LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO II (PAVASARIO) SESIJOS DARBŲ PROGRAMOS patvirtinimo

PROJEKTO NR.XIVP-320(2)

 

 

2021-03-17  Nr. 111-P-7

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, komiteto pirmininko pavaduotojas A. Veryga, komiteto nariai O. Leiputė, M. Danielė, V. Giraitytė, P. Kuzmickienė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, R. Žemaitaitis.

Komiteto biuras: Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai A. Astrauskas, K. Civilkienė, E. Jankauskas, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos viceministrė D. Jankauskienė, Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A.Ščeponavičius, O. Vitkunienė, A. Kandratavičienė, M. Mickė, L. Ašoklienė.

 

 

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-03-10

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinis vėžio institutas

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seime 2020 m. lapkričio 20 d. įregistruotas Nacionalinio vėžio instituto įstatymo Nr. XII-838 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-5350 (toliau - Projektas).

Atsižvelgiant į tai. kad šis projektas parengtas siekiant sudaryti teisines prielaidas pertvarkyti Nacionalinį vėžio institutą iš biudžetinės įstaigos į viešąją įstaigą ir tokiu būdu įgyvendinti įstaigos veiklai ir darbuotojų socialinių bei ekonominių interesų užtikrinimui svarbius tikslus, maloniai prašome inicijuoti Projekto įtraukimą į Lietuvos Respublikos Seimo pavasario sesijos darbų programą. Šio Projekto svarstymo atidėjimas neigiamai įtakoja galimybes spręsti Nacionalinio vėžio instituto veiklai svarbius klausimus. Pažymėtina, kad šiam Projektui suinteresuotos institucijos esminių pastabų neturėjo ir Projektui iš esmės pritarė.

 

Pritarti

 

2.

Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo taryba

 

 

 

Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo taryba - visuomeninė patariamoji institucija, vienijanti smulkiuosius prekybininkus bei kitas smulkiojo ir vidutinio verslo asociacijas, kreipiasi į

LR Seimo Pirmininkę ir kitus Seimo valdybos narius. Šiuo raštu prašom e būsimose Seimo sesijose nesvarstyti LR Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 15(1) straipsniu įstatymo projekto (Nr. XIIIP-3603(3)) (toliau - Įstatymo projektas).

Įstatymo projektas, kuriuo siūloma leisti prekybą tabako gaminiais tik nematomu būdu, paskutinį kartą plenariniame posėdyje buvo svarstytas dar praeito Seimo kadencijos metu, 2020 m. birželį. Manome, kad šio įstatymo projekto grąžinimas į Seimo darbotvarkę COVID-19 pandemijos, karantino ir juos lydinčios ekonominės krizės laikotarpiu turėtų itin neigiamų pasekmių. Kaip pristatome toliau rašte, smulkieji ir vidutiniai prekybininkai jau dabar susiduria su rimtais finansiniais iššūkiais. Tad prekybos tabako gaminiais nematomu būdu įvedimas jiems taptų nepakeliama finansine našta bei sudarytų sąlygas dar labiau plisti nelegaliems tabako gaminiams. Skaičiuojama, kad Lietuvos BVP 2020 metais susitraukė 2 proc., o nedarbo lygis, lyginant

su 2019 metais, augo 2,1 proc. ir pasiekė 8,4 proc. COVID-19 pandemijos kontekste pakartotinai įvestas karantinas ir su juo susijusios pandemijos suvaldymo priemonės smulkiajam ir vidutiniam verslui sukėlė beprecedenčių iššūkių. Staigus dalies ekonomikos sustabdymas, prekybos ribojimai ir papildomi saugumo reikalavimai šiai dienai itin apsunkina veiklą. Prekybininkai nuostolius patiria tiek dėl taikomų ploto apribojimų ir pirkėjų srautų mažėjimo, tiek dėl išaugusių veiklos kaštų. Nepaisant šių nuostolių, prekybininkai atsakingai investuoja į pirkėjų saugumą, patalpų dezinfekciją, darbuotojų apmokymą ir aprūpinimą apsaugos priemonėmis bei papildomą COVID-19 testavimą. Situacija ypač sudėtinga kaimiškose vietovėse, kur parduotuvės veikia nedidelėse patalpose ir smulkusis verslas itin sunkiai finansiškai prisitaiko prie naujų reikalavimų. Neabejojame, kad išaugę veiklos kaštai kartu su pajamų netekimu ir pandemijos sukelta nesaugumo atmosfera šiame sektoriuje paliks neigiamas pasekmes, nuo kurių verslas atsigaus tik ilguoju laikotarpiu. Tokioje situacijoje verslui ypač svarbu nesulaukti naujų suvaržymų, kurie sukurtų dar daugiau papildomų kaštų. Jei būtų įvestas Įstatymo projektu siūlomas reikalavimas tabako gaminiais prekiauti nematomu būdu, didžiausia žala būtų padaryta būtent smulkiesiems ir vidutiniams prekybininkams: Prie naujojo reguliavimo turėtų prisitaikyti net 4000 smulkiųjų prekybininkų. Šiuo metu Lietuvoje skaičiuojama apie 4800 prekybos vietų ir tik 800 jų priklauso didiesiems prekybos tinklams. Likę 4000 - smulkieji prekybininkai, kurių vaidmuo yra gyvybiškai svarbus kaimiškose vietovėse, mažesniuose miesteliuose. Vienos prekybos vietos pritaikymas gali kainuoti nuo 1200 iki 2500 eurų. Šios išlaidos, ypač ekonominės krizės kontekste, bus ypač reikšmingos mažoms parduotuvėms,

kioskams, ypatingai - kaimuose ir mažesniuose miesteliuose.

Smulkiesiems prekybininkams reikės iš naujo apmokyti darbuotojus, kas sukurs papildomus administracinius kaštus.

Ypatingai padidins administracinę naštą smulkioms parduotuvėms regionuose. Taip pat, neabejojame, kad Įstatymo projektu siūlomas reguliavimas sukurs papildomas sąlygas plėstis nelegalaus tabako rinkai. Ekonominės ir socialinės įtampos laikais kontrabanda yra linkusi augti. Tai ypač aktualu Lietuvos kontekste, kur nelegalaus tabako rinka ir cigarečių kontrabanda išlieka itin rimta problema. 2021 metais Lietuvos sveikatos mokslų universiteto tyrimo duomenimis, nelegalių cigarečių rinka Lietuvoje pasiekė dramatišką 31,5 proc. lygį. Situacija artėja prie rekordinio, ekonomikos krizės sukelto, 2009 - 2010 metų lygio, kai beveik kas antra Lietuvoje surūkoma cigaretė buvo nelegali. 2020 m. paskelbto K PM G europinio tyrimo  duomenimis, Lietuvos tabako rinkoje šešėlinė dalis toliau auga ir yra antra Europos Sąjungoje po Graikijos. Skaičiuojama, kad dėl to šalies biudžetas 2019 m. neteko 68 mln. eurų potencialių pajamų - 2 mln. daugiau nei 2018 metais. Pažymėtina, kad paprastai daugiausia nelegalių cigarečių randama mažesniuose miestuose ir kaimiškose vietovėse. „Nielsen“ tuščių pakelių tyrimo 2019 m. antro ketvirčio duomenimis, daugiausia nelegalių cigarečių rasta Visagine (40.2 %), Tauragėje (29 %), Marijampolėje (26.9 %), Panevėžyje (25.9 %), Kaune (25.1 %) ir Alytuje (23.6 %). Į tyrimą neįtrauktos kaimiškos vietovės ir

mažiausi miesteliai, kuriose prekyba nelegaliomis cigaretėmis klesti dar labiau. Tokiomis aplinkybėmis prekybos nematomu būdu įvedimas stumtų tabako gaminius iš legalios prekybos dar giliau j šešėlį. Esant tokiems reikšmingiems cigarečių kontrabandos skaičiams, legali prekyba neturėtų būti dar labiau diskriminuojama. Nelegaliom is cigaretėmis „iš po prekystalio" nesąžiningi prekeiviai prekiauja ir dabar, o įvedus prekybą cigaretėmis nematomu būdu „po prekystaliu" atsidurs ir legalios. Įvedus prekybą cigaretėmis nematomu būdu dings ir simbolinis legalių cigarečių pranašumas prieš nelegalias, kurį suteikdavo galimybė būti afišuojamiems viešai lentynose.

Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, smulkiųjų prekybininkų vardu prašome negrąžinti Įstatymo projekto į Seimo darbotvarkę. Bet kokie dar griežtesni nauji veiklos apribojimai šiandien smulkiesiems prekybininkams būtų sunkiai pakeliami ir sudarytų sąlygas dar labiau plisti kontrabandai.

 

Pritarti

 

3.

Lietuvos verslo konfederacija

 

 

 

Lietuvos verslo konfederacija (toliau - LVK), atstovaudama savo narius, kreipiasi dėl Lietuvos Respublikos Seime jau kelis metus svarstom o Lietuvos Respublikos tabako, tabako

gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo NR. 1-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 15(1) straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-3603 (toliau -

Įstatymo projektas). LVK seka ir ne vieną kartą teikė nuomonę dėl šio Įstatymo projekto, tame tarpe, kad COVID-19 pandemijos fone nauji apribojimai prekybininkams, kaip ir kitos nebūtinos ir naujos prievolės, ribojimai verslui yra ir būtų žalingi, jie taptų nepakeliam a finansine našta ypač

smulkiesiems prekybininkams, tuo pačiu sudarytų sąlygas dar labiau plisti nelegaliems tabako gaminiam s ir nelegaliai, nekontroliuojamai tabako ir su tabako gaminiais susijusių gaminių rinkai. Atkreipiame dėmesį, kad prekybos įmonės COVID-19 pandemijos metu patyrė ir patiria nuostolius tiek dėl taikomų ploto apribojimų, pirkėjų srautų ir apyvartos mažėjimo bei su tuo susijusio pajamų netekim o, tiek dėl kitų išaugusių veiklos kaštų. Išaugę veiklos kaštai kartu su pajamų netekimu ir pandemijos sukelta nesaugumo atmosfera šiame sektoriuje paliks neigiamas pasekmes, nuo kurių sektorius atsigaus tik ilguoju laikotarpiu.

Manome, kad šio Įstatymo projekto grąžinimas į Seimo darbotvarkę COVID-19 pandemijos, karantino, ekonominio neapibrėžtum o ir juos lydinčios krizės laikotarpiu yra netikslingas ir visomis prasmėmis atneštų daugiau žalos, nei naudos. Vyraujant ekonominiams neapibrėžtumams, sudėtinga numatyti, kada sėkmingai iš šios situacijos išeisime ir ekonomika normalizuosis, atitinkamai, kokie bus tolimesni pandemijos padariniai nedarbo lygio, vartojimo

o tuo pačiu ir biudžeto atžvilgiu. Todėl prašome neįtraukti Įstatymo projekto į būsimą Lietuvos Respublikos Seimo pavasario sesijos darbų programą ir jo nesvarstyti.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:.

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): iš esmės pritarti Seimo nutarimo projektui Nr. XIVP-320(2) ir siūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į Sveikatos reikalų komiteto pasiūlymus.

7.2. Pasiūlymai:

1. Seimo nutarimo projekto IV skyriaus šeštąjį skirsnį „ILGAS IR VISAVERTIS SVEIKO ŽMOGAUS GYVENIMAS“ pakeisti:

5, 

XIVP-337

nereg.

Farmacijos įstatymo

Nr. X-709 pakeitimo įstatymas ir jo lydimieji teisės aktai

Seimo nariai

SRK

kovas –

birželis

 

2. Seimo nutarimo projekto VII skyriaus trečiąjį skirsnį „MOKESČIAI, JŲ ADMINISTRAVIMAS, FINANSAI, EKONOMIKA“ pakeisti:

Eil.

Nr.

Projekto

Nr.

Teisės akto projekto pavadinimas

Teikia

Siūlo

Svarstymo mėnuo

1.       

nereg.

XIIIP-2548 (2)

 

 

Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751

19 straipsnio pakeitimo įstatymas

Seimo nariai

SRK

kovas–

balandis

 

3.Seimo nutarimo VII skyriaus septintąjį skirsnį ,,SVEIKATOS APSAUGA” pakeisti:

Eil.

Nr.

Projekto

Nr.

Teisės akto projekto pavadinimas

Teikia

Siūlo

Svarstymo mėnuo

1.       

XIVP-341

XIVP-342

nereg.

 

Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 pakeitimo įstatymas ir jo lydimieji teisės aktai

Vyriausybė,

Seimo nariai

SRK

kovas–

birželis

6.       

XIIIP-3603,

XIIIP-3849, nereg.

Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 pakeitimo įstatymai

Seimo nariai

SRK, PPK

kovas–

birželis

9.       

XIIIP-5350

Nacionalinio vėžio instituto įstatymo Nr. XII-838 3 straipsnio pakeitimo įstatymas

Vyriausybė

SRK

balandis–

birželis

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Matulas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja Jolanta Bandzienė