LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 9, 12 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2803(2)

 

2023-06-13 Nr. 113-P-17

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Jurgita Šiugždinienė, Rita Tamašunienė.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas,
padėjėja Vilma Kedūnė.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Vilius Semeška, finansų viceministrė Rūta Bilkštytė, Finansų ministerijos Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vyriausioji specialistė Daiva Kerutienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės grupės vyresnioji patarėja Agnė Nakčerienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo grupės vadovas Vaidotas Kalinauskas, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-09

2

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 2 straipsniu keičiamo Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 1 dalies formuluotėje „nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų“ nurodytas komitetų požymis „nuolatinių“ išbrauktinas, ir šis žodis perkeltinas prieš žodį „komisijų“. Atkreipiame dėmesį į tai, kad Vietos savivaldos įstatymo 19 straipsnyje reglamentuojant savivaldybės tarybos komitetų sudarymą, paskirtį ir kita, šie komitetai nėra įvardijami kaip „nuolatiniai“ ar „laikini“. Iš šio straipsnio 1 dalyje nurodytos komitetų paskirties matyti, kad jų veiklos laikotarpis sutampa su savivaldybės tarybos įgaliojimų laikotarpiu. Atsižvelgiant į tai, aptariama projekto formuluotė keistina formuluote „savivaldybės tarybos komitetų ir nuolatinių komisijų“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Savivaldybės tarybos nariams už darbą atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas yra atlyginama (apmokama). Savivaldybės tarybos nariams nustatomas 20 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimas; savivaldybės tarybos opozicijos lyderiui ir nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir nuolatinių komisijų pirmininkams nustatomas 20 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos narių atlyginimas; nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir nuolatinių komisijų pirmininkų pavaduotojams nustatomas 10 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos narių atlyginimas. Jeigu savivaldybės tarybos narys vienu metu eina kelias pareigas, jam mokamas tas savivaldybės tarybos nario atlyginimas, kurio nustatytas dydis yra didesnis. Tarybos narys turi teisę atsisakyti šio atlyginimo, reglamento nustatyta tvarka pateikdamas prašymą dėl savivaldybės tarybos nario pareigų atlikimo neatlygintinai (tai yra visuomeniniais pagrindais). Tokį prašymą pateikusiam savivaldybės tarybos nariui šioje dalyje nurodytas atlyginimas neskaičiuojamas ir nemokamas, taip pat neskaičiuojami ir nemokami teisės aktų nustatyti privalomi mokėti mokesčiai, valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokos.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-09

2

 

 

 

Projekto 2 straipsniu keičiamo Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti savivaldybės tarybos nario, nedalyvaujančio savivaldybės tarybos ir jos sudarytų struktūrinių padalinių, taip pat savivaldybės kolegijos, kurių narys jis yra, pasėdžiuose, atlyginimo mažinimo pagrindus. Savivaldybės tarybos nario atlyginimas būtų mažinimas „proporcingai savivaldybės tarybos nario praleistų to mėnesio savivaldybės tarybos, nuolatinių komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos, kurių narys savivaldybės tarybos narys yra, posėdžių skaičiui“. Atkreipiame dėmesį į tai, kad Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje nustatytos savivaldybės tarybos veiklos formos (savivaldybės tarybos veikla tarp savivaldybės tarybos posėdžių tęsiama, be kita ko, savivaldybės tarybos komitetuose ir komisijose). Savivaldybės tarybos nario dalyvavimas savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose yra savivaldybės tarybos nario darbas (atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas), už kurį būtų atlyginama (apmokama). Pagal Vietos savivaldos įstatymo 10 straipsnio 3 punktą savivaldybės tarybos narys privalo dalyvauti komiteto ir komisijos, kurio narys jis yra, posėdžiuose. Šios savivaldybės tarybos nario pareigos nevykdymas, t. y. nedalyvavimas savivaldybės tarybos komiteto ar komisijos, kurių narys jis yra, posėdžiuose, negali nesukelti atitinkamų teisinių padarinių tokiam savivaldybės tarybos nariui. Taigi reglamentuojant savivaldybės tarybos nario atlyginimo mažinimą už nedalyvavimą nurodytuose posėdžiuose svarbu tai, kad savivaldybės tarybos narys nevykdo savo pareigos juose dalyvauti, o ne tai, ar komisija yra nuolatinė, ar laikina, taip pat ne tai, kad komitetų veiklos laikotarpis sutampa su savivaldybės tarybos įgaliojimų laikotarpiu (žr. šios išvados 1 pastabą). Atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsniu keičiamo Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje prieš žodžius „komitetų“ ir „komisijų“ išbrauktinas žodis „nuolatinių“.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Savivaldybės tarybos narys gali būti paskirtas ir nenuolatinių komisijų nariu, tačiau jo pagrindinis darbas, kuris susijęs su komisijomis, yra būtent dalyvavimas nuolatinių komisijų veikloje. Todėl nebūtų teisinga ir proporcinga jam mažinti atlyginimą, jeigu jis praleistų nenuolatinių komisijų posėdį ar kelis posėdžius.

Kadangi komitetai neskirstomi į nuolatinius ir nenuolatinius, o komisijos gali būti ir nuolatinės, ir nenuolatinės, todėl brauktinas žodis „nuolatinių“ prieš komitetų.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybės tarybos nario atlyginimas mažinamas reglamente nustatyta tvarka proporcingai savivaldybės tarybos nario praleistų to mėnesio savivaldybės tarybos, nuolatinių komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos, kurių narys savivaldybės tarybos narys yra, posėdžių skaičiui.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:

Jurgis Razma,

Vilius Semeška,

2023-06-12

2

 

 

 

Argumentai:

Projekto 2 straipsniu naujai išdėstomo 12 straipsnio 1 dalyje numatoma nauja savivaldybės tarybos nario veiklos apmokėjimo tvarka, nustatant 20 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimą. Pagal 2023 m. gegužės 25 d. Seimo priimtą naują teisinį reguliavimą mero darbo užmokesčio dydis bus apskaičiuojamas priklausomai nuo savivaldybės teritorijoje gyvenančių gyventojų skaičiaus ir nuo šio dydžio skaičiuojamas savivaldybės tarybos nario atlyginimo dydis atskaičius mokesčius sudarytų nuo  600 Eur iki apie  800 Eur . Mūsų nuomone, toks atlyginimas yra gerokai per didelis įvertinant tai, kad jis apytikriai atitinka savivaldybės įstaigose pilnu etatu dirbančių pedagogų, kultūros darbuotojų ir kt. atlyginimą. Kai tuo tarpu realus vidutinis savivaldybės tarybos nario darbo laikas per mėnesį (įskaitant ir susitikimus su rinkėjais) nesiekia nei dvidešimties valandų. Išeitų, kad savivaldybės tarybos nario darbo vertė dešimt kartų didesnė negu pedagogo, kultūros ar socialinio darbuotojo.

 Mūsų nuomone, nors savivaldybės tarybos nario veikla gali neapsiriboti vien tik dalyvavimu Tarybos, komitetų ar komisijų posėdžiuose, tačiau įvertinant Lietuvoje šiuo metu egzistavusią praktiką atskirose savivaldybėse (kur Tarybos nario atlyginimas ir kompensacija už papildomas išlaidas nesiekdavo 100 Eur ir nėra jokių duomenų, kad dėl tokio apmokėjimo savivaldybės veiklos rezultatai buvo prastesni už savivaldybes, kuriose galėjo  būti išmokama iki 1000 Eur.), taip pat įvertinant kitų valstybių teisinį reguliavimą už analogišką veiklą bei Lietuvos valstybės finansines išgales, nemažos dalies Lietuvos savivaldybėse  dirbančiųjų asmenų  nedidelius atlyginimus, ypač atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės tarybos nario veikla buvo ir išliks epizodinė, manome, kad projektu numatyta suma turėtų būti mažinama nustatant Savivaldybės tarybos nario veiklai apmokėti ne 20, o 10 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimą, atitinkamai jį didinant, kai savivaldybės tarybos narys užima papildomas pareigas taip, kaip nustatyta Projekte. Bet matydami Seimo narių dosnumo savivaldybės tarybos narių atlyginimams nuotaikas nepaisant atskleistų masinių jų piktnaudžiavimų išmokomis už veiklą praėjusioje kadencijoje, suprantame, kad siūlymas dvigubai mažesnio atlyginimo vargu ar sulauks reikiamo palaikymo. Todėl siūlome tam tikrą kompromisą – savivaldybės tarybos nario atlyginimo koeficientą nuo mero atlyginimo sumažinti bent iki penkiolikos procentų. Taip pat siūlome numatyti galimybę savivaldybės tarybos nariui atsisakyti nebūtinai viso, bet ir dalies atlyginimo.

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 12 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

 „1. Savivaldybės tarybos nariams už darbą atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas yra atlyginama (apmokama). Savivaldybės tarybos nariams nustatomas 20 15 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimas; savivaldybės tarybos opozicijos lyderiui ir nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų pirmininkams nustatoma 20 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos narių atlyginimas; nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų pirmininkų pavaduotojams nustatomas 10 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos narių atlyginimas. Tarybos narys turi teisę atsisakyti viso ar dalies šio atlyginimo, reglamento nustatyta tvarka pateikdamas prašymą dėl savivaldybės tarybos nario pareigų atlikimo neatlygintinai (tai yra visuomeniniais pagrindais). Tokį prašymą pateikusiam savivaldybės tarybos nariui šioje dalyje nurodytas atlyginimas neskaičiuojamas ir nemokamas arba atitinkamai sumažinamas, taip pat neskaičiuojami ir nemokami arba atitinkamai sumažinami teisės aktų nustatyti privalomi mokėti mokesčiai, valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokos.“

Nepritarti

Argumentai:

Savivaldybės tarybos narys, taip pat kaip ir meras, yra renkamas savivaldybės gyventojų, todėl yra savivaldybės politikas ir atstovauja gyventojams.

Savivaldybės tarybos nario, kaip savivaldybės politiko, darbo laikas nėra apskaitomas ir jis savo veiklą vykdo nepertraukiamai.

Savivaldybės taryba, kaip atstovaujamoji institucija, be kitų jai pagal Vietos savivaldos įstatyme nustatytų funkcijų, vykdo ir savivaldybės mero, kaip vykdomosios institucijos, priežiūrą.

Todėl savivaldybės tarybos nario veikla neapsiriboja tik dalyvavimu posėdžiuose, tačiau apima visą platų savivaldybės klausimų nagrinėjimo, sprendimų priėmimo ir atsakomybės spektrą.

Taigi,  įstatymo projektu nustatomas savivaldybės tarybos nario atlyginimo dydis atitinka jo atliekamos veiklos apimtį ir atsakomybę.

 

Atkreiptinas dėmesys, kad pasiūlymas pateiktas į pirmąją įstatymo projekto redakciją. Po svarstymo stadijos antrojoje įstatymo projekto redakcijoje pakeista įstatymo 12 straipsnio 1 dalis, joje papildomai numatant, kad: „Jeigu savivaldybės tarybos narys vienu metu eina kelias pareigas, jam mokamas tas savivaldybės tarybos nario atlyginimas, kurio nustatytas dydis yra didesnis.

Taigi, pritarus pasiūlymui, atitinkamai reikalinga jį suderinti su antrąja įstatymo projekto redakcija, taip pat ir su Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastaba Nr. 1, kuriai komitetas pritarė.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

2.

Seimo narys Vilius Semeška,

2023-06-12

2

 

 

 

Argumentai:

Projekto 2 straipsniu naujai išdėstomo 12 straipsnio 1 dalyje numatoma nauja savivaldybės tarybos nario veiklos apmokėjimo tvarka, nustatant 20 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimą. Pagal 2023 m. gegužės 25 d. Seimo priimtą naują teisinį reguliavimą, mero darbo užmokesčio dydis bus apskaičiuojamas priklausomai nuo savivaldybės teritorijoje gyvenančių gyventojų skaičiaus. Nuo mero atlyginimo dydžio skaičiuojamas savivaldybės tarybos nario atlyginimo dydis atskaičius tik Gyventojų pajamų mokestį (Darbo kodeksas šioms pajamoms netaikomas) sudarytų nuo 800 Eur iki apie  1070 Eur. Svarbu įvertinanti, kad toks atlyginimas apytikriai atitinka savivaldybės įstaigose pilnu etatu dirbančių pedagogų, kultūros darbuotojų ir kt. atlyginimą. Kai tuo tarpu realus vidutinis savivaldybės tarybos nario darbo laikas per mėnesį (įskaitant ir susitikimus su rinkėjais) nesiekia nei dvidešimties - trisdešimties valandų. Tokiu būdu savivaldybės tarybos nario darbo vertė dešimt kartų didesnė negu pedagogo, kultūros ar socialinio darbuotojo. Dar daugiau, mero atlyginimui taikomis visi mokesčio, o tuo tarpu savivaldybės tarnybos nariui tik GPM, todėl atlyginimas į rankas savivaldybės tarybos nariui būtų netgi didesnis nei 20 proc. mero algos.  

Pateikiu siūlymą, kuriam maksimalus savivaldybės tarybos nario atlyginimas neviršytų 10 proc. mero atlyginimo, tai yra Vilniaus m. sav. apie 530 eurų, Kauno m. sav. 516 eurų, nuo 15 iki 50 tūkst. gyventojų turinčių savivaldybių tarybų nariams apie 455 eurus, nuskaičiuojant tik GPM.

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 12 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

 „1. Savivaldybės tarybos nariams už darbą atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas yra atlyginama (apmokama). Savivaldybės tarybos nariams nustatomas 20 10 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimas; savivaldybės tarybos opozicijos lyderiui ir nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų pirmininkams nustatoma 20 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos narių atlyginimas; nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų pirmininkų pavaduotojams nustatomas 10 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos narių atlyginimas. Tarybos narys turi teisę atsisakyti šio atlyginimo, reglamento nustatyta tvarka pateikdamas prašymą dėl savivaldybės tarybos nario pareigų atlikimo neatlygintinai (tai yra visuomeniniais pagrindais). Tokį prašymą pateikusiam savivaldybės tarybos nariui šioje dalyje nurodytas atlyginimas neskaičiuojamas ir nemokamas, taip pat neskaičiuojami ir nemokami teisės aktų nustatyti privalomi mokėti mokesčiai, valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokos.“

Nepritarti

Argumentai:

Savivaldybės tarybos narys, taip pat kaip ir meras, yra renkamas savivaldybės gyventojų, todėl yra savivaldybės politikas ir atstovauja gyventojams.

Savivaldybės tarybos nario, kaip savivaldybės politiko, darbo laikas nėra apskaitomas ir jis savo veiklą vykdo nepertraukiamai.

Savivaldybės taryba, kaip atstovaujamoji institucija, be kitų jai pagal Vietos savivaldos įstatyme nustatytų funkcijų, vykdo ir savivaldybės mero, kaip vykdomosios institucijos, priežiūrą.

Todėl savivaldybės tarybos nario veikla neapsiriboja tik dalyvavimu posėdžiuose, tačiau apima visą platų savivaldybės klausimų nagrinėjimo, sprendimų priėmimo ir atsakomybės spektrą.

Taip pat svarbu pažymėti, kad savivaldybės tarybos nario atlyginimui turės būti skaičiuojami ir mokami teisės aktų nustatyti privalomi mokėti mokesčiai, įskaitant valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokas.

Taigi, įstatymo projektu nustatomas savivaldybės tarybos nario atlyginimo dydis atitinka jo atliekamos veiklos apimtį ir atsakomybę.

 

Atkreiptinas dėmesys, kad pasiūlymas pateiktas į pirmąją įstatymo projekto redakciją. Po svarstymo stadijos antrojoje įstatymo projekto redakcijoje pakeista įstatymo 12 straipsnio 1 dalis, joje papildomai numatant, kad: „Jeigu savivaldybės tarybos narys vienu metu eina kelias pareigas, jam mokamas tas savivaldybės tarybos nario atlyginimas, kurio nustatytas dydis yra didesnis.

Taigi, pritarus pasiūlymui, atitinkamai reikalinga jį suderinti su antrąja įstatymo projekto redakcija, taip pat ir su Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastaba Nr. 1, kuriai komitetas pritarė.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas