LIETUVOS RESPUBLIKOS

POLITINIŲ PARTIJŲ ĮSTATYMO NR. I-606 2 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.      Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys

      Įstatymo projekto rengimą paskatino kontraversiška ir orientuota į praeitį šiuo metu egzistuojanti Valstybės biudžeto asignavimų, skirtų politinėms partijoms, paskirstymo sistema. Šiuo metu numatyti politinių partijų finansavimo paskirstymo pagrindai neatitinka įstatymuose apibrėžtų šio finansavimo tikslų. Taip pat daugelyje Europos Sąjungos ir kitose demokratinėse valstybėse taikomi kiti pagrindiniai biudžeto lėšų paskirstymo politinėms partijoms kriterijai.

      Austrijoje, Belgijoje, Bulgarijoje, Čekijoje, Estijoje, Graikijoje, Islandijoje, Ispanijoje, Italijoje, Japonijoje, Jungtinėje Karalystėje, Juodkalnijoje, Kroatijoje, Makedonijoje, Naujojoje Zelandijoje, Norvegijoje, Olandijoje, Pietų Korėjoje, Portugalijoje, Rumunijoje, Serbijoje, Slovakijoje, Suomijoje, Švedijoje, Vengrijoje ir kitur pagrindinis valstybės lėšų paskirstymo kriterijus yra parlamente turimų narių skaičius. Taip pat naudojami ir įvairūs papildomi kriterijai. Tik turtingiausiose demokratinėse valstybėse numatytas visų politinių partijų valstybės finansinis rėmimas.

Todėl būtina tobulinti politinių partijų finansavimo sistemą, kad Valstybės biudžeto asignavimų paskirstymas būtų pagrįstas numatytais finansavimo tikslais.

 

2.      Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė ir jį inicijuoja grupė Seimo narių.

 

3.      Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Dabar valstybės biudžeto asignavimai partijoms skiriami už buvusiųjų rinkimų rezultatus, neatsižvelgiant į jų veiklą sprendžiant valstybės ir visuomenės problemas. Vienintelis Valstybės biudžeto asignavimų paskirstymui politinėms partijoms kriterijus yra Seimo, savivaldybių tarybų rinkimų, rinkimų į Europos Parlamentą (pakartotinių, naujų rinkimų ir pakartotinio balsavimo) galiojantys rezultatai. Taip pat apribojama galimybė gauti biudžetinį finansavimą partijoms, gavusioms mažiau rinkėjų balsų.

 

4.      Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma iš esmės pakeisti politinių partijų finansavimo sistemą, kad Valstybės biudžeto asignavimų paskirstymas būtų pagrįstas numatytais finansavimo tikslais. Pagrindinis šio finansavimo tikslas yra užtikrinti visų politinių partijų, dalyvaujančių valstybės valdyme, efektyvią veiklą ir skaidrumą. Todėl pagrindiniu politinių partijų finansavimo paskirstymo kriterijumi turėtų būti jų parlamentinė veikla ir darbas savivaldoje. Pagal siūlomą teisinį reguliavimą Valstybės biudžeto skirti asignavimai paskirstomi politinėms partijoms proporcingai jų narių skaičiui Lietuvos Respublikos Seime.

Taip pat atsižvelgiant į jau susiklosčiusias tradicijas bei į tai, kad iš savivaldybių biudžetų nėra remiama partijų veikla, papildomu kriterijumi galėtų būti savivaldybių tarybose dirbančių partijos narių skaičius.

 

5.      Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6.      Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Šis įstatymas turėtų teigiamos reikšmės kovojant su korupcija ir neteisėta prekyba poveikiu.

 

7.      Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Šis įstatymo projektas nėra susijęs su verslo sąlygomis ar jo plėtra.

 

8.      Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ir pripažinti netekusius galios

Jokių kitų teisės aktų nėra būtina priimti, jokius galiojančius teisės aktus nereikia pakeisti ir pripažinti netekusius galios.

 

9.      Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10.  Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11.  Jeigu įstatymui reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, - kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymui įgyvendinti papildomų teisės aktų nereikės.

 

12.  Įstatymo projekto įgyvendinimui reikalingos išlaidos

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės biudžeto nereikės.

 

13.  Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Dėl įstatymo projekto specialistų vertinimų, rekomendacijų ar išvadų negauta.

 

14.  Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „politinės partijos“.

 

15.  Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai 

Nėra.

 

 

Projektą teikia Seimo nariai:

 

Gediminas Kirkilas

Rimantas Sinkevičius

Rimantė Šalaševičiūtė

Algirdas Butkevičius

Petras Čimbaras

Juozas Bernatonis

Irena Šiaulienė

Andrius Palionis