LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1370

1, 2 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO NR. XIIIP-2713(3)

 

2018-12-18  Nr. 113-P-53

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Zenonas Streikus.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Jurgita Marcinkutė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-12-14

4

 

 

 

 Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Svarstytina, ar įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto antrajame sakinyje įtvirtinta nuostata, įgalinanti Seimo nario politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautoją eiti šias pareigas pas kelis skirtingus tai pačiai frakcijai priklausančius Seimo narius, nesudarys sąlygų tik formaliam politinio (asmeninio) valstybės tarnautojų priėmimui į pareigas, nes  dėl suminio 40 valandų  darbo laiko padalijimo tarp visų Seimo narių, kuriems dirbs, ir Seimo frakcijos, šie tarnautojai tiesiog realiai ir objektyviai negalės tinkamai atlikti jiems pavestų Seimo nario patarėjo ar padėjėjo funkcijų. Taigi, būtų įtvirtintas reguliavimas, sudarantis galimybes tokiam Seimo narių patarėjų ir padėjėjų darbui, kuris neužtikrintų tinkamos pagalbos Seimo nario kaip parlamentaro funkcijų atlikimui.

Iš dalies pritarti

Siūlomas lankstus darbo laiko reguliavimas – iki 40 ar 60 valandų per savaitę, padės išsklaidyti Teisės departamento keliamą abejonę. Dirbant pas kelis Seimo narius, tikėtina, jog pagalbos prireiks posėdžių dienomis, prieššventiniu laikotarpiu ir kt. Būtent savaitinė darbo laiko norma, sudarys galimybę vieną dieną dirbti ilgiau, kitą dieną trumpiau pagal Seimo narių poreikius.

Bendroji Valstybės tarnybos įstatyme įtvirtinta taisyklė, jog valstybės tarnautojas negali eiti daugiau nei vienas valstybės tarnautojo pareigas, t. y. dirbti daugiau nei 40 valandų per savaitę.

2019-01-01 įsigaliojant „3 vidurkių krepšelio“ taisyklei tikslinga užtikrinti ir Seimo narių padėjėjų – sekretorių lygiateisiškumą su kitais valstybės tarnautojais.

Komitete pritarta Seimo narės Guodos Burokienės ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento siūlymams –  prie 40 valandų darbo per savaitę pareiti palaipsniui, t. y. numatyti nuostatos dėl 40 valandų darbo per savaitę įsigaliojimą nuo 2021-01-01.   

2.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-12-14

4

 

 

 

2.    Projekto 4 straipsniu keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma Seimo nario politinio asmeninio pasitikėjimo valstybės tarnautojui nustatyti maksimalų 40 valandų per savaitę darbo laiką. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančios Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 17 straipsnio 5 punkto nuostatos leidžia Seimo nario padėjėjui dirbti 60 valandų per savaitę. Todėl siekiant pasirengti tinkamam šiuo įstatymo projektu siūlomų nuostatų įgyvendinimui, siūlytina nustatyti vėlesnę jų įsigaliojimo datą.

Pritarti

Komitetas 2018-12-12 pritarė Seimo narės Guodos Burokienės 2018-12-11 pasiūlymui, kuriame ir siūloma nustatyti vėlesnę šios nuostatos įsigaliojimo datą.

3.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-12-14

9

 

 

 

3.    Projekto 9 straipsniu keičiamame Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo 9 eilutėje numatomos dvi Seimo nario politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybės – Seimo nario patarėjas bei Seimo nario padėjėjas, ir abejoms šioms pareigybėms nustatomas toks pat pareiginės algos koeficientų intervalas -5,7 -12. Vertinant šią nuostatą, pažymėtina, kad nors projekte ir neatskleisti Seimo nario patarėjo bei Seimo nario padėjėjo statuso ypatumai ar skirtumai, tačiau iš bendrų valstybės tarnybos pareigybių hierarchijos principų, turėtų būti preziumuojama, kad patarėjo pareigybė yra aukštesnė, labiau susijusi su ekspertinėmis, patariamosiomis funkcijomis Seimo nariui vykdant savo parlamentinę veiklą, tuo tarpu padėjėjo – su techninėmis, organizacinėmis, Seimo nario poreikių užtikrinimo funkcijomis. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kodėl siūlomu įstatyminiu reguliavimu Seimo nario patarėjo ir Seimo nario padėjėjo pareigybės suniveliuojamos, kas paneigia pačią Seimo narių politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų skirstymo į dvi grupes esmę bei tokio skirstymo poreikį. Pažymėtina, kad pats dviejų pareigybių išskyrimas suponuoja tam tikrus šių pareigybių statuso skirtumus, kas, mūsų nuomone, turėtų atsispindėti ir apmokėjimo už darbą šiose pareigose taisyklėse.

