LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-325 1, 2, 73, 10, 101, 16, 20, 203, 21, 22, 23, 26, 28, 291, 292 STRAIPSNIŲ IR TREČIOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 21, 104, 151 STRAIPSNIAIS IR 204, 206 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS

įstatymo PROJEKTO

 

2024-06-05 Nr. XIVP-3843

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo Azartinių lošimų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio pavadinimą, jame nurodant, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnis nustato ne įstatymo paskirtį, o tikslą. Vertinant šį siūlymą, pažymime, kad įstatymo tikslu suprantama socialinių teisinių santykių tikrovė, kurią įstatymų leidėjas konkrečiu teisiniu sureguliavimu nori sukurti, įstatymu siekiami padariniai tam tikroje visuomeninių santykių srityje. Tuo tarpu įstatymo paskirtimi teisėkūroje paprastai laikomas įstatymo reguliavimo objektas, dalykas, teisiniai santykiai, kuriuos įstatyme nustatytomis teisinio reguliavimo priemonėmis siekiama sureglamentuoti. Taigi, darytina išvada, kad projekto 1 straipsnyje įvardijamas ir įstatymo tikslas - mažinti azartinių lošimų prieinamumą, patrauklumą ir jų galimą (daromą) žalą asmens sveikatai, ir įstatymo paskirtis - nustatyti azartinių lošimų ir žaidimų žaidimo automatais organizavimo sąlygas ir tvarką Lietuvos Respublikoje. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio pavadinimą siūlome dėstyti taip: „Įstatymo tikslas ir paskirtis“, o įstatymo tikslą bei paskirtį nustatančias straipsnio nuostatas dėstyti dvejose atskirose dalyse.

2.         Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 301 straipsnio dalyje, kurioje apibrėžiama „nuotolinio lošimo platformos“ sąvoka, reikėtų vengti reguliacinio pobūdžio nuostatų, įtvirtinančių tam tikras pareigas azartinių lošimų teisinių santykių dalyviams. Atsižvelgiant į tai, šioje dalyje siūlome tiesiog nustatyti, kad nuotolinio lošimo platforma yra visuma programinių priemonių nuotoliniams lošimams organizuoti. Tuo tarpu visos lošimų organizatoriaus pareigos, susijusios su šios platformos įdiegimu ir valdymu, turėtų būti aiškiai išdėstytos keičiamo įstatymo 16 straipsnyje.

3.         Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu keičiamo įstatymo 2 straipsnyje yra įtvirtinta po dvi 26, 27, 28 ir 29 dalis, svarstytina galimybė projektu patikslinti viso 2 straipsnio dalių numeraciją. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai ir nuspręsta tikslinti 2 straipsnio dalių numeraciją, reikia atkreipti dėmesį į naujausią Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2544, įsigaliosiantį lapkričio 1 d.

4.         Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 2 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 302 dalyje prieš žodį „psichinei“ įrašyti jungtuką „ir“, o po žodžio „psichinei“ – žodį „sveikatai“.

5.         Siekiant teisės aktų nuostatų tikslumo, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio pavadinimą siūlome dėstyti taip: „Valstybės politikos lošimų kontrolės srityje principai“. Atitinkamai tikslintina ir šio straipsnio nuostata iki dvitaškio.

6.         Svarstytina, ar siekiant projekto aiškinamajame rašte nurodyto tikslo „į visuomenės švietimo ir informavimo apie azartinių lošimų poveikį sveikatai bei gyvenamajai aplinkai, viešajai tvarkai, švietimui, kultūrai priemonių rengimą ir įgyvendinimą įtraukti lošimų organizatorius“ nevertėtų projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 2 punkte vietoj žodžių „galėtų dalyvauti“ įrašyti žodį „dalyvautų“.

7.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 2 punkte vartojama sąvoka „informavimo priemonės“, kurios turinys nėra aiškus. Pastebėtina, kad Visuomenės informavimo įstatyme yra vartojamos sąvokos „informacinės visuomenės informavimo priemonės“ bei „visuomenės informavimo priemonės“. Jei šių sąvokų turinys yra tapatus, siūlytina projekte naudoti Visuomenės informavimo įstatyme vartojamą terminiją.

8.         Nekvestionuojant projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 ir 2 punktuose minimo galimo lošimų poveikio lošėjo sveikatai bei viešajai tvarkai, nėra aišku, kaip lošimai gali įtakoti gyvenamąją aplinką (neaišku, ar turima omenyje lošėjo gyvenamoji aplinka ar bendruomenės gyvenamoji aplinka apskritai), švietimą ar kultūrą, nes tai su lošimais visiškai nesusijusios ūkinės veiklos sritys.

9.         Siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 73 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūlome aiškiai nurodyti, kad šiame punkte minimus mokymus privalo organizuoti būtent pats lošimų organizatorius.

10.     Projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 73 straipsnio 2 dalį siūloma papildyti nauju 5 punktu ir jame nustatyti, kad lošimų organizatorius privalo „teikdamas lošimų paslaugas taikyti šio įstatymo 104 straipsnyje nustatytas atsakingo lošimo organizavimo priemones“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 73 straipsnio 2 dalies 1 punkte yra numatyta, kad lošimų organizatorius privalo „vykdydamas licencijoje organizuoti lošimus nurodytą veiklą, laikytis šio įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių lošimų organizavimą, reikalavimų“, o projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 104 straipsnyje numatyta, kokias atsakingo lošimo organizavimo priemones turi laikyti lošimų organizatorius. Atsižvelgus į tai, manytina, kad projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 73 straipsnio 2 dalies pildymas nauju 5 punktu yra perteklinis, todėl siūlytina jo atsisakyti. Nepritarus šiai pastabai, svarstytina, ar vietoj formuluotės „teikdamas lošimų paslaugas“ nereikėtų vartoti formuluotės „vykdydamas licencijoje organizuoti lošimus nurodytą veiklą“.

11.     Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 104 straipsnio nuostatoje iki dvitaškio vietoj formuluotės „teikdamas nuotolinio lošimo paslaugas bei lošimo paslaugas lošimo namuose (kazino), automatų, bingo salonuose, lažybų ir totalizatoriaus punktuose“ rašyti formuluotę „vykdydamas licencijoje organizuoti lošimus nurodytą veiklą“.

12.     Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 104 straipsnio 1 punkte vartojamą sąvoką „lošimus organizuojanti bendrovė“ siūlome suderinti su šiame straipsnyje nuosekliai vartojama „lošimų organizatoriaus“ sąvoka.

13.     Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 104 straipsnio 1 punkte vartojama formuluotė „švietimo ir mokymo reikalavimus“, o projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 73 straipsnio 2 dalies 3 punkte vartojama formuluotė „mokymai atsakingo lošimo organizavimo ir pinigų plovimo prevencijos klausimais“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina suvienodinti šias formuluotes.

14.     Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 104 straipsnio 5 punkte prieš žodį „stebėsena“ įrašyti formuluotę „probleminio lošimo“.

15.     Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 151 straipsnio 3 dalies nuostatoje iki dvitaškio vietoj žodžių „LAKIS sudaro“ įrašytini žodžiai „LAKIS tvarkomi“.

16.     Siekiant teisinio aiškumo, projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje siūlytina nustatyti kokiame registre (ar registro informacinėje sistemoje) registruojami šioje dalyje nurodyti lošimo įrenginiai, nuotolinio lošimo įrenginiai ir platformos. Be to, šioje dalyje vietoj žodžio „platforma“ įrašytinas žodis „platformos“.

17.     Siekiant teisinio aiškumo bei nuostatų dėstymo nuoseklumo, projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 8 dalies pirmąjį sakinį, įtvirtinantį lošimų organizatoriaus pareigą nuotolinio lošimo įrenginiuose ir platformoje esančią informaciją saugoti 8 metus nuo nuotolinio lošimo sutarties nutraukimo dienos, siūlome dėstyti atskira dalimi, nes kitas 8 dalies sakinys nustato kitą, visiškai nesusijusią lošimų organizatoriaus pareigą dėl tiesiogiai prieinamos informacijos.

18.     Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 8 dalies 1 punkto nuostatą skliaustuose siūlome dėstyti taip: „(užsieniečio asmens kodas ar kita užsieniečiui suteikta unikali simbolių seka, skirta asmeniui identifikuoti, o jei šių duomenų nėra – užsieniečio gimimo data)“.

19.      Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 8 dalies 5 punkte prieš žodį „lošimų“ įrašytinas žodis „nuotolinių“.

20.     Svarstytina, ar projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatytas 1000 eurų dydis (tokia suma nurodyta Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9 straipsnio 9 dalyje, į kurią pateikiama nuoroda) yra pakankamai pagrįstas administracinės naštos ir reguliavimo proporcingumo požiūriu. Pagal siūlomą reguliavimą lošimų organizatorius turėtų pareigą apie kiekvieną tokią laimėtą ar pralaimėtą sumą pranešti Valstybinei mokesčių inspekcijai, nors paties Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9 straipsnio 9 dalyje nurodyta, kad lošimų organizatoriai esant tokiai laimėtai ar pralaimėtai sumai privalo tik patikrinti kliento tapatybę bei jį registruoti.

