LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

APLINKOS APSAUGOS KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
SAVIVALDYBIŲ INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS ĮSTATYMO NR. XIII-2895 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO

įstatymo projektO Nr. XIVP-3648

 

2024-10-02 Nr. 107-P-36

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai: Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Algė Staniūnaitė – Tonkich, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas Gediminas Vaičionis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-24

N

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Projekto 1 straipsniu Savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 14 straipsnio 2 dalyje siūloma pakeisti savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos apskaičiavimo tvarką tais atvejais, kai vietoj griaunamo esamo pastato statomas naujas pastatas.

Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad šią įmoką apskaičiuoja savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius pagal Vyriausybės nutarimu tvirtinamą Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos nustatymo metodiką. Manytina, kad tinkamam įstatymo nuostatų įgyvendinimui, reikėtų pakeisti minėtą metodiką. Atsižvelgiant į tai, projektas pildytinas 2 straipsniu, kuriame būtų nustatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data bei nuostatos, reglamentuojančios įstatymo įgyvendinimą, pavedant Vyriausybei iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. Įstatymą įgyvendinančios nuostatos turėtų įsigalioti anksčiu nei visas įstatymas.

Nepritarti

Vyriausybės išvadoje siūloma atsisakyti keisti įstatymo 14 str. 4 d., reglamentuojančią įmokos apskaičiavimą, ir atitinkamai papildyti 15 str. 3 d. 3 p., numatančiu papildomą atleidimo nuo infrastruktūros plėtros įmokos atvejį. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo keitimo tikslas nemokėti įmokos statant statinius vietoje buvusių, pasiekiamas kitomis teisinėmis priemonėmis, 

poįstatyminio reguliavimo keisti nereikės. 

 

2.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-24

1

 

 

Antra, atsižvelgiant į tai, kad naujo pastato statyba gali būti vykdoma nugriovus ne vieną esamą, bet kelis esamus pastatus, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai patikslinti dėl savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos dydžio apskaičiavimo pastaruoju atveju.

Pritarti

Pastaba atliepta Vyriausybės išvadoje pasiūlytoje įstatymo projekto redakcijoje.

3.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-24

N

 

 

Trečia, svarstytina, ar, siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatose neturėtų būti nustatytas įstatymo nuostatų taikymas keičiamame įstatyme nustatytų įmokų naujo pastato  statybos, pradėtos iki įstatymo įsigaliojimo, kai yra griaunamas esamas pastatas (pastatai), atžvilgiu.

Pritarti

Pastaba atliepta Vyriausybės išvadoje pasiūlytoje įstatymo projekto redakcijoje.

4.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-24

*

 

 

2. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

Vyriausybės išvada gauta 2024-06-19.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2024-05-29

2N

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija susipažino su Lietuvos Respublikos Seimo narių parengtu Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo Nr. XIII-2895 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3648 (toliau – Įstatymo projektas), Aplinkos ministerijos parengtu ir pateiktu derinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo ,,Dėl Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo Nr. XIII-2895 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3648“ projektu (toliau –Nutarimo projektas).

Savivaldybės pritaria Įstatymo  projektui ir Nutarimo projekte suformuluotiems siūlymams ir teikia šiuos pasiūlymus ir pastabas:

1. Siekiant neapsunkinti infrastruktūros plėtros įmokos apskaičiavimo procedūrų, savivaldybės siūlo Įstatymo projekte numatyti, kad pakeitimai taikomi tais atvejais, jei leidimas pastato (jo dalies)  griovimui nebuvo gautas ir griovimo darbai nebuvo atlikti iki Įstatymo pakeitimo įsigaliojimo.

Pritarti iš dalies

Pritarti siūlymui, kad įstatyme būtina aiškiai įtvirtinti pakeitimų taikymo taisyklę, t. y. nuo kokio juridinio veiksmo atlikimo taikoma naujai įsigaliojusi tvarka.

Nepritarti Lietuvos savivaldybių asociacijos siūlymui naujos tvarkos taikymą sieti su griovimą leidžiančio leidimo išdavimu, kadangi pritariame Vyriausybės išvadoje išdėstytam siūlymui – taikymą sieti su prašymo apskaičiuoti infrastruktūros plėtros įmoką mokėjimo pateikimu. 

2.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2024-05-29

1

 

 

2. Savivaldybės siūlo numatyti, kad Įstatymo pakeitimai taikomi tais atvejais, kai abi statybos rūšys (griovimas ir nauja statyba) bus projektuojami ir įgyvendinami pagal vieną statybą leidžiantį dokumentą.

Pritari

Pastaba atliepta Vyriausybės išvadoje pasiūlytoje įstatymo projekto redakcijoje.

