Projekto (Nr. XIIIP-2698-2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
Suskystintų GAMTINIŲ DUJŲ TERMINALO ĮSTATYMO Nr. XI-2053
11 STRAIPSNIo PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„11 straipsnis. Prekyba gamtinėmis
dujomis SGD terminalo
būtinojo kiekio tiekimas
1. Siekiant užtikrinti SGD terminalo būtinąją veiklą, kaip nurodyta šio
įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje, valstybės reguliuojamai elektros energijos
ir (ar) šilumos energijos gamybai užtikrinti pirmumo tvarka privalo būti
tiekiamos per SGD terminalą įvežtos gamtinės dujos.
2. 1.
Šio straipsnio 1 dalyje nustatyto įpareigojimo vykdymą SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimą užtikrina paskirtasis
tiekėjas, vadovaudamasis šiame įstatyme ir Vyriausybės nustatytais
reikalavimais. Paskirtąjį tiekėją Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis
konkurso būdu paskiria Energetikos ministerija. Paskirtuoju tiekėju gali būti
skiriama įmonė, kurioje valstybei tiesiogiai ar netiesiogiai priklauso ne
mažiau kaip 2/3 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančių akcijų.
Paskirtasis tiekėjas negali vykdyti veiklos, susijusios su energijos perdavimu
ir (ar) skirstymu, taip pat kita paskirtojo tiekėjo veikla, jo valdymas ir
organizacinė struktūra neturi prieštarauti veiklos gamtinių dujų sektoriuje
atskyrimo ir nepriklausomumo reikalavimams.
3. Elektros energijos ir (ar) šilumos energijos gamintojai, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis
paskirstomos remtinos elektros energijos gamybos apimtys ir (ar) kurių
gaminamos energijos kaina yra valstybės reguliuojama (toliau – energijos
gamintojai), nuo SGD terminalo eksploatavimo pradžios elektros energijai ir
(ar) šilumos energijai gaminti sunaudojamų gamtinių dujų tiekimą privalo
užsitikrinti tokia tvarka:
1) pagal sutartis su paskirtuoju tiekėju, kurių pagrindu energijos
gamintojai perka SGD terminalo būtinąjį kiekį, kuris paskirstomas energijos
gamintojams Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis, atsižvelgiant į
energijos gamintojų gamtinių dujų poreikį kiekvienais metais;
2) įgyvendinus šios dalies 1 punkte nustatytą reikalavimą, likusiam
energijos gamintojo gamtinių dujų poreikiui užtikrinti gamtinės dujos,
vadovaujantis ekonominio naudingumo principu, tiekiamos dvišalių sutarčių su
gamtinių dujų tiekėjais pagrindu ar įsigyjamos biržoje. Gamtinių dujų pirkimus
energijos gamintojai vykdo teisės aktuose nustatyta tvarka ir sąlygomis.
4. Energijos gamintojai, planuodami gamtinių dujų poreikį ir derindami
gamtinių dujų tiekimo grafiką pagal sutartis su kitais gamtinių dujų tiekėjais,
užtikrina šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytų sutarčių su
paskirtuoju tiekėju tinkamą vykdymą ir nesudaro sutarčių, kuriomis būtų pažeidžiamas
privalomas reikalavimas pirkti SGD terminalo būtinojo kiekio dalį iš paskirtojo
tiekėjo.
