LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINIŲ PRIEMONIŲ RINKŲ ĮSTATYMO

NR. X-1024 2, 3, 6, 8, 9, 13, 14, 15, 16, 29, 30, 31, 33, 35, 39, 49, 50, 51, 72, 73, 76, 93, 97, 99, 102, 107, 111, 112, 114 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 141, 142, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 441, 1071, 1111 STRAIPSNIAIS IR V SKYRIAUS PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIVP-1063

 

2021-11-19  Nr. 109-P-57

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas,  Valius Ąžuolas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys, Antanas Čepononis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

Įvertinę teikiamo įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.        Projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 102 dalyje vartojama sąvoka „sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjas“, kurios turinys keičiamame įstatyme neatskleistas. Atsižvelgus į tai, kad nurodyta sąvoka yra apibrėžta Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2020/1503, siūlytina papildyti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 86 dalį, pateikiant nuorodą į nurodytą reglamentą.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

2.        Projekto 2 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 171 dalyje esantis reglamento trumpinys „(ES) 2033/2019“ keistinas trumpiniu „(ES) 2019/2033“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

3.        Atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 3 straipsnyje apibrėžiamos sąvokos dėstomos abėcėlės tvarka, projekto 2 straipsnio 8 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnis turėtų būti pildomas nauja 211, o ne 172 dalimi.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

4.        Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 11 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnis yra pildomas 232 dalimi, nors galiojanti įstatymo 3 straipsnio redakcija neturi 231 dalies. Taip pat pastebėtina, kad šia dalimi siūloma apibrėžti sąvoką „įmonių grupės priežiūros institucija“, kuri nėra vartojama nei projekto, nei keičiamo įstatymo nuostatose, todėl nėra aiškus šios projekto nuostatos tikslingumas.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

5.        Atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 3 straipsnyje apibrėžiamos sąvokos dėstomos abėcėlės tvarka, projekto 2 straipsnio 14 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnis turėtų būti pildomas nauja 331 dalimi, atitinkamai dabartinę 331 dalį pernumeruojant 332 dalimi. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad šia dalimi siūloma apibrėžti sąvoką „komercinės veiklos grupė“, kuri nėra vartojama nei projekto, nei keičiamo įstatymo nuostatose, todėl nėra aiškus šios projekto nuostatos tikslingumas.

 

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

6.        Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 29 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnis papildomas nauja 821 dalimi, kuria siūloma apibrėžti sąvoką „vienos finansinės priemonės pakeitimas kita“, kuri nėra vartojama nei projekto, nei keičiamo įstatymo nuostatose, todėl nėra aiškus šios projekto nuostatos tikslingumas.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

7.        Projekto 2 straipsnio 30 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 83 dalis yra pripažįstama netekusi galios. Atsižvelgus į tai, kad sąvoka „vietos įmonė“ yra vartojama keičiamo įstatymo 37 straipsnio 1 dalies 1 punkte, svarstytina, ar ir šio punkto nereikėtų atitinkamai pakeisti.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

8.        Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnis pildomas naujomis 8 – 11 dalimis. Atsižvelgus į pakeitimų bei keičiamo įstatymo 9 straipsnio turinį, svarstytina, ar projektu siūlomos nuostatos neturėtų būti dėstomos keičiamo įstatymo 16 straipsnyje. Pastabai nepritarus, siūlytina papildyti keičiamo įstatymo 9 straipsnio pavadinimą. 

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

9.        Projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnis pildomas nauja 8 dalimi, kurioje nustatoma, jog „8. Finansų maklerio įmonės vadovai atsako už patikimą ir saugią įmonės veiklą, nustato įmonės strateginius tikslus, rizikos, su kuria įmonė susiduria arba gali susidurti, įskaitant su verslo ciklu susijusią makroekonominės aplinkos ir verslo ciklo riziką, valdymo strategiją, politiką, užtikrina efektyvų nuolatinį jų vykdymą ir patikimą vidaus valdymą bei reguliariai juos peržiūri. Įmonės vidaus dokumentuose turi būti nustatyta atskaitomybė vadovams ir jų informavimo apie reikšmingą riziką, rizikos valdymo politiką ir jos pakeitimus tvarka.“ Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatose esančius žodžius „jų“ ir „juos“ siūlytina keisti konkrečiomis formuluotėmis. Taip pat siūlytina prieš formuluotę „vidaus valdymą“ nurodyti subjektą.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

10.    Projekto 5 straipsnio 3 ir 4 dalimis keičiamo įstatymo 9 straipsnio 10 ir 11 dalyse vartojama sąvoka „rizikos valdymo funkciją atliekantys asmenys“, kurios turinys nėra aiškus. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šią sąvoką apibrėžti. 

