LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ANTSTOLIŲ ĮSTATYMO NR. IX-876 5, 18, 22, 251, 27, 37, 39, 45 IR 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 19 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS Įstatymo PROJEKTO NR. XIVP-3827

 

2024-10-09  Nr. 102-P-36

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Teisingumo viceministrė Gabija Grigaitė-Daugirdė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vadovė Aurelija Giedraitytė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Neringa Keršienė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Aurelija Pauliukaitė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Božena Rus, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Vaida Rudėnaitė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės patarėja Audronė Varnagirė, Lietuvos advokatūros Teisės grupės vadovė Sandra Zajančauskaitė, Lietuvos notarų rūmų prezidentas Marius Stračkaitis, Lietuvos notarų rūmų administracijos teisininkė Sima Sakalauskaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

8

 

10

2

 

3

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. gruodžio 1d. įsakymu Nr. V-1075 (2021 m. liepos 19 d. įsakymo Nr. V-1298 redakcija) patvirtintu Studijų krypčių ir krypčių grupių, pagal kurias vyksta studijos aukštosiose mokyklose, sąrašu, socialinių mokslų studijų krypčių grupė ir teisės studijų krypčių grupė yra dvi skirtingos studijų krypčių grupės, todėl tikslintinas projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo Antstolių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 39 straipsnio 2 dalis, detalizuojant, kurios studijų krypčių grupės (socialinių mokslų ar teisės) mokslo daktaro laipsnį turi turėti teisingumo ministro skiriamas visuomenės atstovas.

Ta pati pastaba taikytina ir dėl projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 49 straipsnio 3 dalies nuostatų.

Nepritarti

Formuluotė „turi turėti socialinių mokslų srities teisės krypties mokslo daktaro laipsnį“ suderinta su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija. Mokslo krypčių klasifikatoriuje teisė yra priskirta socialiniams mokslams (Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. vasario 6 d. įsakymas Nr. V-93 „Dėl Mokslo krypčių ir Meno krypčių klasifikatorių patvirtinimo“).

ŠMSM darbo tvarka patvirtino, kad aptariamu atveju neturi būti vadovaujamasi Studijų krypčių ir krypčių grupių, pagal kurias vyksta studijos aukštosiose mokyklose, sąrašu.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

10

1

 

2. Pagal projekto 10 straipsnyje keičiamo įstatymo 49 straipsnio  2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą Antstolių garbės teismo narius renka antstolių susirinkimas. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad Antstolių garbės teismo personalinę sudėtį tvirtina Lietuvos antstolių rūmų prezidiumas. Atkreiptinas dėmesys, kad juridinio asmens dalyvių susirinkimas yra aukščiausias juridinio asmens organas. Atitinkamai Lietuvos antstolių rūmų aukščiausiasis organas yra antstolių susirinkimas. Gi pagal projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalies nuostatas Lietuvos antstolių rūmų prezidiumas, kuris pagal keičiamo įstatymo 48 straipsnio 1 dalies nuostatas yra Lietuvos antstolių rūmų valdymo organas, galėtų revizuoti aukščiausio Lietuvos antstolių rūmų organo – antstolių susirinkimo sprendimus ir patvirtinti (nepatvirtinti) jo išrinkto Antstolių garbės teismo sudėtį. Siūlomas teisinis reguliavimas, kai žemesnis juridinio asmens organas galėtų peržiūrėti aukščiausio juridinio asmens organo sprendimus kelia abejonių kaip neatitinkantis juridinių asmens organų organizacinės struktūros ir organų hierarchijos. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 10 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalies nuostatos, kad Lietuvos antstolių rūmų prezidiumas tvirtina Antstolių garbės teismo personalinę sudėtį nereikėtų atsisakyti.

Pritarti

Projektas pataisytas, atsisakant nuostatos, kad Antstolių garbės teismo personalinę sudėti tvirtina Lietuvos antstolių rūmų prezidiumas (suderinta darbo tvarka su Lietuvos antstolių rūmais):

10 straipsnis. 49 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 49 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„49 straipsnis. Antstolių garbės teismas

1. Antstolių garbės teismo personalinę sudėtį tvirtina Lietuvos antstolių rūmų prezidiumas, Antstolių garbės teismas susideda iš septynių penkių antstolių susirinkime išrinktų narių, iš kurių:

1) penki keturi nariai renkami iš antstolių;

2) du nariai vienas narys renkami renkamasšešių dviejų teisingumo ministro pasiūlytų visuomenės atstovų – kandidatų į Antstolių garbės teismo narius.; <...>“

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

11

1

2

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad pagal projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 18 straipsnyje 4 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą teisingumo ministras turėtų patvirtinti antstolio (antstolių) kontoros (kontoros skyriaus) įkūrimo tvarkos taisykles, antstolio (antstolių) kontoros (kontoros skyriaus) ir antstolio darbo laiko reikalavimus, svarstytina, ar projekto 11 straipsnį nereikėtų papildyti nauja struktūrine dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo įgyvendinimas, pasiūlant teisingumo ministrui iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. Naujoji 11 straipsnio struktūrinė dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas, todėl išlyga dėl jos ankstesnio įsigaliojimo turėtų būti nustatyta projekto 11 straipsnio 1 dalyje. Be to, atitinkamai turėtų būti papildytas projekto 11 straipsnio pavadinimas.

Pritsrti

Projekto 11 straipsnis papildytas nauja dalimi:

11 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. kovo 1 d.

2. Teisingumo ministras iki 2025 m. vasario 28 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. <...>“

 

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

11

2

 

4. Projekto 11 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos taikomos tais atvejais, kai šiose 5 straipsnio dalyse nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytą atvejį“. Vertinamoji projekto nuostata nėra pakankamai aiški, todėl gali kilti įstatymo taikymo problemų. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 5 straipsnį ir nustatytus naujus reikalavimus antstolių nepriekaištingai reputacijai. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūlomi nustatyti nauji reikalavimai antstolių nepriekaištingai reputacijai, atsižvelgiant į projekto 11 straipsnio 1 dalies nuostatas, įsigaliotų 2024 m. rugsėjo 1 d. Pažymėtina, kad nepriekaištingos reputacijos reikalavimai yra taikomi tiek asmenims, siekiantiems būti antstoliais, tiek esamiems antstoliams. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar asmenims, siekiantiems tapti antstoliais bei dalyvaujantiems viešame konkurse antstolio vietai užimti, bet teisingumo ministro sprendimas dėl paskyrimo antstoliu, įsigaliojus įstatymui, dar nėra priimtas, būtų taikomi nepriekaištingos reputacijos reikalavimai, nustatyti galiojančio keičiamo įstatymo 5 straipsnyje, ar jau būtų taikomi nauji reikalavimai. Be to,  projekto 11 straipsnio 2 dalies nuostata, kad keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos (nauji reikalavimai nepriekaištingai reputacijai) būtų „taikomos tais atvejais, kai šiose 5 straipsnio dalyse nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ gali būti aiškinama nevienodai dėl jų taikymo iki įstatymo įsigaliojimo paskirtiems antstoliams. Nėra aišku, ar visi nauji keičiamo įstatymo 5 straipsnyje siūlomi nustatyti reikalavimai nepriekaištingai reputacijai būtų taikomi antstoliams, paskirtiems iki įstatymo įsigaliojimo, ar taikomi tik tuo atveju, jeigu atsiranda šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodyta aplinkybė, o kitu atveju to straipsnio nuostatos šiems antstoliams nebūtų taikomos. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar projekto 11 straipsnio 2 dalies nuostatų dėl įstatymo taikymo nereikėtų patikslinti, aiškiai įvardinant, kurios keičiamo įstatymo nuostatos dėl nepriekaištingos reputacijos būtų taikomos asmenims, dalyvaujantiems antstolio paskyrimo procedūrose, prasidėjusiose iki įstatymo įsigaliojimo, o kurios esamiems antstoliams.