Nepritarti

2019-01-01 įsigaliojančioje Valstybės tarnybos įstatymo naujoje redakcijoje Seimo narių padėjėjams – sekretoriams numatyta „3 vidurkių krepšelio“ taisyklė. Pagal šią koncepciją, Seimo narys turės galimybę jam steigiamoms pareigybėms nustatyti pareiginę algą iš koeficientų intervalo 5,7 – 12. Todėl ir siūlome sudaryti Seimo nariui galimybę steigti patarėjo pareigybę, kuriai pareigybės aprašyme galėtų būti keliami aukštesni kvalifikacijos reikalavimai, o darbo pobūdis būtų daugiau ekspertinis. Įstatymo 1 priede išskyrus į atskiras eilutę Seimo nario patarėjo ir Seimo nario padėjėjo pareigybes, būtų neįmanoma apskaičiuoti „3 vidurkių krepšelio“. Manome, kad patarėjo pareigybei galėtų būti nustatytas didesnis koeficientas iš koeficientų intervalo nei padėjėjui, tačiau taip pat svarbu palikti laisvę Seimo nariui pačiam apsispręsti, kiek ir kaip pavadintai pareigybei skirti lėšų iš „krepšelio“. Ši koncepcija yra iš esmės atitinkanti Europos Parlamento narių politinių tarnautojų darbo apmokėjimo principus ir yra suderinta su nacionaliniu reguliavimu ir nauja Valstybės tarnybos įstatymo koncepcija.

4.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-12-14

11

 

 

 

4.    Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigalioja tam tikra Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcija. Atkreiptinas dėmesys, kad nuo 2021 m. sausio 1 d. siūloma įsigaliosianti 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcija yra identiška jau nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančiai Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcijai. Atsižvelgiant į tai, projekto 11 straipsnio reikėtų arba atsisakyti, arba atitinkamai suderinti abi skirtingu laiku įsigaliosiančias 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcijas.  Be to, projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nereikia išskirti šio straipsnio 3 dalies įsigaliojimo iš bendros įstatymo įsigaliojimo 2019 m. sausio 1 d. taisyklės. Pritarus pastarajai pastabai, įstatymo projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnis turėtų būti dėstomas ne nauja redakcija, o tik pildomas 3 dalimi.

Iš dalies pritarti

Jei Seime bus pritarta Seimo narės Guodos Burokienės 2018-12-11 pasiūlymui (dėl 60 valandų per savaitę nuo 2019-01-01 ir 40 valandų per savaitę nuo 2021-01-01 su galimybe dirbti pas kitą Seimo narį ir frakcijoje), Teisės departamento pastaba dėl 11 straipsnio 3 dalies ir 4 straipsnio  (kuriais keičiamas VTĮ 19 straipsnio 1 dalies 2 punktas) identiško turinio taps nebeaktuali. Jei Guodos Burokienės 2018-12-11 pasiūlymui nebus pritarta, pritarti Teisės departamento pastabai.

Pritarti pastabai, dėl 11 straipsniu keičiamo 2 straipsnio papildymo 3 dalimi.

5.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-12-14

 

 

 

 

5.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seime svarstomas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1370 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2521(2), kuriuo keičiamas nauja redakcija išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo 2 punktas, t.y. ministerijos kanclerio pareigybė priskiriama politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo pareigybei. Šio įstatymo projekto priėmimas numatytas 2018 m. gruodžio 18 d. posėdyje. Atsižvelgiant į tai, kad abu projektai turėtų įsigalioti 2019 m. sausio 1 d., siūlomas teisinis reguliavimas turėtų būti suderintas tarpusavyje.

Atsižvelgti

 

6.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-12-14

 

 

 

 

6.    Teikiamas įstatymo projektas bei jo lyginamasis variantas (jo pavadinimai) turi būti suderinti tarpusavyje.

 

Pritarti

Tikslintinas įstatymo projekto lyginamasis variantas įstatymo projekto pavadinime nurodant, jog keičiamas ir įstatymo 2 straipsnis.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

4. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkė                                                                            (Parašas)                                                                                              Guoda Burokienė

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė