LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS PARAMOS DAUGIABUČIAMS NAMAMS ATNAUJINTI (MODERNIZUOTI) ĮSTATYMO NR. I-2455 3 STRAIPSNIO

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-12-21 Nr. XIVP-2366

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu dėstomo Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 1 dalies 6 punktą siūloma papildyti, įrašant naujus asmenimis, kuriems būtų teikiama valstybės parama įgyvendinant daugiabučio namo butų ir kitų patalpų atnaujinimo projektus pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą ar ją atitinkančias savivaldybių programas. Priėmus įstatymą, valstybės parama būtų teikiama žuvusių Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjų šeimos nariams (vaikams (įvaikiams), našliams (našlėms ir tėvams (įtėviams), apmokant tenkančias atnaujinimo projekto parengimo, įskaitant atnaujinimo projekto vykdymo priežiūrą ir atnaujinimo projekto ekspertizės, kai ji privaloma pagal Statybos įstatymą, atlikimą, jo įgyvendinimo administravimo, statybos techninės priežiūros išlaidas, kredito draudimo įmoką, kiekvieno mėnesio kredito ir palūkanų įmokas.

                 Projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

                 Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad dalis žuvusių Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjų šeimos narių (vaikai (įvaikiai), našliai (našlės) ir tėvai (įtėviai) iki teikiamu įstatymo projektu siūlomo keičiamo įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimo jau galėjo dalyvauti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projekte ir projekto įgyvendinimo metu galiojusia tvarka ir būdais galėjo gauti valstybės paramą. Pažymėtina, kad, priėmus įstatymą, kita dalis aukščiau nurodytų asmenų valstybės paramą gautų kitomis sąlygomis, tvarka bei paramos apimtimi, nei jau minėti daugiabučių namų atnaujinimo projektuose jau dalyvavę asmenys. Taigi, teikiamu įstatymo projektu būtų sudarytos sąlygos daliai tai pačiai asmenų grupei priskiriamų asmenų gauti valstybės paramą daugiabučių namų atnaujinimui (modernizavimui) palankesnėmis sąlygomis. Atsižvelgiant į tai, kyla abejonių, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka teisingumo ir asmenų lygiateisiškumo principus.

                 Antra, pažymėtina, kad Seime jau buvo įregistruotas analogiško turinio Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas reg. Nr. XIIIP-3504. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2019 m. gruodžio 4 d. nutarimu Nr.1221 ,,Dėl Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo Nr. I-2455 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3504” nutarė įstatymo projektui nepritarti.

                 Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog valstybės parama daugiabučiams namams atnaujinti teikiama ir jos administravimo išlaidos, taip pat lengvatinio kredito bendra metinių palūkanų dalis, viršijanti šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytą lengvatinio kredito palūkanų dydį, padengiamos Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis ir (ar) Europos Sąjungos fondų, ir (ar) kitomis teisėtai gautomis lėšomis. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, taip pat į tai, kad valstybės parama asmenims teikiama naudojant valstybės biudžeto lėšas, o Vyriausybės pagal įstatymus yra atsakinga už valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų planavimą, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

2.    Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „daugiabučių namų atnaujinimo projekto išlaidų kompensacijos taikomos tik atnaujinimo projektų paraiškoms, pateiktoms po 2024 m. sausio 1 d.“. Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais aspektais.

                 Pirma, nėra aišku, kokius konkrečiai daugiabučių namų atnaujinimo projekto išlaidų kompensacijos turimos omenyje, nes valstybė parama įgyvendinant daugiabučių namų atnaujinimo projektus asmenims teikiama keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1-6 punktuose nurodytais būdais. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostata tikslintina, detalizuojant kuris ar kurie valstybės paramos būdai turimi omenyje.

                 Antra, projekto nuostata, taikant įstatymą, galėtų būti aiškinama taip, kad visi keičiamame įstatyme, t.y. ne tik projekte, nurodyti valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti būdai (daugiabučių namų atnaujinimo projekto išlaidų kompensacijos) taikomos paraiškoms, pateiktoms tik po 2024 m. sausio 1 d. Siekiant to išvengti, projekto 2 straipsnio 2 dalyje turėtų būti reglamentuojamas tik projekto 3 straipsnyje dėstomų keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 6 punkto nuostatų dėl valstybės paramos naujiems paramos gavėjams, t.y. žuvusių Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjų šeimos nariams (vaikams (įvaikiams), našliams (našlėms ir tėvams (įtėviams), taikymo.

3.    Atkreiptinas dėmesys, jog Seime yra registruotas Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo Nr. I-2455 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-2332), kurio 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 6 punktą siūloma išdėstyti kiek kitaip nei teikiamame įstatymo projekte. Abiejuose projektuose nustatyta, kad įstatymai įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į tai, projektų nuostatos derintinos tarpusavyje.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                           Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el.p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el.p. [email protected]