PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO IX-1314 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-1902ES(4)

2017-09-27

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

1 (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 (3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

(1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)

 

Argumentai:

2017 m. vasario 1 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 84 Seimui pateiktame patobulintame Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 pakeitimo projekte (Projekto Nr. XIIP-1902 (3)) nebuvo siūloma taip drastiškai koreguoti įstatymu siekiamų tikslų, kaip jie buvo neargumentuotai pakoreguoti ir įrašyti Seimo Kaimo reikalų komiteto patobulintame šio įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIIP-1902ES (4) (toliau – Įstatymo projektas). Neaišku kodėl tarp tikslų minima spekuliacija, kuri nieko bendro neturi su demokratine valstybės santvarka, rinkos ekonomika, konkurencija, ir kuri suponuoja buvusiame LTSR Baudžiamajame kodekse numatytą kriminalizuotą veiką už prekių supirkimą ir perpardavimą brangiau. Lygiai taip pat nesuprantama, kodėl iš pagrindinių tikslų pasiūlyta išbraukti siekius skatinti žemės ūkio veiklą ir konkurencingą žemės ūkį, išsaugoti ir pagerinti natūralią aplinką, didinti kaimo gyventojų užimtumą. Seimo Kaimo reikalų komiteto patobulintame Įstatymo projekte pakoreguoti įstatymo tikslai suponuoja, kad bus sudarytos prielaidos monopolijų kūrimuisi ir konkurencingų ūkių mažinimui.

Siūloma atsisakyti nepagrįstų ir iškreiptų tikslų bei iš esmės grįžti prie šiuo metu galiojančiame įstatyme esamų ir Vyriausybės pateiktų siūlymų.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

   „1. Šiuo įstatymu siekiama šių tikslų:

   1) užkirsti kelią užtikrinti, kad žemės ūkio paskirties žemės spekuliacijai būtų naudojama racionaliai, skatinant žemės ūkio veiklą ir išsaugoti tradicines ūkininkavimo formas konkurencingą žemės ūkį, sudarant   

   2) sudaryti sąlygas racionaliai tvarkomoms žemės valdoms suformuoti ir žemės konsolidacijai;

    3 2) skatinti racionalų žemės ūkio paskirties žemės naudojimą išsaugoti ir pagerinti natūralią aplinką, užtikrinant subalansuotą teritorinę kaimo ekonomiką ir bendruomenių plėtrą, kaimo gyventojų užimtumo didinimą.“

 

 

Argumentai:

2014 m. balandžio 24 d. įstatymu Nr. XII-854 Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinasis įstatymas buvo pakeistas ir išdėtytas nauja redakcija. Naujoje šio įstatymo redakcijoje (3 str. 2 d.) buvo numatyta nepagrįsta ir su konstituciniais principais nesuderinama išimtis dėl maksimalaus žemės ūkio paskirties ploto įsigijimo vienai asmenų grupei – asmenims, kurie žemę įsigija gyvulininkystei plėtoti. Šiems asmenims įstatyme nustatytas maksimalus 500 ha iš valstybės ir kitų asmenų įsigijamos žemės ūkio paskirties žemės ribojimas netaikomas. Taigi šie asmenys ne tik gali įsigyti neribotą žemės ūkio paskirties žemės plotą, tačiau nutraukus vykdytą gyvulininkystės veiklą privalo grįžti prie maksimalaus 500 ha ploto, o tai reiškia, kad valstybė tampa atsakinga už viršpločio išpirkimą mokesčių mokėtojų pinigais.

Įstatymo projekte tik kosmetiškai tikslinamos aptartos nuostatos.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2006 m. kovo 30 d. nutarime pabrėžė, „kad įstatymu nustatant leistinos įsigyti nuosavybės teise žemės ūkio paskirties žemės sklypų ir kitokios paskirties žemės sklypų maksimalius dydžius būtina nepažeisti Konstitucijos normų ir principų, inter alia socialinės darnos imperatyvo, teisingumo, proporcingumo, asmenų lygiateisiškumo ir kitų principų. Pagal Konstituciją negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo esamiems ar potencialiems verslo subjektams būtų sudarytos nevienodos ūkininkavimo sąlygos, trukdoma plėtoti verslą, varžoma ūkinės veiklos laisvė, visuomenei naudingos ūkinės veiklos pastangos, iniciatyva. Pabrėžtina, kad leistinos įsigyti nuosavybės teise žemės ūkio paskirties žemės sklypų maksimalius dydžius turi lemti žemės ūkio paskirties žemės pobūdis bei siekiamas viešasis interesas, o ne tokie kriterijai, kurių negalima konstituciškai pagrįsti (kaip antai reikalavimas, kad žemės ūkio paskirties žemės sklypų įgijėjai patys ūkininkautų toje žemėje ar gyventų atitinkamoje vietovėje, kad būtų priversti pasirinkti kurią nors vieną iš pagal įstatymus galimų ūkininkavimo formų ir pan.) <...> pagal Konstituciją negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kai leistinos įsigyti nuosavybės teise žemės ūkio paskirties žemės sklypų maksimalūs dydžiai skirtingiems subjektams būtų nustatyti ne pagal konstituciškai pagrįstus kriterijus, nes tuomet būtų sudarytos prielaidos pažeisti kai kurių iš tų subjektų konstitucines teises, inter alia teisę laisvai pasirinkti verslą, konstitucinį asmenų lygiateisiškumo principą, kitas Konstitucijos nuostatas, būtų leista iškreipti sąžiningą konkurenciją žemės ūkio rinkoje.“

Taigi akivaizdu, kad šiuo metu galiojančios ir dar kartą siūlomos įtvirtinti nuostatos nesuderinamos su Konstitucija, todėl jos privalo būti pašalintos iš teisinės sistemos.

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Asmuo ar susiję asmenys gali įsigyti tiek žemės Lietuvos teritorijoje, kad bendras jiems priklausantis iš valstybės ir kitų asmenų įsigytos žemės ūkio paskirties žemės plotas nebūtų didesnis kaip 500 ha. Šis ribojimas netaikomas, jeigu žemės ūkio paskirties žemės įsigyjama gyvulininkystei plėtoti ir įsigytos žemės ūkio paskirties žemės kiekis neviršija hektarų, tenkančių vienam asmens laikomam sutartiniam gyvuliui, skaičiaus (1 sutartinis gyvulys / 1 ha). Jeigu asmens sutartinių gyvulių skaičius per paskutiniuosius 3 metus sumažėja (išskyrus sumažėjimą dėl ne nuo asmens priklausančių aplinkybių) arba jeigu asmuo ketina perleisti šią žemę tretiesiems asmenims, valstybė turi išpirkti viršijančią 500 ha ploto ribą gyvulininkystei plėtoti pagal šį įstatymą įsigytą žemės plotą už vidutinę rinkos vertę, kurios dydis nustatomas pagal Žemės verčių zonų žemėlapius.

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į 2 pasiūlymą pagal analogiją turėtų būti išspręsta situacija, kai įsigaliojus įstatymui asmenys nebetenka teisės į didesnį nei 500 ha žemės ūkio paskirties žemės plotą ar ketina šią žemę perleisti.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 2 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

5. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo įsigyta žemės ūkio paskirties žemė gyvulininkystei plėtoti, kuri viršija 500 ha, yra perleidžiama tretiesiems asmenims arba asmens sutartinių gyvulių skaičius per paskutinius 3 metus sumažėja (išskyrus sumažėjimą dėl ne nuo asmens priklausančių aplinkybių), valstybė išperka viršijančią 500 ha ploto ribą už vidutinę rinkos vertę, kurios dydis nustatomas pagal Žemės verčių zonų žemėlapius.“

 

 

 

Teikia

 

Seimo narys                                                                                                           Eugenijus Gentvilas