LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3623
2024-10-02 Nr. 107-P-36
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus. Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Evelina Bulotaitė, Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė. Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnieji patarėjai Evelina Šernienė ir Sergėjus Volkovas, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas Gediminas Vaičionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-17) |
2 (13) |
(2) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą. Projekto 1 straipsniu Kelių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 13 straipsnio 2 dalyje siūloma, be kita ko, nustatyti, kad „Reklamos įrengimo <...> gatvėse ar prie jų, reikalavimai ir ribojimai nustatyti Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme“. Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalis nustato, kad Specialiosios žemės naudojimo sąlygos kelių apsaugos zonose nustatytos Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme. Šios projekto ir keičiamo įstatymo nuostatos nėra aiškios tuo aspektu, kad neaišku, kaip šių nuostatų kontekste yra suprantamas formuluotės „prie gatvių“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad iš su teikiamu projektu susijusio Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3621 (toliau – projektas Nr. XIVP-3621) 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatų seka, kad „prie gatvių“ teritorijos yra suprantamos kaip kelių apsaugos zonos, todėl šiose zonose išorinė reklama įrengiama pagal Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo reikalavimus. Tuo tarpu pagal projekto ir keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalies nuostatų konstrukciją teritorijos „prie gatvių“ nėra laikytinos kelių apsaugos zonos teritorija ir teritorijose „prie gatvių“ išorinė reklama būtų įrengiama pagal Reklamos įstatyme nustatytus reikalavimus ir ribojimus. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, siūlytina suderinti teikiamo projekto ir juo susijusio projekto Nr. XIVP- 3621 nuostatas tarpusavyje.
|
Pritarti. |
|
2. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė (2024-04-23) |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3623 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1.1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė (2024-06-19 nutarimo Nr. 516, TAR, 2024-06-21, Nr. 11366)
|
|
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. balandžio 30 d. sprendimo Nr. SV-S-1385 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 10–13 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Iš esmės pritarti Lietuvos
Respublikos specialiųjų žemes naudojimo sąlygų įstatymo 1. Sąvokos „gatvė“ ir „kelio apsaugos zona“ įtvirtintos Lietuvos Respublikos kelių įstatyme, jų apibrėžtyse nurodyta, kad gatvė yra kelias ar atskiras jo ruožas, esantis miesto ar kaimo gyvenamojoje vietovėje, paprastai turintis pavadinimą, o kelio apsaugos zona – abipus kelio briaunų esanti žemės juosta, kurioje ribojama ūkinė veikla. Pabrėžtina, kad kelių apsaugos zona nustatoma siekiant sudaryti saugias eismo sąlygas (Kelių įstatymo 12 straipsnis). Valstybinės reikšmės keliai, įtraukti į Valstybinės reikšmės automobilių kelių sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimu Nr. 757 „Dėl Valstybinės reikšmės automobilių kelių sąrašo patvirtinimo“, ir esantys miestų, miestelių, kaimų teritorijose, yra laikomi gatvėmis, kaip ir tokiose teritorijose esantys vietinės reikšmės keliai, tačiau, vadovaujantis Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 18 straipsniu, jiems taikomos skirtingo dydžio kelių apsaugos zonos, kuriose ribojama ūkinė veikla, įskaitant visišką draudimą įrengti išorinę reklamą (Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punktas). Atsižvelgiant į tai, kad sąvoka „keliai“ apima ir gatves, Įstatymų projektuose siūloma atsisakyti reikalavimų atskirai gatvėms, o nurodyti teritoriją, kurioje būtų taikoma išimtis išorinės reklamos įrengimui kelių apsaugos zonose. Pažymėtina ir tai, kad įgyvendinant Adresų formavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 23 d. nutarimu Nr. 2092 „Dėl Adresų formavimo taisyklių patvirtinimo“, 6.4 papunkčio nuostatas daugumai valstybinės reikšmės ir vietinės reikšmės kelių yra suteikti gatvių pavadinimai, tačiau dėl to keliai gatvėmis netampa (neužstatytose teritorijose didžioji dalis valstybinės reikšmės kelių įrengti pagal užmiesčio keliams, o ne gatvėms taikomus reikalavimus, be to, transporto priemonių eismas organizuojamas kaip teritorijose, esančiose už gyvenviečių ribų, ir t. t.). Siekiant išvengti situacijų, kai išorinę reklamą būtų leidžiama įrengti visų kelių, kuriems yra suteikti gatvių pavadinimai nepriklausomai nuo to, kad jie nėra gyvenvietėse, apsaugos zonose, taip pat atsižvelgiant į tai, kad SŽNSĮ projektu siekiama leisti išorinę reklamą įrengti kelių apsaugos zonose tik gyvenvietėse (sąvoka „gyvenvietė“ įtvirtinta Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme, jos apibrėžtyje nurodyta, kad gyvenvietė – namų pristatyta teritorija, kurios pradžioje keliai pažymėti ženklais „Gyvenvietės pradžia“, o pabaigoje – „Gyvenvietės pabaiga“), susisiekimo ministro nustatyta tvarka gavus kelio savininko ar valdytojo pritarimą (derinimą) numatomai veiklai, taip pat siekiant aiškesnio išorinės reklamos kelių apsaugos zonose teisinio reglamentavimo, siūloma patikslinti SŽNSĮ projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) įrengti išorinę reklamą, išskyrus atvejį, nurodytą šio straipsnio 2 dalies 6 punkte;“. Taip pat atitinkamai siūloma pakeisti Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip: „6) gyvenvietėse įrengti išorinę reklamą;“. Atitinkamai patikslintą Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 6 punktą siūloma dėstyti 7 punktu: „7) kelių apsaugos zonos dalyje, sutampančioje su kelio juostos dalimi, organizuoti renginius, susijusius su žmonių susibūrimu, vykdyti prekybinę veiklą ir (ar) kitus darbus, nenurodytus šios dalies 1–6 punktuose.“ |
Pritarti. |
|
1.2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė (2024-06-19 nutarimo Nr. 516, TAR, 2024-06-21, Nr. 11366)
|
2 (12) |
(1) |
(1) |
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad siekiama išsamius reikalavimus ir draudimus reklamos įrengimui keliuose įtvirtinti Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme, dėl išorinės reklamos įrengimo kelių apsaugos zonose, pateikiant nuorodą į Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymą, o Kelių įstatyme ir Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme pateikiant blanketines nuorodas į šiuos įstatymus ir siekiant siūlomo teisinio reglamentavimo aiškumo ir sistemiškumo, siūloma: <...> 2.2. Patikslinti KĮ projekto 1 straipsniu keičiamo Kelių įstatymo 13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Išorinės reklamos įrengimo keliuose, virš kelių, kelių juostose ir kelių apsaugos zonose reikalavimai ir ribojimai nustatyti Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme ir Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme.“ <...>. |
Pritarti. |
|
1.3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė (2024-06-19 nutarimo Nr. 516, TAR, 2024-06-21, Nr. 11366)
|
1 (2) |
(19) |
|
N |
3. Paminėtina ir tai, kad galiojančiose Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo, Reklamos įstatymo, Kelių įstatymo ir Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo redakcijose dalis vartojamų sąvokų (pavyzdžiui, „išorinė reklama“) ir Įstatymų projektuose vartojamų sąvokų, pavyzdžiui, „gyvenvietė“, minėtuose teisės aktuose nėra nurodyta, taip pat nėra nuorodų į atitinkamus teisės aktus. Atsižvelgiant į tai, siūloma: <...>. 3.3. Papildyti Kelių įstatymo 2 straipsnio 22 dalį Lietuvos Respublikos reklamos įstatymu. <...>. |
Pritarti. |
|
1.4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė (2024-06-19 nutarimo Nr. 516, TAR, 2024-06-21, Nr. 11366)
|
3 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad dėl siūlomų Specialiųjų žemes naudojimo sąlygų įstatymo pakeitimų reikės pakeisti Pritarimo projektui ar numatomai veiklai kelių apsaugos zonose tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2021 m. liepos 20 d. įsakymu Nr. 3-353 „Dėl Pritarimo projektui ar numatomai veiklai kelių apsaugos zonose tvarkos aprašo patvirtinimo“, siūloma nukelti 2024 m. liepos 1 d. numatytą Įstatymų projektų įsigaliojimą 2024 m. lapkričio 1 d. <...>. |
Pritarti iš dalies. |
Įstatymo projekto 3 straipsnį siūloma išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas, išskyrus
šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2. Susisiekimo ministras iki |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Linas Jonauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja E. Bulotaitė