AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL MEDŽIOKLĖS ĮSTATYMO NR. IX-966  PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU

 ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

 

Šio Įstatymo projekto rengimą paskatino Lietuvos Respublikos Medžioklės taisyklių (toliau – Taisyklės) pakeitimai, kuriais prie leidžiamų medžioklės įrankių įteisinti medžiokliniai lankai ir durklai. Didelį visuomenės nepasitenkinimą sukėlęs ir ekspertų diskusijų sulaukęs naujasis pakeitimas įteisintų neetišką ir itin žiaurią medžioklę lankais ir durklais, prieštaraujančią racionalios ir etiškos medžioklės reikalavimams. Taip pat naujasis pakeitimas iššaukė dar vieną diskutuotiną klausimą – ar Lietuvos Respublikos Medžioklės įstatymo (toliau – Medžioklės įstatymas) 5 straipsnio 2 dalies 1 punkte numatytas leidimas aplinkos ministrui Taisyklėse nustatyti draudžiamus ir leidžiamus naudoti medžioklės įrankius ir būdus, nėra ydingas. Įrankių ir priemonių medžioklei nustatymas yra labai svarbus klausimas, nubrėžiantis gaires teisingam, racionaliam ir etiškam elgesiui su medžiojamais gyvūnais. Nors ir tikslinga išsamų leidžiamų ir draudžiamų įrankių ir priemonių sąrašą numatyti Taisyklėse, tačiau tokie žiaurūs medžioklės būdai, kaip medžioklė lankais ir durklais ar prožektorių naudojimas išskyrus medžioklę masinių gyvūnų ligų atveju, turėtų būti numatyti įstatymu.

Taigi šio Įstatymo projekto tikslas – nustatyti, kad medžioklėje draudžiami naudoti įrankiai bei priemonės būtų tvirtinami ne vienasmeniškai priimamomis Taisyklėmis, bet ir įstatymu.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai;

 

Įstatymo projekto iniciatorius ir rengėjas – Lietuvos Respublikos Seimo narė Virginija Vingrienė.

 

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

 

Šiuo metu Aplinkos ministerija tvirtina Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisykles, kuriose nustato: medžiojamųjų gyvūnų rūšių sąrašą ir šių gyvūnų medžioklės terminus; draudžiamus ir leidžiamus medžioklės būdus ir jų taikymo terminus, draudžiamus ir leidžiamus naudoti įrankius; medžiojamųjų gyvūnų, kurių medžiojimas yra ribojamas, sąrašą ir kasmetinio jų sumedžiojimo limitų Lietuvos Respublikoje bei atskiruose medžioklės plotų vienetuose nustatymo tvarką; saugaus elgesio medžioklėje reikalavimus bei kitus medžiojimo reikalavimus.

Dabartinėje Taisyklių redakcijoje medžiojant leidžiama naudoti šiuos įrankius:

1)      ilguosius graižtvinius ir lygiavamzdžius ginklus su optiniais taikikliais ar be jų, B ir C kategorijų trumpuosius šaunamuosius ginklus (tik tuo atveju, kai, siekiant nutraukti kančias, pribaigiamas sužeistas medžiojamasis gyvūnas);

2)      tinklus, graibštus, gaudykles, užtikrinančias gyvo ir nesužeisto gyvūno pagavimą;

3)      selektyviuosius spąstus, užtikrinančius staigią pagauto gyvūno žūtį.

Taip pat galiojančioje Taisyklių redakcijoje leidžiama naudoti medžioklinius prožektorius, kurių šviestuvas žibintas pritaisytas prie šautuvo, tik medžiojant šernus tykojant.

2022 m. įsigaliojus aplinkos ministro patvirtintam Taisyklių pakeitimui, taip pat būtų leidžiama naudoti durklus bei medžioklinius lankus, o medžioklinius prožektorius, kurių šviestuvas žibintas pritaisytas prie šautuvo, leidžiama naudoti medžiojant šernus, lapes, mangutus, paprastuosius meškėnus, kanadines audines, nutrijas ir ondatras tykojant, su šunimis arba ieškant sužeistų žvėrių.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

 

Įstatymo pakeitimais siūloma drausti medžiojant naudoti medžioklinius lankus; durklus. Taip pat drausti naudoti medžioklinius prožektorius, kurių šviestuvas žibintas pritaisytas prie šautuvo, išskyrus medžioklę masinių gyvūnų ligų atveju. Šis sąrašas nėra baigtinis, kiti medžiojant draudžiami naudoti įrankiai ir priemonės būtų nustatomi Medžioklės įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkto tvarka. Toks teisinis reguliavimas, įstatymu išskiriant draudimą medžiojant naudoti lankus ir durklus bei prožektorius, yra būtinas norint užtikrinti gamtosauginį interesą ir reaguojant į aplinkos ministro patvirtintą Taisyklių pakeitimą, turėsiantį didžiulės žalos ekosistemai.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

 

Priėmus įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

 

Medžioklėje uždraudus naudoti medžioklinius prožektorius (išskyrus medžioklę masinių gyvūnų ligų atveju) bei naktinę medžioklę su šunimis, kriminogeninė situacija iš pradžių pablogės, tačiau tai atsvers teigiami įstatymo projekto rezultatai, o ilgoje perspektyvoje kriminogeninė situacija stabilizuosis.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

 

Įstatymo įgyvendinimas neturės įtakos medžioklės ūkiui, nes šiuo metu taikomi analogiškas medžioklėje leidžiamų įrankių sąrašas, o šviestuvų žibintų naudojimo išimtis realios situacijos nepakeis.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

 

Priėmus įstatymo projektą, kitų įstatymų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

 

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas, Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

 

Pavesti Lietuvos Respublikos aplinkos ministrui iki 2020 m. gruodžio 31 d. pakeisti Medžioklės Lietuvos Respublikoje taisykles.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

 

Papildomų lėšų įstatymui įgyvendinti nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

 

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektaui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

 

„Medžioklė“, „medžioklės įrankiai“, ,,draudžiami įrankiai“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

 

Nėra.

 

 

 

Teikia

Seimo narė                                                                                                               Virginija Vingrienė