LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO ĮSTATYMO NR. VIII-238 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-07-17 Nr. XIVP-2343(3)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina.
2. Tikslintinas keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 punkto c papunktis, nes iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl skliausteliuose yra atskirai išskiriamas „1939–1990 m.“ laikotarpis, kai tuo tarpu jis patenka į minėtame c papunktyje nurodytą „1918–1990 m.“ laikotarpį.
3. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 punkto a papunktyje vietoj žodžių „teisinį nusikaltimų įvertinimą“ neturėtų būti įrašyti žodžiai „teisinį įvykdytų veikų įvertinimą“, nes ar vykdyta veika laikoma nusikaltimu bei tokios nusikalstamos veikos kvalifikavimo funkcija priskirtina baudžiamąjį persekiojimą vykdančioms institucijoms.
4. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 punkto nuostatoje iki dvitaškio bei c papunktyje reikėtų aiškiai nurodyti, kieno (kokio objekto, dalyko, reiškinio) memorializaciją (įamžinimą) vykdytų ir organizuotų Centras.
5. Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Centro generaliniu direktoriumi skiriamas asmuo taip pat nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis yra slapta bendradarbiavęs su buvusios SSRS slaptosiomis tarnybomis ar priklausė Komunistų partijai. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo 9 straipsnio 1 dalį, asmenys Komisijos pripažinti slapta bendradarbiavę su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis iš viso negali eiti pareigų, į kurias skiria Seimas. Be to, pažymėtina, kad pareigos nurodyti buvusią narystę komunistų partijoje nei keičiamas įstatymas, nei kiti įstatymai nenumato. Atsižvelgiant į tai, siūlytina šios nuostatos atsisakyti. Jeigu į šią pastabą nebūtų atsižvelgta, keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „priklausė Komunistų partijai“ reikėtų įrašyti teisiškai tikslesnę formuluotę „yra buvęs komunistų partijos nariu“. Pritarus šiai pastabai, analogiškai tikslintina keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalis.
6. Tikslintinos keičiamo įstatymo 6 straipsnio 7 dalyje pateiktos nuorodos, kadangi išeitinė išmoka Centro generaliniam direktoriui, kaip ir visiems valstybės pareigūnams, galėtų būti mokama tik pasibaigus jo kadencijai arba kai jis dėl sveikatos būklės nebegali eiti savo pareigų (vietoj nuorodos į šio straipsnio 4 dalies 1 punkte ir 5 dalyje nustatytus pagrindus teikti nuorodą į šio straipsnio 3 dalies 1 punkte ir 4 dalies 2 punkte nustatytus pagrindus).
7. Siekiant teisinio aiškumo bei keičiamo įstatymo nuostatų suderinamumo ir nuoseklumo, keičiamo įstatymo turėtų būti papildytas straipsniu, įtvirtinančiu Centro generalinio direktoriaus kompetenciją ir atskaitomybę (analogiškai kaip dėstomos nuostatos, susijusios su kitu Centro valdymo organu – Tarybos kompetencija).
8. Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalies formuluotę dėl Tarybos nariui taikomų politinės veiklos apribojimų siūlome performuluoti, pavyzdžiui taip: „Tarybos nariu paskirtas asmuo, kuris yra politinės organizacijos narys, privalo per 10 darbo dienų nuo jo paskyrimo į šias pareigas sustabdyti savo narystę šioje organizacijoje ir negali dalyvauti jos veikloje kol eina Tarybos nario pareigas.“ ar pan. Taip pat svarstytina, ar keičiamo įstatymo nereikėtų papildyti nustatant ir terminą, per kurį turėtų būti sustabdyta narystė politinėje organizacijoje.
9. Siūlytina tikslinti keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalies nuostatą iki dvitaškio nurodant, kad Tarybos narys ne atšaukiamas iš pareigų, o atleidžiamas.
10. Keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punktas, kuriame numatyta, kad Taryba tvirtina Centro ilgalaikį strateginį veiklos planą ir metinį veiklos planą tarpusavyje nedera su Strateginio valdymo įstatymo 24 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad strateginius veiklos planus tvirtina valstybės biudžeto asignavimų valdytojai. Be to, kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal šio įstatymo 9 straipsnyje nustatytus veiklos lygmens planavimo dokumentų tipus, yra tvirtinamas strateginis veiklos planas, bet ne ilgalaikis strateginis veiklos planas.
11. Projekto 11 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybės įgaliotos viešosios įstaigos savininkė yra valstybė, o savininko teises ir pareigas įgyvendina Centras, t. y. biudžetinė įstaiga, atskaitinga ne Vyriausybei, o Seimui. Pažymėtina, kad toks projektu siūlomas teisinis reguliavimas sistemiškai nedera su viešųjų ir biudžetinių įstaigų steigimo ir valdymo principais ir prieštarauja Viešųjų įstaigų įstatymo 5 straipsnio 2 daliai, kurioje nustatyta, kad valstybė viešosios įstaigos steigėjos, savininkės ar dalininkės teises ir pareigas įgyvendina per vieną Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotą valstybės įstaigą (ministeriją, Vyriausybės įstaigą ar Vyriausybei atskaitingą biudžetinę įstaigą). Atsižvelgiant į tai, projekto 11 straipsnio 1 dalies antrojo sakinio turėtų būti atsisakyta kaip perteklinio arba jis turėtų būti tikslinamas nurodant, kad minėtos viešosios įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybės įgaliota įstaiga.
12. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje turėtų būti teikiama nuoroda ir į šio straipsnio 3 ir 6 dalį, kadangi ji taip pat turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas.
13. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su įstatymu ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina, tikslintinos projekto 2 straipsnio 2 ir 6 dalys, numatant jose ankstesnę negu įstatymo įsigaliojimas įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo datą (t. y. vietoj datos „2024 m. spalio 1 d.“ įrašyti datą „2024 m. rugsėjo 30 d.“)
14. Atsižvelgiant į Biudžetinių įstaigų įstatymo 23 straipsnyje nustatytas biudžetinės įstaigos pertvarkymo procedūras ir terminus, ir įvertinus tai, kad pertvarkymas laikomas baigtu ir biudžetinė įstaiga netenka pertvarkomos biudžetinės įstaigos statuso nuo viešosios įstaigos, kuri veiks po pertvarkymo, įstatų įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos, siūlytume projekto 2 straipsnio 3 dalyje nenurodyti konkrečios datos (2024 m. spalio 1 d.), iki kurios Vyriausybė turėtų pertvarkyti biudžetinę įstaigą Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo, aukų rėmimo ir įamžinimo fondą į viešąją įstaigą.
15. Projekto 2 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžių „Centro direktoriaus“ įrašytini žodžiai „Centro generalinio direktoriaus“, kadangi būtent tokia pareigybė yra nurodyta galiojančioje keičiamo įstatymo redakcijoje.
16. Tikslintina projekto 2 straipsnio 4 dalis, kadangi pagal keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalį, Centro valdymo organas nurodytas kaip Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro taryba, bet ne Totalitarinių režimų tyrimų centro taryba.
17. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnyje reikėtų aiškiai nurodyti, kaip būtų taikomos nuostatos dėl keičiamame įstatyme nustatytų Centro generalinio direktoriaus nepriekaištingos reputacijos reikalavimų iki šio įstatymo įsigaliojimo į pareigas paskirtam Centro generaliniam direktoriui, jeigu sąlygos dėl kurių Centro generalinis direktorius nebūtų laikomas nepriekaištingos reputacijos jau buvo atsiradusios iki šio įstatymo įsigaliojimo arba atsirado jau po įstatymo įsigaliojimo.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
O. Buišienė, tel. (0 5) 209 6160, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (0 5) 209 6850, el. p. [email protected]