LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL FINANSINIO TVARUMO ĮSTATYMO NR. XI-393 1, 2, 3, 5, 7, 96, 101, 117, 118 IR 119 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 120 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS įstatymo projekto nr. XIIIP-1914
2018-05-23 Nr. 109-P-17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Andrius Palionis, Rasa Budbergytė, Kęstutis Bartkevičius, Viktoras Rinkevičius, Mykolas Majauskas, Valius Ąžuolas. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Jolanta Žaltkauskienė, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto tekste visas nuorodas į Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos įstatymą reikia pakeisti nuorodomis į Lietuvos Respublikos centrinių kredito unijų įstatymą. |
Pritarti |
1.Pakeisti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Ankstyvosios
intervencijos priemonės – Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 67
straipsnio 4 dalyje, Lietuvos Respublikos centrin 2. Pakeisti projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) nurodyta,
kokias priemones ir kokiu būdu įstaiga ketina įgyvendinti, kai bus tenkinamos
Bankų įstatymo 67 straipsnio 4 dalyje, Centrin 3. Pakeisti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 96 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Priežiūros
institucija, gavusi šio straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą, privalo apie
tai pranešti pertvarkymo institucijai ir nurodyti, kokių krizių prevencijos
priemonių buvo pareikalauta imtis arba kokie Bankų įstatymo 67 straipsnyje,
Finansinių priemonių rinkų įstatymo 102 straipsnyje ar Centrin |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12 |
10 |
|
|
2. Projekto 10 straipsniu siūlomo keisti įstatymo 119 straipsnio 1 dalies esmėje, vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis ir teisės akto glaustumo reikalavimu, po žodžio „skiria“ įrašytinas žodis „baudas“, o šios dalies 1 ir 2 punktuose brauktini žodžiai „baudą“. |
Pritarti |
Pakeisti projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 119 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Priežiūros ir pertvarkymo institucijos skiria baudas: 1)
juridiniams asmenims – iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų 2) juridinio asmens
vadovams ir kitiems fiziniams asmenims – iki 5 mln. eurų |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Asociacija Lietuvos kredito unijos, 2018-04-24 |
10 |
|
|
4. Dėl įstatymo projekto Nr. XIIIP-1914 Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 2, 6, 8, 11, 21(1), 42, 43, 47 straipsnių, 1 ir 3 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 17(1), 42(1), 43(1), 43(2), 43(3), 43(4), 43(5), 43(6) ir 43(7) straipsniais ir septintuoju(3) skirsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-1896 (toliau - įstatymo projektas XIIIP-1896) 12 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 43(3) straipsnio 14 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti: „<...> Poveikio priemonės taikymas juridiniams asmenims neatleidžia jų vadovų ir darbuotojų nuo įstatymuose nustatytos civilinės, administracinės ar baudžiamosios atsakomybės <...>“. Tuo tarpu kartu su vertinamu įstatymo projektu Nr. XIIIP-1896 teikiamuose su kredito unijų interesais susijusiuose įstatymų projektuose (tarp jų Centrinės Kredito unijos įstatymo Nr. VIII-1682 22, 40, 43, 45, 46, 49, 52, 54, 55, 56 straipsnių pakeitimo ir 48, 50 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-1898 (toliau - įstatymo projektas XIIIP-1898) 12 straipsnyje; Kredito unijų įstatymo Nr. I-796 27, 49, 54, 55, 57, 59, 60, 61, 62, 64 straipsnių pakeitimo ir 56, 58 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto Nr. XIIIP-1912 (toliau - įstatymo projektas XIIIP-1912) 11 straipsnyje; Finansinio tvarumo įstatymo Nr. XI-393 1, 2, 3, 5, 7, 96, 101, 117,118 ir 119 straipsnių pakeitimo ir 120 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr.XIIIP-1914 (toliau - įstatymo projektas XIIIP-1914) 10 straipsnyje) yra nustatytos labai didelės piniginės baudos juridinio asmens vadovams ir kitiems fiziniams asmenims, taip pat juridiniams asmenims. Pavyzdžiui, Centrinės kredito unijos įstatyme ir Finansinio tvarumo įstatyme tokis baudos juridinio asmens vadovams ir kitiems fiziniams asmenims numatomos iki 5 mln. eurų dydžio, o šiais įstatymais bei Kredito unijų įstatyme apibrėžtiems juridiniams asmenims - iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų dydžio baudos. Be to, už tam tikrus