PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ ORGANIZACIJŲ ĮSTATYMO PROJEKTO NR.  XIVP-1280

 

 

 2022-04-11

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31-35

 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-6

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad nei teisės akto projekte nei aiškinamajame rašte nėra įvardinama priežastis ir būtinybė analitinių centrų atsiradimo, išskyrus Specialiųjų tyrimų tarnybos pastebėjimą , kuriame teigiama   „valstybių prieš korupciją grupė (GRECO) vertinimo ataskaitoje Lietuvai „Dėl politinių partijų finansavimo skaidrumo“ nurodė, kad „tretieji asmenys“ gali vaidinti svarbų vaidmenį politinėse kampanijose ir turėti įtakos jų rezultatams, egzistuoja grėsmė, kad per tokius asmenis gali būti netiesiogiai finansuojamos politinės partijos ir kampanijos, šių trečiųjų asmenų veikla gali būti piktnaudžiaujama pasitelkiant ją kaip papildomą neteisėtą politinės kampanijos priemonę ir kad gali būti apeitos net ir labai išsamios bei griežtos galiojančios taisyklės“ Įstatymo projekte analitinio centro veikla neatsiejama nuo politinės organizacijos veiklos. Būtent „tretieji asmenys“ projekte ir yra naujai įvardinami analitiniai centrai, todėl manome, kad tai yra perteklinis ir gana neaiškus darinys, todėl siūloma atsisakyti analitinių centrų ir jų veiklos reglamentavimo.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti 2 straipsnio 3 dalį, o 4-13 dalis laikyti atitinkamai 3-14 dalimis.

2 straipsnis. Šiame įstatyme vartojamos sąvokos

1. Auditoriaus ataskaita dėl pastebėtų faktų – šio įstatymo nustatyta tvarka, vadovaujantis tarptautiniais susijusių paslaugų standartais ir pagal Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau – Vyriausioji rinkimų komisija) patvirtintą techninę užduotį, kurioje nustatytas auditoriui pavedamo atlikti darbo mastas, parengtas dokumentas, kuriame auditorius pateikia politinės kampanijos dalyvio nepriklausomo patikrinimo rezultatus.

2. Auditorius – fizinis asmuo, turintis Lietuvos Respublikos audito įstatymo nustatyta tvarka išduotą auditoriaus pažymėjimą.

3. Analitinis centras – pagal šį ir Viešųjų įstaigų įstatymą įsteigtas pelno nesiekiantis ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – tenkinant politinės partijos viešuosius interesus vykdyti analitinę, tiriamąją, šviečiamąją veiklą.

4.3. Europos politinis fondas – Europos politinio fondo statusą turintis juridinis asmuo, įsteigtas pagal 2014 m. spalio 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES, Euratomas) Nr. 1141/2014 Dėl Europos politinių partijų ir Europos politinių fondų statuto ir finansavimo (OL 2014 L 317, p. 1).

3. 4.Lietuvos Respublikoje gyvenantis Europos Sąjungos valstybės narės pilietis – kitos Europos Sąjungos valstybės narės pilietis, Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ nustatytomis sąlygomis įgijęs teisę gyventi Lietuvos Respublikoje ir ne mažiau kaip šešis mėnesius joje gyvenantis.

4. 5.Politinė organizacija - pagal šį įstatymą įsteigtas viešasis juridinis asmuo: politinė partija arba rinkimų komitetas, kurio tikslas yra tenkinti savo narių politinius interesus, padėti reikšti jų politinę valią ir, priklausomai nuo organizacijos formos, siekti dalyvauti įgyvendinant valstybės valdžia, savivaldos teisę ir dalyvauti Europos Sąjungos valdžios įgyvendinime.

5. 6. Politinė partija – pagal šį įstatymą įsteigtas pavadinimą turintis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – tenkinti savo narių politinius interesus, padėti reikšti jų politinę valią, siekti dalyvauti įgyvendinant valstybės ir Europos Sąjungos valdžią, savivaldos teisę, dalyvaujant Seimo, Europos Parlamento ir savivaldybių tarybų bei merų rinkimuose.

6. 7.Parlamentinė politinė partija  politinė partija, turinti savo atstovų laisva valia sudarytą frakciją Lietuvos Respublikos Seime.

7. 8. Rinkimų komitetas – pagal šį įstatymą įsteigtas pavadinimą turintis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – tenkinti savo narių politinius interesus, padėti reikšti jų politinę valią, siekti dalyvauti įgyvendinant Europos Sąjungos valdžią ir savivaldos teisę, dalyvaujantis Europos Parlamento arba savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose. 

8.9.  Politinės organizacijos einamoji banko sąskaita – Lietuvos Respublikoje registruotame banke arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje registruoto banko padalinyje, veikiančiame Lietuvos Respublikoje, politinės organizacijos sąskaita, kurioje laikomos ir kaupiamos politinės organizacijos lėšos ir iš kurios apmokamos politinės organizacijos išlaidos, skirtos įstatymuose nustatytai politinės organizacijos veiklai vykdyti.

9.10. Politinės organizacijos steigėjas – politinę organizaciją steigiantis Lietuvos Respublikos pilietis ar Lietuvos Respublikoje gyvenantis Europos Sąjungos valstybės narės pilietis, sulaukęs 18 metų.

10.11. Politinių organizacijų finansavimo stebėsena – duomenų apie politinių organizacijų finansavimą rinkimas, kaupimas, analizė ir vertinimas šio įstatymo nustatytais tikslais.

11. 12. Už politinės organizacijos apskaitą atsakingas asmuo – politinės organizacijos vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba pagal sutartį apskaitos paslaugas teikianti įmonė arba politinės organizacijos paskirtas asmuo, prisiimantis asmeninę atsakomybę už politinės organizacijos apskaitos tvarkymą pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.

12. 13. Valstybės biudžeto asignavimai – politinėms partijoms skirta bendra lėšų suma, nustatoma Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme.

13. 14. Valstybės biudžeto asignavimų sąskaita – Lietuvos Respublikoje registruotame banke arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje registruoto banko padalinyje, veikiančiame Lietuvos Respublikoje, politinės partijos sąskaita, kurioje laikomi ir kaupiami tik šiame įstatyme nustatyta tvarka gauti valstybės biudžeto asignavimai ir iš kurios apmokamos šiame įstatyme numatytos išlaidos.

 

Pakeisti 27 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

 

27 straipsnis. Politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėsena

1. Politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėsena atliekama nuolat.

2. Politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėseną atlieka Vyriausioji rinkimų komisija.

3. Politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėsenos tvarką ir metodus nustato Vyriausioji rinkimų komisija.

4. Atlikdama politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėseną, Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę teisės aktų nustatyta tvarka pirkti politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėsenos paslaugas.

5. Apibendrintus politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėsenos duomenis Vyriausioji rinkimų komisija nuolat skelbia savo interneto svetainėje. Kontrolę atliekančioms institucijoms pagal kompetenciją turi būti teikiami detalūs politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėsenos duomenys, o politinei organizacijai ir analitiniam centrui – tik duomenys apie jos veiklą.

6. Vykdydama politinių organizacijų ir analitinių centrų finansavimo stebėseną, Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę raštu kreiptis į politinę organizaciją ir analitinį centrą ir gauti informaciją iš jos. Politinė organizacija ir analitinis centras privalo ne vėliau kaip iki Vyriausiosios rinkimų komisijos rašte nurodyto termino pabaigos pateikti turimą informaciją ir dokumentus, reikalingus Vyriausiosios rinkimų komisijos funkcijoms atlikti. Nepateikus informacijos ar dokumentų, reikalingų sprendimui, ar politinė organizacija padarė šiurkštų šio įstatymo pažeidimą, priimti, Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę sustabdyti valstybės biudžeto asignavimų skyrimą, iki bus pateikta šioje dalyje nurodyta informacija ir dokumentai.

Išbraukti iš projekto  septintą skirsnį ir 31,32,33,34,35 jo straipsnius

 

SEPTINTASIS SKIRSNIS

ANALITINIS CENTRAS

31 straipsnis. Analitinio centro veiklos pagrindai.

1. Politinės partijos tikslų įgyvendinimui gali būti steigiamas politinės partijos analitinis centras, kurio teisinė forma yra viešoji įstaiga.

2. Analitinio centro steigimą, veiklą ir pabaigą reglamentuoja Viešųjų įstaigų įstatymas, tiek, kiek šis ir kiti įstatymai nenustato kitaip.

3. Politinė partija gali steigti ir būti dalininku tik vieno analitinio centro. Analitinis centras negali būti įsigyjamas, perleidžiamas, pertvarkomas, reorganizuojamas. Analitinis centras gali turėti tik vieną steigėją bei dalininką – politinę partiją.

4. Analitinis centras steigiamas ir likviduojamas politinės partijos valdymo organo sprendimu, jei politinės partijos įstatuose nėra nustatyta kitaip.

5. Analitinio centro dalininko kompetencijai priskirtus sprendimus priima politinės partijos valdymo organas, jei politinės partijos įstatuose nėra nustatyta kitaip.

6. Analitinis centras gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja įstatymams, analitinio centro įstatams ir veiklos tikslams.

32 straipsnis. Analitinio centro finansavimo šaltiniai

1. Analitinio centro finansavimo šaltiniai yra tik:

1) steigėjos politinės partijos lėšos;

2) lėšos, gautos iš leidybos, spaudos ir atributikos platinimo, nuosavybės teise priklausančio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo, renginių (paskaitų, parodų, mokymų ir kitų) bilietų ar kitokių dalyvių mokesčių;

3) atlyginimas už paslaugas, perduotus daiktus, steigėjui politinei partijai;

4) Europos politinių fondų lėšos;

5) Politinių fondų, įsteigtų Europos sąjungos ar NATO narės valstybėje, lėšos;

6) Lietuvos Respublikoje registruotų bankų arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje registruotų bankų padalinių, veikiančių Lietuvos Respublikoje, analitiniam fondui suteiktos paskolos;

7) palūkanos už banko sąskaitoje esančias lėšas;

8) nuolatinio Lietuvos gyventojo savanoriškai skiriama 1,2 procento dydžio sumokėto metinio pajamų mokesčio dalis.

2. Analitiniam centrui visais atvejais draudžiama gauti finansavimą iš privačių juridinių asmenų, taip pat visais atvejais draudžiama tiesiogiai ir netiesiogiai gauti lėšas iš subjektų, kurių veiklos tikslai yra nesuderinami su Lietuvos Respublikos valstybės interesais ir konstitucinėmis vertybėmis bei nacionaliniu saugumu.  Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas pagal kompetenciją teisės aktuose nustatyta tvarka vykdo Analitinių centrų veiklos ir finansavimo atitikties Įstatyme nustatytiems reikalavimams stebėseną.

33 straipsnis. Analitinio centro veiklos ribojimai

1. Analinio centro veikla negali būti naudojama siekiant išvengti Lietuvos Respublikos politinių Rinkimų kodekso reikalavimų taikymo politinei partijai.

2. Analitinis centras gali teikti paslaugas tik politinei partijai, analitinio centro organizuojamų renginių (mokymų) dalyviams ir už tai gauti atlyginimą.

3. Analitinio centro veiklos ribojimai politinės kampanijos laikotarpiu:

1) Analitinio centro organizuojamuose renginiuose ir platinamoje medžiagoje draudžiama naudoti bet kokios politinės partijos atributiką, politinių lyderių bei kandidatų atvaizdus, vardus, pavardes ar kitaip aiškiai įdentifikuojančius politiką duomenis, jei tai nėra tiesioginių politinės reklamos paslaugų teikimas analitinio fondo steigėjui;

2) Informavimo (reklamos) priemonės visuomenei apie analitinio centro veiklą negali būti naudojamos kaip paslėpta politinė reklama ir pažeisti politinės reklamos tvarką. Reklama ir kitos informavimo priemonės apie analitinio fondo įprastą nuolatinę veiklą, renginius, mokymus ir pan., jei laikomasi šio Įstatymo 35 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatytų reikalavimų, nėra laikoma politine reklama.

4. Už Įstatymo pažeidimus Analitinis centras atsako įstatymų nustatyta tvarka.

34 straipsnis. Analitinio centro buhalterinė apskaita ir atskaitomybė

1. Analitinio centro buhalterinės apskaitos tvarkymą reglamentuoja Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymas, Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymas ir kiti buhalterinę apskaitą ir finansinę atskaitomybę reglamentuojantys teisės aktai. Šis įstatymas nustato papildomus buhalterinės apskaitos tvarkymo ir ataskaitų reikalavimus analitiniam centrui.

2. Kartu su analitinio centro metiniu finansinių ataskaitų rinkiniu parengiami priedai:

1) lėšų gautų iš dalininko ataskaita;

2) lėšų gautų iš trečiųjų asmenų ataskaita;

3) analitinio centro veiklos finansavimo ataskaita, kurioje nurodomi analitinio centro veiklos finansavimo šaltiniai ir išlaidos, atskirai išskiriant paslaugas teiktas dalininkui politinės kampanijos tikslais;

4) banko sąskaitų išrašai.

3. Analitinis centras kiekvienais metais, ne vėliau kaip iki kovo 15 dienos, teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai patvirtintą praėjusių kalendorinių metų analitinio centro metinį finansinių ataskaitų rinkinį su šio straipsnio 2 dalyje nurodytais jo priedais, veiklos ataskaitą, auditoriaus ataskaitą (jeigu ji privaloma pagal Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymą). Prireikus, Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę susipažinti su analitinio centro finansinių ataskaitų rinkinio duomenis pagrindžiančiais dokumentais.

4. Analitinis centras savo internetinėje svetinėje privalo skelbti mėnesines ataskaitas apie gautas lėšas iki mėnesio 15 d. už kiekvieną praėjusį mėnesį.

35 straipsnis. Analitinių centrų finansavimo kontrolė

1. Analitinio centro finansavimą, pagal kompetenciją, įstatymų nustatyta tvarka, kontroliuoja Vyriausioji rinkimų komisija ir kitos institucijos.

2.  Vyriausioji rinkimų komisija atsakinga už nuolatinį informacijos apie analitinių centrų finansavimo pažeidimus pateikimą laiku Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai, Lietuvos Respublikos generalinei prokuratūrai.

 

 

 

 

 

 

Teikia

Seimo  nariai:

Guoda Burokienė

Aušrinė Norkienė