LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 7, 9, 35, 38, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 49, 51, 52, 59, 60, 61, 67 IR 68 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-4385

 

 2020-04-22  Nr. 108-P-11

Vilnius

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys,  Komiteto nariai: Antanas Baura, Eugenijus Gentvilas,  Zbignev Jedinskij, Andrius Kupčinskas,  Bronislovas Matelis, Rūta Miliūtė,  Virgilijus Poderys, Jurgis Razma

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys:  Energetikos viceministras Egidijus Purlys.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-01-07

4,

5

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 4 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 35 straipsnio 2 dalį šiomis nuostatomis: „Taryba derina elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartines sąlygas, kurių projektą parengia ir Tarybai teikia skirstomųjų tinklų operatorius. Suderintas elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartines sąlygas skirstomųjų tinklų operatorius skelbia savo interneto svetainėje“. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo 35 straipsnio 2 dalyje yra nustatyti įpareigojimai skirstomųjų tinklų operatoriui, todėl projektu siūlomos nuostatos turi būti formuluojamos per pareigą skirstomųjų tinklų operatoriui derinti elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartines sąlygas su Taryba, o jas suderinus – paskelbti savo interneto svetainėje. Taip pat pastebėtina, kad keičiamo įstatymo galiojančiame 35 straipsnyje yra nustatyti skirstymo veiklos principai. Todėl manytume, kad siūlomos nuostatos nėra įstatymo 35 straipsnio dalyku. Siūlytina nurodytas naujas straipsnio nuostatas perkelti į keičiamo įstatymo 39 straipsnį, kuriame nustatytos skirstomųjų tinklų operatoriaus pareigos, atitinkamai jas suredagavus. 

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

1.                 Išbraukti Įstatymo projekto 4 straipsnį:

4 straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 35 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Skirstomųjų tinklų operatorius privalo užtikrinti elektros tinklų naudotojams ir elektros energijos paklausos valdymo paslaugų teikėjams nediskriminuojančias naudojimosi skirstomaisiais tinklais sąlygas, atsižvelgiant į technines ir elektros energijos paklausos valdymo galimybes. Taryba derina elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartines sąlygas, kurių projektą parengia ir Tarybai teikia skirstomųjų tinklų operatorius. Suderintas elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartines sąlygas skirstomųjų tinklų operatorius skelbia savo interneto svetainėje.

 

2. Įstatymo projekto 5 straipsnį laikyti 4 straipsniu.

 

3. Papildyti Įstatymo projektą nauju 5 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas

Papildyti 39 straipsnio 1 dalį 13 punktu:

13) parengti ir pateikti Tarybai derinti elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartines sąlygas. Suderintas elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartines sąlygas skelbti savo interneto svetainėje.

 

4. Siekiant teisinio aiškumo Įstatymo projekto pavadinimą išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 7, 9, , 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 49, 51, 52, 59, 60, 61, 67 IR 68 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTAS“.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-01-07

8

 

 

2. Projekto 8 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 42 straipsnio 4 dalies nuostatos diskutuotinos. Pastebėtina, kad pagal įstatymo 42 straipsnio 1 dalies nuostatą „<...> skirstomųjų tinklų operatorius, kai jo turimoje elektros energijos skirstymo veiklos licencijoje nurodytoje teritorijoje kitam asmeniui neišduota visuomeninio tiekimo veiklos licencija, privalo vykdyti ir elektros energijos visuomeninio tiekimo veiklą <...>“ galima daryti išvadą, jog nurodytas skirstomųjų tinklų operatorius, kuris turi elektros energijos skirstymo veiklos licenciją, turi pareigą vykdyti visuomeninio tiekimo veiklą, bet atskira visuomeninio tiekimo licencija jam neišduodama. Tuo tarpu pagal siūlomas aptariamo straipsnio 4 dalies nuostatas, toks skirstomųjų tinklų operatorius turi teisę prašyti panaikinti visuomeninio elektros energijos tiekimo veiklos licencijos galiojimą. Straipsnio nuostatos nedera tarpusavyje. Jeigu nurodytas skirstomųjų tinklų operatorius vykdo visuomeninio teikėjo veiklą esant 42 straipsnio 1 dalyje nurodytomis sąlygomis be atskiros visuomeninio tiekėjo licencijos, tai jis galėtų prašyti atleisti jį nuo įstatyme nustatytos pareigos vykdyti visuomeninio tiekimo veiklą.

Be to, keičiamo įstatymo 43 straipsnio 4 dalies formuluotės tobulintinos. Teisės normos turi būti formuluojamos aiškiai ir glaustai, reikėtų vengti ištęsto proceso eigos aprašymo. Ši pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnyje dėstomam keičiamo įstatymo 43 straipsniui, projekto 10 straipsnyje dėstomai keičiamo įstatymo 44 straipsnio 2 daliai.

 

Pritarti iš dalies

Tuo atveju, kai elektros energijos visuomeninio tiekimo veiklą vykdo skirstomųjų tinklų operatorius ir jo turimoje elektros energijos skirstymo veiklos licencijoje nurodytoje teritorijoje kitam asmeniui neišduota visuomeninio tiekimo veiklos licencija, tai toks asmuo turi jam išduotas dvi licencijas – elektros energijos skirstymo bei elektros energijos visuomeninio tiekimo licencijas. Tai numatyta Elektros energetikos įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje. Įstatymo projekto 8 straipsnio 4 dalies, kurioje dėstomos keičiamo įstatymo 42 straipsnio 4 dalies nuostatos dėl prašymo panaikinti visuomeninio tiekimo licenciją nuostatos, dera su 42 straipsnio 1 dalies bei su Elektros energetikos įstatymo 15 straipsnio 1 dalies nuostatomis ir būtinas prašymas ne atleisti nuo veiklos, o panaikinti turimą veiklos licenciją.

Komiteto pasiūlymas:

1. Įstatymo projekto 8 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

4. Tuo atveju, jeigu visuomeninis tiekėjas, kuris kartu yra ir skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis mažiau kaip 100 000 vartotojų toje pačioje teritorijoje, pateikia prašymą panaikinti visuomeninio elektros energijos tiekimo veiklos licencijos galiojimą, visuomeninio elektros energijos tiekimo teritoriją privalo perimti ir iki 2023 m. sausio 1 d.  aprūpinimą elektros energija privalo užtikrinti visuomeninis tiekėjas, aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų, jeigu visuomeninio elektros energijos tiekimo veiklos licencijos pakeitimo metu jo technologinis, finansinis ir vadybinis pajėgumas yra pakankamas vykdyti licencijuojamą veiklą šioje naujoje teritorijoje. Jeigu visuomeninio tiekėjo, aptarnaujančio daugiau kaip 100 000 vartotojų, technologinis, finansinis ir vadybinis pajėgumas nėra pakankamas vykdyti visuomeninio tiekimo licencijuojamą veiklą naujoje teritorijoje, dėl kurios visuomeninis tiekėjas, kuris kartu yra ir skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis mažiau kaip 100 000 vartotojų toje pačioje teritorijoje, yra pateikęs prašymą panaikinti visuomeninio elektros energijos tiekimo veiklos licenciją,  tokio visuomeninio elektros energijos tiekėjo prašymas dėl visuomeninio elektros energijos tiekimo veiklos licencijos panaikinimo nėra tenkinamas.

 

2. Įstatymo projekto 9 straipsniu  keičiamame įstatymo 43 straipsnyje siūloma nustatyti esminius elektros energijos kainų buitiniams vartotojams reguliavimo atsisakymo principus: palaipsninį liberalizavimą (dereguliavimą) tam tikrais etapais, kurie parinkti pagal mažiausiai socialiai pažeidžiamas elektros energijos vartotojų grupes, ir vartotojų informavimo bei tiekėjų nediskriminavimo priemones, kurios sudarys sąlygas nuosekliam, skaidriam bei konkurencingam mažmeninės elektros energijos tiekimo namų ūkiams rinkos liberalizavimui. Pažymėtina, kad detaliu proceso reglamentavimu siekiama užtikrinti teisinį aiškumą ir teisinį tikrumą visiems rinkos dalyviams, taip pat tinkamą vartotojų teisinę apsaugą (numatant, kokiais terminais ir kokie jų duomenys yra perduodami tam tikru liberalizavimo etapu), sudaryti tinkamas sąlygas, reikalingas efektyviam bei nuosekliam mažmeninės elektros energijos rinkos paslaugų vystymuisi ir funkcionavimui.

