1.
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas
2022-06-21
|
3
|
2
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros
principams ir teisės technikos taisyklėms,
teikiame šias pastabas:
1. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi siūloma Elektros
energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 3 dalį papildyti nauju 53 punktu, kuriame
įtvirtinama Tarybos konkreti funkcija: „derina tinklų operatoriaus parengtą
įkainio už leistinos generuoti galios viršijimą apskaičiavimo tvarką.“
Pastebėtina, kad galiojančio įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 52 punkte yra
įtvirtinta bendroji Tarybos funkcija – atlikti kitas Lietuvos Respublikos
įstatymų, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu ir ratifikuota
Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi pavestas funkcijas. Pagal teisės
technikos taisykles, nustatant institucijų kompetenciją, pirmiausia yra
vardijamos konkrečios jos funkcijos, o bendroji funkcija – atlikti kitas
įstatymų nustatytas funkcijas – rašoma paskutiniame punkte. Atsižvelgus į
tai, siūlytina aukščiau nurodytą projektu siūlomą naują funkciją įtvirtinti
kitame punkte, pavyzdžiui, 511 ar 91 punkte.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas:
Projekto 3 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:
2. Papildyti 9 straipsnio 3 dalį 53 511 punktu:
,,53511) derina tinklų operatoriaus parengtą
įkainio už leistinos generuoti galios viršijimą apskaičiavimo tvarką.“
|
3.
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas
2022-06-21
|
8
|
|
|
|
3. Projekto 8 straipsnyje dėstomos
keičiamo įstatymo 211 straipsnio 1 dalies turinys būtų aiškesnis,
o teisinis reguliavimas – nuoseklesnis, jeigu šios dalies pirmajame sakinyje
dėstoma teisės norma „nuo kurio pasirašymo momento tinklų operatoriaus
Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuojami
elektros tinklų pralaidumai, reikalingi sutartam elektros energijos gamybos
įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai
elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus, įskaitant atvejus, kai
sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų“, atitinkamai
ją suredagavus, būtų išdėstyti naujame šios dalies antrajame sakinyje
(panašiai kaip siūloma nustatyti projekto 16 straipsnyje dėstomoje keičiamo
įstatymo 482 straipsnio 10 dalyje).
Be to, derinant analizuojamo straipsnio
1 ir 3 dalis tarpusavyje, 1 dalyje vietoje formuluotės „ketinimų protokolas
nutraukiamas“ įrašytina formuluotė „ketinimų protokolas tinklų operatoriaus
nutraukiamas“.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas:
Siūloma Projekto 8
straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 211 straipsnio 1 dalį
dėstyti taip:
1. Gamintojas,
pasirašęs šio įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nurodytą ketinimų protokolą, nuo kurio pasirašymo momento tinklų
operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka
rezervuojami elektros tinklų pralaidumai, reikalingi sutartam elektros
energijos gamybos įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti
ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus,
įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo
apribojimų,
tinklų operatoriui privalo pateikti savo prievolių įvykdymo užtikrinimą,
garantuojantį tinklų operatoriui gamintojo įsipareigojimo įvykdymą, ne vėliau
kaip per 10 darbo dienų nuo ketinimų protokolo pasirašymo dienos. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo momento
tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta
tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam elektros
energijos gamybos įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui
persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos galiai patiekti į elektros
tinklus, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba
eksploatavimo apribojimų. Jeigu gamintojas pasirašo ketinimų protokolą, bet per
nustatytą laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, ketinimų
protokolas tinklų operatoriaus nutraukiamas, o gamintojas 6 mėnesius praranda
teisę teikti naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Gamintojo
prievolių įvykdymo užtikrinimas privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau
negu ketinimų protokolas. Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, išskyrus
dydį, skirtą gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnį užtikrinti, apskaičiuojamas
dauginant numatomų įrengti elektrinės pajėgumų numatytą leistinos
generuoti galios dydį (kW) iš 15 50 eurų už 1 kW. Prievolių
įvykdymo užtikrinimo dydis, skirtas gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnį užtikrinti,
apskaičiuojamas dauginant Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar)
Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje planuojamų
įrengti elektrinės pajėgumų planuojamos įrengti elektrinės numatomą
leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 75 eurų už 1 kW. Gamintojas,
laimėjęs skatinimo kvotų paskirstymo aukcioną arba jo nelaimėjęs, tačiau
Vyriausybės nustatyta tvarka ketinantis toliau tęsti veiklą, ir pratęsęs
ketinimų protokolo galiojimo terminą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo
šio pratęsimo dienos privalo pateikti pratęstą prievolių įvykdymo užtikrinimą,
kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas.
Norint pratęsti leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus
galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 2
punkte, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris
apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti elektrinės pajėgumų numatomą leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 15 50 eurų už
1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą,
trukmės, išreikštos metais.
|
4.
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas
2022-06-21
|
9
|
|
|
|
4. Projekto 9 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio
pavadinime, šio straipsnio 1, 3, 8 dalyse gamintojų elektros įrenginius
siūloma pervadinti į gamintojų elektros energijos gamybos įrenginius.
Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4, 5 ir 6 dalių, kuriose
vartojama formuluotė „gamintojų elektros įrenginiai“ nesiūloma keisti.
Vadovaujantis teisės technikos reikalavimais sąvokos, kurių turinys yra
tapatus, visame įstatymo tekste turi būti vartojamos vienodai. Kitu atveju
įstatymas neatitinka teisinio aiškumo principo. Atsižvelgiant į tai,
projektas tobulintinas.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas:
Siūloma Projekto 9 straipsnį
papildyti naujomis 4-6 dalimis ir jas išdėstyti taip:
4. Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Tinklų operatorius neturi teisės atsisakyti prijungti
gamintojo elektros energijos gamybos įrenginius prie elektros tinklų
dėl to, kad atsirastų papildomų išlaidų, susijusių su būtinu elektros tinklų
pajėgumo padidinimu.“
5. Pakeisti 22 straipsnio 5 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„5. Tinklų operatorius teisės aktų nustatyta tvarka
teikia suinteresuotiems gamintojams visą informaciją, susijusią su gamintojų
elektros energijos gamybos įrenginių prijungimu prie elektros tinklų,
tarp jų techninius reikalavimus, prijungimo terminus ir reikalingas
investicijas.“
6. Pakeisti 22 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6.
Gamintojų, gaminančių elektros energiją iš atsinaujinančių energijos
išteklių, elektros energijos gamybos įrenginių prijungimą prie
elektros tinklų reglamentuoja Atsinaujinančių išteklių energetikos
įstatymas.“
Projekto 9 straipsnio buvusias
4-8 dalis atitinkamai laikyti 7-11 dalimis.
|
5.
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas
2022-06-21
|
8
|
|
|
|
5. Projekto 9 straipsnio 5 dalyje dėstomoje keičiamo
įstatymo 22 straipsnio 81 dalyje siūloma nustatyti: „81. Kai keičiama elektros energijos
gamybos įrenginių įrengtoji galia, tačiau nėra keičiama leistina generuoti
galia, taikoma gamintojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros
tinklų tvarka ir sąlygos, išskyrus reikalavimą pateikti ketinimų
protokolą.“ (pabraukta mūsų) Pastebėtina, kad projekto 5 straipsnyje dėstomo
17 straipsnio 55 dalyje minima „Energetikos ministerijos nustatyta
tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka“,
o projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 482 straipsnio
22 dalyje – „tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos
apraše nustatyta tinklų naudotojų energijos kaupimo įrenginių prijungimo prie
elektros tinklų tvarka ir sąlygos“. Taigi neaišku, kokia (kieno patvirtinta)
gamintojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir
sąlygos turima omenyje analizuojamoje 22 straipsnio dalyje. Atsižvelgiant į
tai, projektas tikslintinas.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas:
Įgyvendinant Direktyvos (ES) 2019/944 bei ES
reglamentų, nustatančių tinklo kodeksus, nuostatas vykdoma reglamentavimo,
nustatančio elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių
prisijungimo prie elektros tinklų ir jų naudojimosi šiais tinklais
reikalavimus ir sąlygas, pertvarka. Pagal minėtus ES teisės aktus tokia
kompetencija, ypač kiek tai susiję su techninių reikalavimų nustatymu,
numatyta tinklų operatoriams, kai jų parengtas taisykles tvirtina reguliavimo
institucija. Vis tik numatoma, kad elektros įrenginių (ypač vartotojų
įrenginių) prijungimo, įskaitant gamybos ir energijos kaupimo įrenginių
procedūrinius reikalavimus turėtų nustatyti Energetikos ministerija (tokia
kompetencija jai nustatyta Elektros energetikos įstatymo 7 straipsnio 8
punkte). Todėl Projekte siūloma patikslinti nuostatas, kuriose duodamos
nuorodos į elektros energijos įrenginių prijungimo sąlygas ir (ar) tvarką,
nurodant Energetikos ministerijos ir tinklų operatorių teisės aktus,
t. y. Projekto 5 straipsnio 5 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 17
straipsnio 55 dalį,
Projekto 9 straipsnio 5 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 22 straipsnio 81
dalį ir Projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio 31 dalį ir
2 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio
22 dalį.
Atsižvelgiant į tai, kad Projekto 9 straipsnio 5 dalyje dėstomoje
keičiamo įstatymo 22 straipsnio 81 dalyje yra nuostatos
dubliuojančios Projekto 5
straipsnio 5 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 17 straipsnio 55 dalies nuostatas, išskyrus
išimtį dėl prievolės sudaryti ketinimų protokolą, siūloma atsisakyti dėstyti 22
straipsnio 81 dalį, o dėl numatytos išimties reguliavimą išdėstyti
papildant atitinkama nuostata keičiamo įstatymo 22 straipsnio 8 dalį.
Siūloma Projekto 5 straipsnio 5 dalyje
dėstomą keičiamo įstatymo 17 straipsnio 55 dalį išdėstyti taip:
5 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
<...>
5. Papildyti 17 straipsnį 53–55 dalimis:
<...>
55. Tinklų naudotojas, siekdamas pakeisti
elektrinės, įskaitant hibridinę elektrinę, ir energijos kaupimo įrenginio
įrengtąją galią arba leistiną generuoti galią, privalo kreiptis į tinklų
operatorių dėl prijungimo sąlygų išdavimo Energetikos ministerijos nustatyta
tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir
(ar) tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše
nustatyta tvarka, o leidimo gaminti elektros energiją, leidimo plėtoti
elektros energijos gamybos pajėgumus, leidimo plėtoti energijos kaupimo
pajėgumus ir leidimo generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo
įrenginių turėtojas taip pat privalo pateikti Tarybai prašymą išduoti
pakeistą leidimą.“
Siūloma Projekto 9 straipsnyje
atsisakyti dėstyti keičiamo įstatymo 22 straipsnio 81 dalį
(išbraukti 5 dalį ir atitinkamai pernumeruoti kitas dalis) ir pakeisti
Projekto 9 straipsnio 4 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 22 straipsnio 8 dalį
ir išdėstyti taip:
9 straipsnis. 22 straipsnio
pakeitimas
4. Pakeisti 22 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Parengti ir elektros tinklų operatoriui prašymą
pasirašyti ketinimų protokolą privalo pateikti:
1) gamintojas, gavęs išankstines prijungimo sąlygas,
išskyrus gaminantį vartotoją, gamintoją, planuojantį gaminti elektros
energiją savo reikmėms ir ūkio poreikiams ir planuojantį į elektros tinklus patiekti
elektros energiją, likusią nuo savo reikmėms ir ūkio poreikiams nesuvartotos
elektros energijos, kai elektrinės įrengtoji galia yra ne didesnė kaip 1 MW
ir ne didesnė negu gamintojo objektui suteikta leistina naudoti galia ir kai
šis gamintojas neketina dalyvauti skatinimo kvotų paskirstymo aukcione,
gamintoją, kurio elektros energijos gamybos įrenginių leistina generuoti
galia lygi nuliui, gamintoją, keičiantį elektros energijos gamybos įrenginių
įrengtąją galią, kai leistina generuoti galia nekeičiama, gamintoją, planuojantį gaminti elektros
energiją tik savo reikmėms ir ūkio poreikiams ar pagamintą elektros
energiją persiųsti tiesiogine linija prijungtiems vartotojo objektams šio
įstatymo 70 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytu atveju, nepatiekiant
elektros energijos į elektros tinklus, atsinaujinančių išteklių energijos
bendriją, neketinančią dalyvauti skatinimo kvotų paskirstymo aukcione,
piliečių energetikos bendriją, planuojančią įrengti ar statyti
atsinaujinančius energijos išteklius naudojančius elektros energijos gamybos
įrenginius, gamintoją, kurio elektros energijos gamybos įrenginių
įrengtoji galia ne didesnė kaip 100 kW, o leistina generuoti galia didesnė už
nulį (netaikoma Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201
straipsnio 8 dalyje nurodytu atveju), ir gamintoją, ketinantį
modernizuoti iš atsinaujinančių išteklių elektros energiją gaminančią
elektrinę ar elektros energijos gamybos įrenginius, nedidinant
elektrinės ar elektros energijos įrenginio įrengtųjų galių;
2) gamintojas, siekiantis dalyvauti Atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nurodytame skatinimo
kvotų paskirstymo aukcione, arba gamintojas, siekiantis dalyvauti