prasižengimus Finansinio tvarumo įstatymo nuostatoms pirmiau paminėtos baudos priežiūros bei pertvarkos institucijos sprendimu gali būti dar net padvigubintos. Nurodytų baudų dydžiai tiek fiziniams, tiek ir juridiniams asmenims daugiau negu dešimteriopai ar net keliskart viršija Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 47 straipsnyje nustatytą maksimalios baudos už sunkų nusikaltimą dydį: fiziniams asmenims BK yra nustatyta 6000 MGL (bazinė socialinė išmoka) maksimali bauda arba 300000 eurų, o juridiniam asmeniui - 100 000 MGL arba 5 mln. eurų. Seimo kanceliarijos Teisės departamentas savo 2018-04-12 d. išvados Nr. XIIIP-1896 12 punkte, konstatavo, kad: 1) paminėtais įstatymų projektais siūlomos įtvirtinti baudos, atsižvelgiant į jų dydį, yra baudžiamojo pobūdžio sankcijos; 2) šiame kontekste sankcijų griežtumas turi būti vertinamas pagal sankciją, kuri gali būti skiriama atitinkamam asmeniui, galimas jos sumažinimas šiuo atveju nėra svarbus; 3) pritarus įstatymo projektui XIIIP-1896 bei kitiems su juo susijusiems atitinkamiems įstatymų projektams, asmuo, kuriam būtų paskirta piniginė bauda pagal finansų rinką reguliuojančius įstatymus, už tą pačią veiką galėtų būti traukiamas baudžiamojon atsakomybėn; 4) taigi taikant įstatymą galėtų būti pažeistas Lietuvos Respublikos Konstitucijos 31 straipsnio, Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos protokolo Nr. 7 4 straipsnio 1 dalies ir Europos pagrindinių teisių chartijos 50 straipsnio nuostatos, kad niekas negali būti baudžiamas už tą patį nusikaltimą antrą kartą (non bis in idem). Atsižvelgiant į pirmiau išdėstytas aplinkybes svarstytina, ar tikslinga būtų pritarti vien tik Seimo kanceliarijos Teisės departamento siūlymui atsisakyti įstatymo projekto XIIIP-1896 12 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 43(3) straipsnio 14 dalies nuostatos "<...> Poveikio priemonės taikymas juridiniams asmenims neatleidžia jų vadovų ir darbuotojų nuo įstatymuose nustatytos <...> baudžiamosios atsakomybės, <...>", kadangi vien tik ši korekcija iš esmės neeliminuoja galimybės Lietuvos bankui taikyti paminėtąsias baudžiamojo pobūdžio sankcijas, taip pat neeliminuojama tikimybė, kad baudžiamojo proceso metu nebus pažeistas minėtos Lietuvos Respublikos Konstitucijos 31 straipsnio, Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos protokolo Nr.7 4 straipsnio 1 dalies ir Europos pagrindinių teisių chartijos 50 straipsnio nuostatos. Pasiūlymas: Atsižvelgiant į pirmiau išdėstytas aplinkybes bei argumentus pakeisti įstatymo projekto XIIIP-1914 10 straipsniu keičiamo įstatymo 119 straipsnio 1 dalį ją išdėstant taip: „1. Priežiūros ir pertvarkymo institucijos skiria: 1) juridiniams asmenims iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų baudą, bet ne daugiau kaip 5 mln. eurų; 2) juridinio asmens vadovams ir kitiems fiziniams asmenims iki 300 000 eurų.". |
Nepritarti |
Projektu XIIIP-1914 nustatyti baudų dydžiai atitinka direktyvoje 2014/59/ES nustatytus baudų dydžius. Pakeitus baudų dydžius būtų pažeisti direktyvos reikalavimai.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 279, 2018-03-21 |
|
|
|
|
Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: 1. Pritarti Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 2, 6, 8, 11, 211, 42, 43, 47 straipsnių, 1 ir 3 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 171, 421, 431, 432, 433, 434, 435, 436 ir 437 straipsniais ir septintuoju3 skirsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Nr. IX-2085 2, 9, 15, 34, 35, 56, 59, 62, 64, 65, 67, 69, 701, 72, 73, 74, 751 straipsnių, priedo pakeitimo ir 651, 66, 68, 681 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos įstatymo Nr. VIII-1682 22, 40, 43, 45, 46, 49, 52, 54, 55, 56 straipsnių pakeitimo ir 48, 50 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo Nr. X-1024 pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. IX-1709 2, 4, 5, 9, 10, 141, 15, 26, 119, 160, 161, 163, 164, 166, 168, 169, 170, 171, 172, 173 straipsnių ir priedo pakeitimo, Įstatymo papildymo 112 straipsniu ir 27, 162, 1631, 174 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatymo Nr. X-1023 26, 46, 47, 48, 50, 51, 52 straipsnių pakeitimo ir 53 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo Nr. VIII-1212 2, 6, 8, 45, 47, 56, 57, 58, 59 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 61, 391, 571, 581, 582, 583 straipsniais ir priedu ir 15, 16, 17 ir 60 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 2, 3, 21 ir 30 straipsnių