PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 9 IR 91 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1112(2)

 

2018-05-24

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

 

 

Argumentai:

Projektu siūloma nustatyti, kad ūkine veikla nėra laikoma tokia veikla, kuri papildo juridinio asmens teikiamą viešąją paslaugą ir yra teikiama kartu tik su viešąją paslauga. Pažymėtina, kad pagal Vietos savivaldos įstatymą viešąsias paslaugas savivaldybėse teikia biudžetinės ir viešosios įstaigos, savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės ir kiti subjektai. Taigi, pagal siūlomą teisinį reguliavimą vykdoma ūkinė veikla vienaip ar kitaip bus susijusi su viešosios paslaugos teikimu, nes minėtų subjektų paskirtis yra teikti būtent viešąsias paslaugas. Įvertinus, kad praktikoje viešųjų paslaugų teikėjai vykdo ir ūkinę veiklą, įstatyme siūlytina aiškiai apibrėžti, kas laikoma ūkinės veiklos vykdymu.

Kadangi ūkinės veiklos sąvoka apibrėžta Konkurencijos įstatyme, siūlytina nustatyti, kad keičiamame įstatyme ūkinė veikla suprantama taip, kaip ji suprantama minėtame įstatyme.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybė steigia naujus viešųjų paslaugų teikėjus tik tais atvejais, kai kiti teikėjai viešųjų paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams ekonomiškai ir geros kokybės. Tais atvejais, kai dėl viešųjų paslaugų teikimas yra susijęs su ūkinės veiklos vykdymu taip, kaip jis suprantamas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme teikimo reikia vykdyti ūkinę veiklą, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje nustatyti reikalavimai. Ūkinės veiklos vykdymu nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga (mokinių maitinimas mokykloje, medicinos paslaugos globos namuose ir panašiai).“

2.

2

 

 

Argumentai:

1. Valstybės kontrolės 2017 m. balandžio 25 d. audito ataskaitoje ,,Ar savivaldybių kontroliuojamų įmonių valdysena užtikrina efektyvią ir skaidrią įmonių veiklą“, konstatuota, kad apie 10 proc. savivaldybių valdomų įmonių vykdo veiklą, kuri nėra susijusi su savivaldybių funkcijomis (2015 m. duomenimis 60 savivaldybių valdė 271 įmonę). Aukščiausiosios audito institucijos teigimu būtina įvertinti ne tik naujai steigiamų įmonių būtinumą, bet ir jau veikiančių savivaldybių valdomų įmonių reikalingumą.

Visgi atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės yra atsakingos už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, o šios paslaugos teikiamos per savivaldybės valdomus juridinius asmenis, atsižvelgiant į geriuosius savivaldybėse esančius pavyzdžius, susijusius išimtinai su šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugomis, įvertinus, kad minėtų paslaugų tiekimo sferoje nėra pakankamai veikiančių subjektų, todėl reikalavimas savivaldybėms atlikti konkurencingą procedūrą gali būti laikomas pertekliniu bei neatnešančiu realios naudos savivaldybių gyventojams, priešingai – atimančiu laiko bei didinančiu tiek savivaldybių, tiek Konkurencijos tarybos administracinę naštą, siūlytina nustatyti savivaldybių teisę steigti naujus juridinius asmenis šilumos ir vandens tiekimo, nuotekų valymo paslaugų tiekimui be privalomo Konkurencijos tarybos sutikimo.

Pritarus teikiamam pasiūlymui, savivaldybėms nereikės gauti privalomo Konkurencijos tarybos leidimo dėl esminių, nenutrauktinų paslaugų užtikrinimo, o dėl kitų paslaugų bus atliekama konkurencinga procedūra, užtikrinanti geriausią paslaugų kainos ir kokybės santykį.

Pabrėžtina, kad esamas reguliavimas apriboja savivaldybių galimybes vykdyti su savivaldybių funkcijomis nesusijusią ūkinę komercinę veiklą, tačiau neužkerta galimybių tinkamai vykdyti savivaldybių savarankiškųjų ir valstybės savivaldybėms deleguotų funkcijų. Savivaldybėms atlikus konkurencingą procedūrą, t. y. ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki kreipimosi į Konkurencijos tarybą, nustačius, kad privatus ūkio subjektas tokios pat paslaugos nevykdytų ekonomiškiau ir efektyviau, savivaldybės gali steigti naujus juridinius asmenis ūkinės veiklos vykdymui. Čia pažymėtina, kad su realiomis galiojančio teisinio reguliavimo praktinio taikymo problemomis nėra susiduriama. Tą patvirtino ir Konkurencijos taryba, kuri ne tik nagrinėja prašymus dėl savivaldybių valdomų įmonių naujos ūkinės veiklos vykdymo, bet ir konsultuoja savivaldybes.