Pritarti

Projekto įgyvendinamosios nuostatos patikslintos, aiškiau išskiriant, kad veikiantiems antstoliams, antstolių atstovams, padėjėjams, komisijų nariams naujieji nepriekaištingos reputacijos reikalavimai taikomi tais atvejais, jei aplinkybės atsirado po įstatymo įsigaliojimo; iki įstatymo įsigaliojimo paskelbti vieši konkursai baigiami ir juos laimėję asmenys paskiriami vadovaujantis viešo konkurso paskelbimo metu galiojančiomis nepriekaištingos reputacijos nuostatomis, numatant, kad, jei įstatymas įsigaliotų dokumentų pateikimo metu, asmeniui būtų taikomos palankesnės nuostatos; po įstatymo įsigaliojimo paskelbtų viešo konkurso dalyvių ir kitų skiriamų į pareigas asmenų reputacija būtų vertinama vadovaujantis naujomis nepriekaištingos reputacijos nuostatomis (suderinta darbo tvarka su Lietuvos antstolių rūmais):

11 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

„<...>

3. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo 5 straipsnio
1 ir 2 dalių nuostatos iki šio įstatymo įsigaliojimo paskirtiems antstoliams, antstolių atstovams, antstolių padėjėjams, Antstolių atestavimo komisijos ir Antstolių garbės teismo nariams taikomos tais atvejais, kai šiose 5 straipsnio dalyse nurodytos aplinkybės atsirado po šio įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytą atvejį. 4. 3. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Antstolių įstatymo 5 straipsnio 1 dalies nuostatos taikomos asmenims, kurie padarė nusikalstamas veikas ar buvo atleisti iš darbo, pareigų ar neteko teisės verstis tam tikra veikla iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, jeigu šis įstatymas nustato palankesnį teisinį reguliavimą. Iki šio įstatymo įsigaliojimo paskelbto antstolių viešo konkurso dalyvių ir (ar) asmenų, laimėjusių šį konkursą, nepriekaištinga reputacija vertinama vadovaujantis antstolių viešo konkurso paskelbimo metu galiojusiomis Antstolių įstatymo 5 straipsnio nuostatomis, išskyrus 5 dalyje numatytą išimtį.

5. Jeigu dokumentų dalyvauti antstolių viešame konkurse pateikimo metu įsigaliojusios šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytos Antstolių įstatymo 5 straipsnio 1 dalies nuostatos numato palankesnį reguliavimą, asmens, teikiančio dokumentus dalyvauti antstolių viešame konkurse, reputacijos vertinimui taikytinos šio įstatymo nuostatos.

6. Po šio įstatymo įsigaliojimo paskelbto antstolių viešo konkurso dalyvių, asmenų, laimėjusių šį konkursą, asmenų, siekiančių tapti antstolio padėjėju, asmenų, skiriamų antstolio atstovu, Antstolių atestavimo komisijos ar Antstolių garbės teismo nariu nepriekaištinga reputacija vertinama vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis. <...>“

5.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė

 

1

1

5

Atsižvelgiant į Lietuvos advokatūros 2024-09-30 pasiūlymą Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo Nr. IX-2066 7, 8,13, 44,56 ir 60 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3826 dėl nepriekaištingos reputacijos nuostatos, ši nepriekaištingos reputacijos nuostata po klausymų suderinta ir patikslinta visuose įstatymų paketo projektuose Nr. XIVP-3826-3829.

Teikiama svarstomo įstatymo projekto  Nr. XIVP-3827  1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 5 punkto patikslinta redakcija.

Pritarti

2)5) jis buvo nuteistas už yra padaręs tyčinį baudžiamąjį nusižengimą ir nuo apkaltinamojo nuosprendžio įsiteisėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nepraėjo penkeri metai valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, teisingumui, nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams ar finansų sistemai ir:

a) yra nuteistas ir nuo bausmės atlikimo, bausmės vykdymo atidėjimo ar atleidimo nuo bausmės atlikimo dienos nėra praėję treji metai;

b) yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės Baudžiamojo kodekso 36 ar 37 straipsnyje nurodytais atvejais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję vieni metai arba yra atleistas kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindais, bet nuo atleidimo dienos nėra praėję dveji metai;

 

6.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė

 

11

1

2

 

            Kadangi įstatymo įgyvendinimui reikės parengti nemažai  įgyvendinamųjų teisės aktų, įstatymo projekto rengėjų iniciatyva siūlytina nukelti įstatymo įsigaliojimo datą 2025 m. kovo 1 d.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Irena Haase

 

 

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė