LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENŲ, SLAPTA BENDRADARBIAVUSIŲ SU BUVUSIOS SSRS SPECIALIOSIOMIS TARNYBOMIS, REGISTRACIJOS, PRISIPAŽINIMO, ĮSKAITOS IR PRISIPAŽINUSIŲJŲ APSAUGOS ĮSTATYMO

NR. VIII-1436 7, 8, 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-02-19 Nr. XIVP-3021(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 2 dalį siūloma papildyti nuostata, pagal kurią, valstybės paslaptį sudarančia informacija nebūtų laikomi duomenys apie tai, kad buvusios SSRS specialiosiose tarnybose tarnavo ar su jomis slapta bendradarbiavo ,,valstybės tarnautojai, išskyrus asmenis, valstybės tarnautojus ir (ar) kandidatus į valstybės tarnautojo pareigas, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos yra įslaptinti 75 metams ir saugomi įstatymų nustatyta tvarka“.

Siūlomas reguliavimas vertintinas kaip klaidinantis ir nenustatantis jokių naujų reguliacinio pobūdžio normų, iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, apie kokią valstybės tarnautojų ir kandidatų į valstybės tarnautojus grupę, kuriai nebūtų taikoma šioje dalyje siūloma išimtis dėl duomenų nelaikymo valstybės paslaptį sudarančia informacija, šiuo atveju kalbama.

Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 7 straipsnis reguliuoja asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, įrašymą į įskaitą Komisijos, sudarytos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, veiklai vertinti (toliau – Komisija) sprendimu, jeigu jie savanoriškai prisipažino slapta bendradarbiavę su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis ir pateikė visą jiems žinomą informaciją, susijusią su specialiųjų tarnybų veikla (keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 2 punktas ir 7 straipsnio 1 dalis). Savanoriškam prisipažinimui slapta bendradarbiavus ir prisipažinusiųjų įrašymui į įskaitą buvo nustatytas tam tikras laikas, t. y. 6 mėnesiai nuo šios Komisijos paskelbto registravimo ir prisipažinimų priėmimo pradžios (keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalis) ir savanoriško prisipažinimo terminas jau yra pasibaigęs 2000 metais. Per minėtą 6 mėnesių laikotarpį neprisipažinusiems asmenims slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, jų duomenys apie slaptą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis visais atvejais skelbiami Teisės aktų registre (keičiamo įstatymo 8 straipsnio 4 dalis) ir jiems taikomi keičiamo įstatymo 9 straipsnyje nustatyti veiklos apribojimai.

Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje siūlomos nuostatos bet kuriuo atveju apimtų visus valstybės tarnautojus, kuriems ir taip jau yra numatyta prisipažinusių asmenų apsauga (keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalis), t. y. nebūtų tokių valstybės tarnautojų ar kandidatų į valstybės tarnautojo pareigas, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos nebūtų įslaptinta 75 metams ir saugoma įstatymų nustatyta tvarka.  

Be to, siūlomos projekto nuostatos formuluotė suponuoja ir  tai, kad nurodyta išimtis (dėl duomenų nelaikymo valstybės paslaptį sudarančia informacija) būtų taikoma ne tik valstybės tarnautojams, bet ir kitiems asmenims, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos yra įslaptinta (pvz., tai galėtų būti taikoma ir Respublikos Prezidentui, Seimo, Europos Parlamento nariams ir kt.), nors dėl jų duomenų nepripažinimo valstybės paslaptį sudarančia informacija galiojančioje keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir yra nustatyta speciali taisyklė.

2. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies nuostatos tikslintinos atsižvelgiant į šioje išvadoje pateiktas pastabas dėl keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies nuostatų pakeitimo.

3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalimi siūloma praplėsti pareigų, kurių negalėtų eiti asmenys Komisijos pripažinti slapta bendradarbiavę su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, t. y. vietoj nurodytų konkrečių valstybės tarnautojų pareigybių tam tikrose valstybės institucijose, tokie asmenys negalėtų eiti bet kurių valstybės tarnautojo pareigų.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojo Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1985, kuriuo yra siaurinama valstybės tarnautojo sąvoka (valstybės tarnautojų veiklai nebepriskiriamos vidaus administravimo funkcijos kaip personalo administravimas, finansinė apskaita, dokumentų tvarkymas, apskaita ir saugojimas, viešųjų pirkimų vykdymas, vidaus auditas, projektų valdymas, viešųjų ryšių palaikymas, vidaus tyrimai, informacinių ir ryšių technologijų administravimas, turto administravimas, kita ūkinio ar techninio pobūdžio veikla), o valstybės tarnautojo sąvokos neatitinkančios valstybės tarnautojų pareigybės iki 2025 m. sausio 1 d. turės būti panaikintos arba vietoj jų įsteigtos darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybės. Be to, 2021 m. liepos 1 d. įsigaliojo Valstybės kontrolės įstatymo Nr. I-907 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-135, kuriuo Valstybės kontrolėje valstybės tarnautojo pareigybės buvo pakeistos į darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis pareigybes. Todėl atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, bei įvertinus tai, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatyti apribojimai taikomi tik tiems asmenims, kurie Komisijos pripažinti slapta bendradarbiavę su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, svarstytina, ar projektu siūlomas pakeitimas pasieks aiškinamajame rašte išdėstytus tikslus (kad valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose dirbtų tik Lietuvos Respublikai lojalūs asmenys).

4. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 punkte  reikėtų atsisakyti formuluotės „valstybinės ar savivaldybės mokyklos vadovo“, nes šią subjektų grupę apimtų formuluotė „valstybės, savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovo“.

5. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalis dėstoma nauja redakcija, siūlytume jos nuostatas suderinti su Rinkimų kodekso 81 straipsnio 8 dalimi, kurioje nustatyta, kad jeigu Vyriausioji rinkimų komisija iš kompetentingos institucijos gauna duomenų apie asmens bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, neregistruoja jo kandidatu, o jeigu buvo jį įregistravusi, nedelsdama panaikina jo registravimą (t.y. jis nėra išbraukiamas iš kandidatų kaip numatyta projekte, bet yra panaikinamas jo registravimas).

6. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad priėmus įstatymo projektą reikės pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio 2 dalį, kurioje numatyti valstybės tarnautojo arba asmens, pretenduojančio tapti valstybės tarnautoju, nelaikymo nepriekaištingos reputacijos pagrindai. Atsižvelgiant į Seimo statuto 135 straipsnio 5 dalį, kartu su įstatymo projektu turėtų būti teikiamas ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad kitų projekto aiškinamajame rašte nurodytų poįstatyminių teisės aktų (dėl Atitikties nepriekaištingos reputacijos reikalavimams deklaracijų pretendentams į valstybės tarnautojo pareigas pakeitimo) priėmimas nėra susijęs su šiuo įstatymu – jie turėtų būti priimami, įgyvendinat Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymą.

7. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus, projekto 3 straipsnio 1 dalyje dėstytinas tik keičiamo įstatymo  9 straipsnio 1 dalies 1 punktas.

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,                                                   

pavaduojanti departamento direktorių                                            Akvilė Dulevičiūtė-Akimovienė

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. +370 5 209 6159, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. +370 5 209 6850, el. p. [email protected]