LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 6, 9, 16, 17, 20, 211, 22, 222, 23, 31, 39, 41, 411, 482, 483, 484, 49, 58, 59, 67, 711, 72, 74 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 201, 73STRAIPSNIAIS įstatymo projektO
NR. XIVP-1570(2)     

2022-06-22  Nr. 107-P-23

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas,  Romualdas Vaitkus, Justinas Urbanavičius, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę).           

    Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.

    Kviestieji asmenys: Seimo nariai Viktoras Pranckietis, Laima Nagienė, Energetikos viceministrė Daiva Garbaliauskaitė, patarėjai Lina Sveklaitė, Jevgenija Jankevič, Aurimas Salapėta, Elena Mačiulaitytė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2022-06-21

3

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi siūloma Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas  įstatymas) 9 straipsnio 3 dalį papildyti nauju 53 punktu, kuriame įtvirtinama Tarybos konkreti funkcija: „derina tinklų operatoriaus parengtą įkainio už leistinos generuoti galios viršijimą apskaičiavimo tvarką.“ Pastebėtina, kad galiojančio įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 52 punkte yra įtvirtinta bendroji Tarybos funkcija – atlikti kitas Lietuvos Respublikos įstatymų, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu ir ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi pavestas funkcijas. Pagal teisės technikos taisykles, nustatant institucijų kompetenciją, pirmiausia yra vardijamos konkrečios jos funkcijos, o bendroji funkcija – atlikti kitas įstatymų nustatytas funkcijas – rašoma paskutiniame punkte. Atsižvelgus į tai, siūlytina aukščiau nurodytą projektu siūlomą naują funkciją įtvirtinti kitame punkte, pavyzdžiui, 511 ar 91 punkte.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Projekto 3 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

 

2. Papildyti 9 straipsnio 3 dalį 53 511 punktu:

,,53511) derina tinklų operatoriaus parengtą įkainio už leistinos generuoti galios viršijimą apskaičiavimo tvarką.

 

2.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2022-06-21

6

1

 

 

2. Projekto 6 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmėje vietoj „41“ įrašytina „1“.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2022-06-21

8

 

 

 

3. Projekto 8 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 211 straipsnio 1 dalies turinys būtų aiškesnis, o teisinis reguliavimas – nuoseklesnis, jeigu šios dalies pirmajame sakinyje dėstoma teisės norma „nuo kurio pasirašymo momento tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuojami elektros tinklų pralaidumai, reikalingi sutartam elektros energijos gamybos įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų“, atitinkamai ją suredagavus, būtų išdėstyti naujame šios dalies antrajame sakinyje (panašiai kaip siūloma nustatyti projekto 16 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 482 straipsnio 10 dalyje).

Be to, derinant analizuojamo straipsnio 1 ir 3 dalis tarpusavyje, 1 dalyje vietoje formuluotės „ketinimų protokolas nutraukiamas“ įrašytina formuluotė „ketinimų protokolas tinklų operatoriaus nutraukiamas“.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Siūloma Projekto 8 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 211 straipsnio 1 dalį dėstyti taip:

 

1. Gamintojas, pasirašęs šio įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nurodytą ketinimų protokolą,  nuo kurio pasirašymo momento tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuojami elektros tinklų pralaidumai, reikalingi sutartam elektros energijos gamybos įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų, tinklų operatoriui privalo pateikti savo prievolių įvykdymo užtikrinimą, garantuojantį tinklų operatoriui gamintojo įsipareigojimo įvykdymą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo ketinimų protokolo pasirašymo dienos. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo momento tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam elektros energijos gamybos įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų. Jeigu gamintojas pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, ketinimų protokolas tinklų operatoriaus nutraukiamas, o gamintojas 6 mėnesius praranda teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimas privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas. Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, išskyrus dydį, skirtą gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnį užtikrinti, apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti elektrinės pajėgumų numatytą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 15 50 eurų už 1 kW. Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, skirtas gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnį užtikrinti, apskaičiuojamas dauginant Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje planuojamų įrengti elektrinės pajėgumų planuojamos įrengti elektrinės numatomą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 75 eurų už 1 kW. Gamintojas, laimėjęs skatinimo kvotų paskirstymo aukcioną arba jo nelaimėjęs, tačiau Vyriausybės nustatyta tvarka ketinantis toliau tęsti veiklą, ir pratęsęs ketinimų protokolo galiojimo terminą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šio pratęsimo dienos privalo pateikti pratęstą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas. Norint pratęsti leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 2 punkte, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti elektrinės pajėgumų numatomą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 15 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais.

4.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2022-06-21

9

 

 

 

4. Projekto 9 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio pavadinime, šio straipsnio 1, 3, 8 dalyse gamintojų elektros įrenginius siūloma pervadinti į gamintojų elektros energijos gamybos įrenginius. Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4, 5 ir 6 dalių, kuriose vartojama formuluotė „gamintojų elektros įrenginiai“ nesiūloma keisti. Vadovaujantis teisės technikos reikalavimais sąvokos, kurių turinys yra tapatus, visame įstatymo tekste turi būti vartojamos vienodai. Kitu atveju įstatymas neatitinka teisinio aiškumo principo. Atsižvelgiant į tai, projektas tobulintinas.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Siūloma Projekto 9 straipsnį papildyti naujomis 4-6 dalimis ir jas išdėstyti taip:

 

4. Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Tinklų operatorius neturi teisės atsisakyti prijungti gamintojo elektros energijos gamybos įrenginius prie elektros tinklų dėl to, kad atsirastų papildomų išlaidų, susijusių su būtinu elektros tinklų pajėgumo padidinimu.“

5. Pakeisti 22 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Tinklų operatorius teisės aktų nustatyta tvarka teikia suinteresuotiems gamintojams visą informaciją, susijusią su gamintojų elektros energijos gamybos įrenginių prijungimu prie elektros tinklų, tarp jų techninius reikalavimus, prijungimo terminus ir reikalingas investicijas.“

6. Pakeisti 22 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Gamintojų, gaminančių elektros energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių, elektros energijos gamybos įrenginių prijungimą prie elektros tinklų reglamentuoja Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas.“

 

Projekto 9 straipsnio buvusias 4-8 dalis atitinkamai laikyti 7-11 dalimis.

 

5.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2022-06-21

8

 

 

 

5. Projekto 9 straipsnio 5 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 22 straipsnio 81 dalyje siūloma nustatyti: „81. Kai keičiama elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia, tačiau nėra keičiama leistina generuoti galia, taikoma gamintojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos, išskyrus reikalavimą pateikti ketinimų protokolą.“ (pabraukta mūsų) Pastebėtina, kad projekto 5 straipsnyje dėstomo 17 straipsnio 55 dalyje minima „Energetikos ministerijos nustatyta tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka“, o projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 482 straipsnio 22 dalyje – „tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tinklų naudotojų energijos kaupimo įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos“. Taigi neaišku, kokia (kieno patvirtinta) gamintojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos turima omenyje analizuojamoje 22 straipsnio dalyje. Atsižvelgiant į tai, projektas tikslintinas.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Įgyvendinant Direktyvos (ES) 2019/944 bei ES reglamentų, nustatančių tinklo kodeksus, nuostatas vykdoma reglamentavimo, nustatančio elektros energijos gamybos  ir energijos kaupimo įrenginių prisijungimo prie elektros tinklų ir jų naudojimosi šiais tinklais reikalavimus ir sąlygas, pertvarka. Pagal minėtus ES teisės aktus tokia kompetencija, ypač kiek tai susiję su techninių reikalavimų nustatymu, numatyta tinklų operatoriams, kai jų parengtas taisykles tvirtina reguliavimo institucija. Vis tik numatoma, kad elektros įrenginių (ypač vartotojų įrenginių) prijungimo, įskaitant gamybos ir energijos kaupimo įrenginių procedūrinius reikalavimus turėtų nustatyti Energetikos ministerija (tokia kompetencija jai nustatyta Elektros energetikos įstatymo 7 straipsnio 8 punkte). Todėl Projekte siūloma patikslinti nuostatas, kuriose duodamos nuorodos į elektros energijos įrenginių prijungimo sąlygas ir (ar) tvarką, nurodant Energetikos ministerijos ir tinklų operatorių teisės aktus, t. y. Projekto 5 straipsnio 5 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 17 straipsnio 55 dalį, Projekto 9 straipsnio 5 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 22 straipsnio 81 dalį ir Projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio 31 dalį ir 2 dalyje  dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio 22 dalį.

Atsižvelgiant į tai, kad Projekto 9 straipsnio 5 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 22 straipsnio 81 dalyje yra nuostatos dubliuojančios Projekto 5 straipsnio 5 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 17 straipsnio  55 dalies nuostatas, išskyrus išimtį dėl prievolės sudaryti ketinimų protokolą, siūloma atsisakyti dėstyti 22 straipsnio 81 dalį, o dėl numatytos išimties reguliavimą išdėstyti papildant atitinkama nuostata keičiamo įstatymo 22 straipsnio 8 dalį.

 

Siūloma Projekto 5 straipsnio 5 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 17 straipsnio  55 dalį išdėstyti taip:

 

5 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

<...>

5. Papildyti 17 straipsnį 53–55 dalimis:

<...>

55. Tinklų naudotojas, siekdamas pakeisti elektrinės, įskaitant hibridinę elektrinę, ir energijos kaupimo įrenginio įrengtąją galią arba leistiną generuoti galią, privalo kreiptis į tinklų operatorių dėl prijungimo sąlygų išdavimo Energetikos ministerijos nustatyta tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir (ar) tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka, o leidimo gaminti elektros energiją, leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir leidimo generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių turėtojas taip pat privalo pateikti Tarybai prašymą išduoti pakeistą leidimą.

 

Siūloma Projekto 9 straipsnyje  atsisakyti dėstyti keičiamo įstatymo 22 straipsnio 81 dalį (išbraukti 5 dalį ir atitinkamai pernumeruoti kitas dalis) ir pakeisti Projekto 9 straipsnio 4 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 22 straipsnio 8 dalį ir išdėstyti taip:

 

9 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

4. Pakeisti 22 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Parengti ir elektros tinklų operatoriui prašymą pasirašyti ketinimų protokolą privalo pateikti:

1) gamintojas, gavęs išankstines prijungimo sąlygas, išskyrus gaminantį vartotoją, gamintoją, planuojantį gaminti elektros energiją savo reikmėms ir ūkio poreikiams ir planuojantį į elektros tinklus patiekti elektros energiją, likusią nuo savo reikmėms ir ūkio poreikiams nesuvartotos elektros energijos, kai elektrinės įrengtoji galia yra ne didesnė kaip 1 MW ir ne didesnė negu gamintojo objektui suteikta leistina naudoti galia ir kai šis gamintojas neketina dalyvauti skatinimo kvotų paskirstymo aukcione, gamintoją, kurio elektros energijos gamybos įrenginių leistina generuoti galia lygi nuliui, gamintoją, keičiantį elektros energijos gamybos įrenginių įrengtąją galią, kai leistina generuoti galia nekeičiama, gamintoją, planuojantį gaminti elektros energiją tik savo reikmėms ir ūkio poreikiams ar pagamintą elektros energiją persiųsti tiesiogine linija prijungtiems vartotojo objektams šio įstatymo 70 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytu atveju, nepatiekiant elektros energijos į elektros tinklus, atsinaujinančių išteklių energijos bendriją, neketinančią dalyvauti skatinimo kvotų paskirstymo aukcione, piliečių energetikos bendriją, planuojančią įrengti ar statyti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančius elektros energijos gamybos įrenginius, gamintoją, kurio elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia ne didesnė kaip 100 kW, o leistina generuoti galia didesnė už nulį (netaikoma Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalyje nurodytu atveju), ir gamintoją, ketinantį modernizuoti iš atsinaujinančių išteklių elektros energiją gaminančią elektrinę ar elektros energijos gamybos įrenginius, nedidinant elektrinės ar elektros energijos įrenginio įrengtųjų galių;

2) gamintojas, siekiantis dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nurodytame skatinimo kvotų paskirstymo aukcione, arba gamintojas, siekiantis dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nurodytame konkurse.“

<...>

5. Papildyti 22 straipsnį 81 dalimi:

81. Kai keičiama elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia, tačiau nėra keičiama leistina generuoti galia, taikoma gamintojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos, išskyrus reikalavimą pateikti ketinimų protokolą.

 

Siūloma pakeisti Projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio 31 dalį ir 2 dalyje  dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

16 straipsnis. 482 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 482 straipsnį 31 dalimi:

31.  Tinklų operatorius privalo ne vėliau kaip per 22 mėnesius  nuo statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojančio asmens ir tinklų operatoriaus energijos kaupimo įrenginio prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties pasirašymo dienos arba per šioje sutartyje nurodytą laikotarpį, per kurį energijos kaupimo įrenginio savininkas planuoja statyti ar įsipareigoja įrengti energijos kaupimo įrenginį, jeigu tas laikotarpis yra ilgesnis kaip 22 mėnesiai, prijungti šį įrenginį prijungimo taške, nurodytame energijos kaupimo įrenginio prijungimo sąlygose. Tinklų operatorius energijos kaupimo įrenginius prijungia, vadovaudamasis energijos kaupimo įrenginių prijungimą reguliuojančiais Europos Sąjungos reglamentais ir (ar) pagal Tarybos nustatytas sąlygas jo parengtomis ir Tarybos patvirtintomis Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos aprašo nuostatomis, reguliuojančiomis energijos kaupimo įrenginių prijungimą, ir (ar) Energetikos ministerijos nustatyta tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka, įvertinęs specialiuosius reikalavimus ir energijos kaupimo įrenginį prijungti planuojančiam asmeniui sutikus su nustatytomis pasinaudojimo elektros tinklais sąlygomis.

2. Papildyti 48straipsnį 8–22 dalimis:

<...>

22. Šio straipsnio 31, 8–21 dalys netaikomos, kai, vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio 29 dalimi, leidimai plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių nereikalingi. Kai, vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio 29 dalimi, leidimai plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių nereikalingi ir energijos kaupimo įrenginys įrengiamas nekeičiant objektui, kurio vidaus tinkle įrengiamas energijos kaupimo įrenginys, suteiktos leistinos naudoti ir leistinos generuoti galios, energijos kaupimo įrenginiai prijungiami prie elektros tinklų supaprastinta tvarka – pateikiant tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatytos formos deklaraciją apie įrengtą energijos kaupimo įrenginį. Kitais atvejais, kai, vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio 29 dalimi, leidimai plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių nereikalingi, energijos kaupimo įrenginiai prijungiami prie elektros tinklų Energetikos ministerijos nustatyta tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir (ar) šių tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tinklų naudotojų energijos kaupimo įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygomis.

6.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2022-06-21

 

 

 

 

6. Projekto 13 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 39 straipsnio 21 dalies 1 punkte vartojama formuluotė „bendrijų pagrindiniai nariai, dalininkai ar dalyviai“  yra neaiški, t. y. neaišku, kokiais kriterijais remiantis bus nustatoma, kurie bendrijos nariai, dalininkai ar dalyviai yra pagrindiniai, o kurie nepagrindiniai. Siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, projektas tikslintinas, nurodant tokius kriterijus.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Prioritetą čia siūloma nustatyti savivaldybių ar jų įmonių steigiamoms bendrijoms, kurių pagrindinė paskirtis – mažinti energijos nepriteklių.

Siūloma taip pat atsižvelgti į kalbininkų rekomendacijas vartoti energijos nepritekliaus o ne energetinio skurdo sąvoką.

