LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KOVINIŲ GINKLŲ NAUDOJIMO KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOJE

STATUTO PATVIRTINIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1621 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NR.XIIP-2368)

2014 m. gruodžio 15  d.

 

      1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Artūras Paulauskas, komiteto nariai: Arvydas Anušauskas, Gediminas Jakavonis, Rasa Juknevičienė, Algis Kašėta, Andrius Mazuronis, Juozas Olekas, Eduardas Šablinskas, Valdas Vasiliauskas, biuro vedėjas Vitalij Dmitrijev, patarėjai: Mantas Lapinskas, Paulius Bačiulis. Kviestiniai: Lietuvos kariuomenės vadas gen. maj. Vytautas Žukas, Lietuvos Kariuomenės Jungtinio štabo viršininkas brg. gen. Vilmantas Tamošaitis, Prezidentės vyr. patarėjas Valdemaras Sarapinas, Prezidentės patarėjai: Mindaugas Silkauskas, Indrė Pukanasytė, Laimis Gelažius, Viešojo saugumo tarnybos vadas Sergejus Madalovas, Policijos generalinis komisaras Linas Pernavas, Vadovybės apsaugos departamento direktorius Rymantas Mockevičius, Valstybės saugumo departamento direktorius Gediminas Grina, Viešojo saugumo tarnybos vadas Vainius Butinas, Valstybės saugumo departamento pareigūnė Jolita Milerienė, Lietuvos kariuomenės Teisės departamento direktorius plk. ltn. Teisutis Jasulionis, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, Vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos departamento Visuomenės saugumo ir viešosios tvarkos užtikrinimo skyriaus vedėjas Darius Vasaris, Lietuvos kariuomenės vado patarėjas plk. Valdemaras Rupšys, Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie KAM pareigūnas Arūnas Šiukšta.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Statuto 1 straipsnyje nustatyta jo paskirtis: nustatyti bendruosius karinės jėgos naudojimo principus ir reikalavimus (Statuto II skyriaus Pirmasis skirsnis), karinės jėgos naudojimo bendruosius pagrindus (Statuto 8 straipsnis, patenkantis į II skyriaus Antrąjį skirsnį), karinės jėgos naudojimo, įgyvendinant Lietuvos kariuomenės uždavinius taikos metu, tvarką (Statuto II skyriaus Antrasis skirsnis) (čia ir toliau – išskirta mūsų). Manytina, kad 1 straipsnio žodžiai „karinės jėgos naudojimo bendruosius pagrindus“ yra pertekliniai.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

2. Statuto 2 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad kovos veiksmų taisyklės yra „rengiamos“, tuo tarpu kai Statuto 14 straipsnyje vartojamas žodis „sudaromos“.

 

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

3. Statuto 2 straipsnio 4 dalyje apibrėžiamos specialiosios priemonės. Šios sąvokos apibrėžimo pabaigoje vartojami žodžiai „ir kitos (...) techninės priemonės“, o tai sudaro pagrindą manyti, kad visos prieš tai išvardytos priemonės laikytinos techninėmis. Manytina, kad tokios specialiosios priemonės, kaip, pavyzdžiui, tarnybiniai šunys, fizinė jėga ar kovinių imtynių veiksmai techninėmis priemonėmis nelaikytinos, todėl siūlytina žodžio „techninės“ atsisakyti.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

4. Statuto 2 straipsnio 7 dalyje paminėtame Lietuvos Respublikos tarptautinių operacijų, karinių pratybų ir kitų karinio bendradarbiavimo renginių įstatymo pavadinime atsisakytina žodžio “karinių”.

 

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

5. Statuto 8 straipsnio 1 dalies 5 punkto žodis „subjekto“ keistinas žodžiu „asmens“.

 

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

6. Statuto 8 straipsnio 3 dalies frazėje „išskyrus atvejus, kai jie priešinasi pavojingu žmogaus gyvybei ar sveikatai būdu arba jei užpuola tokių asmenų grupė“ nėra aišku, ar žodžiai „jie“ ir „tokių asmenų“ taikytini tik nepilnamečiams, ar visoms iki tol paminėtoms asmenų grupėms.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

7. Statuto 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte prieš žodį „turto“ siūlytina įrašyti žodžius „svarbaus karinio“ (žr. šio straipsnio pavadinimą, 1 dalies pirmąją pastraipą, taip pat Statuto 2 straipsnio 5 dalyje apibrėžtą „svarbaus karinio turto“ sąvoką.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

8. Diskutuotina, ar Statuto 13 straipsnio 2 dalies 2 punkto formuluotės tikrai turi skirtis nuo 12 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktų formuluočių („sulaikyti“ ir „persekioti ir sulaikyti“, „privalomų nurodymų“ ir „karių privalomų nurodymų“, „darančius nusikaltimą ir kitą teisės pažeidimą“ ir „įtariamus padarius ar darančius nusikalstamą veiką“).

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

9. Diskutuotina, ar Statuto 13 straipsnio 2 dalies 8 punkto formuluotė „tikrinti ir apžiūrėti asmenis ir jų bagažą“ tikrai turi skirtis nuo 12 straipsnio 1 dalies 6 punkto formuluotės „tikrinti asmenų bagažą“. Be to, manytina, kad dalinai persidengia Statuto 13 straipsnio 2 dalies 4 ir 8 punktų reguliavimo sferos.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

10. Manytina, kad Statuto 13 straipsnio 2 dalies 9 punktas yra perteklinis: sąvoka „karinė jėga“ yra apibrėžta 2 straipsnio 2 dalyje; 7 straipsnio 5 punkte yra nustatyta, kad „Karinė jėga Statuto nustatytais atvejais ir tvarka gali būti naudojama (...) teikiant pagalbą kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms“; kad 13 straipsnis reguliuoja karinės jėgos naudojimą teikiant pagalbą kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms, ir kad kariai turi tokią teisę nusako jau pats straipsnio pavadinimas ir jo 2 dalies 1 pastraipa; teisė panaudoti karinę jėgą nebuvo išskirtinai paminėta ir Statuto 9–12 straipsniuose.

 

Nepritarti

Statuto 8 str. 1 d. nustatyta, kad bendrasis karinės jėgos naudojimo principas – leistina naudoti tik individualiuosius ginklus ir specialiąsias priemones tik šioje dalyje nustatytais atvejais, o pagal šio straipsnio 5 dalį, „Kita karinė jėga“, t.y. didesnės apimties nei leista šio straipsnio 1 dalyje, gali būti naudojama tik šio Statuto nustatytais atvejais“. Statuto 9 str. 1 dalyje, 10 str. 2 ir 3 dalyse, 11 str. 2 dalyje ir 13 str. 2 dalies 9 punkte ir yra įtvirtinti atvejai, kai karinė jėga gali būti panaudota didesne apimtimi nei nustatyta 8 straipsnio 1 dalyje. Taigi, Statuto 13 straipsnio 2 dalies 9 punktas nėra perteklinis.

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-10-20

 

 

 

11. Statuto 13 straipsnio 4 dalies 5 punkte nėra aišku, ar žodis „laivas“ reiškia komerciniais tikslais naudojamą laivą (paminėtą prieš tai išdėstytame 4 punkte) ar kokį nors kitą (ar bet kokį) laivą.

 

Pritarti

Patikslinta Statuto 13 str. 3 d.

12.

Europos teisės departamento 2014-11-28

 

 

 

 

1.  Projekto XIIP‑2368 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžiant karinės jėgos sąvoką nurodyta, kad tai – individualių ir kitų ginklų, specialiųjų priemonių, sprogmenų ir karinės technikos panaudojimas Statuto nustatytais atvejais ir tvarka (paryškinta mūsų). Atsižvelgiant į tai, kad, kaip nurodoma Projekto XIIP‑2368 aiškinamajame rašte, pritarus teikiamam projektui reikės priimti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro įsakymą dėl kovos veiksmų taisyklių sudarymo tvarkos nustatymo, t. y. tokia tvarka bus nustatyta ministro įsakymu, o ne bus įtvirtinta Lietuvos Respublikos karinės jėgos naudojimo statute, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti koreguojama minėta Projekto XIIP‑2368 nuostata.

Nepritarti

Projekto 2 str. 2 d. išdėstytoje karinės jėgos sąvokoje kalbama apie tai, kad Statutas nustato karinės jėgos panaudojimo atvejus ir tvarką, o ne kovos veiksmų taisyklių sudarymo tvarką. Atsižvelgiant į tai, pagal Statute siūlomą teisinį reguliavimą karinės jėgos panaudojimo tvarka negali būti tapatinama su kovos veiksmų taisyklių sudarymo tvarka.

13.

Europos teisės departamento 2014-11-28

 

 

 

 

2. Projekto XIIP‑2368 8 straipsnio 3 dalyje siūloma numatyti, kad „[i]ndividualius ginklus ir specialiąsias priemones draudžiama naudoti žmonių susibūrimo vietose (šis draudimas netaikomas specialiosioms priemonėms), jeigu nuo to gali nukentėti pašaliniai asmenys, taip pat prieš mažamečius, prieš asmenis, turinčius su savimi mažamečių vaikų, prieš moteris, kai akivaizdu, kad jos nėščios, taip pat prieš asmenis, jei akivaizdu, kad jie neįgalūs, prieš nepilnamečius (šis draudimas netaikomas specialiosioms priemonėms), jei jų amžius žinomas kariui arba išvaizda atitinka amžių, išskyrus atvejus, kai jie priešinasi pavojingu žmogaus gyvybei ar sveikatai būdu arba jei užpuola tokių asmenų grupė ir šis užpuolimas kelia grėsmę gyvybei ar sveikatai“ (paryškinta mūsų). Manytina, kad nuostata tikslintina, nes dabartinė jos formuluotė yra neaiški ir prieštaringa specialiųjų priemonių naudojimo aspektu.

Pritarti

 

14.

Europos teisės departamento 2014-11-28

 

 

 

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 238 straipsnio pakeitimo ir Kodekso papildymo 2136 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIP‑2370 1 straipsniu siūloma numatyti atsakomybę už tyčinį uniformuoto kario teisėtų reikalavimų nevykdymą (paryškinta mūsų), siūlytume Projekto XIIP‑2368 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir 13 straipsnio 2 dalies 1 punkte po žodžių „duoti privalomus“ įterpti žodį „teisėtus“.

Nepritarti

Tiek Statuto projekto 12 str. 1 d., tiek 13 str. 3 d. numatytos karių teisės siejamos tik su teisėtų Lietuvos kariuomenei įstatymais nustatytų užduočių vykdymu. Pažymėtina, kad kariai, vadovaujantis Statuto nuostatomis, ne tik neturėtų teisės duoti kitokių, negu teisėtų privalomų nurodymų, bet ir teisės aktų nustatyta tvarka būtų baudžiami už neteisėtų privalomų nurodymų davimą. Atsižvelgiant į tai, siūlomas įrašyti žodis „teisėtų“ Statuto reguliavimo kontekste nesukurtų jokios pridėtinės vertės įstatyminėms nuostatoms.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6.  Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir siūlymai:  pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui atsižvelgiant į komiteto siūlymus:

Pakeisti 9  straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„9 straipsnis. Karinės jėgos naudojimas saugant Lietuvos Respublikos teritoriją

1. Sprendimą dėl kariuomenės panaudojimo reaguojant į vietinio pobūdžio incidentus ir valstybės sienos pažeidimus, pagal savo pobūdį neprilygstančius agresijos aktams, priima Respublikos Prezidentas. Šis Respublikos Prezidento sprendimas įsigalioja nuo priėmimo ir turi būti nedelsiant vykdomas. Respublikos Prezidentas teikia šį sprendimą tvirtinti artimiausiam Seimo posėdžiui. Seimas gali patvirtinti arba panaikinti Respublikos Prezidento sprendimą. 

2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatytu atveju karinė jėga naudojama atsižvelgiant į Respublikos Prezidento sprendime nurodytą karinės jėgos naudojimo tikslą ir trukmę nustatytoje teritorijoje.

3. Teritorija, kurioje Lietuvos kariuomenė vykdo karinę operaciją šio straipsnio 1 dalyje nustatytu atveju, įgyja karinės teritorijos statusą. Šioje teritorijoje valstybės ir savivaldybių institucijos funkcijas atlieka koordinuodamos su Lietuvos kariuomenės vadu ar jo įgaliotu asmeniu Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

4. Kariai, dalyvaujantys karinėje operacijoje, vykdomoje šio straipsnio 1 dalyje nustatytu atveju, įgyja Statuto 13 straipsnio 2 dalyje nustatytas teises.“

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Artūras Paulauskas.                                                                                                                                                  

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                        Artūras Paulauskas