LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 310 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-1708
2021-04-28 Nr. 102-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Irena Haase, Andrius Navickas, pavaduojantis Gabrielių Landsbergį, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, Komiteto biuro patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Institucijų atstovai: Generalinės prokuratūros Baudžiamojo persekiojimo departamento prokuroras Darius Čaplikas, Generalinės prokuratūros Viešojo intereso gynimo skyriaus prokurorė Ilona Imbrasienė, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės vyresnysis patarėjas Tautvydas Žėkas, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėja Svetlana Nekrasova.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-03-01 |
* |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreipiame dėmesį, kad 2017 m. rugpjūčio 16 d. buvo registruotas projektas Nr. XIIIP-1027, kuris yra identiškas teikiamam projektui. Pateikus Teisės departamento išvadą, projekto rengėjas 2017 m. rugsėjo 14 d. projektą Nr. XIIIP-1027 atsiėmė. Atsižvelgiant į tai, dėl teikiamo projekto kartotinos Teisės departamento pastabos, pateiktos projektui Nr. XIIIP-1027. |
Atsižvelgti |
(P.S. – pastabų tekste paryškinta TTK).
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-03-01 |
1 |
1 |
|
2. Teikiamu projektu keičiamo BK 310 straipsnio 1 dalies dispozicijoje nustatomas kilusių padarinių požymis – „<...> jeigu dėl šių veiksmų buvo sutrikdyta gyvūno sveikata“. Manytina, kad aktualioje straipsnio redakcijoje įtvirtintas gyvūno suluošinimo požymis vartojamame kontekste yra tikslesnis. Atkreiptinas dėmesys, kad gyvūno sveikatos sutrikdymo[1] terminas nėra vartojamas ne tik BK, bet ir Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatyme. Pastarajame įstatyme yra vartojamos žalingų pasekmių gyvūno sveikatai ir gerovei (pavyzdžiui, įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 14 punktas), gyvūno sužeidimo (pavyzdžiui, įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punktas) arba gyvūno suluošinimo (pavyzdžiui, įstatymo 4 straipsnio 5 dalis) formuluotės. Pastebėtina ir tai, kad BK 310 straipsnis sisteminiais ryšiais taip pat yra glaudžiai susijęs su Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 346 straipsnio 16 – 19 dalimis, ir nuo jų skiriasi iš esmės pagal kilusius padarinius – baudžiamąją atsakomybę sukelia kankinamo gyvūno arba gyvūno, su kuriuo žiauriai elgiamasi, suluošinimas arba žūtis. Atitinkamai tarpusavyje yra suderinti ir galiojančių BK 310 straipsnio bei ANK 346 straipsnio redakcijų terminai. Pavyzdžiui, ANK 346 straipsnio 18 dalyje numatyta atsakomybė už žiaurų elgesį su gyvūnu, gyvūno kankinimą, kai dėl to gyvūnui gresia žūtis ar suluošinimas. Atsižvelgiant į tai, ir pakeitus gyvūno suluošinimo požymį gyvūno sveikatos sutrikdymo požymiu gali ne tik kilti neaiškumų dėl naujojo požymio turinio, bet ir būti „išbalansuoti“ BK 310 ir ANK 346 straipsnių sisteminiai ryšiai. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-03-01 |
1 |
1, 2 |
|
3. Atkreiptinas dėmesys, kad teikiamu projektu keičiamose BK 310 straipsnio 1 ir 2 dalyse vartojama formuluotė – „jeigu dėl šių veiksmų“ yra netiksli, nes apima tik aktyvią elgesio formą (t. y. – veiksmus), bet neapima pasyvios (t. y. – neveikimo). Pastebėtina, kad žiaurus elgesys su gyvūnu ar jo kankinimas gali pasireikšti ir tokiomis veikomis kaip nedavimas gyvūnui ėsti, neišleidimas iš patalpos ir pan. Dėl tos priežasties siūlytina palikti galiojančioje BK 310 straipsnio redakcijoje esančią platesnio turinio ir tikslesnę dispozicijos formuluotę – „jeigu dėl to“. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-03-01 |
1 |
1 |
|
4. Teikiamu projektu keičiamo BK 310 straipsnio 1 dalies sankcijoje, atsižvelgiant į BK sistemą, bausmės turėtų būti vardinamos pradedant nuo švelnesnės (t. y. – baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki vienerių metų). |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-03-01 |
1 |
1 |
|
5. Be to, trūksta pagrįstumo, kodėl BK 310 straipsnio 1 dalies sankcijoje panaikinama trumpalaikio laisvės atėmimo – arešto – bausmė (maksimalus šios bausmės dydis – iki 90 parų), nors laisvės atėmimo bausmės ribos paliekamos nepakitusios (past. – nuo trijų mėnesių iki vienerių metų). |
Pritarti |
Kuo daugiau alternatyvių bausmių numatyta sankcijoje, tuo teismui suteikta didesnė galimybė individualizuoti bausmę nusikaltusiam asmeniui. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-03-01 |
1 |
2 |
|
6. Atsižvelgiant į šios išvados 2 pastabos argumentus, BK 310 straipsnio 2 dalyje vietoje formuluotės – „gyvūnas nugaišo“ siūlytina išlaikyti galiojančioje redakcijoje esančią formuluotę – „gyvūnas žuvo“. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-03-01 |
1 |
2 |
|
7. BK 310 straipsnio 2 dalyje nustatoma tokia sankcija – „<...> baudžiamas laisvės atėmimu nuo vienerių iki trejų metų“. Tačiau akcentuotina, kad nesunkaus nusikaltimo sankcija negali būti konstruojama be alternatyvių laisvės atėmimo bausmių[2]. Be to, projekte pateiktas laisvės atėmimo bausmės terminas visame BK būtų unikalus – kodekse nėra ir neturėtų būti nesunkių nusikaltimų sankcijų, kuriose nustatoma laisvės atėmimo bausmės apatinė riba (past. – kaip šiuo atveju – „nuo vienerių metų“). Pabrėžtina, kad bausmių ribos negali būti per siauros, ribojant teismo diskreciją individualizuoti baudžiamąją atsakomybę ir paskirti teisingą bausmę. |
Pritarti |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-03-01 |
1 |
3 |
|
8. Teikiamu projektu BK 310 straipsnį papildančioje 3 dalyje nustatoma – „Tam, kuris žiauriai elgėsi su gyvūnu, jį kankino, nuo trejų iki penkerių metų draudžiama įsigyti ir laikyti bet kokį gyvūną“. Dėl šios dalies teiktinos atitinkamos pastabos: 8.1. Siūlomą BK 310 straipsnio 3 dalį pagal jos pobūdį ir esmę (nors tiesiogiai projekte neminima) galima prilyginti naujajai baudžiamojo poveikio priemonei. Pabrėžtina, jog baudžiamojo poveikio priemonių rūšys, jų terminai ir skyrimo taisyklės, atsižvelgiant į BK struktūrą, turi būti įtvirtintos ne atskiruose BK specialiosios dalies straipsniuose, o BK bendrosios dalies IX skyriuje; 8.2. Pastebėtina, kad projekte nustatoma nauja baudžiamojo poveikio priemonė turėtų būti taikoma už žiaurų elgesį su gyvūnu ar jo kankinimą, nepaisant kilusių padarinių, vadinasi – tiek už BK, tiek ir už ANK numatytą pažeidimą. Pabrėžtina, jog baudžiamosios atsakomybės nustatymas už administracinio nusižengimo padarymą yra negalimas, nes neatitiktų teisėtumo principo; 8.3. Kelia abejonių siūlomos priemonės realus praktinis įgyvendinimas. |
Pritarti |
|
9. |
Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas 2018-03-13 |
* |
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 310 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1708, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. Kadangi Projektas yra analogiškas Seime prieš tai registruotam projektui Nr. XIIIP-1027, atkreipiame Jūsų dėmesį į tai, kad projektui Nr. XIIIP-1027 Europos teisės departamento 2017 m. rugsėjo 4 d. pateiktoje išvadoje buvo iškeltos abejonės dėl projektu Baudžiamojo kodekso 310 straipsnį papildančioje 3 dalyje numatomo draudimo įsigyti ir laikyti bet kokį gyvūną pagrįstumo, proporcingumo ir praktinio įgyvendinimo aspektų bei pritarta Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento projektui pateiktoms pastaboms. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Ema Umbrasienė, Panevėžio miesto tarybos narė, Lietuvos Žaliųjų partijos pirmininko pavaduotoja 2020-09-07 |
* |
|
|