Siūloma Projekto 13 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 39 straipsnio 21 dalies 1 punktą išdėstyti taip:

 

1) atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų ar piliečių energetikos bendrijų, kai šių bendrijų pagrindiniai nariai, dalininkai ar dalyviai yra savivaldybės ar savivaldybių įmonės jų narių, dalininkų ar dalyvių susirinkime savivaldybėms, savivaldybių įmonėms ir (ar) savivaldybių įstaigoms priklauso daugiau nei 51 procento balsų dauguma, o šių bendrijų pagrindinė paskirtis – mažinti energetinį skurdą energijos nepriteklių ir (ar) teikti naudą pažeidžiamiems vartotojams, atsinaujinančius energijos išteklius naudojantiems elektros energijos gamybos įrenginiams prijungti;

 

7.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2022-06-21

 

 

 

 

7. Projekto 15 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 411 straipsnį 4 dalimi: „4. Rašytiniu bendrijos pirmininko, jungtinės veiklos sutartimi įgalioto asmens arba bendrojo naudojimo objektų administratoriaus pritarimu elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės prijungiamos prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų, nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų balsavimo.“ Projekto nuostatos diskutuotinos. Projekte vartojama formuluotė „nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų balsavimo“ netiksli ir neaiški. Įstatyme turi būti aiškiai apibrėžtos savininkų teisės ir pareigos, šiuo atveju turi būti aiškiai nustatyta, ar elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelių prijungimui prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų reikalingas pastato savininkų sutikimas ar toks sutikimas nereikalingas. Pastebėtina, kad elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelių prijungimas prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų nėra teisės aktais priskirtas prie privalomųjų statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimų. Šiame kontekste pažymėtina, jog pagal Civilinio kodekso 4.85 straipsnio 1 dalį, sprendimai dėl bendrojo naudojimo objektų valdymo ir naudojimo, taip pat dėl naujų bendrojo naudojimo objektų sukūrimo ir disponavimo jais klausimų, priimami butų ir kitų patalpų savininkų balsų dauguma, jeigu įstatymuose nenustatyta kitaip. Pažymėtina ir tai, kad daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos pirmininkas, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotas asmuo arba bendrojo naudojimo objektų administratorius atstovauja butų ir kitų patalpų savininkus jų santykiuose su trečiaisiais asmenimis, todėl neaišku, kokiu pagrindu jie galėtų pritarti ar nepritarti elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelių prijungimui prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų, jeigu savininkų valia dėl šių veiksmų atlikimo nežinoma. Projekto nuostatos derintinos su nurodytomis Civilinio kodekso nuostatomis. Kitu atveju svarstytina, ar siūlomas reguliavimas derėtų su Konstitucijos garantuojama nuosavybės teisių apsauga, t. y. ar siūlomas nuosavybės teisių ribojimas yra būtinas ir proporcingas siekiamiems tikslams.

Be to, iš projekto nuostatų neaišku, kas ir kokia tvarka galėtų kreiptis į bendrijos pirmininką, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotą asmenį arba bendrojo naudojimo objektų administratorių dėl pritarimo elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės prijungimo prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų, kokiais kriterijais turėtų būti vadovaujamasi priimant sprendimą dėl pritarimo.

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymas:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą siūlytina patikslinti Projekto 15 straipsniu dėstomą Įstatymo 411 straipsnio 4 dalį atitinkamai:

„4. Rašytiniu bendrijos pirmininko, jungtinės veiklos sutartimi įgalioto asmens arba bendrojo naudojimo objektų administratoriaus pritarimu eElektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės gali būti prijungiamos prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų vieno iš bendrasavininkų iniciatyva be kitų bendrasavininkų sutikimo jeigu dėl elektromobilių įkrovimo prieigos ir (ar) elektromobilių įkrovimo stotelės prijungimo kiti bendrasavininkai nepatirs išlaidų dėl kurių jie nėra davę sutikimo, nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų balsavimo.

Siūlytina neatsižvelgti į Teisės departamento pastabą susijusią su  nuosavybės teisių apsauga, kadangi šias nuostatas jau ir taip reglamentuoja Civilinio kodekso 4.83 str. 4 d. numatanti, kad buto ir kitų patalpų savininkas (naudotojas) neprivalo apmokėti išlaidų, dėl kurių jis nėra davęs sutikimo ir kurios nesusijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais privalomaisiais statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimais arba dėl kurių nėra priimtas butų ir kitų patalpų savininkų susirinkimo sprendimas šio kodekso 4.84 ir 4.85 straipsniuose nustatyta tvarka. Pažymėtina ir tai, kad Civilinio kodekso 4.83 str. 1 d. numato, kad buto ir kitų patalpų savininkas (naudotojas) turi teisę naudotis gyvenamojo namo bendrojo naudojimo objektais pagal jų funkcinę paskirtį, nepažeisdamas kitų patalpų savininkų (naudotojų) teisių ir teisėtų interesų.

Šios nuostatos be išimties taikomos ir subjektams ketinantiems įsirengti elektromobilių įkrovimo stotelę ar prieigą, todėl netgi ir suteikus teisę įkrovimo stotelę prijungti prie bendro naudojimo elektros tinklo be kitų bendrasavininkų sutikimo tai turėtų būti daroma nepažeidžiant kitų asmenų teisės naudotis bendro naudojimo objektu. Civilinio kodekso 4.85 str. 1 d. numatyta galimybė sprendimus dėl bendrojo naudojimo objektų valdymo ir naudojimo, taip pat dėl naujų bendrojo naudojimo objektų sukūrimo ir disponavimo jais klausimų priimti įstatymuose nustatytais atvejais, vieną kurių šiuo pakeitimu ir siūloma įtvirtinti.

 

 

 

 

 

 

8. Projekto 16 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 482 straipsnio 10 dalies nuostatos tikslintinos, nurodant kieno valia ketinimų protokolas nutraukiamas.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Projekto 16 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio 10 dalį siūloma dėstyti taip:

10. Statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo, gavęs išankstines energijos kaupimo įrenginio prijungimo sąlygas, parengia ir teikia tinklų operatoriui prašymą pasirašyti ketinimų protokolą. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo momento tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam į elektros tinklą generuojamos elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų. Ketinimų protokolą pasirašęs statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų tinklų operatoriui pateikia šio įstatymo 211 straipsnio 1 dalyje nurodytą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas ir kurio dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į energijos kaupimo įrenginio leistiną generuoti galios dydį (kW) dauginant iš 50 eurų už 1 kW. Jeigu statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, tinklų operatoriaus nutraukia ketinimų protokolą protokolas nutraukiamas ir šis asmuo 6 mėnesius praranda teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Norint pratęsti leidimo plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 2 punkte, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti energijos kaupimo įrenginių leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

 

str.

str. d.

p.

 

1.

Seimo nariai Andrius Bagdonas, Romualdas Vaitkus, Andrius Kupčinskas

2022-06-21

 

8

 

 

 

Argumentai: 

 Prievolių įvykdymo užtikrinimas yra labai skausmingas verslui, kadangi tai yra papildomas lėšų užšaldymas visam projekto įgyvendinimo laikotarpiui, ribojantis galimybę didesnę dalį projekto finansuoti skolintomis lėšomis.

 Įstatymo projekte didinant  prievolių įvykdymo užtikrinimo dydį, , susidaro pavojus, kad Lietuva gali prarasti konkurencingumą, pritraukiant investicijas į atsinaujinančios energetikos plėtrą, kadangi prievolių užtikrinimas gretimose valstybėse yra smarkiai mažesnis, (Lenkijoje apie 7,5 Eur/kW, Latvijoje apie 3 Eur, o Estijoje netaikomas visiškai)

 Gali susidaryti situacija, kai atsinaujinančios energetikos projektų  įgyvendinimas susikoncentruos tik kelių stambių įmonių, turinčių didesnį pigaus kapitalo pasirinkimą,  rankose, kas, žiūrint į ateitį ir siekiant didesnės konkurencijos energetikoje nėra gerai.

 Todėl šiuo pasiūlymu siūlomos alternatyvios kompensacinės priemonės:

 Numatyti galimybę gamintojams, plėtojantiems naujas elektrines, kaip prievolių užtikrinimą panaudoti gamintojo faktines nesugrąžinamas elektrinės prijungimo, įsigijimo, statybos išlaidas, gamintojo  sumokamą avansinį mokestį elektros tinklo operatoriui už naujų įrenginių prijungimą prie tinklo.  Tai yra – gamintojui faktiškai investuojant į elektrinės prijungimą ir įrengimą, būtų atitinkama suma mažinamas prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis.

 Tokiu būdu bus padidintas investicijų į naujas vėjo bei saulės elektrines Lietuvoje  patrauklumas, išvengiant dalies lėšų užšaldymo,  kartu užtikrinant, kad projektas tikrai bus įgyvendintas, nes gamintojas, investavęs planuojamų įrenginių prijungimą ir statybą , jau savaime, nenorėdamas prarasti padarytos investicijos,  finansiškai įsipareigoja šį įrenginį pastatyti ir prievolių užtikrinimas, gamintojui negrįžtamai investuojant po truputį tampa vis mažiau aktualiu.

 Pasiūlymas:

Papildant 8 straipsnį, pakeičiant 211 straipsnį papildant 11 nauja dalimi ir ją  išdėstyti taip:

 „11. Gamintojas, patyręs faktiškas nebesugrąžinamas elektrinės prijungimo prie elektros tinklų, elektrinės įsigijimo ir statybos  išlaidas (tame tarpe projektavimo išlaidas. suderinus su tinklų operatoriumi prijungimo projektą, ir avansinius mokėjimus tinklo operatoriui už elektrinės prijungimą), turi teisę prašyti tinklo operatoriaus atitinkama suma sumažinti prievolių užtikrinimo dydį, o tinklo operatorius, gavęs tokį prašymą, atsisako  savo teisių atitinkamai sumai pagal gamintojo prievolių užtikrinimą ir grąžina atitinkamą dalį gamintojo prievolių užtikrinimo  jo prievolių įvykdymo užtikrinimą išdavusiam asmeniui.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: 5 už, 1 prieš, 2 susilaikė

 

2.

Seimo narė Aistė Gedvilienė

2022-06-21

 

 

 

 

Argumentai:

Užsitęsus įstatymo projekto svarstymo procedūroms, nustatyti vėlesnį įstatymo įsigaliojimo terminą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto XIVP-1570(2)  25 straipsnio 1 ir 2 dalis  ir jas išdėstyti taip:

„25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas

1.              Šis įstatymas, išskyrus 19 ir 20 straipsnius ir šio straipsnio 7, 8 ir 9 dalis, įsigalioja 2022 m. liepos 2 8 d.

2. Šio įstatymo 19 ir 20 straipsniai įsigalioja 2022 m. liepos 2 8 d., kai yra gautas Europos Komisijos pritarimas pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, arba praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, jeigu šis pritarimas gaunamas po 2022 m. liepos 2 8 d.“

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymas:

Siūloma išdėstyti taip:

„25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas

1.              Šis įstatymas, išskyrus 19 ir 20 straipsnius ir šio straipsnio 7, 8 ir 9 dalis, įsigalioja 2022 m. liepos 2 8 d.

2. Šio įstatymo 19 ir 20 straipsniai įsigalioja 2022 m. liepos 2 8 d., kai yra gautas Europos Komisijos pritarimas pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, arba praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, jeigu šis pritarimas gaunamas po 2022 m. liepos 2 8 d.“ Šio įstatymo 19 ir 20 straipsniai įsigalioja kitą darbo dieną po Energetikos ministerijos pranešimo Teisės aktų registro tvarkytojui apie gautą Europos Komisijos pritarimą pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas.“

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                         Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Matusevičiūtė