21.     Atsižvelgus į tai, kad projekto 16 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 21 straipsnio 6 dalyje nurodant terminus yra atsisakoma žodžio „kalendorinių“, svarstytina, ar atitinkamai nereikėtų pakeisti ir keičiamo įstatymo 161 straipsnio 1 dalies 2 punkto, 208 straipsnio 2 dalies, 23 straipsnio 3 ir 6 dalių.

22.     Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 20 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 28 straipsnio 11 punkte prieš žodį „prevencijos“ įrašyti formuluotę „probleminio lošimo“.

23.     Svarstytina, ar projekto 20 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 28 straipsnio 12 punkte esanti priežiūros tarnybos funkcija neturėtų būti apjungta ir dėstoma kartu su šio straipsnio 6 punkte nurodyta funkcija.

24.     Siūlytina tikslinti projekto 21 straipsniu keičiamo įstatymo 291 straipsnio 4 dalies nuostatos, nustatančios, kad atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma pažeidimu padarytos žalos dydis, jeigu jį įmanoma nustatyti, turinį, nes siūloma formuluotė suponuoja, kad bet koks žalos dydis (pvz., 50 eurų), jeigu tik jį įmanoma nustatyti, būtų laikoma sunkinančia aplinkybe. Manytina, kad reguliavimo proporcingumo požiūriu turėtų būti nustatyta, kad atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma pažeidimu padarytos būtent didelis žalos dydis, jeigu jį įmanoma nustatyti.

25.     Atsižvelgiant į tai, kad pagal projekto 22 straipsniu keičiamo įstatymo 292 straipsnio 5 dalį kiekviena konkreti lošimų organizatoriaus atsakomybę lengvinanti ir sunkinanti aplinkybė turėtų įtakos lošimų organizatoriui skiriamos baudos dydžiui, projekto 21 straipsniu keičiamo įstatymo 291 straipsnio 3 ir 4 dalyse visas atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes siūlytina dėstyti atskiruose punktuose, taip jas aiškiai apibrėžiant ir atskiriant viena nuo kitos.

26.     Pažymėtina, kad projekto 22 straipsniu keičiamo įstatymo 292 straipsnio 1 ir 3 dalių pakeitimų lyginamasis variantas parengtas ne ant suvestinės Azartinių lošimų įstatymo 292 straipsnio redakcijos (joje neatliepti 2024 m. balandžio 18 d. Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 2, 6, 71, 72, 73, 11, 22, 292 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 74 straipsniu įstatymu Nr. XIV-2544 padaryti 292 straipsnio 1 ir 3 dalių pakeitimai).

27.     Atsižvelgiant į Teisės aktų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298, 53 punktu, projekto 23 straipsnio 1 ir 3 dalyje negali būti nustatyta vėlesnis projekto statymo 10 straipsniu keičiamo (nauja redakcija dėstomo) Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo 16 straipsnio 9 dalies įsigaliojimas. Projekto 10 straipsniu (kuris įsigalios 2025 m. liepos 1 d.) keičiamo įstatymo 16 straipsnis turėtų būti dėstomas be 9 dalies (atitinkamai patikslinant kitų straipsnio dalių numeraciją), o nauju 11 projekto straipsniu (kuris įsigalios 2026 m. gegužės 1 d.) turi būti nustatytas keičiamo įstatymo 16 straipsnio papildymas 9 (ar kitos numeracijos) dalimi.

28.     Ginčytinas projekto 23 straipsnio 7 dalies nuostatos, nustatančios lošimų organizatorių pareigą iki 2025 m. balandžio 1 d., t. y, dar iki įsigaliojant įstatymui, Priežiūros tarnybai pateikti pagal tik nuo 2025 m. liepos 1 d. įsigaliosiančio įstatymo nuostatas ir jį įgyvendinančius teisės aktus parengtus dokumentus, pagrįstumas. Be to, šioje dalyje turėtų būti pateikta nuoroda ne į Azartinių lošimų įstatymo 21 straipsnio 41 dalies 4 punktą, o nuoroda į šio įstatymo 16 straipsnio 3 dalimi keičiamo Azartinių lošimų įstatymo 21 straipsnio 41 dalies 4 punktą.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (0 5)  209 6350, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (0 5)  209 6356, el. p. [email protected]