Šį savaitgalį daugybė žmonių Lietuvoje susivienijo, atskleisdami žiaurias sąlygas, kuriomis pas nelegalius veisėjus laikomi gyvūnai, ir visišką institucijų, kurioms pavesti gyvūnų gerovės klausimai, neveiklumą. Žiauraus elgesio atvejai išaiškėja nuolat, tačiau jų kaltininkai baudžiami (jeigu baudžiami) juokingomis bausmėmis, po kurių įsigyja kitus gyvūnus ir žiaurumo ratas sukasi nesustodamas. Tai nėra civilizuotos valstybės bruožas. Šįkart dėl kilusio didžiulio daugybės žmonių pasipiktinimo ir jų aktyvumo tikėtina institucijų reakcija, bet jau akivaizdžiai matyti, jog veisėjai slepia gyvūnus, rengiasi atlaikyti šią bangą ir vėl ramiai užsidirbinėti pinigus, valstybės institucijoms toliau jų „nepastebint“. Nes visada buvo taip. O ir sukilę žmonės turi savo darbus, atsakomybes, neįstengs nuolat budėti visur, kur aptiktos neregistruotos ir nemokančios mokesčių bei pilnos žiaurumų naminių gyvūnų veisimo fermos. Laikas galų gale pradėti dirbti už gyvūnų gerovę atsakingoms institucijoms. 2018 metais seimo narys Linas Balsys registravo Įstatymo pataisą, kuria siekiama uždrausti asmenims, baustiems už žiaurų elgesį su gyvūnais, įsigyti kitus gyvūnus. Rastų nelegalių veisėjų klausimą tai išspręstų vienu ypu bei būtų realus postūmis gyvūnų gerovės srityje. Praėjo du metai. Jeigu šis klausimas jums atrodė nesvarbus, tai nesvarbūs ir tie šimtai žmonių visoje Lietuvoje, paromis ieškoję veisyklų, rinkę įrodymus, budėję ir dalinęsi informacija. Jų ir visų juos palaikančių vardu prašau skubiai įtraukti į seimo posėdžių darbotvarkę minėtą pataisą ir ją priimti. |
Atsižvelgti |
Neteikiami konkretūs pasiūlymai projektui. Sveikintina, kad žmonių iniciatyva ir pilietiškumas paskatino pasirūpinti pačiais silpniausiais ir ištraukti nelegalų verslą iš šešėlio ir tuo prisidėti prie gyvūnų gerovės ir šalies finansų. Atkreipiame dėmesį kad tobulinami Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymas ir Administracinių nusižengimų kodeksas. Šiame kodekse numatyta didžiausia bauda yra 6000Eur., tai tikrai nejuokinga bauda, kaip rašo autorė. Siūlomas Baudžiamajame kodekse uždraudimas laikyti gyvūnus nuo trejų iki penkerių metų nėra Baudžiamojo kodekso bausmė, ji turtų būti nustatyta kituose teisės aktuose. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad 2017 m. rugsėjo 28 d. įstatymu Nr. XIII-653 priimtus baudžiamojo įstatymo pakeitimus, pagal BK 47 straipsnio 3 dalies 2 dalį už nesunkų nusikaltimą gali būti paskirta nuo 50 iki 2 000 MGL dydžio, t. y. nuo 2 500 eurų iki net 100 000 eurų, bauda. Net ir padidinus laisvės atėmimo bausmę iki dvejų metų, ši nusikalstama veika, kaip minėta, ir toliau būtų priskiriama nesunkių nusikaltimų kategorijai, todėl ir galimos baudos dydis už šią nusikalstamą veiką nepasikeistų, t. y. nepadidėtų. Atsižvelgiant į tai, BK 310 straipsnyje nustatyta sankcija vertintina kaip adekvati, o joje įtvirtinta griežčiausia laisvės atėmimo iki vienerių metų bausmė – kaip galinti veiksmingai atgrasyti nuo nusikalstamų veikų, susijusių su žiauriu elgesiu su gyvūnais, darymo. Iš visos situacijos matyti, kad tai ne BK nuostatų, o jo praktinio taikymo problemos. Atsakingos institucijos privalo užtikrinti priežiūros kontrolę, taip pat efektyvų galiojančio BK normų taikymą bei bausmių neišvengiamumą. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: įstatymo projektą XIIIP-1708 atmesti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas išvadas.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Dalia Latvelienė
[1] Pastebėtina, kad priešingai nei gyvūno sveikatos sutrikdymas, žmogaus sveikatos sutrikdymas yra apibrėžtas Sveikatos sutrikdymo masto nustatymo taisyklių, patvirtintų Kolegialių institucijų 2003 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. V-298/158/A1-86 (Žin., 2003, Nr. 52-2357), 5 punkte: „Sveikatos sutrikdymas – tai žmogaus sužalojimas arba susargdinimas pažeidžiant jo kūno audinių (organų) vientisumą ar sutrikdant jų funkcijas.“