Argumentai
Baltarusijos režimo tikslingai link sienos su Lietuva nukreipiami
migrantai iš Artimųjų Rytų, daugiausia Irako, ir Afrikos yra sugundomi
pažadais, kad čia yra lengvas kelias gilyn į Vakarų Europą, už tokią kelionę organizatoriams
sumoka tūkstantines sumas. Prie to prisideda ir Baltarusijos institucijos.
Migrantai iš Baltarusijos valstybinės turizmo agentūros „Centrkurort“
perka kelionės paketus, kurie apima skrydžių bilietus apgyvendinimą Minske ir
palydėjimą iki sienos su Lietuva, Irakiečiams ir sirams, įsigyjantiems
bilietus per šią agentūrą, automatiškai išduodamos Baltarusijos vizos.
Daugelis Lietuvos sieną kertančių neteisėtų migrantų neturi asmens dokumentų,
– juos išmeta Baltarusijoje arba galimai atiduoda tiems, kas vykdo žmonių
gabenimą iki sienos. Baltarusijoje beveik viską kontroliuoja vyriausybė,
tiksliau Aliaksandras Lukašenka, ir tokie dalykai, įskaitant valstybinės
turizmo agentūros dalyvavimą tame procese, negalėtų vykti be A. Lukašenkos
palaiminimo.
Todėl tai yra valstybinė nelegalios migracijos schema, turinti
prekybos žmonėmis požymių, naudojama kaip hibridinė atakos prieš Lietuvą. O
prekyba žmonėmis yra tarptautinis nusikaltimas, ir asmenys, kurie tai organizuoja
ar valstybės, kurios tai dangsto, remia ir skatina, turi už tai atsakyti.
Pagal Europos Tarybos konvenciją dėl veiksmų prieš prekybą žmonėmis, prie
kurios yra prisijungusi ir Baltarusija, būtina užtikrinti
veiksmingą tokio nusikaltimo tyrimą ir patraukimą baudžiamojon atsakomybėn.
Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos
Seimo rezoliucijos „Dėl hibridinės agresijos atrėmimo“ projekte Nr. XIVP-723 siūloma
akcentuoti Baltarusijos režimo remiamą prekybą žmonėmis, tokio nusikaltimo
ištyrimą ir patraukimą atsakomybėn.
Kiti pasiūlymai parengti atsižvelgiant į
juridinės technikos taisykles.
Pasiūlymas
Pakeisti rezoliucijos tekstą ir jį
išdėstyti taip:
„Lietuvos Respublikos Seimas,
konstatuodamas, kad nedraugiškos Lietuvai ir
Europos Sąjungai valstybės vykdo hibridinę agresiją prieš Lietuvos
Respubliką, kurios metu, pažeidžiant tarptautinės teisės normas ir
nesilaikant prisiimtų tarptautinių įsipareigojimų, organizuoti užsieniečių iš
trečiųjų šalių srautai, nelegaliai kertantys Lietuvos Respublikos sieną,
instrumentalizuojami padėčiai Lietuvoje destabilizuoti ir sukelti žalą
Lietuvos valstybei, o taip pat buvo pagrobtas civilinis orlaivis ir juo
skrendantys žmonės bei atliekami kiti neteisėti veiksmai;
atkreipdamas dėmesį, kad nedraugiškų
Lietuvai ir Europos Sąjungai valstybių organizuojami neteisėtų migrantų
srautai galimai turi prekybos žmonėmis, kuri yra
žmogaus teisių pažeidimas ir nusikaltimas žmogaus orumui ir neliečiamybei,
požymių;
išreikšdamas susirūpinimą, kad ši hibridinė
agresija gali būti plėtojama, išnaudojama ir tapti pagrindu naujo pobūdžio
grėsmėms plataus masto karinių pratybų „Zapad 2021“ kontekste;
pabrėždamas Lietuvos Respublikos
įsipareigojimą apsaugoti Europos Sąjungos ir NATO išorinę sieną nuo
nelegalios migracijos srautų, kurių tik nežymią dalį sudaro bona fide
pabėgėliai ir kurie gali tapti priedanga į Europos Sąjungos ir NATO šalis
patekti asmenims su teroristinėmis ir nusikalstamomis sąsajomis;
įvertindamas, kad dėl nedraugiškų režimų
organizuojamos nelegalios tarptautinės migracijos ir valstybėje susidariusios
ekstremaliosios situacijos kyla grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei
santvarkai ir visuomenės rimčiai;,
nutaria siūlyti Lietuvos Respublikos
Vyriausybei:
1 straipsnis
Imtis visų priemonių hibridinės agresijos grėsmei suvaldyti ir
užkardyti.
2 straipsnis
Hibridinės agresijos atrėmimo metu valstybės sienos apsaugos
sustiprinimui ir valstybės sienos gynybai pasienio ruože tarp Lietuvos
Respublikos ir Baltarusijos Respublikos pasitelkti Lietuvos kariuomenę.
3 straipsnis
Visu valstybinės sienos su Baltarusijos Respublika perimetru per kaip
įmanoma trumpesnį laiką pastatyti fizinį gynybinį barjerą, galintį padėti
apsaugoti Lietuvos Respublikos teritoriją nuo dabartinės ir kitų galimų
hibridinės agresijos rūšių ir užkirsti prielaidas susikurti masinės
migracijos kanalui per Lietuvos Respublikos teritoriją į kitas Europos
Sąjungos ir NATO šalis.
4 straipsnis
Užtikrinti, kad nelegalios migracijos srautų ir prekybos žmonėmis
organizatoriai, įskaitant Baltarusijos fizinius ir juridinius asmenis, būtų
patraukti atsakomybėn, jiems būtų pritaikytos nacionalinės ir Europos
Sąjungos sankcijos, baudžiamasis persekiojimas, prireikus – inicijuoti
nelegalios migracijos ir prekybos žmonėmis organizavimo ir skatinimo
tarptautinį tyrimą.
5 straipsnis
Siekti, kad užsieniečiai iš trečiųjų šalių, nelegaliai kirtę Lietuvos
Respublikos sieną ir neturintys asmens tapatybę įrodančių dokumentų (išskyrus
moteris su vaikais, nėščiąsias, neįgaliuosius ir vaikus iki 16 m. metų),
kol nebus įrodyta kitaip, būtų traktuojami kaip vykdomos hibridinės atakos
galimi aktyvūs dalyviai. Jiems, atsižvelgiant į agresijos pavojingumo
laipsnį, turėtų būti taikomos kitos sulaikymo, apsaugos ir apgyvendinimo
sąlygos, nustatomos Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu.
6 straipsnis
Inicijuoti informacinę kampaniją nelegalios migracijos kilmės šalyse,
siekiant atgrasyti potencialius migrantus nuo dalyvavimo nusikalstamoje
veikloje neteisėtai kertant Lietuvos Respublikos valstybinę sieną.
7 straipsnis
Siekti, kad visi Lietuvos Respublikos sieną nelegaliai kertantys
užsieniečiai iš trečiųjų šalių, neturintys teisinio pagrindo prašyti
pabėgėlio statuso, būtų grąžinti į jų kilmės šalis, tuo tikslu pasinaudojant
esamais arba pasirašant naujus susitarimus dėl readmisijos, būtinus jų grąžinimui.
8 straipsnis
Jei hibridinė agresija tęsis ir intensyvės, įvertinus jos pavojingumo
laipsnį, pradėti konsultacijas su NATO valstybėmis-narėmis, pirmiausia
Jungtinėmis Amerikos Valstijomis, pagal Šiaurės Atlanto sutarties 4
straipsnį, kuriame teigiama, jog „Šalys tarpusavyje konsultuosis, jeigu bet
kurios iš jų nuomone, kiltų grėsmė bet kurios Šalies teritoriniam
vientisumui, politinei nepriklausomybei ar saugumui“.
9 straipsnis
Kreiptis į Europos Sąjungos valstybes nares, Europos Komisiją ir kitas
institucijas, kviečiant parodyti solidarumą ir suteikti Lietuvai reikalingą
paramą atremiant hibridinę agresiją, tame tarpe pagal ES Europos
Sąjungos sutarties 222 str. straipsnyje įtvirtintą
solidarumo sąlygą, kuri numato, jog "„jei valstybė narė patiria
teroro aktą, gaivalinę nelaimę ar žmogaus sukeltą katastrofą, Sąjunga ir
valstybės narės veikia bendrai ir solidariai"“.“
|