2021-07-12

 

PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

REZOLIUCIJOS „DĖL HIBRIDINĖS AGRESIJOS ATRĖMIMO PROJEKTUI NR. XIVP-723

 

 

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

 

 

 

Argumentai

Baltarusijos režimo tikslingai link sienos su Lietuva nukreipiami migrantai iš Artimųjų Rytų, daugiausia Irako, ir Afrikos yra sugundomi pažadais, kad čia yra lengvas kelias gilyn į Vakarų Europą, už tokią kelionę organizatoriams sumoka tūkstantines sumas. Prie to prisideda ir Baltarusijos institucijos.

Migrantai iš Baltarusijos valstybinės turizmo agentūros „Centrkurort“ perka kelionės paketus, kurie apima skrydžių bilietus apgyvendinimą Minske ir palydėjimą iki sienos su Lietuva, Irakiečiams ir sirams, įsigyjantiems bilietus per šią agentūrą, automatiškai išduodamos Baltarusijos vizos. Daugelis Lietuvos sieną kertančių neteisėtų migrantų neturi asmens dokumentų, – juos išmeta Baltarusijoje arba galimai atiduoda tiems, kas vykdo žmonių gabenimą iki sienos. Baltarusijoje beveik viską kontroliuoja vyriausybė, tiksliau Aliaksandras Lukašenka, ir tokie dalykai, įskaitant valstybinės turizmo agentūros dalyvavimą tame procese, negalėtų vykti be A. Lukašenkos palaiminimo.

Todėl tai yra valstybinė nelegalios migracijos schema, turinti prekybos žmonėmis požymių, naudojama kaip hibridinė atakos prieš Lietuvą. O prekyba žmonėmis yra tarptautinis nusikaltimas, ir asmenys, kurie tai organizuoja ar valstybės, kurios tai dangsto, remia ir skatina, turi už tai atsakyti. Pagal Europos Tarybos konvenciją dėl veiksmų prieš prekybą žmonėmis, prie kurios yra prisijungusi ir Baltarusija, būtina užtikrinti veiksmingą tokio nusikaltimo tyrimą ir patraukimą baudžiamojon atsakomybėn.

Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos Seimo rezoliucijos „Dėl hibridinės agresijos atrėmimo“ projekte Nr. XIVP-723 siūloma akcentuoti Baltarusijos režimo remiamą prekybą žmonėmis, tokio nusikaltimo ištyrimą ir patraukimą atsakomybėn.

Kiti pasiūlymai parengti atsižvelgiant į juridinės technikos taisykles.

 

Pasiūlymas

Pakeisti rezoliucijos tekstą ir jį išdėstyti taip:

Lietuvos Respublikos Seimas,

konstatuodamas, kad nedraugiškos Lietuvai ir Europos Sąjungai valstybės vykdo hibridinę agresiją prieš Lietuvos Respubliką, kurios metu, pažeidžiant tarptautinės teisės normas ir nesilaikant prisiimtų tarptautinių įsipareigojimų, organizuoti užsieniečių iš trečiųjų šalių srautai, nelegaliai kertantys Lietuvos Respublikos sieną, instrumentalizuojami padėčiai Lietuvoje destabilizuoti ir sukelti žalą Lietuvos valstybei, o taip pat buvo pagrobtas civilinis orlaivis ir juo skrendantys žmonės bei atliekami kiti neteisėti veiksmai;

atkreipdamas dėmesį, kad nedraugiškų Lietuvai ir Europos Sąjungai valstybių organizuojami neteisėtų migrantų srautai galimai turi prekybos žmonėmis, kuri yra žmogaus teisių pažeidimas ir nusikaltimas žmogaus orumui ir neliečiamybei, požymių;

išreikšdamas susirūpinimą, kad ši hibridinė agresija gali būti plėtojama, išnaudojama ir tapti pagrindu naujo pobūdžio grėsmėms plataus masto karinių pratybų „Zapad 2021“ kontekste;

pabrėždamas Lietuvos Respublikos įsipareigojimą apsaugoti Europos Sąjungos ir NATO išorinę sieną nuo nelegalios migracijos srautų, kurių tik nežymią dalį sudaro bona fide pabėgėliai ir kurie gali tapti priedanga į Europos Sąjungos ir NATO šalis patekti asmenims su teroristinėmis ir nusikalstamomis sąsajomis;

įvertindamas, kad dėl nedraugiškų režimų organizuojamos nelegalios tarptautinės migracijos ir valstybėje susidariusios ekstremaliosios situacijos kyla grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei santvarkai ir visuomenės rimčiai;,

nutaria siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

 

1 straipsnis

Imtis visų priemonių hibridinės agresijos grėsmei suvaldyti ir užkardyti.

 

2 straipsnis

Hibridinės agresijos atrėmimo metu valstybės sienos apsaugos sustiprinimui ir valstybės sienos gynybai pasienio ruože tarp Lietuvos Respublikos ir Baltarusijos Respublikos pasitelkti Lietuvos kariuomenę.

 

3 straipsnis

Visu valstybinės sienos su Baltarusijos Respublika perimetru per kaip įmanoma trumpesnį laiką pastatyti fizinį gynybinį barjerą, galintį padėti apsaugoti Lietuvos Respublikos teritoriją nuo dabartinės ir kitų galimų hibridinės agresijos rūšių ir užkirsti prielaidas susikurti masinės migracijos kanalui per Lietuvos Respublikos teritoriją į kitas Europos Sąjungos ir NATO šalis.

 

4 straipsnis

Užtikrinti, kad nelegalios migracijos srautų ir prekybos žmonėmis organizatoriai, įskaitant Baltarusijos fizinius ir juridinius asmenis, būtų patraukti atsakomybėn, jiems būtų pritaikytos nacionalinės ir Europos Sąjungos sankcijos, baudžiamasis persekiojimas, prireikus – inicijuoti nelegalios migracijos ir prekybos žmonėmis organizavimo ir skatinimo tarptautinį tyrimą.

 

5 straipsnis

Siekti, kad užsieniečiai iš trečiųjų šalių, nelegaliai kirtę Lietuvos Respublikos sieną ir neturintys asmens tapatybę įrodančių dokumentų (išskyrus moteris su vaikais, nėščiąsias, neįgaliuosius ir vaikus iki 16 m. metų), kol nebus įrodyta kitaip, būtų traktuojami kaip vykdomos hibridinės atakos galimi aktyvūs dalyviai. Jiems, atsižvelgiant į agresijos pavojingumo laipsnį, turėtų būti taikomos kitos sulaikymo, apsaugos ir apgyvendinimo sąlygos, nustatomos Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu.

 

6 straipsnis

Inicijuoti informacinę kampaniją nelegalios migracijos kilmės šalyse, siekiant atgrasyti potencialius migrantus nuo dalyvavimo nusikalstamoje veikloje neteisėtai kertant Lietuvos Respublikos valstybinę sieną.

 

7 straipsnis

Siekti, kad visi Lietuvos Respublikos sieną nelegaliai kertantys užsieniečiai iš trečiųjų šalių, neturintys teisinio pagrindo prašyti pabėgėlio statuso, būtų grąžinti į jų kilmės šalis, tuo tikslu pasinaudojant esamais arba pasirašant naujus susitarimus dėl readmisijos, būtinus jų grąžinimui.

 

8 straipsnis

Jei hibridinė agresija tęsis ir intensyvės, įvertinus jos pavojingumo laipsnį, pradėti konsultacijas su NATO valstybėmis-narėmis, pirmiausia Jungtinėmis Amerikos Valstijomis, pagal Šiaurės Atlanto sutarties 4 straipsnį, kuriame teigiama, jog „Šalys tarpusavyje konsultuosis, jeigu bet kurios iš jų nuomone, kiltų grėsmė bet kurios Šalies teritoriniam vientisumui, politinei nepriklausomybei ar saugumui“.

 

9 straipsnis

Kreiptis į Europos Sąjungos valstybes nares, Europos Komisiją ir kitas institucijas, kviečiant parodyti solidarumą ir suteikti Lietuvai reikalingą paramą atremiant hibridinę agresiją, tame tarpe pagal ES Europos Sąjungos sutarties 222 str. straipsnyje įtvirtintą solidarumo sąlygą, kuri numato, jog "jei valstybė narė patiria teroro aktą, gaivalinę nelaimę ar žmogaus sukeltą katastrofą, Sąjunga ir valstybės narės veikia bendrai ir solidariai".“

 

 

 

Teikia:

 

 

Seimo narys                                                                                        Emanuelis Zingeris

                                                                                                            Dovilė Šakalienė