Argumentai:
1. Valstybės kontrolės 2017
m. balandžio 25 d. audito ataskaitoje ,,Ar savivaldybių kontroliuojamų įmonių
valdysena užtikrina efektyvią ir skaidrią įmonių veiklą“, konstatuota, kad
apie 10 proc. savivaldybių valdomų įmonių vykdo veiklą, kuri nėra susijusi su
savivaldybių funkcijomis (2015 m. duomenimis
60 savivaldybių valdė 271 įmonę). Aukščiausiosios audito institucijos teigimu
būtina įvertinti ne tik naujai steigiamų įmonių būtinumą, bet ir jau
veikiančių savivaldybių valdomų įmonių reikalingumą.
Visgi atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės yra
atsakingos už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, o šios paslaugos
teikiamos per savivaldybės valdomus juridinius asmenis, atsižvelgiant į
geriuosius savivaldybėse esančius pavyzdžius, susijusius išimtinai su šilumos
ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugomis, įvertinus, kad minėtų
paslaugų tiekimo sferoje nėra pakankamai veikiančių subjektų, todėl
reikalavimas savivaldybėms atlikti konkurencingą procedūrą gali būti laikomas
pertekliniu bei neatnešančiu realios naudos savivaldybių gyventojams,
priešingai – atimančiu laiko bei didinančiu tiek savivaldybių, tiek
Konkurencijos tarybos administracinę naštą, siūlytina nustatyti savivaldybių
teisę steigti naujus juridinius asmenis šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų
valymo paslaugų tiekimui be privalomo Konkurencijos tarybos sutikimo.
Pritarus teikiamam pasiūlymui, savivaldybėms nereikės
gauti privalomo Konkurencijos tarybos leidimo dėl esminių, nenutrauktinų
paslaugų užtikrinimo, o dėl kitų paslaugų bus atliekama konkurencinga procedūra,
užtikrinanti geriausią paslaugų kainos ir kokybės santykį.
Pabrėžtina, kad esamas reguliavimas apriboja savivaldybių galimybes
vykdyti su savivaldybių funkcijomis nesusijusią ūkinę komercinę veiklą,
tačiau neužkerta galimybių tinkamai vykdyti savivaldybių savarankiškųjų ir
valstybės savivaldybėms deleguotų funkcijų. Savivaldybėms atlikus
konkurencingą procedūrą, t. y. ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki kreipimosi į
Konkurencijos tarybą, nustačius, kad privatus ūkio subjektas tokios pat
paslaugos nevykdytų ekonomiškiau ir efektyviau, savivaldybės gali steigti
naujus juridinius asmenis ūkinės veiklos vykdymui. Čia pažymėtina, kad su
realiomis galiojančio teisinio reguliavimo praktinio taikymo problemomis nėra
susiduriama. Tą patvirtino ir Konkurencijos taryba, kuri ne tik nagrinėja
prašymus dėl savivaldybių valdomų įmonių naujos ūkinės veiklos vykdymo, bet
ir konsultuoja savivaldybes.
2. Siekiant teisinio aiškumo įgyvendinant įstatymą,
siūlytina nustatyti, kad nauja ūkine veikla laikoma tokia ūkinė veikla,
kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per
pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam tokią
veiklą vykdyti.
3. Siekiant užtikrinti kontrolės mechanizmą ir
objektyvų įstatymo taikymą, taip užkirsti kelią ekonomiškai
nepagrįstam ir nebūtinam naujų savivaldybių juridinių asmenų steigimui ir
savivaldybėms nebūdingam ūkinės veiklos vykdymui, siūlytina įtvirtinti
reguliavimą pagal kurį savivaldybės steigdamos naujus juridinius asmenis
ūkinei veiklai vykdyti arba patikėdamos naujos ūkinės veiklos vykdymą jau
veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, turėtų gauti
Konkurencijos tarybos sutikimą. Siekiant užtikrinti tinkamą savivaldos
funkcijų vykdymą, siūlyta nustatyti konkurencingos procedūros vykdymo tvarką
ir Konkurencijos sprendimų apskundimo tvarką.
4. Kaip perteklinės atsisakytina įstatymo projekto
nuostatos įtvirtinančios galimybę savivaldybei konsultuotis su Konkurencijos
taryba dėl šio įstatymo projekto nuostatų taikymo. Pagal dabar galiojantį
reguliavimą Konkurencijos taryba bendradarbiauja su visomis Lietuvos
institucijomis.
5. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti
formuluotę nustatant, kad konkurencinga procedūra turėtų būti atlikta ne
vėliau kaip per 6 mėnesius iki prašymo Konkurencijos tarybai pateikimo
dienos, t. y. konkurencingos procedūros rezultatai turi būti ne senesni nei 6
mėnesių.
6. Siekiant išvengti įstatymo projektu siūlomo teisinio
reguliavimo deklaratyvumo, siūlytina aiškiai įtvirtinti, kad už nustatytų
pareigų nevykdymą, konkurencijos principų pažeidimą gali būti skiriamos
sankcijos Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
Pakeisti 91 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„91
straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas
1.
Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:
1)
nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės
bendruosius interesus ir
2)
atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios
veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės
bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik
3)
jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri
ūkio subjektai ar jų grupės.
2.
Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai,
savivaldybė gali steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti
arba pavesti naują ūkinę veiklą vykdyti jau veikiantiems savivaldybės valdomiems
juridiniams asmenims, tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos
konkurencijos tarybos sutikimą, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytas
išimtis. Nauja ūkine veikla laikoma tokia ūkinė veikla, kurios
savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per pastaruosius
trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam tokią veiklą vykdyti
Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą
tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs
juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės
valdomas juridinis asmuo per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės
sprendimo pavesti jam tokią veiklą vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu
ūkinę veiklą vykdyti pavedama per paskutinius trejus metus po juridinių
asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam savivaldybės valdomam juridiniam
asmeniui, bent vieno iš po juridinių asmenų reorganizavimo pasibaigusių
juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama ūkinė veikla yra laikoma po
juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio juridinio asmens faktiškai
vykdyta ūkine veikla.
3. Išankstinis Konkurencijos tarybos sutikimas nebūtinas, jei nauja
ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo paslaugos.
4. Siekdama gauti šio straipsnio 2 dalyje nurodytą Konkurencijos
tarybos sutikimą, savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl sutikimo turi
įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų atrankos. Konkurencinga
procedūra turi būti tokia, kad atskleistų, ar kiti rinkoje veikiantys ar
potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius
interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.
5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą dėl šio straipsnio 2 dalyje
nurodyto sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl įvykdytos konkurencingos
procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos tarybos nurodytą informaciją.
6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą,
Konkurencijos taryba sprendimą dėl sutikimo priima ne vėliau kaip per 30
dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio
savivaldybės prašymo gavimo dienos.
7. Konkurencijos taryba išduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodytą
sutikimą, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo
įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad
kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai,
atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti tinkamos
veiklos vykdymo.
8. Konkurencijos taryba neduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodyto
sutikimo, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo
neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos
procedūros rezultatai rodo, kad rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys
veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali
užtikrinti tinkamos veiklos vykdymą.
39. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys gali
pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą tik tuo atveju, kai šios veiklos
vykdymas jiems pavedamas savivaldybės sprendimu ir tik gavus
Konkurencijos tarybos sutikimą, nurodytą šio straipsnio 2 dalyje, išskyrus
šio straipsnio 3 dalyje įtvirtintas veiklas, kurių vykdymui Konkurencijos
tarybos sutikimas nėra būtinas. negali savo iniciatyva pradėti vykdyti
naujos ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų
paslaugų teikimu gyventojams. Šie juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti
naują ūkinę veiklą, susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų
paslaugų teikimu gyventojams, tik tuo atveju, kai ši veikla jiems šio ir
tokių juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka
pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu.
10. Jeigu
šio straipsnio 4 dalyje nurodytai konkurencingai procedūrai taikomi Lietuvos
Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimai ir kompetentinga
institucija įsiteisėjusiu sprendimu nustato, kad vykdant šią konkurencingą
procedūrą minėto įstatymo reikalavimai buvo pažeisti, Konkurencijos taryba
gali atšaukti pagal šio straipsnio 7 dalį duotą sutikimą. Jeigu Konkurencijos
taryba atšaukia savo sprendimą dėl duoto sutikimo, savivaldybė privalo iš
naujo kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl sutikimo šiame straipsnyje
nustatyta tvarka.
11. Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų
prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir
nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.
12. Konkurencijos tarybos
sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7, 8 ir 10 dalyse, gali būti skundžiami
teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta
tvarka.
13. Savivaldybė steigdama naują juridinį asmenį arba pavesdama naujos
ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams
asmenims privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę. Savivaldybei,
pažeidusiai šį principą gali būti skiriama bauda Konkurencijos įstatymo
nustatyta tvarka.
|