LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOBILIZACIJOS IR PRIIMANČIOSIOS ŠALIES PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-1623 2, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 181 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-06-12 Nr. XIVP-3920

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo Mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 4 dalyje siūlomos formuluotės „tiesiogiai arba netiesiogiai (per kitus juridinius asmenis) įgyvendina valstybės ar savivaldybės, kaip juridinio asmens savininkės, teises ir pareigas arba valstybės ar savivaldybės, kaip juridinio asmens dalyvės, turinčios daugiau kaip pusę šio juridinio asmens dalyvių balsavimo teisių, teises ir pareigas, turinys yra netikslus. Civilinės mobilizacijos institucija arba įgyvendina valstybės ar savivaldybės kaip juridinio asmens savininkės ar dalyvės teises ir pareigas, arba jų neįgyvendina, t. y. institucija negali netiesiogiai įgyvendinti valstybės ar savivaldybės, kaip juridinio asmens savininkės, teisių ir pareigų. Jeigu turima omenyje, kad civilinei mobilizacijos institucijai pavaldžiu subjektu laikomas ir toks viešasis ar privatus juridinis asmuo, kurį civilinės mobilizacijos institucija kontroliuoja netiesiogiai, taip reikėtų ir nurodyti. Be to, siekiant teisinio aiškumo, arba šioje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje, arba kurioje kitoje keičiamo įstatymo nuostatoje reikėtų arba apibrėžti „netiesioginės kontrolės“ turinį, arba pateikti blanketinę nuorodą į įstatymą, kuriame apibrėžtas netiesioginės kontrolės turinys taip pat bus suprantamas ir keičiamame įstatyme.

2.    Projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamoje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalyje nurodytas Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo pavadinimas derintinas su nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosiančia minėto įstatymo nauja redakcija, kurioje įstatymo pavadinimas dėstomas kaip Lietuvos Respublikos karo prievolės ir alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos įstatymas.

3.    Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsniu pildomame 10 straipsnio 1 dalies 31 punkte reikėtų atskleisti formuluotės „tvarko savo civilinio mobilizacinio personalo rezervą“ turinį. Pirma, vietoj žodžio „savo“ turbūt turėtų būti įrašytas žodis „institucijos“. Antra, reikėtų atskleisti kokie Lietuvos Respublikos piliečiai galėtų būti įtraukiami į civilinės mobilizacijos institucijos civilinio mobilizacinio personalo rezervą, nes kitose keičiamo įstatymo nuostatose nėra atskleistas joks tokių piliečių santykis su personalo rezervą sudarančiomis civilinės mobilizacijos institucijomis ar kitais mobilizacijos sistemos subjektais. Galbūt tikslinga būtų nustatyti, kad į civilinės mobilizacijos institucijos civilinio mobilizacinio personalo rezervą įtraukiami piliečiai, kurių atliekamos funkcijos ar vykdoma veikla būtini būtent institucijos mobilizacijos plane numatytiems veiksmams ir (ar) priemonėms įgyvendinti. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, analogiškai turėtų būti tikslinama ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalis, prieš žodžius „mobilizacijos planuose“ įrašant žodžius „atitinkamos institucijos“.

4.    Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad į civilinio mobilizacinio personalo rezervą mobilizacijos sistemos subjekto vadovo sprendimu taip pat įrašomi kiti Lietuvos Respublikos piliečiai, kurių atliekamos funkcijos būtinos mobilizacijos planuose numatytiems veiksmams ir (ar) priemonėms įgyvendinti. Vertinant šią nuostatą nėra aišku, kokie mobilizacijos planai turimi omenyje ir šiuos planus tvirtinančių subjektų santykis su šioje dalyje nurodytais mobilizacijos sistemos subjekto statusą turinčiais asmenimis. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnyje yra nurodyti trijų rūšių mobilizacijos planai – valstybės mobilizacijos planas, ginkluotųjų pajėgų mobilizacijos planas bei civilinės mobilizacijos institucijos mobilizacijos planas. Iš siūlomos keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalies formuluotės nėra aišku nei kurie būtent iš aukščiau nurodytų mobilizacijos planų turimi omenyje, nei kokia yra bet kurio mobilizacijos sistemos subjekto (o ši sąvoka apima įvairius subjektus – nuo Vyriausybės iki mobilizacinių ūkio subjektų) įgaliojimų į civilinio mobilizacinio personalo rezervą įtraukti tokius piliečius, kurių funkcijos ar veikla niekaip nesusijusi su pačių mobilizacijos sistemos subjektų tvirtinamais (o kai kurie subjektai net ir netvirtina mobilizacijos planų) ir (ar) įgyvendinamais mobilizacijos planais, apimtis.

5.    Svarstytina, ar derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalis neturėtų būti papildyta nauju punktu, nustatančiu, kad iš civilinio mobilizacinio personalo rezervo asmenys išbraukiami ir tuo atveju, kai jie nebeatlieka funkcijų, dėl kurių buvo įrašyti į civilinio mobilizacinio personalo rezervą.

6.    Nėra aišku kodėl projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 6 dalyje nėra pateikta nuoroda į šio straipsnio 4 dalies 5 punktą (yra pateikta nuoroda tik į šio straipsnio 4 dalies 4 punktą), nes ir 4 dalies 5 punkte yra implikuojama galima į civilinio mobilizacinio personalo rezervą įrašytų asmenų socialinio draudimo santykių pabaiga (jeigu jie būtų atleisti iš šiame punkte numatytų pareigų, dėl kurių buvo įrašyti į civilinio mobilizacinio personalo rezervą).

7.    Svarstytina, ar projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 7 ir 8 dalyse šalia karo prievolę administruojančios krašto apsaugos sistemos institucijos neturėtų būti nustatyta ir alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą administruojančios institucijos teisė gauti iš visų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų fizinių ir juridinių asmenų bei jų padalinių, taip pat registrų, informacinių sistemų, valstybės informacinių sistemų duomenis, reikalingus šio straipsnio 2 dalyje nurodytų asmenų apskaitai tvarkyti. Be to, šioje dalyje vietoj žodžio „registrų“ įrašytini žodžiai „registro informacinių sistemų“.

8.    Derinant keičiamo įstatymo nuostatas su nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosiančiu Karo prievolės ir alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos įstatymu, projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „ir aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariai“ įrašytini žodžiai „aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariai ir rezervo kariai“. Analogiškai tikslintina ir keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalis.

9.    Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 5 dalyje vartojamoje formuluotėje „civilinio mobilizacinio personalo rezervą įrašyti asmenys, kiti valstybės tarnautojai“ žodžio „kiti“ siūlytina atsisakyti, nes aptariama formuluotė suponuotų, kad į civilinio mobilizacinio personalo rezervą įrašomi išimtinai valstybės tarnautojo pareigas einantys asmenys, nors kitos keičiamo įstatymo nuostatos neleistų taip teigti. Jei pastabai būtų pritarta, analogiškai tikslintina projekto 10 straipsnio 5 dalyje vartojama formuluotė „kiti į pareigas paskirti (priimti) valstybės tarnautojai“ (žodžio „kiti“ atsisakytina).

10.     Nėra aišku, kodėl projekto 10 straipsnio 1 dalyje nėra išlygos dėl ankstesnio projekto 9 straipsnio įsigaliojimo (mūsų nuomone, atsižvelgiant į projekto 9 straipsniu atliekamų keičiamo įstatymo 26 straipsnio pakeitimų turinį, jis galėtų įsigalioti iš karto po įstatymo paskelbimo Teisės aktų registre).

11.     Siekiant teisinio aiškumo, projekto 10 straipsnio 5 dalyje vietoj formuluotės „šio įstatymo 7 straipsnio įsigaliojimo“ įrašytina konkreti data „2024 m. rugsėjo 1 d.“. Šioje dalyje taip pat reikėtų išbraukti žodžius „šio įstatymo 7 straipsniu nauja redakcija išdėstyto“.

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

J. Meškienė, tel. (0 5) 209 6089, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (0 5)  209 6356, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (0 5)  209 6850, el. p. [email protected]