3.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2024-05-29

1

 

 

3. Savivaldybės siūlo Vyriausybės nutarimo projekte pateiktą SIPĮ 15 str. 3 d. 3 punktą, papildyti, kad griaunamo pastato (pastatų) ir (ar) inžinerinio statinio (statinių), vietoj kurio ketinama statyti naują pastatą (pastatus) ir (ar) inžinerinį statinį (statinius), statyba būtų baigta teisės aktų nustatyta tvarka ir jų registruotas baigtumas būtų 100 proc. Kauno rajono savivaldybė siūlo galimą SIPĮ 15 str. 3 d. 3 punkto formuluotę:

„3) atstatomas tokių pačių matmenų ir paskirties sugriuvęs, sunaikintas, nugriautas pastatas (pastatai) ir (ar) inžinerinis statinys (statiniai) vietoje buvusio pastato (pastatų) ir (ar) inžinerinio statinio (statinių), kurio (-ų) statyba baigta teisės aktų nustatyta tvarka ir jų registruotas baigtumas 100 proc. Jeigu šiame punkte nurodytu atveju statomo naujo pastato (pastatų) bendrasis plotas (kvadratiniais metrais) arba inžinerinio statinio, kuris nepriklauso savivaldybės infrastruktūrai ir jam naudoti reikalinga savivaldybės infrastruktūra, užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) didėja – savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka apskaičiuojama ir mokama tik už padidėjusį pastato (pastatų) bendrąjį plotą ir (ar) inžinerinio statinio užstatytą plotą.“.

Pritarti

Pasiūlymas integruotas į Vyriausybės išvadoje siūlomą įstatymo projekto redakciją.

 

            4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

            5.  Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

1.       Eil.

2.       Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2024-06-19

1

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. gegužės 15 d. sprendimo Nr. SV-S-1402 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.6 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo Nr. XIII-2895 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3648 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo Nr. XIII-2895 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-2419 (toliau – SIPĮ pakeitimo įstatymas) pakeisto Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo (toliau – SIPĮ) 15 straipsnio 3 dalyje nustatytus atvejus, kai nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos atleidžiami statytojai (vystytojai), siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto 1 straipsniu siūlomo SIPĮ 14 straipsnio 2 dalies papildymo, o SIPĮ 15 straipsnio 3 dalyje nustatyti papildomą atleidimo nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos atvejį ir savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos apskaičiavimo reikalavimus, kai vietoje nugriauto pastato (ir) ar statinio statomas naujas, jį išdėstant taip:

„3) pastatas (pastatai) ir (ar) inžinerinis statinys (statiniai), statomi vietoje sugriuvusio, sunaikinto, nugriauto pastato (pastatų) ir (ar) inžinerinio statinio (statinių), kurių statybos užbaigimo procedūra atlikta, kai ji, vadovaujantis Statybos įstatymu, privaloma, ir statomo naujo pastato (pastatų) ir (ar) inžinerinio statinio (statinių), kurių bendrasis plotas ir (ar) užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) yra ne didesnis už sugriuvusio, sunaikinto ar nugriauto pastato bendrąjį plotą (ir) ar statinio (statinių) užstatytą plotą (kvadratiniais metrais). Jeigu šiame punkte nurodytu atveju statomo naujo pastato (pastatų) bendrasis plotas (kvadratiniais metrais) arba inžinerinio statinio (statinių), kuris (kurie) nepriklauso savivaldybės infrastruktūrai ir jam (jiems) naudoti reikalinga savivaldybės infrastruktūra, užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) didėja – savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka apskaičiuojama ir mokama tik už padidėjusį pastato (pastatų) bendrąjį plotą ir (ar) inžinerinio statinio (statinių) užstatytą plotą. Šis punktas taikomas, kai statiniams griauti ir naujiems statyti rengiamas vienas statinio projektas ir statybai (statiniams griauti ir naujiems statyti) vykdyti išduodamas vienas statybą leidžiantis dokumentas.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Įvertinus LSA pasiūlymą, tikslinga papildyti projekto nuostatas apie 100 proc. statybos baigtumą tais atvejais, kai statybos užbaigimo procedūra neprivaloma.

Atsižvelgiant į tai,  siūloma patikslinti Vyriausybės siūlomą formuluotę.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsnio pakeitimo esmę išdėstyti taip:

„3) pastatas (pastatai) ir (ar) inžinerinis statinys (statiniai), statomi vietoje sugriuvusio, sunaikinto, nugriauto pastato (pastatų) ir (ar) inžinerinio statinio (statinių), kurių statybos užbaigimo procedūra atlikta, kai ji, vadovaujantis Statybos įstatymu, privaloma, arba statyba užbaigta (100 proc. baigtumas), kai statybos užbaigimo procedūra neprivaloma, ir statomo naujo pastato (pastatų) ir (ar) inžinerinio statinio (statinių), kurių bendrasis plotas ir (ar) užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) yra ne didesnis už sugriuvusio, sunaikinto ar nugriauto pastato bendrąjį plotą (ir) ar statinio (statinių) užstatytą plotą (kvadratiniais metrais). Jeigu šiame punkte nurodytu atveju statomo naujo pastato (pastatų) bendrasis plotas (kvadratiniais metrais) arba inžinerinio statinio (statinių), kuris (kurie) nepriklauso savivaldybės infrastruktūrai ir jam (jiems) naudoti reikalinga savivaldybės infrastruktūra, užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) didėja – savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka apskaičiuojama ir mokama tik už padidėjusį pastato (pastatų) bendrąjį plotą ir (ar) inžinerinio statinio (statinių) užstatytą plotą. Šis punktas taikomas, kai statiniams griauti  ir naujiems statyti rengiamas vienas statinio projektas ir statybai (statiniams griauti ir naujiems statyti) vykdyti išduodamas vienas statybą leidžiantis dokumentas, kai projektas ir (ar) statybą leidžiantis dokumentas, vadovaujantis Statybos įstatymu, privalomas.“

