LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO BIUDŽETO 2019 METŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2719

 

2018-11-07  Nr. 109-P-42

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Kęstutis Glaveckas, Vytautas Kamblevičius, Rasa Budbergytė, Viktoras Rinkevičius, Mykolas Majauskas, Vida Ačienė, Valius Ąžuolas, Rita Tamašunienė, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Žaltkauskienė, Jolanta Dzikaitė, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Tesiės departamentas 2018-10-17

Nr. XIIIP-2719

2

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sandaros įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 2 punktą, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rodiklių įstatymu turi būti tvirtinami atitinkamų biudžetinių metų piniginės įplaukos ir išlaidos bei kasos apyvartos lėšos, siūlytina įstatymo projekto 2 straipsnio pavadinime vietoj žodžių ,,pinigų srautai“ įrašyti žodžius ,,piniginės įplaukos ir išlaidos“.

Pritarti

 

2

Seimo kanceliarijos Tesiės departamentas 2018-10-17

Nr. XIIIP-2719

3

13

 

2. Įstatymo projekto 3 straipsnio 13 dalyje siūloma: 1) patvirtinti valstybiniu socialiniu draudimu draudžiamų asmenų draudžiamųjų pajamų daliai, viršijančiai Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme nustatytą maksimalų kalendorinių metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazės dydį, 0 procento dydžio valstybinio socialinio draudimo įmokų tarifą; 2) nustatyti, kad į pajamų dalį, kuriai taikomas šioje dalyje nustatytas tarifas, apskaičiuojant valstybinio socialinio draudimo pensijas, neatsižvelgiama (past.: čia ir toliau – išskirta mūsų)

Šios dalies nuostatas siūlytina tobulinti. Pirma, svarstytina, ar šioje dalyje nurodytos valstybiniu socialiniu draudimu draudžiamų asmenų pajamos, viršijančios Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme nustatytą maksimalų kalendorinių metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazės dydį, gali būti nurodytos kaip draudžiamosios pajamos, nes tokia nuostata nedera su Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje apibrėžta draudžiamųjų pajamų sąvoka ir 10 straipsnio 9 dalies nuostatomis. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad toliau įstatymo projekto 3 straipsnio 13 dalyje kalbama ne apie draudžiamųjų pajamų, o apie pajamų dalį. Dėl to kelia abejonių ir nuostata, kuria šioms pajamoms siūloma nustatyti valstybinio socialinio draudimo įmokų tarifą, nepaisant to, kad jis lygus nuliui.

Antra, įstatymo projekto 3 straipsnio 13 dalies formuluotė „į pajamų dalį <…> neatsižvelgiama” teisės požiūriu suformuluota ydinga, jeigu čia norėta nustatyti, kad šios pajamos nėra draudžiamosios pajamos ar jos neįskaitomos į draudžiamąsias pajamas skiriant pensiją, tai taip ir reikėtų nurodyti. Šiame kontekste svarstytina, ar aptariama norma yra šio įstatymo reguliavimo dalyku.

Nepritarti

„9. Pagal šio įstatymo 4 straipsnį draudžiamų asmenų socialinio draudimo įmokos, išskyrus privalomojo sveikatos draudimo įmokas, pagal atitinkamų metų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymu patvirtintus tarifus skaičiuojamos nuo sumos, ne didesnės kaip 2019 metais – 120 VDU suma, 2020 metais – 84 VDU suma, 2021 ir vėlesniais metais – 60 VDU suma, o šias sumas viršijančiai pajamų daliai taikomas 0 procentų įmokų tarifas. Priskaičiavus pagal atitinkamų metų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymu patvirtintus tarifus vienos iš socialinio draudimo rūšies socialinio draudimo įmokas nuo šiame punkte nurodytos maksimalios sumos, didesnės negu atitinkamų metų VDU suma, toliau pagal tuos tarifus skaičiuojamos tik kitų socialinio draudimo rūšių socialinio draudimo įmokos, iki bus pasiekta atitinkamų kalendorinių metų atitinkamos socialinio draudimo rūšies įmokų skaičiavimo maksimali VDU suma. Jeigu asmuo atitinkamais kalendoriniais metais yra draudžiamas pagal šio įstatymo 4 straipsnį daugiau negu vieno draudėjo, socialinio draudimo įmokos pagal atitinkamų metų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymu patvirtintus tarifus skaičiuojamos nuo šioje dalyje nustatytų sumų pagal kiekvieną draudėją atskirai.“

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

                Pasiūlyti pagrindiniam komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir jį patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Biudžeto ir finansų komitetas pritarė. (žr. Komiteto išvadą)      

 

7. Balsavimo rezultatai: už –8, prieš –0, susilaikė –2.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Rinkevičius, Rita Tamašunienė.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                   Stasys Jakeliūnas

                          

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja J. Alasevičienė