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nurodytame
konkurse.“
<...>
5. Papildyti 22 straipsnį 81
dalimi:
„81. Kai keičiama
elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia, tačiau nėra keičiama
leistina generuoti galia, taikoma gamintojų elektros įrenginių prijungimo
prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos, išskyrus reikalavimą pateikti
ketinimų protokolą.“
Siūloma pakeisti Projekto 16 straipsnio 1
dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio
31 dalį ir 2 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti
taip:
16 straipsnis. 482 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 482 straipsnį 31 dalimi:
„31. Tinklų
operatorius privalo ne vėliau kaip per 22 mėnesius nuo statyti ar įrengti
energijos kaupimo įrenginį planuojančio asmens ir tinklų operatoriaus
energijos kaupimo įrenginio prijungimo prie elektros tinklų paslaugos
sutarties pasirašymo dienos arba per šioje sutartyje nurodytą laikotarpį, per
kurį energijos kaupimo įrenginio savininkas planuoja statyti ar įsipareigoja
įrengti energijos kaupimo įrenginį, jeigu tas laikotarpis yra ilgesnis kaip
22 mėnesiai, prijungti šį įrenginį prijungimo taške, nurodytame energijos
kaupimo įrenginio prijungimo sąlygose. Tinklų operatorius energijos kaupimo
įrenginius prijungia, vadovaudamasis energijos kaupimo įrenginių prijungimą
reguliuojančiais Europos Sąjungos reglamentais ir (ar) pagal Tarybos
nustatytas sąlygas jo parengtomis ir Tarybos patvirtintomis Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos aprašo nuostatomis, reguliuojančiomis energijos
kaupimo įrenginių prijungimą, ir (ar) Energetikos ministerijos nustatyta tinklų naudotojų
elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka, įvertinęs specialiuosius reikalavimus ir
energijos kaupimo įrenginį prijungti planuojančiam asmeniui sutikus su
nustatytomis pasinaudojimo elektros tinklais sąlygomis.“
2. Papildyti 482 straipsnį 8–22 dalimis:
<...>
22. Šio
straipsnio 31, 8–21 dalys netaikomos, kai, vadovaujantis šio
įstatymo 16 straipsnio 29 dalimi, leidimai plėtoti energijos kaupimo
pajėgumus ir generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių
nereikalingi. Kai, vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio 29 dalimi,
leidimai plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir generuoti elektros energiją
iš energijos kaupimo įrenginių nereikalingi ir energijos kaupimo įrenginys
įrengiamas nekeičiant objektui, kurio vidaus tinkle įrengiamas energijos
kaupimo įrenginys, suteiktos leistinos naudoti ir leistinos generuoti galios,
energijos kaupimo įrenginiai prijungiami prie elektros tinklų supaprastinta
tvarka – pateikiant tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais
tvarkos apraše nustatytos formos deklaraciją apie įrengtą energijos kaupimo
įrenginį. Kitais atvejais, kai, vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio 29
dalimi, leidimai plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir generuoti elektros
energiją iš energijos kaupimo įrenginių nereikalingi, energijos kaupimo
įrenginiai prijungiami prie elektros tinklų Energetikos ministerijos
nustatyta tinklų naudotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų
tvarka ir (ar) šių tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais
tvarkos apraše nustatyta tinklų naudotojų energijos kaupimo įrenginių
prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygomis.
|
6.
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas
2022-06-21
|
|
|
|
|
6. Projekto 13 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo
įstatymo 39 straipsnio 21 dalies 1 punkte vartojama formuluotė
„bendrijų pagrindiniai nariai, dalininkai ar dalyviai“ yra
neaiški, t. y. neaišku, kokiais kriterijais remiantis bus nustatoma, kurie
bendrijos nariai, dalininkai ar dalyviai yra pagrindiniai, o kurie nepagrindiniai.
Siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, projektas tikslintinas, nurodant
tokius kriterijus.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas:
Prioritetą čia siūloma nustatyti savivaldybių ar jų
įmonių steigiamoms bendrijoms, kurių pagrindinė paskirtis – mažinti energijos nepriteklių.
Siūloma taip pat atsižvelgti į kalbininkų rekomendacijas vartoti energijos
nepritekliaus o ne energetinio skurdo sąvoką.
Siūloma Projekto 13 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo
įstatymo 39 straipsnio 21 dalies 1 punktą išdėstyti taip:
1) atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų ar
piliečių energetikos bendrijų, kai šių bendrijų pagrindiniai nariai, dalininkai ar dalyviai
yra savivaldybės ar savivaldybių įmonės jų narių, dalininkų ar dalyvių susirinkime
savivaldybėms, savivaldybių įmonėms ir (ar) savivaldybių įstaigoms priklauso
daugiau nei 51 procento balsų dauguma, o jų šių bendrijų pagrindinė paskirtis –
mažinti energetinį skurdą energijos nepriteklių ir (ar) teikti naudą
pažeidžiamiems vartotojams, atsinaujinančius energijos išteklius
naudojantiems elektros energijos gamybos įrenginiams prijungti;
|
7.
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas
2022-06-21
|
|
|
|
|
7. Projekto 15 straipsniu siūloma papildyti keičiamo
įstatymo 411 straipsnį 4 dalimi: „4. Rašytiniu bendrijos
pirmininko, jungtinės veiklos sutartimi įgalioto asmens arba bendrojo
naudojimo objektų administratoriaus pritarimu elektromobilių įkrovimo
prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės prijungiamos prie bendrosios
dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba
elektros tinklų, nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties
pastatų savininkų balsavimo.“ Projekto nuostatos diskutuotinos. Projekte
vartojama formuluotė „nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos
paskirties pastatų savininkų balsavimo“ netiksli ir neaiški. Įstatyme turi
būti aiškiai apibrėžtos savininkų teisės ir pareigos, šiuo atveju turi būti
aiškiai nustatyta, ar elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių
įkrovimo stotelių prijungimui prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės
objektuose esančio lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų reikalingas
pastato savininkų sutikimas ar toks sutikimas nereikalingas. Pastebėtina, kad
elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelių
prijungimas prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio
lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų nėra teisės aktais priskirtas
prie privalomųjų statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimų. Šiame
kontekste pažymėtina, jog pagal Civilinio kodekso 4.85 straipsnio 1 dalį,
sprendimai dėl bendrojo naudojimo objektų valdymo ir naudojimo, taip pat
dėl naujų bendrojo naudojimo objektų sukūrimo ir disponavimo jais klausimų,
priimami butų ir kitų patalpų savininkų balsų dauguma, jeigu įstatymuose
nenustatyta kitaip. Pažymėtina ir tai, kad daugiabučių gyvenamųjų namų ar
kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos pirmininkas, jungtinės veiklos
sutartimi įgaliotas asmuo arba bendrojo naudojimo objektų administratorius
atstovauja butų ir kitų patalpų savininkus jų santykiuose su trečiaisiais
asmenimis, todėl neaišku, kokiu pagrindu jie galėtų pritarti ar nepritarti
elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelių prijungimui
prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo
elektros tinklo arba elektros tinklų, jeigu savininkų valia dėl šių veiksmų
atlikimo nežinoma. Projekto nuostatos derintinos su nurodytomis Civilinio
kodekso nuostatomis. Kitu atveju svarstytina, ar siūlomas reguliavimas derėtų
su Konstitucijos garantuojama nuosavybės teisių apsauga, t. y. ar siūlomas
nuosavybės teisių ribojimas yra būtinas ir proporcingas siekiamiems tikslams.
Be to, iš projekto nuostatų neaišku, kas ir kokia tvarka
galėtų kreiptis į bendrijos pirmininką, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotą
asmenį arba bendrojo naudojimo objektų administratorių dėl pritarimo
elektromobilių įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės
prijungimo prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio
lokaliojo elektros tinklo arba elektros tinklų, kokiais kriterijais turėtų
būti vadovaujamasi priimant sprendimą dėl pritarimo.
|
Pritarti
iš dalies
|
Komiteto pasiūlymas:
Atsižvelgiant į Teisės
departamento pastabą siūlytina patikslinti Projekto 15 straipsniu dėstomą
Įstatymo 411 straipsnio 4 dalį
atitinkamai:
„4. Rašytiniu
bendrijos pirmininko, jungtinės veiklos sutartimi įgalioto asmens arba
bendrojo naudojimo objektų administratoriaus pritarimu eElektromobilių
įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės gali būti prijungiamos
prie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo
elektros tinklo arba elektros tinklų vieno iš bendrasavininkų iniciatyva
be kitų bendrasavininkų sutikimo jeigu dėl elektromobilių įkrovimo prieigos
ir (ar) elektromobilių įkrovimo stotelės prijungimo kiti
bendrasavininkai nepatirs išlaidų dėl kurių jie nėra davę sutikimo,
nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų
balsavimo.“
Siūlytina neatsižvelgti į
Teisės departamento pastabą susijusią su nuosavybės
teisių apsauga, kadangi šias nuostatas jau ir taip reglamentuoja Civilinio
kodekso 4.83 str. 4 d. numatanti, kad buto ir kitų patalpų savininkas
(naudotojas) neprivalo apmokėti išlaidų, dėl kurių jis nėra davęs sutikimo ir
kurios nesusijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais
privalomaisiais statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimais arba dėl kurių
nėra priimtas butų ir kitų patalpų savininkų susirinkimo sprendimas šio
kodekso 4.84 ir 4.85 straipsniuose nustatyta tvarka. Pažymėtina ir tai, kad
Civilinio kodekso 4.83 str. 1 d. numato, kad buto ir kitų patalpų savininkas
(naudotojas) turi teisę naudotis gyvenamojo namo bendrojo naudojimo objektais
pagal jų funkcinę paskirtį, nepažeisdamas kitų patalpų savininkų (naudotojų)
teisių ir teisėtų interesų.
Šios nuostatos be išimties
taikomos ir subjektams ketinantiems įsirengti elektromobilių įkrovimo stotelę
ar prieigą, todėl netgi ir suteikus teisę įkrovimo stotelę prijungti prie
bendro naudojimo elektros tinklo be kitų bendrasavininkų sutikimo tai turėtų būti
daroma nepažeidžiant kitų asmenų teisės naudotis bendro naudojimo objektu.
Civilinio kodekso 4.85 str. 1 d. numatyta galimybė sprendimus dėl bendrojo naudojimo objektų
valdymo ir naudojimo, taip pat dėl naujų bendrojo naudojimo objektų sukūrimo
ir disponavimo jais klausimų
priimti įstatymuose nustatytais atvejais, vieną kurių šiuo pakeitimu ir
siūloma įtvirtinti.
|
|
|
|
|
|
|
8. Projekto 16 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 482
straipsnio 10 dalies nuostatos tikslintinos, nurodant kieno valia ketinimų
protokolas nutraukiamas.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas:
Projekto 16
straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 482 straipsnio 10 dalį
siūloma dėstyti taip:
10. Statyti ar įrengti
energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo, gavęs išankstines energijos
kaupimo įrenginio prijungimo sąlygas, parengia ir teikia tinklų operatoriui
prašymą pasirašyti ketinimų protokolą. Nuo ketinimų protokolo pasirašymo
momento tinklų
operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam į elektros tinklą generuojamos
elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai elektros energijos
galiai patiekti, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl prijungimo pajėgumų
arba eksploatavimo apribojimų. Ketinimų
protokolą pasirašęs statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį
planuojantis asmuo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų tinklų operatoriui
pateikia šio įstatymo 211 straipsnio 1 dalyje nurodytą prievolių
įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu
ketinimų protokolas ir kurio dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į energijos
kaupimo įrenginio leistiną generuoti galios dydį (kW) dauginant iš 50 eurų už
1 kW. Jeigu statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis
asmuo pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą laiką nepateikia savo
prievolių įvykdymo užtikrinimo, tinklų operatoriaus nutraukia ketinimų protokolą
protokolas nutraukiamas ir šis asmuo 6 mėnesius praranda teisę teikti
naują prašymą dėl ketinimų protokolo pasirašymo. Norint pratęsti leidimo
plėtoti energijos kaupimo pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta šio įstatymo
16 straipsnio 6 dalies 2 punkte, prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris
apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti energijos kaupimo įrenginių
leistinos generuoti galios dydį (kW) iš 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio,
kuriam norima pratęsti šio leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos
metais.
|