LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO NR. VIII-729 2, 14, 20 IR 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-05-23 Nr. XIVP-3801
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Kadangi 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojo Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, projekto 2 straipsniu keičiamo Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 14 straipsnio 1 dalies 8 punkte koreguotinas šio įstatymo pavadinimas. Be to, vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina projektu pakeisti ir keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalies 3 punkte vartojamą sąvoką „neįgaliųjų“ pakeičiant sąvoka „asmenų su negalia“, o keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalies 4 punkte vartojamą sąvoką „neįgalumo“ pakeičiant sąvoka „negalios“.
2. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad „valstybė ar savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos arba įstatinį kapitalą didinančios akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės akcijų, kurios visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) arba joms kartu suteikia daugiau negu 50 procentų balsų, jeigu įstatymai nenustato kitaip.“ Taigi pagal projekto nuostatas kituose įstatymuose gali būti nustatytos išimtys iš bendrosios taisyklės, kad valstybė ar savivaldybės gali investuoti savo turtą tik į tokias steigiamas arba didinančias įstatinį kapitalą akcines bendroves ar uždarąsias akcines bendroves, kurių akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) arba joms kartu suteikia daugiau negu 50 procentų balsų. Vadinasi, kituose įstatymuose gali būti įtvirtinta, kad valstybė ar savivaldybės galėtų investuoti savo turtą į tokias akcines bendroves ir uždarąsias akcines bendroves, kurių organuose jų atstovai neturės sprendžiamojo balso teisės, todėl negalės nulemti tokių organų sprendimų, kai bus sprendžiami disponavimo investuotu valstybės ar savivaldybės valstybės turtu klausimai. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektas yra lydimasis projektas Koncesijų įstatymo Nr. I-1510 5, 14, 16, 26, 31, 60, 65, 66 straipsnių ir 5 priedo pakeitimo projektui (reg. Nr. XIVP-3661), kurio 6 straipsnio 2 dalyje (keičiamo Koncesijų įstatymo 60 straipsnio 6 dalies 25 punkte) nustatoma galimybė koncesininkui kartu su suteikiančiąja institucija įsteigti koncesininko kontroliuojamą juridinį asmenį koncesijos sutartiniams įsipareigojimams įvykdyti, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje vietoje žodžių „jeigu įstatymai nenustato kitaip“ nebūtų tikslinga nustatyti, kad valstybės ar savivaldybių turto investavimo bendrosios taisyklės išimtis taikoma tik Koncesijų įstatyme nustatytais atvejais.
Nepritarus šiai pastabai, projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos, nustatant aiškius išimčių iš bendros valstybės ar savivaldybių turto investavimo į juridinius asmenis taisyklės, įtvirtintos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje, nustatymo kriterijus. Atkreiptinas dėmesys, jog Konstitucinis Teismas 2009 m. kovo 2 d. nutarime pažymėjo, kad ,, <…pagal Konstitucijos 128 straipsnio 2 dalį valstybės turto investavimas turi būti grindžiamas įstatymu, kuriame turi būti įtvirtinta: valstybės turto investavimo kriterijai, sąlygos, taip pat subjektai, turintys teisę priimti sprendimus dėl valstybės turto investavimo. Valstybės turto investavimo kriterijų nustatymas nėra savitikslis – turi būti nustatyti tokie kriterijai, kurie užtikrintų viešąjį interesą, iš Konstitucijos, inter alia jos 128 straipsnio 2 dalies, kylančių imperatyvų laikymąsi. Įstatymų leidėjui kyla pareiga nustatyti tokius valstybės turto investavimo kriterijus, kurie inter alia leistų diferencijuoti valstybės turto investavimą atsižvelgiant į investuojamo turto specifiką ir reikšmę bendrai tautos gerovei bei kitas konstituciškai reikšmingas aplinkybes ...>“. Be to, Konstitucinis Teismas savo nutarimuose ne kartą yra pažymėjęs, kad valstybės turtas nėra savitikslis, bet turi duoti naudą visuomenei ir turi būti tausojamas, nešvaistomas, racionaliai tvarkomas (inter alia Konstitucinio Teismo 2019 m. balandžio 16 d., 2022 m. balandžio 7 d. nutarimai). Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar teisinis reguliavimas, pagal kurį kituose įstatymuose galėtų būti nustatomos išimtys iš vienos pagrindinių valstybės ar savivaldybių turto investavimo į juridinius asmenis sąlygos, įstatyme neįtvirtinant tokių išimčių nustatymo kriterijų, atitinka valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principus, nustatytus keičiamo įstatymo 9 straipsnyje, bei oficialiąją Konstitucinio Teismo doktriną.
3. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 7 dalyje keturiose vietose esanti nuostata „kurios akcijų dalis priklauso valstybei arba savivaldybei“ keistina nuostata „kurios akcijų dalis nuosavybės teise priklauso valstybei arba savivaldybei“.
4. Atkreiptinas dėmesys, jog kartu su projektu teikiamo Koncesijų įstatymo Nr. I-1510 5, 14, 16, 26, 31, 60, 65, 66 straipsnių ir 5 priedo pakeitimo projekto (reg. Nr. XIVP-3661) 10 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti arba įgyvendinti koncesijų projektai rengiami ir įgyvendinami pagal teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 5 straipsnis taip pat neturėtų būti papildytas atitinkamomis įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kadangi koncesijos projekte gali būti numatytas valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto perdavimas panaudos teise. Tokiu atveju atitinkamai reikėtų papildyti ir projekto 5 straipsnio pavadinimą.
5. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės ir savivaldybių turtu, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės ar savivaldybių turto valdymu, naudojimu ar disponavimu juo), turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. [email protected]