AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ, ATLIEKAMŲ GYNYBOS IR SAUGUMO SRITYJE, ĮSTATYMO NR. XI-1491 4, 34, 42 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO ir Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. i-1491 2, 46 ir 95 straipsnių pakeitimo įstatymO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Projektai parengti siekiant eliminuoti ne tik tiekėjus, kurie veikia priešingai nacionaliniams saugumo interesams, bet ir patronuojančias ir/ar patronuojamas įmones, kurios gali veikti tiesiogiai viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančius teikėjus.
Be to, siekiama viešuosiuose pirkimuose sudaryti galimybes perkančiosioms organizacijoms eliminuoti iš viešųjų pirkimų tuos tiekėjus, kuriuose vadovaujantieji asmenys turi reputacijos trūkumų (atleisti už šiurkščius tarnybinius pažeidimus, sulaužę priesaiką, kt.).
Šiais pakeitimais siekiama išgryninti jautrius viešuosius pirkimus gynybos ir saugumo srityje, atsižvelgiant į susiklosčiusią sudėtingą Lietuvos Respublikos geopolitinę situaciją bei kylančias grėsmes nacionaliniam saugumui.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projekto iniciatorius – Seimo narys Vytautas Bakas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Įstatymuose neapibrėžtos, tačiau jame vartojamos kitos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme ar Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatyme.
Įstatymuose įtvirtintas privalomas pašalinimo pagrindas dėl teistumo už šioje dalyje išvardytas nusikalstamas veikas (tokias kaip dalyvavimas nusikalstamame susivienijame, teroro aktas, sukčiavimas, apgaulingas apskaitos tvarkymas ir kt.), kuriam esant perkančioji organizacija turi atmesti tiekėjo paraišką ar pasiūlymą. Įstatymo 34 straipsnio 2 dalyje nustatyti tiekėjų paraiškų ir pasiūlymų pašalinimo pagrindai, kuriuos perkančiosios organizacijos gali, bet neprivalo taikyti, pavyzdžiui, kai tiekėjas bankrutavęs, likviduojamas, jam iškelta bankroto, restruktūrizavimo byla, yra padaręs rimtą profesinį pažeidimą, yra pateikęs melagingą informaciją, yra nepatikimas ir kelia pavojų nacionaliniam saugumui, nemoka mokesčių ar socialinio draudimo įmokų.
Įstatymuose įtvirtinta, kad „Perkančioji organizacija gali pripažinti netinkamais kandidato ar dalyvio paraiškoje ar pasiūlyme nurodytus subrangovus arba laimėjusio dalyvio pirkimo sutarties vykdymo metu pasirinktus subrangovus. Subrangovų pripažinimas netinkamais gali būti pagrįstas tik subrangovų neatitiktimi perkančiosios organizacijos pirkimo dokumentuose nustatytiems minimaliems kvalifikaciniams, informacijos apsaugos ar tiekimo patikimumo reikalavimams. Tokiu atveju perkančioji organizacija raštu nurodo kandidatui, dalyviui ar laimėjusiam dalyviui, kodėl, jos manymu, subrangovai neatitinka šių reikalavimų.“
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo Nr. XI-1491 4, 34, 42 pakeitimo įstatymo projekto naujos teisinio reguliavimo nuostatos.
Dėl Įstatymo projektu numatomo 4 straipsnio pakeitimo.
Siekiant užtikrinti, kad teisės aktuose būtų vienodai suprantama sąvokos patronuojančioji, patronuojamoji įmonė reikšmė, nustatoma, kad keičiamame įstatyme sąvokos bus suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos ir Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatyme ir kituose teisės aktuose.“
Dėl Įstatymo projektu keičiamo 34 straipsnio. Šiuo metu yra susiformavusi ydinga praktika, kai tiekėjai, įrašyti į nepatikimų tiekėjų sąrašus, įsteigia naują juridinį asmenį, vykdantį analogišką veiklą, ir taip toliau dalyvauja viešuosiuose pirkimuose išvengdami atsakomybės už Viešųjų pirkimų įstatymo ar ankstesnių viešųjų pirkimų sutarčių pažeidimus.
Todėl siūloma įstatyme nustatyti ne galimybę, bet pareigą perkančiosioms organizacijoms atmesti tiekėjų paraiškas dėl pačio tiekėjo bei ir dėl jį patronuojančiosios įmonės kvalifikacijos trūkumų:
- kai dėl tiekėjo, kuris yra juridinis asmuo arba jo patronuojančiosios įmonės per pastaruosius 5 metus buvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis dėl nusikaltimo, kuriuo padaryta žala valstybei, arba kai dėl kitų valstybių tiekėjų buvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už Direktyvos 2009/81/EB 39 straipsnio 1 ir 2 dalyse išvardintus nusikaltimus ir teisės pažeidimus (siūloma 34 str. 1 dalies 3 punkto redakcija);
- kai dėl tiekėjo, kuris yra juridinis asmuo arba jo patronuojančiosios įmonės arba tiekėjo (fizinio asmens), arba tiekėjo, kuris yra juridinis asmuo, vadovo, akcininko, dalininko, taip pat tiekėjo patronuojančiosios įmonės akcininko, dalininko, vadovo, turinčio (turinčių) teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorį, ar buhalterio (buhalterių) ar kito (kitų) asmens (asmenų), turinčio (turinčių) teisę surašyti ir pasirašyti tiekėjo apskaitos dokumentus, veikla Lietuvos Respublikos Nacionaliniam saugumui svarbių objektų apsaugos įstatymo nustatyta tvarka arba Seimo nutarimu, už kurį balsavo ne mažiau kaip 4/5 Seimo narių, yra pripažinta kaip nesuderinama su nacionalinio saugumo interesais arba jų neatitinka.“(siūloma 34 str. 1 dalies 4 punkto redakcija);
Taip pat įstatymo projektu siūloma nustatyti galimybę perkančiosioms organizacijoms nustatyti ir šiuos reikalavimus tiekėjams, kuriems esant paraiškos atmetamos:
- tiekėjas, kuris yra fizinis asmuo, turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą arba tiekėjas, kuris yra juridinis asmuo, dėl kurio per pastaruosius 5 metus yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už nusikalstamas veikas nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams, intelektinei ar pramoninei nuosavybei, ekonomikai ir verslo tvarkai, finansų sistemai, valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, taip pat už nusikalstamas veikas, susijusias su disponavimu ginklais, šaudmenimis, karine įranga, sprogmenimis, sprogstamosiomis bei radioaktyviosiomis medžiagomis, išskyrus šio straipsnio 1 dalyje išvardytas veikas, nusikalstamas veikas, kuriomis padaryta žala valstybei bei Lietuvos Respublikos Baudžiamojo kodekso XXXIII skyriuje nustatytas nusikalstamas veikas; (siūloma 34 str. 2 dalies 3 punkto redakcija); ;
- tiekėjas, kuris yra fizinis asmuo arba tiekėjo, kuris yra juridinis asmuo ar jį patronuojančiosios įmonės vadovas, akcininkas, dalininkas, taip pat tiekėjo patronuojančiosios įmonės akcininkas, dalininkas, vadovas, turintys teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorį, ar buhalteris (buhalteriai) ar kitas (kiti) asmuo (asmenys), turintis (turintys) teisę surašyti ir pasirašyti tiekėjo apskaitos dokumentus, yra atleistas (atleisti) iš valstybės tarnybos už šiurkštaus (šiurkščių) tarnybinių nusižengimų padarymą, pažeidus nepriekaištingos reputacijos reikalavimus, atleistas (atleisti) arba pašalintas (pašalinti) iš skiriamų arba renkamų pareigų dėl priesaikos ar pasižadėjimo sulaužymo, pareigūno vardo pažeminimo ir nuo atleidimo dienos praėjo mažiau nei 5 metai.“ (siūloma 34 straipsnio 2 dalies 4 punkto e papunkčio redakcija).
Dėl įstatymo projektu keičiamo 42 straipsnio: Siekiama įtvirtinti, kad kvalifikacijos trūkumai būtų vertinami ne tik pačių tiekėjų, bet ir subtiekėjų, kad kvalifikacijos reikalavimus, dėl kurių privaloma atmesti teikėjų paraiškas, būtų taikomi ir subrangovams.
Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 2, 46 ir 95 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto naujos teisinio reguliavimo nuostatos.
Dėl Įstatymo projektu numatomo 2 straipsnio pakeitimo.
Siekiant užtikrinti, kad teisės aktuose būtų vienodai suprantama sąvokos patronuojančioji, patronuojamoji įmonė reikšmė, nustatoma, kad keičiamame įstatyme sąvokos bus suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos ir Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatyme ir kituose teisės aktuose.“
Dėl Įstatymo projektu keičiamo 46 straipsnio. Šiuo metu yra susiformavusi ydinga praktika, kai tiekėjai, įrašyti į nepatikimų tiekėjų sąrašus, įsteigia naują juridinį asmenį, vykdantį analogišką veiklą, ir taip toliau dalyvauja viešuosiuose pirkimuose išvengdami atsakomybės už Viešųjų pirkimų įstatymo ar ankstesnių viešųjų pirkimų sutarčių pažeidimus.
Todėl siūloma įstatyme nustatyti ne galimybę, bet pareigą perkančiosioms organizacijoms atmesti tiekėjų paraiškas dėl pačio tiekėjo bei ir dėl jį patronuojančiosios įmonės kvalifikacijos trūkumų:
- kai dėl tiekėjo, kuris yra juridinis asmuo arba jo patronuojančiosios įmonės per pastaruosius 5 metus buvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis dėl nusikaltimo, kuriuo padaryta žala valstybei, arba kai dėl kitų valstybių tiekėjų buvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už Direktyvos 2009/81/EB 39 straipsnio 1 ir 2 dalyse išvardintus nusikaltimus ir teisės pažeidimus;
- kai dėl tiekėjo, kuris yra juridinis asmuo arba jo patronuojančiosios įmonės arba tiekėjo (fizinio asmens), arba tiekėjo, kuris yra juridinis asmuo, vadovo, akcininko, dalininko, taip pat tiekėjo patronuojančiosios įmonės akcininko, dalininko, vadovo, turinčio (turinčių) teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorį, ar buhalterio (buhalterių) ar kito (kitų) asmens (asmenų), turinčio (turinčių) teisę surašyti ir pasirašyti tiekėjo apskaitos dokumentus, veikla Lietuvos Respublikos Nacionaliniam saugumui svarbių objektų apsaugos įstatymo nustatyta tvarka arba Seimo nutarimu, už kurį balsavo ne mažiau kaip 4/5 Seimo narių, yra pripažinta kaip nesuderinama su nacionalinio saugumo interesais arba jų neatitinka.“
Dėl įstatymo projektu keičiamo 95 straipsnio: Siekiama papildyti Viešųjų pirkimų tarnybos kompetenciją – “renka, sistemina ir viešina aktualią informaciją apie patronuojančiasias įmones, kurių patronuojamosios įmonės yra šalinamos iš viešųjų pirkimų procedūrų pagal šio įstatymo 46 straipsnio 4 dalies 10 punktą.“
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma. Įstatymo projekto nuostatos sudarys prielaidas eliminuoti keliančius grėsmę nacionaliniam saugumui tiekėjus ir juos patronuojančias įmones, subrangovus iš viešųjų pirkimų procedūrų ir užtikrins skaidresnį bei labiau apsaugantį mechanizmą viešuosiuose pirkimuose gynybos ir saugumo srityje.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas Įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai neturės. Aiškesnis viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, reglamentavimas sumažins prielaidas atsirasti korupcijai ir užtikrins nacionalinio saugumo interesus.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo nuostatos bus aiškesnės ir suderintos su Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymo nuostatomis.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Siekiant Įstatymo projekte siūlomus pakeitimus inkorporuoti į teisinę sistemą, priimti naujų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios galiojančių įstatymų nereikės.
Jeigu įstatymo projekto nuostatos sudarytų prielaidas skaidresniam tiekėjų dalyvavimui viešuosiuose pirkimuose gynybos ir saugumo srityje, svarstytina galimybė šiuos saugiklius reglamentuoti ir viešųjų pirkimų įstatyme.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir atitinka Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turės priimti
Viešųjų pirkimų tarnyba pagal kompetenciją turės iki 2019 m. birželio 30 d. priimti Įstatymo projekto įgyvendinamuosius teisės aktus. Taip pat perkančiosios organizacijos turės koreguoti savo viešųjų pirkimų taisykles.
12. Kiek valstybės, savivaldybės biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti
Priėmus Įstatymo projektą, Įstatymo nuostatoms įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant Įstatymo projektą nebuvo gauti specialistų vertinimai ir išvados.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas ir sritis
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „viešasis pirkimas“, „patronuojančioji įmonė“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Įstatymo projektas parengtas atsižvelgiant į 2019-05-15 Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir Teisėtvarkos komiteto išvadą „Dėl preliminaraus įvertinimo, ar Lietuvos Respublikos Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybs ir saugumo srityje, įstatymo Nr. XI-1491 4, 34,42 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-3319 neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai“
Įstatymas turėtų būti išverstas į anglų kalbą.
_________________
Teikia
Seimo nariai:
Vytautas Bakas