2. Siekiant teisinio aiškumo įgyvendinant įstatymą, siūlytina nustatyti, kad nauja ūkine veikla laikoma tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam tokią veiklą vykdyti.

3. Siekiant užtikrinti kontrolės mechanizmą ir objektyvų įstatymo taikymą, taip užkirsti kelią ekonomiškai nepagrįstam ir nebūtinam naujų savivaldybių juridinių asmenų steigimui ir savivaldybėms nebūdingam ūkinės veiklos vykdymui, siūlytina įtvirtinti reguliavimą pagal kurį savivaldybės steigdamos naujus juridinius asmenis ūkinei veiklai vykdyti arba patikėdamos naujos ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, turėtų gauti Konkurencijos tarybos sutikimą. Siekiant užtikrinti tinkamą savivaldos funkcijų vykdymą, siūlyta nustatyti konkurencingos procedūros vykdymo tvarką ir Konkurencijos sprendimų apskundimo tvarką.

4. Kaip perteklinės atsisakytina įstatymo projekto nuostatos įtvirtinančios galimybę savivaldybei konsultuotis su Konkurencijos taryba dėl šio įstatymo projekto nuostatų taikymo. Pagal dabar galiojantį reguliavimą Konkurencijos taryba bendradarbiauja su visomis Lietuvos institucijomis.

5. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti formuluotę nustatant, kad konkurencinga procedūra turėtų būti atlikta ne vėliau kaip per 6 mėnesius iki prašymo Konkurencijos tarybai pateikimo dienos, t. y. konkurencingos procedūros rezultatai turi būti ne senesni nei 6 mėnesių.

6. Siekiant išvengti įstatymo projektu siūlomo teisinio reguliavimo deklaratyvumo, siūlytina aiškiai įtvirtinti, kad už nustatytų pareigų nevykdymą, konkurencijos principų pažeidimą gali būti skiriamos sankcijos Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

Pakeisti 91 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

91 straipsnis. Naujos ūkinės veiklos vykdymas

1. Savivaldybė gali priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, kai:

1) nauja ūkinė veikla yra būtina siekiant patenkinti savivaldybės bendruomenės bendruosius interesus ir

2) atsižvelgdami į savo komercinius interesus, kiti ūkio subjektai tokios veiklos nevykdytų arba vykdytų ne visa apimtimi, kuri yra būtina savivaldybės bendruomenės bendriesiems interesams patenkinti, ir tik

3) jeigu tokiu sprendimu nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės.

2. Jeigu nėra pažeidžiami šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, savivaldybė gali steigti naują juridinį asmenį šiai ūkinei veiklai vykdyti arba pavesti naują ūkinę veiklą vykdyti jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims, tik gavusi išankstinį Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos sutikimą, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis. Nauja ūkine veikla laikoma tokia ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo faktiškai nevykdė per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo patikėti jam tokią veiklą vykdyti Nauju juridiniu asmeniu nelaikomas po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiantis juridinis asmuo, taip pat po pertvarkymo naują teisinę formą įgijęs juridinis asmuo. Nauja ūkine veikla laikoma ūkinė veikla, kurios savivaldybės valdomas juridinis asmuo per pastaruosius trejus metus iki savivaldybės sprendimo pavesti jam tokią veiklą vykdyti priėmimo faktiškai nevykdė. Jeigu ūkinę veiklą vykdyti pavedama per paskutinius trejus metus po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančiam savivaldybės valdomam juridiniam asmeniui, bent vieno iš po juridinių asmenų reorganizavimo pasibaigusių juridinių asmenų faktiškai vykdyta atitinkama ūkinė veikla yra laikoma po juridinių asmenų reorganizavimo veiklą tęsiančio juridinio asmens faktiškai vykdyta ūkine veikla.

3. Išankstinis Konkurencijos tarybos sutikimas nebūtinas, jei nauja ūkinė veikla yra vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo paslaugos.

4. Siekdama gauti šio straipsnio 2 dalyje nurodytą Konkurencijos tarybos sutikimą, savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl sutikimo turi įvykdyti konkurencingą procedūrą dėl ūkio subjektų atrankos. Konkurencinga procedūra turi būti tokia, kad atskleistų, ar kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti atitinkamos veiklos vykdymą.

5. Teikdama Konkurencijos tarybai prašymą dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, savivaldybė pateikia įrodymus dėl įvykdytos konkurencingos procedūros, jos rezultatų ir kitą Konkurencijos tarybos nurodytą informaciją.

6. Gavusi šio straipsnio 4 dalyje nurodytą savivaldybės prašymą, Konkurencijos taryba sprendimą dėl sutikimo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Konkurencijos tarybos nustatytus reikalavimus atitinkančio savivaldybės prašymo gavimo dienos.

7. Konkurencijos taryba išduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodytą sutikimą, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo įvykdė konkurencingą procedūrą ir jeigu šios procedūros rezultatai rodo, kad kiti rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, negali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymo.

8. Konkurencijos taryba neduoda šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sutikimo, jeigu savivaldybė per 6 mėnesius iki prašymo dėl leidimo išdavimo neįvykdė konkurencingos procedūros arba jeigu įvykdytos konkurencingos procedūros rezultatai rodo, kad rinkoje veikiantys ar potencialiai galintys veikti ūkio subjektai, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, gali užtikrinti tinkamos veiklos vykdymą.

39. Savivaldybės valdomi juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą tik tuo atveju, kai šios veiklos vykdymas jiems pavedamas savivaldybės sprendimu ir tik gavus Konkurencijos tarybos sutikimą, nurodytą šio straipsnio 2 dalyje, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje įtvirtintas veiklas, kurių vykdymui Konkurencijos tarybos sutikimas nėra būtinas. negali savo iniciatyva pradėti vykdyti naujos ūkinės veiklos, susijusios su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams. Šie juridiniai asmenys gali pradėti vykdyti naują ūkinę veiklą, susijusią su savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimu gyventojams, tik tuo atveju, kai ši veikla jiems šio ir tokių juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka pavedama vykdyti savivaldybės sprendimu.

10. Jeigu šio straipsnio 4 dalyje nurodytai konkurencingai procedūrai taikomi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimai ir kompetentinga institucija įsiteisėjusiu sprendimu nustato, kad vykdant šią konkurencingą procedūrą minėto įstatymo reikalavimai buvo pažeisti, Konkurencijos taryba gali atšaukti pagal šio straipsnio 7 dalį duotą sutikimą. Jeigu Konkurencijos taryba atšaukia savo sprendimą dėl duoto sutikimo, savivaldybė privalo iš naujo kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl sutikimo šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

11. Konkurencijos taryba nustato šio straipsnio 5 dalyje nurodytų prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo teikimo ir nagrinėjimo tvarką ir tokių prašymų tipinę formą.

12. Konkurencijos tarybos sprendimai, nurodyti šio straipsnio 7, 8 ir 10 dalyse, gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

13. Savivaldybė steigdama naują juridinį asmenį arba pavesdama naujos ūkinės veiklos vykdymą jau veikiantiems savivaldybės valdomiems juridiniams asmenims privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę. Savivaldybei, pažeidusiai šį principą gali būti skiriama bauda Konkurencijos įstatymo nustatyta tvarka.

3.

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytų pasiūlymų turinį, taip pat į tai, kad Konkurencijos taryba jau yra parengusi reikiamus įgyvendinamuosius teisės aktus, siūlytina atsisakyti projekto 3 straipsnio 2 dalies bei pakeisti įstatymo įsigaliojimo datą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2018 m. liepos 1 d.

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba iki 2018 m. birželio 30 d. patvirtina prašymų dėl savivaldybių vykdomos ūkinės veiklos įvertinimo, teikimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą ir Konkurencijos tarybai teikiamų prašymų tipinę formą kreipimosi dėl išvados, ar savivaldybės nauja ūkinė veikla atitinka šio įstatymo reikalavimus, teikimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašą ir Konkurencijos tarybai teikiamo kreipimosi dėl išvados tipinę formą.

32. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos naujų juridinių asmenų, vykdančių ūkinę veiklą, steigimo savivaldybėse procedūros tęsiamos ir sprendimai dėl steigimo priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis.“

 


 

 

Teikia

Seimo narė                                                                                                      Ingrida Šimonytė