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-06-19

2N

 

 

2. Siūlytina Įstatymo projektą papildyti straipsniu, kuriame nustatoma, kad įstatymas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d., ir taikymo nuostatomis, kad šio įstatymo nuostatos taikomos tais atvejais, kai prašymas apskaičiuoti savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką pateiktas įstatymui įsigaliojus.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2024-09-11

1

 

 

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-3648 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Vyriausybės išvadą, Teisės departamento ir Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabas, kuriems Komitetas pritarė, ir Komiteto pasiūlymą.

Pritarti Komiteto išvadoms.

6.2. Pasiūlymai:

Argumentai:

Įvertinę Vyriausybės išvadoje pateiktą įstatymo projekto redakciją, Lietuvos savivaldybių asociacijos aukščiau pateiktus pasiūlymus, į kuriuos Vyriausybė nebuvo atsižvelgusi, o Komitetas pritarė, bei darbo tvarka įstatymo tekstą suderinus su Aplinkos ministerijos specialistais, siūlome šią projekto redakciją.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos dalis, skirta savivaldybės infrastruktūros projektavimui, statybai ir (ar) įrengimui finansuoti, apskaičiuojama statinio statybos ar statinio rekonstravimo projekte nurodytą pastato (pastatų) bendrąjį plotą (kvadratiniais metrais) ir (ar) inžineriniu statiniu, kuris nepriklauso savivaldybės infrastruktūrai ir jo naudojimui reikalinga savivaldybės infrastruktūra, užstatytą plotą (kvadratiniais metrais) padauginant iš savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinto savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos tarifo. Pastato rekonstravimo ar naujos statybos, griaunant esamą pastatą, atveju savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos dalis apskaičiuojama rekonstruojamo ar naujai statomo vietoj griaunamo esamo pastato padidėjusią bendrojo ploto dalį (kvadratiniais metrais) padauginant iš savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinto įmokos tarifo. Inžinerinio statinio, kuris nepriklauso savivaldybės infrastruktūrai ir jo naudojimui reikalinga savivaldybės infrastruktūra, rekonstravimo atveju savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos dalis apskaičiuojama padidėjusią užstatyto ploto dalį (kvadratiniais metrais) padauginant iš savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinto įmokos tarifo.

1 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

Papildyti 15 straipsnio 3 dalį 3 punktu:

3) pastatas (pastatai) ir (ar) inžinerinis statinys (statiniai), statomi vietoje sugriuvusio, sunaikinto, nugriauto pastato (pastatų) ir (ar) inžinerinio statinio (statinių), kurių statybos užbaigimo procedūra atlikta, kai ji, vadovaujantis Statybos įstatymu, privaloma, arba statyba užbaigta (100 proc. baigtumas), kai statybos užbaigimo procedūra neprivaloma, ir statomo naujo pastato (pastatų) ir (ar) inžinerinio statinio (statinių), kurių bendrasis plotas ir (ar) užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) yra ne didesnis už sugriuvusio, sunaikinto ar nugriauto pastato bendrąjį plotą (ir) ar statinio (statinių) užstatytą plotą (kvadratiniais metrais). Jeigu šiame punkte nurodytu atveju statomo naujo pastato (pastatų) bendrasis plotas (kvadratiniais metrais) arba inžinerinio statinio (statinių), kuris (kurie) nepriklauso savivaldybės infrastruktūrai ir jam (jiems) naudoti reikalinga savivaldybės infrastruktūra, užstatytas plotas (kvadratiniais metrais) didėja – savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka apskaičiuojama ir mokama tik už padidėjusį pastato (pastatų) bendrąjį plotą ir (ar) inžinerinio statinio (statinių) užstatytą plotą. Šis punktas taikomas, kai statiniams griauti  ir naujiems statyti rengiamas vienas statinio projektas ir statybai (statiniams griauti ir naujiems statyti) vykdyti išduodamas vienas statybą leidžiantis dokumentas, kai projektas ir (ar) statybą leidžiantis dokumentas, vadovaujantis Statybos įstatymu, privalomas.“

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos savivaldybių asociacijos pateiktas pastabas ir papildomo Komiteto pateiktą pasiūlymą patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja

Aistrida Latvėnė