LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 25, 71 IR 86 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

Įstatymo PROJEKTO

 

2023-09-20 Nr. XIVP-3089

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Sistemiškai vertinant projekto 1 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 25 straipsnio 1 dalies nuostatas ir projekto aiškinamojo rašto argumentus, galima daryti išvadą, kad projektu siūloma nustatyti, kad atliekant supaprastintus pirkimus gali būti ne nesilaikoma šio įstatymo 46 straipsnyje nustatytų reikalavimų, o gali būti nereikalaujama pažymų, patvirtinančių šio įstatymo 46 straipsnyje nurodytų tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimą. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „šio įstatymo 46 straipsnyje nustatytų reikalavimų gali būti nesilaikoma“ reikėtų įrašyti žodžius „pažymų, patvirtinančių šio įstatymo 46 straipsnyje nurodytų tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimą, nereikalaujama“. Taip pat pažymime, kad šioje dalyje vietoj žodžio „bendrojo“ įrašytinas žodis „bendrąjį“.

2.         Pastebėtina, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo ir projekto aiškinamojo rašto nuostatų nėra aišku, kodėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 8 punkte yra susiaurinamas perkančiųjų organizacijų ratas, nurodant, kad supaprastintų pirkimų atvejais neskelbiamų derybų būdu prekės, gaminamos ir (ar) naudojamos tik mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais, kai norimo rezultato negalima pasiekti naudojant tokios pačios paskirties gaminius, galės būti perkamos ne visų perkančiųjų organizacijų, o tik jei perkančioji organizacija yra mokslo ir studijų institucija ir sutarties dalykas bus tiesiogiai susijęs su moksliniais tyrimais ir eksperimentine plėtra. Atkreiptinas dėmesys, kad, pavyzdžiui, nacionaliniai, valstybiniai ir savivaldybių muziejai savarankiškai ar bendradarbiaudami su mokslo ir studijų institucijomis, mokslinių tyrimų įstaigomis ar mokslininkais taip pat vykdo muziejaus rinkinių mokslinius ir kitus tyrimus (Muziejų įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 9 punktas; 9 straipsnio 2 dalies 9 punktas; 9 straipsnio 2 dalies 9 punktas). Lietuvos nacionalinė, audiosensorinė, apskrities viešoji bei savivaldybės bibliotekos taip pat gali atlikti mokslinius tyrimus ir eksperimentinę (socialinę, kultūrinę) plėtrą (Bibliotekų įstatymo 8 straipsnio 6 dalis; 81 straipsnio 3 dalis; 9 straipsnio 3 dalis; 10 straipsnio 3 dalis). Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytina, ar projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 8 punkte siūlomas įtvirtinti teisinis reguliavimas, kuriuo perkančioji organizacija susiaurinama iki mokslo ir studijų institucijos, yra pagrįstas.

3.         Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad yra tik dvi mokslo ir studijų institucijų grupės – aukštosios mokyklos ir mokslinių tyrimų institutai, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 8 punkte vietoj žodžių „mokslo ir studijų institucija, kaip tai numato Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymas“ siūlome įrašyti žodžius „aukštoji mokykla arba mokslinių tyrimų institutas“. Taip pat siūlome šiame punkte vietoj žodžių „sutarties dalykas yra tiesiogiai susijęs“ įrašyti žodžius „perkamos prekės yra tiesiogiai susijusios“ (nes sutarties dalykas gali apimti ne tik perkamas prekes).

4.         Projekto 2 ir 3 straipsnių pakeitimų esmėse brauktini žodžiai „Viešųjų pirkimų įstatymo“.

5.         Turėtų būti patikslinta projekto 2 ir 3 straipsnių numeracija.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Masteikienė, tel. +370 5 239 6843, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. +370 5 239 6536, el. p. [email protected]