pakeitimo ir 31 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos profesinių pensijų kaupimo įstatymo Nr. X-745 2, 5, 7, 52, 53, 54, 55, 56 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 521 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo Nr. XI-1253 22, 221, 251, 252, 253, 28, 34, 38 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 212, 281, 282, 331, 332 straipsniais ir 222, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo Nr. XI-1868 2, 9, 12, 14, 18, 19, 22, 26, 27, 29, 30, 32, 35, 36, 37, 39 ir 40 straipsnių pakeitimo, 28 ir 31 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo Nr. VIII-1370 63, 64, 65, 66, 67 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 621 straipsniu ir 68, 69, 70 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo Nr. XI-549 8, 20, 21, 23, 24, 26, 29, 30, 31, 33, 34 straipsnių pakeitimo ir 22, 25 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo Nr. IX-1737 2, 11, 22, 25, 26, 33, 135, 138, 157, 161, 163, 184, 191, 198, 200, 201, 204, 205, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 221 straipsnių ir priedo pakeitimo, Įstatymo papildymo 311 straipsniu įstatymo ir 202 ir 203 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. XII-376 1, 9, 11, 12, 13, 48, 49, 51, 52, 53, 54, 55 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 131 straipsniu, priedu ir 50, 56 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos profesionaliesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų valdymo įmonių įstatymo Nr. XII-1467 13, 49, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 57 straipsnių pakeitimo ir 51, 58 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo Nr. I-796 27, 49, 54, 55, 57, 59, 60, 61, 62, 64 straipsnių pakeitimo ir 56, 58 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos valiutos keityklos operatorių įstatymo Nr. XII-1033 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 131 straipsniu ir 17, 20 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo Nr. XI-393 1, 2, 3, 5, 7, 96, 101, 117, 118 ir 119 straipsnių pakeitimo ir 120 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos sutelktinio finansavimo įstatymo Nr. XII-2690 6, 7, 8, 9, 19, 20, 21, 22, 23, 24 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 101 straipsniu ir 25, 26 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymo Nr. XII-2769 31, 37, 45, 48, 49, 50, 51, 52, 53 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 361 straipsniu ir 54, 55 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinio užtikrinimo susitarimų įstatymo Nr. IX-2127 5 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 505, 589 straipsnių pakeitimo ir 200, 201, 202, 203 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo Nr. IX-975 33 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo Nr. I-1508 2 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 2 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo projektams ir pateikti juos Lietuvos Respublikos Seimui. 2. Prašyti Lietuvos Respublikos Seimą svarstyti šiuos įstatymų projektus skubos tvarka, siekiant įgyvendinti 2014 m. gegužės 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/65/ES dėl finansinių priemonių rinkų, kuria iš dalies keičiamos Direktyva 2002/92/EB ir Direktyva 2011/61/ES (OL 2014 L 173, p. 349), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2016 m. birželio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) Nr. 2016/1034 (OL 2016 L 175, p. 8). 3. Įgalioti Lietuvos Respublikos finansų ministrą Vilių Šapoką, o jam negalint dalyvauti – Lietuvos Respublikos finansų viceministrę Loretą Maskaliovienę atstovauti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, svarstant nurodytus įstatymų projektus Lietuvos Respublikos Seime. |
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas:
Pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-1914, Komiteto patobulintam atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, ir Komiteto išvadoms bei pasiūlymui.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2018-05-23 |
12 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į teisėkūros procedūrų trukmę, siūlytina nukelti projekto įsigaliojimo datą. Pasiūlymas: Pakeisti projekto 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „Šis įstatymas
įsigalioja 2018 m. |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: V.Ąžuolas, A.Palionis, M.Majauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Stasys Jakeliūnas
Biuro patarėja Jolanta Žaltkauskienė