AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 135, 139, 142, 147, 150, 153, 169, 170 IR 1713 STRAIPSNIŲ pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 88 STRAIPSNIO pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 135, 139, 142, 147, 150, 153, 169, 170 ir 1713 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau - Seimo statuto projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 88 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau ‒ ANK projektas) tikslas ‑ suderinti juose įtvirtintą reguliavimą su Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-3268(2) nuostatomis.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Projektus parengė ir inicijavo Seimo narys Andrius Vyšniauskas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Seimo statuto 135 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad įstatymo projektą, kurį Seimui teikia Lietuvos Respublikos piliečiai įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę, pasirašo iniciatorių įgalioti atstovai ir kartu su šiuo projektu pateikiami įstatymų nustatyta tvarka surinkti piliečių parašai; 3 dalyje įtvirtinta išimtis iš bendros taisyklės, t.y., kad registruojant Konstitucijos suteiktą teisę įgyvenančių Lietuvos Respublikos piliečių teikiamą įstatymo projektą, netaikomas reikalavimas teikti aiškinamąjį raštą.

Šiuo metu nustatyta, kad piliečių teikiamas įstatymo projektas  turi būti pateiktas Seimo posėdyje ne vėliau kaip per savaitę po jo įregistravimo Seimo sesijos metu, o įregistravus tarp Seimo sesijų - pirmame kitos sesijos posėdyje (Seimo statuto 142 str.). 300 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų nustatyta tvarka Seime inicijuotą Konstitucijos keitimo įstatymo projektą, taip pat 50 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų nustatyta tvarka Seime inicijuotą konstitucinio įstatymo projektą piliečių iniciatyvinės grupės narys ar kitas iniciatyvinės grupės įgaliotas asmuo Seimo posėdyje pateikia ne vėliau kaip per savaitę po projekto įregistravimo Seimo sesijos metu, o įregistravus tarp Seimo sesijų – pirmajame artimiausios Seimo sesijos posėdyje. (Seimo statuto 170 str. 1 d.; 1713 str. 1d.).

Administracinių nusižengimų kodekso 88 straipsnio dispozicijoje yra nustatyta, kad Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos įstatyme yra paprastasis (ordinarinis) įstatymas, o ne konstitucinis.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Seimo statuto projekto 1 straipsniu siūloma Seimo statuto 135 straipsnio 2 dalyje nurodyti, kad įstatymo projektas ar pasiūlymas paskelbti referendumą, kurį įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę Seimui teikia rinkimų teisę turintys Lietuvos Respublikos piliečiai (toliau – piliečiai), pasirašomas ir pateikiamas konstitucinių įstatymų nustatyta tvarka. Taip pat siūloma atsisakyti Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalyje šiems projektams nurodytos išimties ir įtvirtinti reikalavimą kartu su projektu teikti aiškinamąjį raštą. Tačiau piliečių teikiamam įstatymo projektui būtų netaikomas reikalavimas, kad įstatymo papildymo ar pakeitimo įstatymo projektas gali būti pateikiamas Seimo posėdyje ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo to įstatymo priėmimo (135 str. 7 d.).

Piliečių teikiamas įstatymo projektas turėtų būti pateiktas artimiausiame eilinės Seimo sesijos posėdyje bet ne anksčiau kaip po 10 darbo dienų nuo jo įregistravimo posėdžių sekretoriate dienos. Šį projektą pateiktų vienas iš piliečių įstatymų leidybos iniciatyvinės grupės koordinatorių arba kitas šios iniciatyvinės grupės įgaliotas asmuo. Piliečių teikiamą įstatymo projektą Seimas svarstyti privalėtų. Atitinkami reikalavimai siūlomi įtvirtinti ir 300 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų nustatyta tvarka Seime inicijuoto Konstitucijos keitimo įstatymo projekto, taip pat 50 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų nustatyta tvarka Seime inicijuoto konstitucinio įstatymo projekto pateikimui (Seimo statuto Projekto 8, 9 str.)

Dėl piliečių teikiamo projekto nei Komitetas, nei Seimas negalėtų priimti sprendimo grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.

ANK projektu siekiama patikslinti Administracinių nusižengimų kodekso 88 straipsnio dispoziciją, joje nurodant, kad Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos įstatymas yra konstitucinis įstatymas.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiame atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų teisinio reguliavimo pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas Seimo statutas ir įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priimtas Seimo statutas ir įstatymas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus Seimo statutą ir įstatymą, pakeisti ar panaikinti kitų galiojančių teisės aktų nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Projektai parengti, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų, ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Seimo statuto ir įstatymo projektuose naujų sąvokų, kurias reikėtų aprobuoti Valstybinėje lietuvių kalbos komisijoje, nevartojamos.

 

11. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

12. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, ‑ kas ir kada juos turėtų priimti:

Priėmus Seimo statutą ir įstatymą įgyvendinamųjų teisės aktų nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Seimo statuto ir įstatymo įgyvendinimui papildomo valstybės lėšų poreikio nenumatoma.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Nėra.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

„konstitucinis įstatymas“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

 

Teikia:

 

 

Seimo narys                                                                                            Andrius Vyšniauskas