5. Komisija nustato protingumo kriterijus atitinkančią paskirtojo
tiekėjo veiklos grąžą SGD terminalo būtinojo kiekio daliai, kurią paskirtasis
tiekėjas realizuoja už šio straipsnio 6 dalyje nustatyta tvarka Komisijos
patvirtintą tikslinę gamtinių dujų ar didesnę kainą ateinantiems kalendoriniams
metams, ir pagrįstas SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo sąnaudas tvirtindama
SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo kainos skaičiavimo metodiką. Gamtinių
dujų tiekimo įmonės, vykdančios paskirtojo tiekėjo veiklą, ir (ar) su ja
susijusių įmonių, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos gamtinių dujų
įstatyme, gauta veiklos grąža iš SGD terminalo būtinojo kiekio dalies, kuri viršija
šio straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka energijos gamintojų įsigytą gamtinių
dujų kiekį, perpardavimo Komisijos nustatyta tvarka turi būti įvertinta
mažinant ateinančio laikotarpio papildomą dedamąją. Komisijos vertinimas
atliekamas atsižvelgiant į SGD terminalo būtinojo kiekio dalies, kuri viršija
šio straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka energijos gamintojų nupirktą
gamtinių dujų kiekį ir kuri įsigyta vietoj atitinkamo gamtinių dujų kiekio iš
kitų alternatyvių importo šaltinių, perpardavimo veiklos grąžą, neviršijant
įprastinės gamtinių dujų tiekimo veikloje gaunamos grąžos.
6. Energijos gamintojai iš paskirtojo tiekėjo perka SGD terminalo
būtinąjį kiekį ar šio kiekio dalį už Komisijos patvirtintą tikslinę gamtinių
dujų kainą ateinantiems kalendoriniams metams. Ši kaina, vadovaujantis
objektyvumo ir skaidrumo principais, apskaičiuojama Komisijos nustatyta tvarka,
pagal kompetenciją įvertinant visus objektyviai numanomus reikšmingus
veiksnius, įskaitant gamtinių dujų tiekimo licencijas turinčių įmonių teikiamą
informaciją, bet ja neapsiribojant, ir paskelbiama ne vėliau kaip prieš vieną
mėnesį iki šios kainos taikymo laikotarpio pradžios.
7. 2. Jeigu, atsižvelgiant į
energijos gamintojų gamtinių dujų vartojimo prognozes arba faktinį gamtinių
dujų vartojimą, SGD terminalo būtinojo kiekio dalį parduoti energijos
gamintojams nėra galimybės, paskirtasis Paskirtasis tiekėjas privalo
ekonomiškai naudingiausiu būdu, laikydamasis mažiausių sąnaudų ir mažiausio
neigiamo poveikio gamtinių dujų kainai vartotojams, lygiateisiškumo,
nediskriminavimo ir skaidrumo principų, įsigyti ir realizuoti SGD
terminalo būtinojo kiekio būtinąjį kiekį ar jo dalį Lietuvos
gamtinių dujų rinkoje ar tarptautinėje suskystintų gamtinių dujų rinkoje
Vyriausybės nustatyta tvarka. Šioje dalyje nustatyto SGD terminalo
būtinojo kiekio realizavimo tvarkos laikymąsi prižiūri Komisija. Paskirtojo
tiekėjo parduodamo SGD terminalo būtinojo kiekio kaina yra nereguliuojama,
išskyrus Gamtinių dujų įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje nurodytus atvejus.
8. 3. Jeigu energijos gamintojams
parduodamo SGD terminalo būtinojo kiekio dalis yra mažesnė už SGD terminalo
būtinąjį kiekį ir SGD terminalo operatorius, nepažeisdamas SGD terminalo
naudotojų teisių naudotis SGD terminalu, turi technines galimybes nevykdydamas
dujinimo užtikrinti SGD terminalo techninę būklę, leidžiančią atsiradus
poreikiui pradėti dujinimą ir tiekti gamtines dujas į perdavimo sistemą,
Vyriausybės nustatyta tvarka SGD terminalo būtinojo kiekio dujinimas gali būti
nevykdomas.
4. SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo pagrįstomis sąnaudomis yra laikomos sąnaudos, kurias išskirtinai patiria paskirtasis tiekėjas dėl šio straipsnio 1 dalyje nurodytos veiklos vykdymo ir dėl kurių paskirtasis tiekėjas negali veikti tokiomis pačiomis rinkos sąlygomis kaip bet kuri kita gamtinių dujų tiekimo įmonė. Paskirtojo tiekėjo SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo pagrįstos sąnaudos yra:
1) skirtumas tarp paskirtojo tiekėjo už SGD terminalo būtinojo kiekio įsigijimą mokėtinos kainos už per ataskaitinį mėnesį išdujintą ir (ar) perkrautą SGD kiekį ir Komisijos nustatytos vidutinės faktinės ataskaitinio mėnesio svertinės gamtinių dujų importo į Lietuvos Respubliką kainos (toliau – vidutinė importo kaina);
2) pagal naudojimosi SGD terminalu taisykles viso paskirtojo tiekėjo SGD terminale technologinėms reikmėms sunaudoto SGD kiekio sąnaudos, kai paskirtasis tiekėjas yra vienintelis SGD terminalo naudotojas, turintis SGD atsargų SGD terminale, o ataskaitiniais laikotarpiais, kai SGD terminale fizinį ar virtualiai saugomą SGD kiekio likutį turi ir kiti SGD terminalo naudotojai, paskirtojo tiekėjo SGD terminale technologinėms reikmėms sunaudoto SGD kiekio, viršijančio kitų SGD terminalo naudotojų vidutinį technologinėms reikmėms sunaudotą SGD kiekį (procentinė išraiška nuo per ataskaitinį laikotarpį išdujinto SGD kiekio), sąnaudos;
3) SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo ilgalaikės garantijos finansavimo sąnaudos.
5. Vidutinė importo kaina, vadovaujantis objektyvumo ir skaidrumo principais, apskaičiuojama Komisijos nustatyta tvarka, įvertinant gamtinių dujų importą vykdančių tiekimo įmonių importuojamų gamtinių dujų kainas ir kitus objektyviai reikšmingus veiksnius. Nustatant vidutinę importo kainą, importuotų ir neenergetinėms reikmėms gamybos procesuose sunaudojamų gamtinių dujų importo kaina ir paskirtojo tiekėjo mokėtina kaina už SGD terminalo būtinojo kiekio įsigijimą nevertinama.
6. Susidaręs skirtumas tarp faktinių ir prognozuotų SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo pagrįstų sąnaudų Komisijos nustatyta tvarka ir sąlygomis įvertinamas nustatant papildomą dedamąją.
9. Teigiamas arba neigiamas skirtumas tarp šio straipsnio 5 dalyje
nustatyta tvarka apskaičiuotos paskirtojo tiekėjo už SGD terminalo būtinojo
kiekio įsigijimą mokėtinos kainos ir šio straipsnio 6 dalyje nustatyta tvarka
Komisijos patvirtintos tikslinės ateinančių kalendorinių metų gamtinių
dujų kainos, už kurią paskirtasis tiekėjas pardavė SGD terminalo būtinąjį kiekį
energijos gamintojams, arba kainos, už kurią paskirtasis tiekėjas realizavo SGD
terminalo būtinąjį kiekį šio straipsnio 7 dalyje nustatyta tvarka, taip pat
susidaręs skirtumas tarp faktinių ir prognozuotų pajamų ankstesniais
laikotarpiais Komisijos nustatyta tvarka ir sąlygomis įvertinami nustatant
papildomą dedamąją.
10. SGD terminalo būtinojo kiekio ar kiekio dalies įsigijimo sąnaudos
pagal Komisijos patvirtintą tikslinę gamtinių dujų kainą pripažįstamos
pagrįstomis energijos gamintojų kuro įsigijimo sąnaudomis ir įtraukiamos į
jiems taikomas valstybės reguliuojamas energijos kainas.
11. 7. Šiame straipsnyje nustatytų
reikalavimų tinkamo įgyvendinimo priežiūrą ir kontrolę vykdo Komisija,
vadovaudamasi jos patvirtintomis Prekybos gamtinėmis dujomis priežiūros
taisyklėmis ir Vyriausybės nustatytais SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo
reikalavimais. Komisija jai pavestoms funkcijoms atlikti turi teisę gauti
iš valstybės institucijų, įstaigų ir organizacijų, gamtinių dujų tiekėjų
bei energetikos įmonių informaciją apie gamtinių dujų įvežimą į Lietuvos
Respubliką ir iš skirtingų šaltinių įsigyjamus gamtinių dujų kiekius ir
kainas, taip pat kitą susijusią informaciją, reikalingą vidutinei importo
kainai apskaičiuoti ir faktiniam gamtinių dujų tiekimo diversifikavimui
Lietuvos Respublikos gamtinių dujų rinkoje įvertinti.
