-
|
1
|
|
|
Argumentai:
Teikiamu
pasiūlymu siekiama šių dviejų tikslų:
- Atkreipiame
dėmesį, kad siūloma Įstatymo projekto formuluotė iš esmės apribos
asmenims, kurie yra anksčiau gyvenę Lietuvoje 5 metus, galimybę grįžti į
Lietuvą ateityje, jei jie neturi lietuvių kalbos mokėjimą pagrindžiančių
dokumentų. Taip gali būti sukurtos pasekmės tiek asmenims, kurie iki šio
įstatymo įsigaliojimo jau bus praeityje pragyvenę bent 5 metus (bus
sukuriamos neigiamos pasekmės atgaline data), tiek asmenims, kurie,
įsigaliojus įstatymo projektui iš Lietuvos išvyktų po 5 metų, bet,
pasikeitus aplinkybėms, norėtų grįžti. Todėl siūloma įstatyme numatyti
terminą, kuriam praėjus nebebūtų taikoma ši nuostata, t. y., iš naujo
būtų vertinama, ar asmuo turi pateikti dokumentus, pagrindžiančius
lietuvių kalbos mokėjimą. Siūloma numatyti, kad toks terminas būtų bent
5 metai, atsižvelgiant į tai, kad užsieniečiui išvykus iš Lietuvos
Respublikos prieš 5 ar daugiau metų jo įgytos lietuvių kalbos žinios,
tikėtina, nebeatitiks valstybinės kalbos mokėjimo lygio reikalavimų,
reikalingų išduodant leidimą laikinai gyventi Lietuvoje. Siūlomas
pakeitimas išlaikytų bendrus įstatymo tikslus dėl užsieniečių lietuvių
kalbos mokėjimo žinių ir suteiktų galimybę į Lietuvos Respubliką grįžti
užsieniečiams, anksčiau gyvenusiems čia, papildomai skatinant juos
atnaujinti savo lietuvių kalbos įgūdžius.
- Pasiūlymu
siekiama užtikrinti lengvesnes ir palankesnes sąlygas gauti ir pratęsti
leidimus gyventi Lietuvoje Australijos, Japonijos, Jungtinės Didžiosios
Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystės, Jungtinių Amerikos Valstijų,
Kanados, Naujosios Zelandijos, Pietų Korėjos piliečiams. Šios 2019 m.
nustatytos lengvatos padėjo padidinti ekonomiškai išsivysčiusių šalių
piliečių, atvykstančių gyventi į Lietuvą, skaičių. 2017 m. nurodytų
šalių piliečiams išduotas arba pakeistas 361 leidimas laikinai gyventi,
2018 m. – 257 leidimai laikinai gyventi, o 2022 m. – jau 534 leidimai
laikinai gyventi. Visgi, bendra Australijos, Japonijos, Jungtinės
Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystės, Jungtinių Amerikos
Valstijų, Kanados, Naujosios Zelandijos, Pietų Korėjos piliečių
proporcija nuo atvykstančių gyventi užsieniečių yra labai nedidelė. 2022
m. iš visų išduotų leidimų laikinai gyventi, tik ~0,4% buvo išduota
minėtų šalių piliečiams ir kyla rizika, jog ji mažėtų neišlaikius
palankesnių sąlygų kviesti šiuos piliečius dirbti ir gyventi Lietuvoje.
Taip pat kyla rizika, kad papildoma administracinė našta formaliai
išsilaikyti kalbos egzaminą ir pateikti pagrindžiančius dokumentus gali
mažinti patrauklumą šiems asmenims likti Lietuvoje.
Pasiūlymas:
Pakeisti
Įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„Papildyti
26 straipsnį 33 dalimi:
33.
Užsieniečiui, kuris Lietuvos Respublikoje pragyveno 5 metus, turėdamas teisę
būti ar gyventi Lietuvos Respublikoje patvirtinančius dokumentus, ir kuris
nesikreipė dėl leidimo nuolat gyventi išdavimo, leidimas laikinai gyventi
išduodamas arba keičiamas, jeigu užsienietis pateikia valstybinės kalbos
mokėjimą patvirtinančius dokumentus, išskyrus atvejus, kai nuo
gyvenimo Lietuvos Respublikoje 5 metus fakto praėjo daugiau nei 5 metai. Šis
reikalavimas nėra taikomas, jei asmuo teikia prašymą išduoti ar pakeisti
leidimą gyventi šio Įstatymo 495 straipsnio pagrindu.
Reikalavimus dėl valstybinės kalbos mokėjimo lygio, valstybinės kalbos
mokėjimą patvirtinančių dokumentų sąrašą ir šių dokumentų galiojimo laiką,
valstybinės kalbos lygio vertinimo organizavimo ir valstybinės kalbos
mokėjimo lygį patvirtinančių dokumentų išdavimo tvarką bei šių dokumentų
galiojimo laiką, įstaigų, atliekančių valstybinės kalbos mokėjimo lygio
įvertinimą ir išduodančių valstybinės kalbos mokėjimo lygį patvirtinančius
dokumentus, sąrašą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.“
|