.

     

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 86 straipsnį 6 dalimi ir išdėstyti sekančiai:

86 straipsnis. Subtiekimas

6. perkančioji organizacija privalo patikrinti, ar nėra šio įstatymo 45 straipsnyje nurodytų tiekėjo subtiekėjo pašalinimo pagrindų, informacijos pagrindu, gautos iš trečiųjų šalių.

 

 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                        Simonas Gentvilas