12. Šiame straipsnyje nustatyti reikalavimai laikomi privaloma
energetikos sektoriaus reguliuojamos veiklos sąlyga, už kurios nevykdymą ar
netinkamą vykdymą, taip pat už kitus susijusius energetikos sektoriaus
reguliuojamos veiklos pažeidimus energetikos įmonėms gali būti skiriamos baudos
Energetikos įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis. Šio straipsnio 3 dalyje
nustatyto įpareigojimo tinkamą vykdymą Vyriausybė papildomai įvertina teisės
aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis tvirtindama viešuosius interesus
atitinkančias paslaugas elektros energetikos sektoriuje teikiančius asmenis ir
energijos gamintojams paskirstydama remtinos elektros energijos gamybos
apimtis.
13. 8.
Šio straipsnio 3 dalyje nustatyto įpareigojimo taikymo SGD terminalo
būtinojo kiekio tiekimo laikotarpį, kuris negali būti ilgesnis kaip
pradinis SGD terminalo eksploatavimo laikotarpis, tai yra 10 metų nuo SGD
terminalo eksploatavimo pradžios, nustato Vyriausybė. Šio įpareigojimo vykdymas
Vyriausybės sprendimu nutarimu gali būti sustabdytas ar nutrauktas
nepasibaigus nustatytam laikotarpiui, kai Komisija, suderinusi su
Energetikos ministerija, atlikusi gamtinių dujų tiekimo rinkos tyrimą,
pateikia Vyriausybei išvadą, kad Lietuvos Respublikos
gamtinių dujų tiekimo rinka yra pakankamai išvystyta ir integruota, veikia efektyvios
konkurencijos rinkoje sąlygomis būtų, ir Energetikos ministerija pateikia išvadą apie tai, kad
Lietuvos Respublikos gamtinių dujų rinkoje yra užtikrintas
diversifikuotas gamtinių dujų tiekimas ir vartojimas, energijos tiekimo
saugumas ir patikimumas bei vartotojų interesų apsauga. Komisija šias
aplinkybes įvertina rengdama kiekvienų metų gamtinių dujų rinkos stebėsenos
ataskaitą.
14. SGD terminalo operatoriaus teikiamų paslaugų kainos reguliuojamos
Gamtinių dujų įstatyme nustatyta tvarka. SGD pakartotinio dujinimo paslaugų
kainos gali būti diferencijuojamos SGD terminalo naudotojų grupėms
taikant mutatis mutandis Gamtinių dujų įstatymo 9 straipsnio
14 dalies nuostatas. Kainų reguliavimą gamtinių dujų sektoriuje vykdo Komisija.“
2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 5 dalis, įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.
2. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis, apskaičiuoja ir tvirtina 2019 metų gamtinių dujų tiekimo saugumo papildomą dedamąją prie gamtinių dujų perdavimo kainos, kuri įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.
4. Įsigaliojus šiam įstatymui, skirtumas, susidaręs tarp paskirtojo tiekėjo faktinių ir prognozuotų SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo pagrįstų sąnaudų, patirtų iki šio įstatymo įsigaliojimo, taip pat kainų skirtumas už iš požeminės gamtinių dujų saugyklos išimamo SGD terminalo būtinojo kiekio likučio, kuris šio įstatymo įsigaliojimo metu buvo saugomas požeminėje gamtinių dujų saugykloje, įsigijimą mokėtos kainos ir Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodytos vidutinės importo kainos, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatyta tvarka ir sąlygomis įvertinami nustatant gamtinių dujų tiekimo saugumo papildomą dedamąją prie gamtinių dujų perdavimo kainos.
5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija iki 2018 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia:
Ekonomikos komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius