image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

mob. tel. 8 600 38 904, el. p. rastine@tm.lt, https://tm.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijai

 

 

2022-     -

Nr.

Į 2022-03-29

Nr. (21.2.19E)3-1986

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS EKONOMINIŲ IR KITŲ TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO ĮSTATYMO NR. IX-2160 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, pagal kompetenciją įvertinusi derinti pateiktą Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo Nr. IX-2160 pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas), teikia šias pastabas ir pasiūlymus:

1.         Nėra aiškus Įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalyje vartojamo žodžio „subjektų“ turinys. Atsižvelgiant į tai, minėta dalis tikslintina šiuo aspektu.

Taip pat svarstytina, ar Įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalis neturėtų būti papildyta juridinio asmens ar kitos organizacijos filialais ir atstovybėmis, nepriklausomai nuo to, kad juridinio asmens ar kitos organizacijos filialas ar atstovybė, įregistruota Lietuvos Respublikoje, yra šio juridinio asmens ar kitos organizacijos struktūrinis padalinys[1]. Atitinkamai įvertintina ir tikslintina (įtraukiant juridinio asmens ar kitos organizacijos filialus ir atstovybes) Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalis.

2. Siūlytume Įstatymo projekto 4 straipsnį papildyti 3 dalimi dėl fakto apie taikomas sankcijas viešinimo valstybės informaciniuose ištekliuose ir šią dalį išdėstyti taip: 3. Faktas apie tarptautinių sankcijų taikymą įrašomas valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose, kai duomenys apie subjektą, kuriam taikomos sankcijos, ar jo turtą arba šį turtą apibūdinantys duomenys tvarkomi tame valstybės registre ar valstybės informacinėje sistemoje.“ Kartu siūlytina Įstatymo projekto 9 straipsnio 3 ir 11 dalyse vietoje žodžio „išviešina“ vartoti žodį „įrašo“.

3. Pažymėtina, jog nėra aišku, kokie teisės aktai nustato tvarką, pagal kurią rengiami ir teikiami pasiūlymai Jungtinėms Tautoms ir kitoms tarptautinėms organizacijoms Įstatymo projekto 5 straipsnio nuostatos kontekste.

4. Įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalies nuostatoje yra nurodoma, jog tarptautinės sankcijos, nustatytos Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijomis, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tiesiogiai. Pažymėtina, jog ne visos Saugumo Tarybos rezoliucijos dėl tarptautinių sankcijų nustato tiesiogiai konkrečias pareigas fiziniams ar juridiniams asmenims, be to, Saugumo Tarybos rezoliucijos nėra skelbiamos lietuvių kalba. Atsižvelgiant į tai, svarstytina galimybė aptartą Įstatymo projekto nuostatą detalizuoti, siekiant teisinio tikrumo ir aiškumo, pvz., numatyti, kad prireikus Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, savo iniciatyva ar Įstatymo projekto 12 straipsnyje nurodytų atsakingų institucijų siūlymu, rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tinkamam tarptautinių sankcijų, nustatytų Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijomis, įgyvendinimui reikalingų Lietuvos Respublikos teisės aktų projektus. Be to, Įstatymo projekte siūlytina numatyti, kad tiesiogiai taikomų Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijų tekstai lietuvių kalba skelbiami Užsienio reikalų ministerijos interneto svetainėje.

5. Įstatymo projekto 6 straipsnio 3 dalies nuostatoje įtvirtinta, jog, esant nesuderinamumui tarp tarptautinių organizacijų nustatytų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo ir įsipareigojimų pagal Europos Sąjungos teisę, šis nesuderinamumas sankcijų įgyvendinimo kontekste turėtų būti sprendžiamas vadovaujantis Europos Sąjungos teise. Pažymėtina, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą savo jurisprudencijoje yra pabrėžęs, jog sava valia prisiimtų tarptautinių įsipareigojimų laikymasis, pagarba visuotinai pripažintiems tarptautinės teisės principams (taip pat ir principui pacta sunt servanda) yra atkurtos nepriklausomos Lietuvos valstybės teisinė tradicija ir konstitucinis principas (Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 14 d., 2014 m. kovo 18 d. nutarimai). Konstitucinis pagarbos tarptautinei teisei principas reiškia imperatyvą sąžiningai vykdyti pagal tarptautinę teisę, inter alia tarptautines sutartis, prisiimtus Lietuvos Respublikos įsipareigojimus. Atsižvelgiant į tai, svarstytina galimybė atsisakyti šios nuostatos, kadangi, iškilus aptartam nesuderinamumui, šis klausimas bet kuriuo atveju būtų sprendžiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucija bei taikytinomis tarptautinės teisės ir Europos Sąjungos teisės normomis.

6. Siekiant užtikrinti sklandų tarpinstitucinį bendradarbiavimą, siūlytina Įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti, kad Įstatymo projekto 12 straipsnyje nurodyta atsakinga institucija, iškilus poreikiui spręsti dėl administratoriaus paskyrimo, nedelsdama apie tokį poreikį informuoja instituciją, turinčią įgaliojimus priimti sprendimą dėl administratoriaus paskyrimo.

7. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalį laikinuoju administratoriumi gali būti paskirtas juridinis asmuo arba fizinis asmuo, Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalyje brauktini žodžiai „kitos organizacijos ar jų padalinio“.

8. Įvertinus tai, kad reikalavimai laikinajam administratoriui numatyti Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalyje (taip pat ir reikalavimas neturėti interesų konflikto su juridiniu asmeniu, kurį jis administruoja, ir šio straipsnio 1 dalyje nurodyta atsakinga institucija), siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalies paskutiniame sakinyje nurodyto perteklinio reikalavimo laikinajam administratoriui: „kuris nėra šioje dalyje nurodytos atsakingos institucijos tarnautojas”.

9. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina Įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalyje po žodžio „nedelsdamas“ įrašyti žodžius „bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną”. Analogiška pastaba taikoma ir Įstatymo projekto 9 straipsnio 11 daliai.

10. Įstatymo projekto 9 straipsnio 4 dalyje tikslinga detalizuoti, koks turėtų būti sudaromos laikinojo administravimo paslaugų sutarties turinys, nurodant Įstatymo projekto 9 straipsnio 10 dalyje minimą laikinojo administratoriaus atsistatydinimo tvarką, taip pat ir kitų išlaidų apmokėjimo tvarką, laikinojo administratoriaus atšaukimo tvarką ir pan.

11. Siekiant teisinio aiškumo ir sistemiškumo, siūlytina Įstatymo projekto 9 straipsnio 11 dalies antrąjį sakinį išdėstyti taip:

Institucija apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, kuriame turi būti nurodyti įšaldytą turtą identifikuojantys duomenys, sprendimą dėl laikinojo administratoriaus pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo šioje dalyje nurodytam turtui, <...>.“

12. Vadovaujantis Įstatymo projekto 12 straipsnio 3 dalimi, „atsakingos institucijos pagal kompetenciją priima sprendimus, nurodytus tarptautines sankcijas nustatančiuose teisės aktuose, <...> sprendžia dėl išimčių ar leidimų netaikyti apribojimų ir įpareigojimų suteikimo <...>“. Visgi pastebėtina, kad pagal Įstatymo projekto 7 straipsnį „Jeigu tarptautines sankcijas nustatančiuose tiesiogiai taikomuose Europos Sąjungos teisės aktuose, tarptautinių organizacijų sprendimuose yra numatytos jų įgyvendinimo išimtys ir (arba) nustatyti kriterijai dėl leidimų netaikyti tarptautinių sankcijų nustatytų apribojimų ir įpareigojimų suteikimo, juos taikančias institucijas paskiria ir jų taikymo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė“. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projekto 12 straipsnio 3 dalyje brauktina nuostata dėl išimčių ar leidimų netaikyti apribojimų ir įpareigojimų suteikimo (kadangi šis klausimas sprendžiamas Įstatymo projekto 7 straipsnyje).

13. Įstatymo projekto 12 straipsnio 5 dalyje minimą Komisijos funkciją tikslinga paminėti ir 11 straipsnio 1 dalyje.

 

Dėl Įstatymo projekto aiškinamojo rašto:

Įvertinus tai, kad, pagal Įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalį paskyrus laikinąjį administratorių, jo duomenys bus registruojami Juridinių asmenų registre, pildytinas Įstatymo projekto aiškinamojo rašto 12 punktas dėl Juridinių asmenų registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. 1407, pakeitimo.

 

Redakcinio pobūdžio pastabos:

1.          Siūlytina sujungti Įstatymo projekto 3 ir 4 straipsnius – „Tarptautinių sankcijų rūšys ir privalomumas“.

2.          Įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalyje atsisakytina perteklinio žodžio „tinkamam“.

3.          Kadangi Įstatymo projekto 7 straipsnis turi tik vieną dalį, turėtų būti atsisakyta jos numeravimo.

4.          Įstatymo projekto 8 straipsnyje siūlytina apjungti susijusias 1 ir 3 dalių bei 2 ir 4 dalių nuostatas.

 

 

Teisingumo ministrė

Evelina Dobrovolska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tautginas Mickevičius, mob. tel. 8 684 61623, el. p. tautginas.mickevicius@tm.lt

Dalia Simutienė, mob. tel. 8 671 86313, el. p. dalia.simutiene@tm.lt

Agnė Veršelytė, mob. tel. 8 671 86479, el. p. agne.verselyte@tm.lt

 



[1] Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.53 straipsnio 1 dalis, 2.56 straipsnio 1 dalis