PASIŪLYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 342, 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, KODEKSO PAPILDYMO 3421, 3422, 3423, 3424, 3425,  3426 STRAIPSNIAIS IR KODEKSO PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5308                

 

2020-10-21

 

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

3421

1,2

 

Argumentai:

 

Projektą parengti paskatino Europos Komisijos Sveikatos ir maisto saugos generalinio direktorato 2019 m. kovo 26 d. – balandžio 3 d. atliktas auditas dėl valstybės taikomų priemonių įvertinimo siekiant tausiojo pesticidų naudojimo kaip nurodyta 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2009/128/EB bei 2019 m. spalio 10 d. pateikta galutinė audito ataskaita, kurioje Lietuvos institucijoms pavesta užtikrinti integruotos kenksmingųjų organizmų kontrolės (toliau – IKOK) bendrųjų principų taikymo oficialiąją kontrolę.

Vadovaujantis direktyvos 2009/128/EB nuostatomis visi augalų apsaugos produktų profesionalieji naudotojai nuo 2014 m. sausio 1 d. turi taikyti IKOK bendruosius principus, o sankcijos už direktyvos nuostatų pažeidimus turi būti veiksmingos, proporcingos ir atgrasančios.

Pagal galiojančius Lietuvos teisės aktus Valstybinė augalininkystės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Tarnyba) atlieka tik augalų apsaugos produktų profesionaliųjų naudotojų apklausas ir užpildo IKOK bendrųjų principų taikymo apklausos anketą, tačiau administracinės nuobaudos už principų nesilaikymą nėra taikomos.

Dėl IKOK bendrųjų principų netaikymo (neužtikrinama kenksmingų organizmų plitimo prevencija (nesilaikoma sėjomainos, netinkamai paruošiama dirva sėjai, pasirenkami netinkami sėjos terminai bei pasėlio tankumas, neatspari augalų veislė, netaikomas subalansuotas tręšimas, nenaudojamos higienos priemonės, nenaudojamos necheminės technologijos bei biologiniai augalų apsaugos produktai), nesivadovaujama kenksmingųjų organizmų stebėsenos rezultatais, moksliškai pagrįstais įspėjimais, prognozėmis, sprendimai naudoti augalų apsaugos produktus nėra paremti kenksmingų organizmų stebėsenos rezultatais, pirmenybė neteikiama tvariems biologiniams, fiziniams ir kitiems necheminiams metodams, augalų apsaugos produktų naudojimas viršija būtinybę, renkantis augalų apsaugos produktą nevertinama kenksmingųjų organizmų atsparumo rizika, bei produktų šalutinis poveikis žmonių, gyvūnų sveikatai, aplinkai ir netiksliniams organizmams, neįvertinama ar taikytos augalų apsaugos priemonės buvo veiksmingos) gali būti priimti netinkami sprendimai dėl augalų apsaugos produktų naudojimo tikslingumo ir kelti pavojų žmonių sveikatai, aplinkai bei pažeisti žemės ūkio ekosistemas.

Siekiant tinkamo direktyvos 2009/128/EB nuostatų dėl IKOK bendrųjų principų taikymo užtikrinimo bei audito rekomendacijų įgyvendinimo, ANK projektu siekiama nustatyti veiksmingas, proporcingas ir atgrasančias sankcijas už IKOK bendrųjų principų nesilaikymą asmenims, juridinių asmenų vadovams  ar kitiems atsakingiems asmenims.

Nors pagal 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1107/2009 dėl augalų apsaugos produktų pateikimo į rinką ir panaikinančio Tarybos direktyvas 79/117/EEB ir 91/414/EEB, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. balandžio 19 d. Komisijos reglamentu (ES) 2018/605, 55 straipsnio nuostatas IKOK bendrųjų principų taikymas yra priskiriamas prie augalų apsaugos produktų naudojimo, tačiau atsižvelgiant į tai, kad IKOK bendrųjų principų taikymas yra pagrįstas mažesniu augalų apsaugos produktų naudojimu pirmenybę teikiant kenksmingųjų organizmų plitimo prevencijai, jų stebėsenai,  prognozavimui, įspėjimui apie galimą žalą, kontrolės metodų parinkimui, necheminių metodų taikymui ANK projekte siūloma išskirti atskirą straipsnį reglamentuojantį IKOK bendrųjų principų taikymo pažeidimus ir taikyti mažesnes baudas.

 

Pasiūlymas:

Papildyti kodeksą 3421 straipsniu:

 

„3421 straipsnis. Integruotos kenksmingųjų organizmų kontrolės bendrųjų principų laikymosi pažeidimas

 

1. Integruotos kenksmingųjų organizmų kontrolės bendrųjų principų laikymosi pažeidimas

užtraukia baudą asmenims nuo trisdešimt iki šimto eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo šešiasdešimt iki šimto penkiasdešimt eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą asmenims nuo šimto iki dviejų šimtų eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo šimto penkiasdešimt iki trijų šimto  eurų.“

 

2.

589

 

57

Argumentai:

 

ANK projekto 589 straipsnio 57 punktu Tarnybos pareigūnams suteikiama teisė taikyti administracinę atsakomybę fiziniams, juridinių asmenų vadovams ar jų įgaliotiems atstovams pažeidusiems ANK projekto 3421 straipsnyje nurodytų IKOK bendrųjų principų taikymą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 589 straipsnio 57 punktą ir jį išdėstyti taip:

„57) Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos – dėl šio kodekso 139, 156, 224 straipsniuose, 3081 straipsnio 5, 7 dalyse, 312, 337, 338, 341, 342, 3421, 505, 507 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

 


 

 

Teikia:

 

Seimo nariai                                                                                        Virginija Vingrienė

Tomas Tomilinas