LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 70 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 701 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTŲ PATEIKIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMUI

(TOLIAU – ĮSTATYMO PROJEKTAS)

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai. Įstatymo projektą paskatinusios priežastys

Siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2014 m. lapkričio 10 d. nutarimą ,,Dėl Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 20 straipsnio 3 dalies (2012 m. balandžio 24 d. redakcija), 70 straipsnio 7 dalies (2012 m. sausio 19 d. redakcija) nuostatų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“, įstatymo projekte nustatomi kriterijai, kuriuos atitinkantys asmenys laikomi gerai besimokančiais ir dėl to pagal Konstituciją turinys teisę į valstybės apmokamą mokslą valstybinėse aukštosiose mokyklose. Atsižvelgiant į tai, kad šie kriterijai bus nustatyti įstatyme, jie bus iš anksto žinomi, aiškūs, objektyvūs, skaidrūs, o įvertinus jų priėmimo procedūrą, laikytini atitinkančiais gero mokymosi sampratą, kuri kyla iš visuomenės socialinės patirties ir nepaneigia kiekvienam suprantamos ir visuotinai pripažįstamos žodžio ,,geras“ reikšmės.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Įstatymo projektą parengė Seimo nariai

3. Dabartinis teisinis įstatymo projekte aptartų teisinių santykių reglamentavimas.

Atsižvelgiant į tai, kad paskelbus Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2014 m. lapkričio 10 d. nutarimą ,,Dėl Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 20 straipsnio 3 dalies (2012 m. balandžio 24 d. redakcija), 70 straipsnio 7 dalies (2012 m. sausio 19 d. redakcija) nuostatų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“ Mokslo ir studijų įstatymo 70 straipsnio 7 dalies nuostatos negali būti taikomos, nes pripažinta, kad jos prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai. Negalint takyti šių nuostatų, pasibaigus 2014 – 2015 studijų metams nebuvo  įgyvendinta Konstitucinė nuostata dėl gerai besimokančių asmenų teisės į nemokamą mokslą valstybinėse aukštosiose mokyklose.

4. Naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Įstatymo projektas parengtas atsižvelgus į Lietuvos Respublikos Prezidento 2016 m. sausio 8 d. dekreto Nr. 1K-527 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo priimto Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 70 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 701 straipsniu įstatymo grąžinimo Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti“ 7 punktą, kuriuo siūloma kriterijus, kuriuos atitinkantys asmenys būtų laikomi gerai besimokančiais, juos susieti su studento pasiekimų lygmeniu, atsižvelgti į studijų krypties specifiką, vienais iš kriterijų laikyti akademinių skolų neturėjimą, visų studijų programos reikalavimų įvykdymą.

Įstatymo projekte (701 straipsnio 3 dalyje)  siūloma, kad visi moduliai (dalykai) būtų vertinami juos priskiriant pasiekimų lygmeniui – puikiam, tipiniam arba slenkstiniam. Po aukštosios mokyklos nustatyto laikotarpio gauti įvertinimai yra apibendrinami ir priskiriami atitinkamam lygmeniui. Gerai besimokančiu laikomas studentas, neturintis akademinių skolų, įvykdęs visus studijų programai vertinamuoju laikotarpiu keliamus reikalavimus ir pasiekęs puikų arba tipinį pasiekimų lygmenį. Tipinis lygmuo pasiekiamas, jai visi modulių (dalykų) įvertinimai yra puikaus arba tipinio pasiekimų lygmens ir vienas per semestrą, ne daugiau kaip 6 studijų kreditų – slenkstinio lygmens.

Įstatymo projekte nustatomi kriterijai, kuriuos atitinkantys asmenys laikomi gerai besimokančiais ir dėl to pagal Konstituciją turinys teisę į valstybės apmokamą mokslą valstybinėse aukštosiose mokyklose, jie aptarti su akademinės bendruomenės atstovais ir jiems pritarta. Tai, kad jie bus nustatyti įstatyme ir įsigalios 2016 m. rugpjūčio 31 d. laikytina,  kad jie bus iš anksto žinomi, aiškūs, objektyvūs, skaidrūs, atitinkantys gero mokymosi sampratą, kuri kyla iš visuomenės socialinės patirties ir nepaneigia kiekvienam suprantamos ir visuotinai pripažįstamos žodžio ,,geras“ reikšmės.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Neigiamų priimto įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.

 

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Įstatymo projektas ir kiti teikiami teisės aktų projektai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Įstatymo projekto įgyvendinimas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamą įstatymo projektą.

Įsigaliojus šiam įstatymo projektui, jį įgyvendinančių norminių teisės aktų rengti arba keisti nereikės.

 

9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas.

Įstatymo projektas parengtas, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys.

Įstatymą įgyvendinančių teisės aktų rengti arba keisti nereikės.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas.

 

Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti papildomas valstybės biudžeto lėšų poreikis šiuo metu nenumatomas.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymo projektas  suderintas su Lietuvos universitetų rektorių konferencijos, Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos, Lietuvos studentų sąjungos atstovais. Su visuomene konsultuojamasi, įstatymo projektą skelbiant Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinėje sistemoje.

 

14. Reikšminiai šio įstatymo projekto žodžiai.

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: „studijos“, „valstybinės aukštosios mokyklos“, „valstybės finansuojamos studijų vietos“, „studentas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Perėjimas prie studentų pasiekimų (pasiektų studijų rezultatų - žinių, gebėjimų ir įgūdžių) vertinimo pagal įstatyme nustatytus lygmenis būtų ryškus aukštojo mokslo kokybinis pokytis, derantis su  Europos aukštojo mokslo erdvėje veikiančių aukštųjų mokyklų gerąja praktika.

 

 

Teikia

Seimo nariai