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

11.    Projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 11 dalyje numatyta, kad „Finansų maklerio įmonės stebėtojų taryba, o jei ji nesudaroma, – valdyba ir rizikos komitetas, jei jis įsteigtas, turi turėti prieigą prie informacijos apie įmonės rizikos padėtį ir, jei būtina ir tikslinga, galimybę kreiptis į rizikos valdymo funkciją atliekančius asmenis bei konsultuotis su išorės ekspertais. Jei rizikos komitetas nėra įsteigtas, rizikos komiteto rizikos valdymo funkcijas atlieka stebėtojų taryba.“ Ši nuostata diskutuotina keliais aspektais.

                     Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad finansų maklerio įmonės stebėtojų taryba ne visada yra sudaroma. Tokiu atveju jos rizikos valdymo funkcijas perima finansų maklerio įmonės valdyba ir rizikos komitetas, jei jis įsteigtas. Atsižvelgus į tai, svarstytinas paskutinio nuostatos sakinio, jog „jei rizikos komitetas nėra įsteigtas, rizikos komiteto rizikos valdymo funkcijas atlieka stebėtojų taryba“, tikslingumas, nes jis prieštarauja pirmajam projektu siūlomos nuostatos sakiniui.

                     Antra, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina vietoje formuluotės „turi turėti prieigą“ vartoti formuluotę „suteikiama prieiga“, atitinkamai lingvistiškai pakoreguojant visą sakinį.

                     Trečia, svarstytina, ar nevertėtų patikslinti, su kokios srities išorės ekspertais gali konsultuotis finansų maklerio įmonės stebėtojų taryba, valdyba ir rizikos komitetas.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

12.    Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad „Kai priežiūros institucija panaikina šio straipsnio 2 dalyje nurodytą sprendimą, ji nedelsdama apie tai praneša finansų maklerio įmonei“. Atkreiptinas dėmesys, kad šiame straipsnyje nėra numatytos analogiškos prievolės priežiūros institucijai informuoti finansų maklerio įmonę apie priimtą keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje numatytą sprendimą. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projektą papildyti tokia nuostata. Be to, atsižvelgus į šią pastabą, siūlytina šias nuostatas apjungti su šio straipsnio 6 dalies nuostatomis.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

13.    Atsižvelgus į projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 ir 5 dalių nuostatas, šios dalys sukeistinos vietomis. Jei būtų pritarta šiai pastabai, tikslintina projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje pateikiama nuoroda.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

14.    Atsižvelgus į projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7, 9, 10 ir 11 dalių nuostatas, siūlytina projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalyje po nuorodos „155“ įrašyti nuorodą „156“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

15.    Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalyje numatyta, kad „jei finansų maklerio įmonė nustato, kad ji nebeatitinka Reglamento (ES) 2019/2033 12 straipsnio 1 dalyje nurodytų sąlygų, ji nedelsdama apie tai praneša priežiūros institucijai ir privalo pradėti laikytis šio įstatymo 9 straipsnio 8–11 dalyse, 154, 155 ir 441 straipsniuose nurodytų reikalavimų ne vėliau nei po 12 mėnesių nuo tos dienos, kai buvo atliktas atitikties Reglamento (ES) 2019/2033 12 straipsnio 1 dalies sąlygoms vertinimas“. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, ar finansų maklerio įmonės nustatymo faktas, kad ji nebeatitinka Reglamento (ES) 2019/2033 12 straipsnio 1 dalyje nurodytų sąlygų yra tas pats, kas ir atitikties Reglamento (ES) 2019/2033 12 straipsnio 1 dalies sąlygoms vertinimas. Jei tai yra tas pats vertinimas, siūlytina suvienodinti projekte vartojamas sąvokas, atitinkamai patikslinant ir projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalį.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

16.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina papildyti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 ir 10 dalių nuostatas, nurodant, kokio subjekto sprendimu individualiai ir konsoliduotai finansų maklerio įmonei yra taikomi šiose dalyse nurodyti straipsniai.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

17.    Atsižvelgus į projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 - 11 dalių nuostatas, manytina, kad projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalies nuostatos turėtų būti dėstomos kaip paskutinė iš šių dalių.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

18.    Svarstytina, ar projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 12 dalyje esanti nuoroda į šio straipsnio 2 dalį neturėtų būti keičiama nuoroda į šio straipsnio 2 – 6 dalis.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

19.    Siekiant teisinio aiškumo, projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 1 dalis tikslintina kalbiniu požiūriu.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

20.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

20.    Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalyje esanti formuluotė „Šis straipsnis netaikomas“ keistina formuluote „Šio straipsnio 1 – 2 dalys netaikomos“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

21.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

21.    Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 4 dalyje esanti nuoroda „1 – 3 dalyje“ keistina nuoroda „1 – 2 dalyje“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

22.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

22.    Atsižvelgus į projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 1 ir 5 dalių nuostatas, siūlytina šio straipsnio 5 dalies nuostatas perkelti į 1 dalį ir papildyti nuostata, kokiame priežiūros institucijos akte šie reikalavimai turi būti nustatyti.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

23.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

23.    Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 142 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „pakankamu laikomo likvidumo pagal šio straipsnio 1 dalį“. Atkreiptinas dėmesys, kad šio straipsnio 1 dalyje yra įtvirtintos sąlygos, kada Priežiūros institucija gali finansų maklerio įmonei taikyti papildomą likvidumo reikalavimą, tačiau nėra aptariama, koks likvidumas yra laikomas pakankamu. Atsižvelgus į tai, projektas koreguotinas. Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 daliai.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

24.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

24.    Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 142 straipsnio 5 dalyje esančios nuorodos „šio straipsnio“ nereikėtų patikslinti, nurodant konkrečias šio straipsnio dalis. Atitinkama pastaba taikytina ir šio projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 7 daliai, projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 151 straipsnio 3 daliai.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

25.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

25.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 1 punkte esantį žodį „kitiems“, nurodant konkrečius subjektus, kuriems finansų maklerio įmonė keltų riziką.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

26.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

26.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3 dalies pirmą sakinį kalbiniu požiūriu.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

27.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

27.    Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3 dalyje vartojama formuluotė „1 lygio kapitalas“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 156 straipsnio 8 dalyje vartojama formuluotė „pirmo lygio kapitalas“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina suvienodinti projekte vartojamas formuluotes.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

28.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

28.    Atsižvelgus į projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 151 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatas, siūlytina jas sukeisti vietomis.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

29.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

29.    Siekiant suvienodinti projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 152 straipsnio 3 ir 4 dalyse vartojamas formuluotes, siūlytina šio straipsnio 4 dalyje esančią formuluotę „finansų maklerio įmonės dydžio, pobūdžio, masto ir veiklos sudėtingumo“ keisti formuluote „finansų maklerio įmonės dydžio, veiklos pobūdžio, masto ir sudėtingumo“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

30.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

30.    Atsižvelgus į projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 152 straipsnio 1 ir 5 dalių nuostatas, siūlytina šio straipsnio 5 dalies nuostatas perkelti į 1 dalį.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

31.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

31.    Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 153 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad priežiūros institucija, nustačiusi reikšmingų modelio taikymo trūkumų, finansų maklerio įmonei duoda 102 straipsnyje nurodytus privalomus nurodymus. Nėra suprantama, kodėl aptariamoje nuostatoje yra teikiama nuoroda į visą 102 straipsnį, o ne į 102 straipsnio atitinkamas dalis, kurios reglamentuoja minėtus privalomus nurodymus. Atsižvelgus į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 153 straipsnio 3 dalį atitinkamai patikslinti.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

32.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

32.    Siekiant teisinio aiškumo, projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 153 straipsnio 2 dalyje formuluotė „įmonės taiko gerai parengtus“ tikslintina atsižvelgus į tai, ką siekiama nustatyti. Jei siekiama nustatyti, kaip įmonės taiko, vartotina formuluotė „įmonės gerai taiko parengtus“, tačiau nuostata turėtų būti patobulinta reglamentuojant, ką reiškia „gerai taiko“. Tuo atveju, jei aptariamoje nuostatoje kalbama apie „gerai parengtus naujausius metodus ir praktiką“, keltinas klausimas, ką reiškia „gerai parengtus“ ir siūlytina nuostatą atitinkamai patobulinti (nustatant, kas laikoma „gerai parengtus“, pavyzdžiui, pagal tam tikrus reikalavimus ir pan.).

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

33.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

33.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 153 straipsnio 4 dalyje po žodžio „duoda“ įrašyti formuluotę „šio įstatymo 102 straipsnyje nurodytus“. Analogiška pastaba taikytina ir  šio straipsnio 5 daliai.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

34.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

34.    Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 154 straipsnio 1 dalies 4 punkte esanti formuluotė „šio straipsnio 1 dalies“ keistina formuluote „šios dalies“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

35.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

35.    Projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 156 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „su kompensacija arba darbuotojo išpirkimu pagal ankstesnėje darbovietėje sudarytas sutartis susiję atlygio paketai turi būti suderinti su ilgalaikiais finansų maklerio įmonės interesais“. Pažymėtina, jog iš projekto nuostatų nėra aišku, kas pagal Lietuvos Respublikos darbo kodeksą būtų laikoma „darbuotojo išpirkimu“. Šiame kontekste pažymėtina, jog Darbo kodekso 3 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad įgyvendinant Europos Sąjungos teisės aktus, kituose įstatymuose gali būti nustatytos kitokios, negu nustato šis kodeksas, darbo santykius reglamentuojančios normos. Tačiau konkretus vartojamos sąvokos „darbuotojo išpirkimas“ turinys nei projekte, nei keičiamame įstatyme nėra atskleistas. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

36.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

36.    Projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 156 straipsnio 11 dalyje vartojama formuluotė „Kai kintamojo atlygio suma didelė“ yra vertinamojo pobūdžio. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti šią nuostatą.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

37.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

37.    Projekto 21 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 33 straipsnio 5 dalis yra pripažįstama netekusia galios. Atsižvelgus į tai, atitinkamai turi būti keičiama ir įstatymo 23 straipsnio 3 dalis.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

38.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

38.    Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 6.1 papunkčiu, jei teisės akto pavadinimas, kuris prasideda žodžiais „Lietuvos Respublika“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublika“. Atsižvelgus į tai, kad Lietuvos Respublikos banko įstatymo pavadinimas jau yra minimas projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 151 straipsnio 1 dalyje, siūlytina projekto 22 straipsniu keičiamo įstatymo 35 straipsnyje, prieš žodžius „Lietuvos banko įstatymo“, išbraukti žodžius „Lietuvos Respublikos“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

39.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

39.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 24 straipsniu keičiamo įstatymo 441 straipsnio 2 dalyje prieš formuluotę „pelno mokestį“ įrašyti žodį „sumokėtą“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

40.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

40.    Projekto 26 straipsniu keičiamo įstatymo 50 straipsnio 4 dalyje yra numatoma, kad „Priežiūros institucija, gavusi prašymą, Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijai pateikia šią informaciją“. Siekiant teisinio aiškumo siūlytina patikslinti šią nuostatą po žodžio „gavusi“ įrašant formuluotę „Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

41.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

41.    Svarstytina, ar projekto 28 straipsniu keičiamo įstatymo 72 straipsnio 3 dalies 2 punkte vietoj formuluotės „komercinei grupei“ neturėtų būti vartojama formuluotė „komercinei veiklos grupei“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

42.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

42.    Projekto 28 straipsniu keičiamo įstatymo 72 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad „<…> prekiaujama prekybos vietose, esančiose ne vienoje valstybėje narėje, tos prekybos vietos, kurioje prekybos mastas yra didžiausias, priežiūros institucija nustato bendrą pozicijų apribojimą, taikytiną visai prekybai tomis išvestinėmis finansinėmis priemonėmis“. Iš teikiamo reguliavimo galima daryti išvadą, jog ši nuostata suteikia teisę nustatyti bendrą pozicijų apribojimą, taikytiną visai prekybai tomis išvestinėmis finansinėmis priemonėmis ne tik Lietuvos Respublikoje veikiančioms priežiūros institucijoms, bet ir priežiūros institucijoms esančioms kitose šalyse. Pastebėtina, jog valstybės jurisdikcija pasireiškia galia savo teritorijoje nustatyti juridinių ir fizinių asmenų teises ir pareigas, bet kokį teisinį reguliavimą, jo apimtį ir turinį, reguliavimo aiškinimą ir taikymo taisykles. Taigi Lietuvos Respublikos jurisdikcija yra apribota Lietuvos Respublikos teritorija, todėl teisės aktuose negali būti įtvirtinamos nuostatos, kad Lietuvos Respublikos įstatymai reguliuoja kitos valstybės jurisdikcijoje esančius teisinius santykius. Tokio pobūdžio teisės normos gali būti nustatomos Europos Sąjungos teisiniuose dokumentuose (direktyvose, reglamentuose ir pan.), tačiau juos perkeliant į nacionalinę teisę, normos turi būti adaptuotos taip, kad jų nebūtų galima suprasti kaip taikytinų visoje Europos Sąjungoje, t. y. Lietuvos Respublikos įstatymais negali būti nustatomos teisės ir pareigos bei reguliuojami visuomeniniai santykiai, susiklostantys kitose valstybėse ar valstybių sąjungoje. Atsižvelgus į tai, siūlytina projekto nuostatą tikslinti.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

43.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

43.    Projekto 32 straipsniu keičiamo įstatymo 93 straipsnio 2 dalies 31 punkte prieš skaičius „2016/1011“ įrašytinas trumpinys „Nr.“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

44.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

44.    Projekto 32 straipsniu keičiamo įstatymo 93 straipsnio 5 dalies 9 punkte prieš skaičius „2020/852“ įrašytinas trumpinys „(ES)“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

45.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

45.    Projekto 33 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 97 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad priimančiosios valstybės narės priežiūros institucija gali imtis priemonių, kad būtų apsaugoti klientai, kuriems teikiamos paslaugos, arba finansų sistemos stabilumas. Iš teikiamo reguliavimo galima daryti išvadą, jog ši nuostata suteikia teisę imtis atitinkamų priemonių ne tik Lietuvos Respublikos priežiūros institucijai, bet ir priežiūros institucijoms esančioms kitose šalyse. Pastebėtina, jog valstybės jurisdikcija pasireiškia galia savo teritorijoje nustatyti juridinių ir fizinių asmenų teises ir pareigas, bet kokį teisinį reguliavimą, jo apimtį ir turinį, reguliavimo aiškinimą ir taikymo taisykles. Taigi Lietuvos Respublikos jurisdikcija yra apribota Lietuvos Respublikos teritorija, todėl teisės aktuose negali būti įtvirtinamos nuostatos, kad Lietuvos Respublikos įstatymai reguliuoja kitos valstybės jurisdikcijoje esančius teisinius santykius. Tokio pobūdžio teisės normos gali būti nustatomos Europos Sąjungos teisiniuose dokumentuose (direktyvose, reglamentuose ir pan.), tačiau juos perkeliant į nacionalinę teisę, normos turi būti adaptuotos taip, kad jų nebūtų galima suprasti kaip taikytinų visoje Europos Sąjungoje, t. y. Lietuvos Respublikos įstatymais negali būti nustatomos teisės ir pareigos bei reguliuojami visuomeniniai santykiai, susiklostantys kitose valstybėse ar valstybių sąjungoje. Atsižvelgus į tai, siūlytina projekto nuostatą tikslinti.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

46.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

46.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti projekto 33 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 97 straipsnio 11 dalies nuostatą, po žodžio „institucijos“ įrašant formuluotę „ir kurios būtinos galimoms problemoms ir rizikai išvengti ar pašalinti pagal šio straipsnio 9 dalį“.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

47.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

47.    Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 77.1.2 papunkčiu, prireikus teisės aktą papildyti nauju įterpiamu straipsniu ar punktu, teisės aktas gali būti pildomas laikantis šios tvarkos: nauju įterpiamu straipsniu, jo dalimi ar punktu, kurių numeriai tekste jau yra, po jų iš eilės einančius straipsnius, straipsnio dalis ar punktus iš karto pernumeruojant ir jiems suteikiant naujus numerius iš eilės. Buvę straipsniai pernumeruojami atskiru straipsniu, buvusios straipsnio dalys ar punktai pernumeruojami atskira straipsnio dalimi. Atsižvelgus į tai, koreguotinas projekto 35 straipsnio 3 – 7 dalių bei projekto 40 straipsnio 4 – 6 dalių išdėstymas.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

48.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

48.    Projekto 38 straipsniu keičiamo įstatymo 111 straipsnio 1 dalies 19 punkte prieš skaičius „2020/1503“ brauktinas trumpinys „Nr.“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 41 straipsniu keičiamo įstatymo 114 straipsnio 2 dalies.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

49.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

49.    Atsižvelgus į tai, kad projekto 43 straipsnyje yra dėstomos tik įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatos, šio straipsnio pavadinime esanti formuluotė „ir taikymas“ brauktina kaip perteklinė.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

50.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-11-16 išvada Nr. XIVP-1063

 

 

 

50.    Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu Seime yra svarstomas Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo Nr. X-1024 15, 102, 107 straipsnių, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 291 ir 1051 straipsniais įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-987), kuriuo taip pat yra keičiamas įstatymo 102, 107 straipsniai bei įstatymo priedas, ir kurių nuostatos įsigalios 2021 m. gruodžio 1 d. Priėmus šį įstatymo projektą, atitinkamai turės būti pakoreguotos vertinamosios projekto nuostatos.

Nesvarstyta

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): grąžinti projektą iniciatoriams patobulinti.

7.2. Pasiūlymai:

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Maldeikis, A. Palionis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja G.Genelienė