 

3. Įstatymo projekto 10 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 44 straipsnio 2 dalyje reglamentuojamos elektros energijos garantinio tiekimo sąlygos, kurios dėstomos išlaikant šiuo metu galiojančio Elektros energetikos įstatymo 44 straipsnio nuostatų logiką, struktūrą ir nuoseklumą. Manome, kad siekiant vartotojų interesų teisinės apsaugos svarbu įstatyme įtvirtinti esmines sąlygas, kuriomis bus užtikrinamas garantinis tiekimas, t. y. įspėjimo terminus, garantinio tiekimo pagrindą, garantinio tiekimo terminą ir pan.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-01-07

22

9

 

3. Projekto 22 straipsnio 9 dalyje vietoje skaičiaus „17“ įrašytinas skaičius „18“.

 

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto 5 pasiūlymo formuluotę.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-01-07

22

9,10

 

4. Projekto 22 straipsnio 10 dalyje minima sąvoka „paskutinis liberalizavimo etapas“. Tokia sąvoka įstatymo tekste daugiau niekur nevartojama ir jos esmę tikėtinai galima suprasti tik iš projekto aiškinamojo rašto turinio. Teigtina, kad atsižvelgiant į tai, jog ši sąvoka siejama su licencijos galiojimo panaikinimu, šios sąvokos turinys turi būti aiškus iš įstatymo turinio, kad ją būtų įmanoma praktiškai taikyti. Siūlytina šią sąvoką apibrėžti arba aiškiai susieti su įstatymo projekto turiniu, kad būtų aišku tai, kas laikoma paskutiniu liberalizavimo etapu.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto 5 pasiūlymo formuluotę.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: -.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: -

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4385(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas

2020-04-22

 

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad teisės akte sąvokos turi būti išdėstomos abėcėlės tvarka, o Elektros energetikos įstatymo atitinkamų straipsnių pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIIIP-4401 sąvoka „Esami pajėgumus užtikrinantys įrenginiai bus dėstoma keičiamo  Elektros energetikos įstatymo 2 straipsnio 18(2) dalimi, siūlytina Įstatymo projekto 1 straipsniu dėstomą keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje pakeisti dalies numeraciją.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsniu dėstomą keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Papildyti 2 straipsnį  183 dalimi:

182. 183. Garantinis elektros energijos tiekėjas – elektros energijos skirstomųjų tinklų operatorius, atliekantis garantinį elektros energijos tiekimą vartotojams, kurių įrenginiai prijungti prie jo paties valdomų elektros tinklų, ir daugiau kaip 100 000 vartotojų aptarnaujantis elektros energijos skirstomųjų tinklų operatorius, atliekantis garantinį elektros energijos tiekimą vartotojams, kurių įrenginiai yra prijungti prie perdavimo sistemos operatoriaus valdomų elektros tinklų.

Pritarti

 

2

Ekonomikos komitetas

2020-04-22

 

9

1,

3

 

Argumentai:

1.                     Siekiant suvaldyti rizikas, kad pažeidžiami vartotojai nepatektų į vartotojų grupę, kuriems dar iki 2023 m. sausio 1 d. pasibaigs visuomeninis elektros energijos tiekimas ir vartotojas turėtų pasirinkti nepriklausomą tiekėją, siūlytina patikslinti pažeidžiamo vartotojo statutą apibrėžiantį terminą.  

2.  Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 69 straipsnio 14 ir 15 dalyse nustatyta, kad sodininkų, individualių automobilių garažų savininkų bendrijoms, daugiabučių gyvenamųjų namų arba bendrabučio tipo daugiabučių gyvenamųjų namų savininkų bendrijoms ir kitiems šiose dalyse nurodytiems asmenims, perkantiems elektros energiją bendrosioms reikmėms, taikomos tokios pačios elektros energijos kainos ir tarifai, kaip buitiniams vartotojams. Siekiant apsaugoti vartotojus, kuriems bendrijoms ar administratoriam laiku nepasirinkus nepriklausomo tiekėjo, tektų už elektros energiją bendrosioms reikmėms mokėti didesnę garantinio tiekimo kainą, siūlytina Įstatymo projekte nustatyti, kad šiems vartotojams visuomenins tiekėjas nutrauks elektros energijos tiekimą visuomenine kaina tik nuo 2023 m. sausio 1 d., t. y. šie vartotojai patektų tik į paskutinį liberalizavimo etapą.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 9 straipsniu dėstomas keičiamo įstatymo 43 straipsnio 1 ir 3 dalis išdėstyti taip:

1. Iki 2012 m. gruodžio 31 d. visuomeninis tiekėjas privalo sudaryti sutartis ir tiekti elektros energiją visuomenine elektros energijos kaina visiems jam išduotoje licencijoje nustatytoje teritorijoje esantiems buitiniams vartotojams, taip pat to pareikalavusių vartotojų objektams, atitinkantiems bet kurį iš šių kriterijų:

1) vartotojo objekto leistinoji naudoti galia 2011 m. liepos 31 d. yra mažesnė kaip 30 kW;

2) vartotojo objekto, naujai prijungto prie perdavimo arba skirstomojo tinklo po 2011 m. liepos 31 d., leistinoji naudoti galia yra mažesnė kaip 30 kW. Visuomeninis tiekėjas privalo sudaryti sutartis ir šioje dalyje nurodytais terminais tiekti elektros energiją visuomenine elektros energijos kaina visiems jam išduotoje licencijoje nustatytoje teritorijoje esantiems buitiniams vartotojams, taip pat pažeidžiamiems vartotojams, kurie nepasirinko nepriklausomo tiekėjo. Visuomeninis tiekėjas nutraukia elektros energijos tiekimą šiems vartotojams toliau nurodytais terminais:

1) 2021 m. sausio 1 d. – visiems buitiniams vartotojams, kurių faktinis elektros energijos suvartojimas objekte laikotarpiu nuo 2019 m. birželio 1 d. iki 2020 m. gegužės 31 d. yra ne mažesnis kaip 5 000 kWh, taip pat buitiniams vartotojams, kurių objektai prijungti prie vidutinės įtampos elektros tinklų, išskyrus vartotojus, nurodytus šio įstatymo 69 straipsnio 14 ir 15 dalyse ir pažeidžiamus vartotojus, kurie laikotarpiu nuo 2019 m. birželio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d. bent kartą buvo įgiję pažeidžiamo vartotojo statusą;

2) 2022 m. sausio 1 d. – visiems buitiniams vartotojams, kurių faktinis elektros energijos suvartojimas objekte laikotarpiu nuo 2020 m. birželio 1 d. iki 2021 m. gegužės 31 d. yra ne mažesnis kaip 1 000 kWh, išskyrus vartotojus, nurodytus šio įstatymo 69 straipsnio 14 ir 15 dalyse ir pažeidžiamus vartotojus, kurie laikotarpiu nuo 2020 m. birželio 1 d. iki 2021 m. gruodžio 31 d. bent kartą buvo įgiję pažeidžiamo vartotojo statusą;

3) 2023 m. sausio 1 d. – visiems likusiems vartotojams, kuriems elektros energija tiekiama visuomenine elektros energijos kaina, įskaitant vartotojus, nurodytus šio įstatymo 69 straipsnio 14 ir 15 dalyse ir pažeidžiamus vartotojus.

3. Skirstomųjų tinklų operatorius, iš visuomeninio tiekėjo gavęs informaciją apie numatomą elektros energijos tiekimo visuomenine elektros energijos kaina nutraukimą konkretiems šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytiems vartotojams, duomenų teikimo sutartyje nustatyta tvarka perduoda visiems to pageidaujantiems nepriklausomiems tiekėjams šių vartotojų duomenis: objekto numerį, objekto adresą, kontaktinę informaciją: telefono ryšio numerį ir elektroninio pašto adresą, jeigu tokius duomenis skirstomųjų tinklų operatorius turi, per kalendorinį mėnesį objekte suvartotos elektros energijos kiekį per 12 kalendorinių mėnesių laikotarpį, nurodytą šio straipsnio 1 dalyje. Skirstomųjų tinklų operatorius neteikia duomenų nepriklausomam tiekėjui, jeigu vartotojas nesutinka su jo duomenų perdavimu ir praneša apie tai skirstomųjų tinklų operatoriui ne vėliau kaip likus 4 kalendoriniams mėnesiams iki elektros energijos tiekimo visuomenine elektros energijos kaina nutraukimo datos, nurodytos šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose. Nurodytus duomenis skirstomųjų tinklų operatorius perduoda nepriklausomiems tiekėjams ne anksčiau kaip likus 4 kalendoriniams mėnesiams iki elektros energijos tiekimo visuomenine elektros energijos kaina nutraukimo datos, nurodytos šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose. Po to, kai duomenys jau perduoti nepriklausomam tiekėjui, apie savo nesutikimą tvarkyti šioje dalyje nurodytus duomenis vartotojas informuoja konkretų nepriklausomą tiekėją. Nepriklausomi tiekėjai šioje dalyje numatyta tvarka gautus duomenis turi teisę tvarkyti (įskaitant teisę juos saugoti) tiek, kiek to reikia sutarčiai su vartotoju sudaryti, tačiau ne ilgiau kaip 6 mėnesius, einančius po šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytos visuomeninio tiekimo nutraukimo dienos.

Pritarti

 

3

Ekonomikos komitetas

2020-04-22

 

11

2

 

Argumentai:

Siekiant užtikrinti, kad nebūtų interpretacijos, jog pažeidžiamiems vartotojams garantinis elektros energijos tiekimas būtų užtikrinamas tik 6 mėnesius bei siekiant teisinio aiškumo, nuo 2023 m. sausio 1 d. taikytinos pažeidžiamiems vartotojams garantinio teikimo kainos pavadinimo formuluotės, siūlytina patikslinti Įstatymo projekto nuostatas dėl pažeidžiamiems vartotojams taikytino garantinio tiekimo nepertraukiamumo ir garantinio tiekimo kainos bei jos skelbimo.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 11 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Skirstomųjų tinklų operatorius vartotojams, kurių įrenginiai prijungti prie skirstomųjų tinklų operatoriaus valdomų elektros tinklų, ir skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų, vartotojams, kurių įrenginiai yra prijungti prie perdavimo sistemos operatoriaus valdomų elektros tinklų, Garantinis elektros energijos tiekėjas garantinio garantinį tiekimo tiekimą funkciją (toliau– Asmuo, atliekantis garantinio tiekimo funkciją) atlieka laikydamasis šių sąlygų:

1) garantinis tiekimas vartotojui užtikrinamas, kai vartotojas, ne vėliau kaip prieš 3 savaites iki nepriklausomo tiekėjo nutraukiamos veiklos arba su vartotoju sudarytos elektros energijos pirkimo–pardavimo sutarties arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarties nutraukimo gavęs nepriklausomo tiekėjo rašytinį ar elektroninių ryšių priemonėmis pateiktą įspėjimą ne vėliau kaip prieš 2 savaites iki nutraukiamos veiklos arba elektros energijos pirkimo-pardavimo sutarties nutraukimo, per 2 savaites nuo šio nepriklausomo tiekėjo pranešimo apie nutraukiamą veiklą ar nutraukiamą elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartį gavimo dienos nepasirenka kito nepriklausomo tiekėjo ar paaiškėja šio straipsnio 3 dalyje nurodytos aplinkybės – tokiais atvejais vartotojų su nepriklausomu tiekėju sudaryta elektros energijos pirkimo–pardavimo arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartis laikoma nutraukta. Tuo atveju, kai vartotojas yra sudaręs elektros energijos persiuntimo paslaugos sutartį su skirstomųjų tinklų operatoriumi, atskira sutartis dėl garantinio tiekimo su šiuo operatoriumi nesudaroma. Vartotojas, kuriam užtikrinamas garantinis tiekimas, sudaręs elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartį su nepriklausomu tiekėju, privalo nedelsdamas, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo elektros energijos pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo, raštu pranešti apie tai asmeniui, atliekančiam garantinio tiekimo funkciją, o šis ne vėliau kaip per 3 savaites nuo tokio pranešimo gavimo dienos nutraukia garantinį tiekimą. Garantinis tiekimas vartotojams užtikrinamas persiuntimo paslaugos teikimo sutarties su skirstomųjų tinklų operatoriumi pagrindu. Vartotojams, kurie tokios sutarties nėra sudarę, garantinis elektros energijos tiekimas užtikrinamas pagal garantinio elektros energijos tiekėjo viešai skelbiamas garantinio elektros energijos tiekimo užtikrinimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sąlygas, kurios rengiamos vadovaujantis Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklėse nustatyta tvarka. Vartotojui, kuriam užtikrinamas garantinis tiekimas, nusprendus sudaryti elektros energijos pirkimo–pardavimo arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį su nepriklausomu tiekėju, garantinis tiekimas nutraukiamas ne vėliau kaip per
3 savaites nuo nepriklausomo tiekėjo pranešimo garantiniam elektros energijos tiekėjui pateikimo dienos.
Garantinio tiekimo trukmė – ne ilgiau kaip 6 mėnesiai, išskyrus pažeidžiamus vartotojus. Jeigu per 6 mėnesius vartotojas, išskyrus pažeidžiamus vartotojus, nepasirenka naujo nepriklausomo tiekėjo, asmuo, atliekantis garantinio tiekimo funkciją, garantinis elektros energijos tiekėjas įgyja teisę nutraukti elektros energijos tiekimą vartotojui. Apie garantinio tiekimo nutraukimą asmuo, atliekantis garantinio tiekimo funkciją, garantinis elektros energijos tiekėjas įspėja vartotoją ne vėliau kaip prieš 3 savaites iki elektros energijos tiekimo nutraukimo dienos;

2) jeigu vartotojas, kuriam buvo suteikta suteiktas garantinio garantinis tiekimo tiekimas paslauga, garantinio tiekimo laikotarpiu pasirenka nepriklausomą tiekėją, vartotojas privalo sumokėti asmeniui, atliekančiam garantinio tiekimo funkciją, garantiniam elektros energijos tiekėjui už suvartotą elektros energiją pagal asmens, atliekančio garantinio tiekimo funkciją, garantinio elektros energijos tiekėjo pateiktą mokėjimo dokumentą;

3) vartotojams, kuriems užtikrinamas garantinis tiekimas, išskyrus pažeidžiamus vartotojus, taikoma garantinio tiekimo kaina, kuri apskaičiuojama vidutinei praėjusio ataskaitinio mėnesio elektros energijos biržos kainai, susiformavusiai Lietuvos kainų zonoje, pritaikius koeficientą 1,25. Garantinio tiekimo kaina pažeidžiamiems vartotojams apskaičiuojama kaip vidutinė praėjusio ataskaitinio mėnesio elektros energijos biržos kainos, susiformavusios Lietuvos kainų zonoje, ir garantinio tiekimo pažeidžiamiems vartotojams paslaugos kainos, kurią nustato Taryba, suma. Skirtumas tarp faktinių ataskaitinio laikotarpio pajamų ir asmens, atliekančio garantinio tiekimo funkciją, garantinio elektros energijos tiekėjo patirtų garantinio elektros energijos tiekimo veiklos sąnaudų, įskaitant elektros energijos įsigijimo sąnaudas, priskiriamas asmens, atliekančio garantinio tiekimo funkciją,  garantinio elektros energijos tiekėjo sąnaudoms ar pajamoms pagal šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 4 punkte nurodytą metodiką. Garantinio tiekimo kainą apskaičiuoja ir nustato asmuo, atliekantis garantinio tiekimo funkciją garantinis elektros energijos tiekėjas ir paskelbia ją savo interneto svetainėje.“

Pritarti

 

4

Ekonomikos komitetas

2020-04-22

 

18

3,

4

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba tvirtina elektros energijos perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų kainų viršutinių ribų skaičiavimo metodikas, nustato valstybės reguliuojamų paslaugų ir elektros energijos kainų viršutines ribas, todėl siekiant teisinio aiškumo siūlome, kad visuomeninio tiekėjo ir skirstomųjų tinklų operatoriaus pagrįstos sąnaudos būtų vertinamos nustatant šių paslaugų kainų viršutines ribas.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 18 straipsniu dėstomą keičiamo įstatymo 60 straipsnio 3 ir 4 dalis išdėstyti taip:

3. Visuomeninio tiekėjo pagrįstos sąnaudos, patirtos dėl šio įstatymo 43 straipsnio 2 dalyje nustatytos pareigos įgyvendinimo, įvertinamos nustatant visuomeninio tiekimo paslaugos kainos viršutinę ribą.

             4. Skirstomųjų tinklų operatoriaus pagrįstos sąnaudos, patirtos dėl šio įstatymo 43 straipsnio 3 dalyje ir šio straipsnio 2 dalyje nustatytų pareigų įgyvendinimo, įvertinamos nustatant skirstymo paslaugos kainos viršutinę ribą.

Pritarti

 

5

Ekonomikos komitetas

2020-04-22

 

22

 

 

Argumentai:

 Siūlome patikslinti 22 straipsnio formuluotę atsižvelgiant į Teisės departamento 3 ir 4 pastabas; atsižvelgiant į tikėtiną įstatymo priėmimo terminą taip pat į tai, kad garantinio tiekimo kaina pažeidžiamiems vartotojams bus taikoma nuo 2023 m. sausio 1 d., todėl Įstatymo projekto 20 straipsniu dėstomos keičiamo įstatymo 67 straipsnio 4 dalies nuostatos dėl garantinio tiekimo pažeidžiamiems vartotojams paslaugos kainos vienų metų laikotarpiui nustatymo ir jos paskelbimo iki einamųjų metų gruodžio 1 d. turi įsigalioti 2022 m. sausio 1 d.; bei į tai, kad, siekiant, kad skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų, galėtų tinkamai parengti vartotojų informavimo apie elektros energijos rinkos liberalizavimą ir jo proceso planą ir pradėti informavimo apie elektros energijos rinkos liberalizavimą kampaniją, tikslintini šių veiksmų atlikimo terminai.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 22 straipsnį išdėstyti taip:

22 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1.  Šis įstatymas, išskyrus 2 straipsnio 1 dalį, 11 ir 20 straipsnius ir šio straipsnio 5, 6 ir 9 dalis įsigalioja 2020 m. birželio 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2021 m. sausio 1 d.

3. Šio įstatymo 20 straipsnis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

4. Šio įstatymo 11 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

5. Lietuvos Respublikos energetikos ministras ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba) iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

6. Skirstomųjų tinklų operatorius ne vėliau kaip iki 2020 m.  birželio 1 d. parengia ir su Taryba suderina elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartines sąlygas ir jas paskelbia savo interneto svetainėje.

7. Skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų, teisės aktų nustatyta tvarka su Taryba suderina esamoms informacinių technologijų sistemoms modifikuoti ir (ar) naujoms informacinių technologijų sistemoms diegti skirtas investicijas, kuriomis būtų užtikrinti elektros energijos vartotojų duomenų mainai su tiekėjais, būtini tiekėjo prieigai prie vartotojų elektros energijos suvartojimo duomenų, sutarčių sudarymui ir tiekėjo keitimui užtikrinti.

8. Nepriklausomi tiekėjai iki 2021 m. sausio 1 d. turi pakeisti sutartis su buitiniais vartotojais, kurie yra sudarę atskiras elektros energijos pirkimo–pardavimo ir elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutartis, į vieną elektros energijos pirkimo–pardavimo ir elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutartį.

9. Skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų, ne vėliau kaip 2020 m. gegužės 15 d. parengia ir suderinęs su Energetikos ministerija ir Taryba viešai paskelbia vartotojų informavimo apie elektros energijos rinkos liberalizavimą ir jo procesą planą ir pradeda centralizuotą vartotojų informavimo apie elektros energijos rinkos liberalizavimą ir liberalizavimo proceso kampaniją.

10. Skirtumas, susidaręs tarp visuomeninio tiekėjo faktinių ir prognozuotų pagrįstų sąnaudų, bei Tarybos sprendimais numatyti sąnaudų skirtumai, patirti iki 2022 m. gruodžio 31 d., įskaitant ir tokių sąnaudų skirtumo pinigų kainą, taip pat šio įstatymo 18 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 60 straipsnio 3 dalyje nurodytos sąnaudos Tarybos nustatyta tvarka ir sąlygomis įvertinami nustatant skirstomųjų tinklų operatoriaus paslaugų kainas – nuo 2021 m. sausio 1 d. lėšų perviršis grąžinamas buitiniams vartotojams sumažinant persiuntimo paslaugos kainą, kai visuomeninis tiekėjas perveda perrinktas lėšas skirstomųjų tinklų operatoriui, o nesurinkus lėšų jos surenkamos per persiuntimo paslaugos kainą (dedamąją) ir visuomeninio tiekimo veiklą iki 2023 m. sausio 1 d. vykdžiusiam asmeniui išmokamos dalimis kas kalendorinį mėnesį skirstomųjų tinklų operatoriaus, kurio turimoje elektros energijos skirstymo veiklos licencijoje nurodytoje teritorijoje veikė toks visuomeninis tiekėjas, tačiau ne vėliau kaip iki 2025 m. gruodžio 31 d.

         11. 2023 m. sausio 1 d. energetikos įmonėms išduotų elektros energijos visuomeninio tiekimo licencijų galiojimas panaikinamas Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme nustatyta tvarka.“

Pritarti

 

6.

Ekonomikos komitetas

2020-04-22

 

15

 

 

Argumentai:

Siekiant teisinio aiškumo ir užtikrinti vartotojams aktualios informacijos (apie esamas faktines elektros energijos ir (ar) su elektros energijos tiekimu ir persiuntimu susijusių paslaugų kainas, tarifus ir faktinį energijos suvartojimą bei kita informacija) pateikimą vartotojams jiems prieinamiausiu ir tinkamiausiu būdu, siūloma patikslinti straipsnio formuluotes nustatant, kad informacija teikiama pateikiant sąskaitą arba suteikiant elektroninę prieigą.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 15 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 51 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„4. Tiekėjai ir elektros tinklų operatoriai sudaro tinkamas ir pakankamas sąlygas vartotojų prieigai prie informacijos ir duomenų apie mokėjimus už jiems patiektą elektros energiją ir (ar) su elektros energijos tiekimu ir persiuntimu susijusias paslaugas. Tinkamomis ir pakankamomis prieigos priemonėmis laikoma elektroninės ar popierinės sąskaitos pateikimas vartotojui arba elektroninė prieiga prie vartotojo mokėjimo duomenų ar kitos pagrįstos priemonės. Jeigu vartotojas pageidauja gauti popierines sąskaitas, tiekėjai ir tinklų operatoriai neturi teisės vartotojui taikyti tokios sąskaitos pateikimo mokesčio. Vartotojo prašymu Tiekėjai ir (ar) elektros tinklų operatoriai be papildomo mokesčio vartotojams pateikdami elektroninę ar popierinę sąskaitą ar suteikdami elektroninę prieigą prie informacijos ir duomenų apie mokėjimus už jiems patiektą elektros energiją ar raštu, tiekėjai ir (ar) tinklų operatoriai pateikia:

1) nurodo esamas faktines elektros energijos ir (ar) su elektros energijos tiekimu ir persiuntimu susijusių paslaugų kainas, tarifus ir faktinį energijos suvartojimą už sąskaitoje ar per elektroninę prieigą pasiekiamuose vartotojo mokėjimo duomenyse nurodytą ataskaitinį laikotarpį bent kartą per kalendorinius metus;

2) pateikia vartotojo einamuoju metu suvartojamo elektros energijos kiekio ir elektros energijos, suvartotos per tą patį praėjusių metų laikotarpį, palyginimą;

3) pateikia, kai tai įmanoma, vartotojo elektros energijos suvartojimo palyginimą su vidutinio tos pačios grupės vartotojo elektros energijos suvartojimu.“

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu

9. Komiteto paskirtas pranešėjas:  Virgilijus Poderys.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:  nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Rimantas Sinkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė