LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 92 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO 
PROJEKTO
NR. XIVP-2791(2)

 

 

 

2023-12-19  Nr. 111-P- 42

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Seimo narys V. Kernagis, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas,  patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento Psichikos sveikatos skyriaus patarėja J. Talačkienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Nacionalinės elektroninių cigarečių asociacijos atstovas M. Janulionis.

 

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys R. Žemaitaitis, 2023-12-15

1

 

 

 

Argumentai:

 

Šiuo pasiūlymu siūloma nustatyti, kad yra draudžiami pridėtiniai cukrus ir saldikliai, t.y. ne tie, kurie yra sudėtyje natūralių medžiagų, būtinų elektroninės cigaretės funkcionavimui. Nepriėmus šio pasiūlymo būtų iš esmės uždraustas visas elektroninių cigarečių skystis, kadangi elektroninių cigarečių skystyje yra cukrus (jo molekulės) kaip viena iš sudėtinių augalinio glicerino medžiagų, kuris būtinas elektroninės cigaretės veikimui.

 

Pažymėtina, kad analogiška nuostata yra ir įprasto tabako atžvilgiu. Konkrečiai, Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 4straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad: „Lietuvos Respublikoje draudžiama tiekti rinkai pridėtinio tabako gaminio kvapo ar skonio tabako gaminius. Šis draudimas nėra taikomas priedams, kurie yra būtini tabako gaminių gamybai, pavyzdžiui, cukrui, skirtam džiovinimo proceso metu prarastam cukrui pakeisti, jeigu tie priedai nesuteikia gaminiui pridėtinio tabako gaminio kvapo ar skonio ir žymiai ar išmatuojamai nepadidina tabako gaminio priklausomybės sukėlimo gebos, kancerogeninių, mutageninių ir toksiškai veikiančių reprodukciją (toliau – KMR) savybių.”

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 92 straipsnio pakeitimas

Papildyti 92 straipsnio 4 dalį 6 punktu:

„6) cukraus ir (ar) saldiklių, kurie nėra kitos natūralios medžiagos sudėtine dalimi.“

 

Nepritarti

 Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 9straipsnio  pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2791(2) yra notifikuotas Europos Komisijai ir Pasaulio prekybos organizacijai, šio įstatymo projekto priėmimo sustabdymo procedūra  yra baigta ir šis įstatymo projektas gali būti priimtas be papildomų pakeitimų.

 

Balsavimo rezultatai:

už – 1, prieš – 5, susilaikė – 4.

2.

Seimo narys R.Žemaitaitis, 2023-12-15

2

 

 

 

Argumentai:

Priėmus įstatymo projekte siūlomą draudimą elektroninių cigarečių skystyje būti cukraus arba saldiklių, iš prekybos rinkos turės būti pašalinti šiuo metu leidžiamos prekiauti tabako skonio elektroninės cigaretės, kurių skysčio sudėtyje ir cukraus ar saldiklio, suteikiančio tabako skonį (kvapą). Elektroninių cigarečių prekyba vyksta mažmenoje (degalinės, maisto prekių parduotuvės ir kt.) bei didmeninėje prekyboje, iš kurios turės būti pašalintos nurodytos prekės. Svarstant kitus elektroninių cigarečių draudimus (pvz. skonių išskyrus tabako draudimą), LRV 2020 m. sausio 29 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 64 yra konstatavusi, kad: „ūkio subjektams yra reikalingas pereinamasis laikotarpis, kuris leistų prisitaikyti prie naujo teisinio reguliavimo, išparduoti turimas prekių, kurių prekybą Įstatymo projektu Nr. XIIIP-3849 yra siekiama uždrausti, atsargas. Tam tikras pereinamasis laikotarpis reikalingas ne tik didmeninės ir mažmeninės prekybos vietose išparduoti produktų atsargas (mažiau populiarių produktų atsargos išparduodamos lėčiau, o didmeninėje prekyboje įsigyjami dideli kiekiai produktų), bet ir naujiems produktams, kurie galėtų kompensuoti verslo praradimus, kurti.“ Atsižvelgus į tai, nurodytoje Vyriausybės išvadoje siūlyta numatyti 2 metų įstatymo įsigaliojimo terminą.

 

Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 str. 2 d. 2 p. įpareigoja užtikrinti teisėkūros proporcingumą. Konstitucinis Teismas  ne kartą yra konstatavęs, kad neatsiejami teisinės valstybės principo elementai yra teisėtų lūkesčių apsauga, teisinis tikrumas ir teisinis saugumas. Konstituciniai teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo principai suponuoja valstybės pareigą užtikrinti teisinio reguliavimo tikrumą ir stabilumą, apsaugoti asmenų teises, gerbti teisėtus interesus ir teisėtus lūkesčius. Remiantis Konstitucinio Teismo doktrina, teisėtų lūkesčių apsaugos principas suponuoja valstybės, taip pat valstybės valdžią įgyvendinančių bei kitų valstybės institucijų pareigą laikytis valstybės prisiimtų įsipareigojimų. Šis principas taip pat reiškia įgytų teisių apsaugą, t. y. asmenys turi teisę pagrįstai tikėtis, kad jų pagal galiojančius įstatymus ar kitus teisės aktus, neprieštaraujančius Konstitucijai, įgytos teisės bus išlaikytos nustatytą laiką ir galės būti realiai įgyvendinamos (Konstitucinio Teismo 2010 m. vasario 3 d. nutarimas; Konstitucinio Teismo 2008 m. gruodžio 24 d. nutarimas).

 

Atsižvelgus į tai, bei siekiant užtikrinti mažmeninės ir didmeninės prekybos įmonių teisėtus interesus, kurios yra sandėliuose sukaupę bei užsisakę pardavimui, leidžiamus rinkoje elektroninių cigarečių skysčius, turinčius cukraus arba saldiklių, turi būti nustatytas protingas terminas įstatymo įsigaliojimui.

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas  įsigalioja 2024 m. gegužės spalio 1 d.

 

 

Nepritarti

2023 m. gruodžio 13 d. Komiteto posėdyje Komitetas bendru sutarimu pritarė šio įstatymo įsigaliojimui 2024 m. gegužės 1 d., siekiant užtikrinti, kad ūkio subjektai turėtų pakankamai laiko susipažinti su nauju teisiniu reguliavimu bei pasirengti įgyvendinti šiuo teisės aktu nustatomus įpareigojimus verslui ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi.

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Antanas Matulas

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas