lyginamasis variantas
LIETUVOS
RESPUBLIKOS
ADMINISTRACINIŲ BYLŲ TEISENOS ĮSTATYMO NR. VIII-1029 13, 20, 21, 22, 23, 24, 31,
43, 45, 51, 63, 67, 68, 69, 71, 72, 73, 77, 78, 81, 84, 99, 1221, 127, 128, 129, 130, 1311, 1312, 132, 134 IR 157 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2022 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 13 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Proceso dalyvių, liudytojo, specialisto, eksperto, vertėjo
dalyvavimas teismo posėdžiuose gali būti užtikrinamas naudojant informacines ir
elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas
ir kitaip). Lietuvos Respublikos teisingumo ministro (toliau teisingumo
ministras) nustatyta tvarka Bylų nagrinėjimas ir proceso dalyvių,
liudytojų, specialistų, ekspertų, vertėjų dalyvavimas teismo posėdžiuose gali
būti užtikrinamas naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas
(per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip) teisingumo ministro
nustatyta tvarka, suderinta su Teisėjų taryba. Nnaudojant
šias
technologijas,
turi būti užtikrintas patikimas proceso dalyvių, liudytojų,
specialistų, ekspertų, vertėjų tapatybės nustatymas ir
paaiškinimų, parodymų, klausimų ir prašymų pateikimo objektyvumas,
duomenų (įrodymų) objektyvus fiksavimas ir pateikimas, galimybė naudotis
procesinėmis teisėmis ir bylos nagrinėjimo teisme viešumas, taip pat konfidencialus
byloje dalyvaujančių asmenų bendravimas su advokatu (atstovu).“
2 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 20 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„20 straipsnis. Regionų Apygardos
administracinio teismo kompetencija
1. Regionų
Apygardos administracinis teismas yra pirmoji instancija
administracinėms byloms, nurodytoms šio įstatymo 17 straipsnyje, išskyrus
bylas, nurodytas šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 11, 13 ir 14 punktuose.
2.
Netaikant išankstinio nagrinėjimo ne teismo tvarka procedūros, Regionų apygardos
administracinis teismas, kaip pirmosios instancijos teismas, nagrinėja šias
bylas:
1) dėl norminių administracinių aktų, kuriuos priėmė teritoriniai ar savivaldybių administravimo subjektai, teisėtumo;
2) pagal savivaldybių tarybų prašymus dėl jų teisių pažeidimo, kai atsakovai yra valstybiniai administravimo subjektai;
3) pagal Vyriausybės atstovo pareiškimus dėl savivaldybių institucijų ir jų pareigūnų teisės aktų, prieštaraujančių Konstitucijai ir įstatymams, dėl įstatymų ir Vyriausybės nutarimų (sprendimų) nevykdymo, dėl teisės aktų ar veiksmų, pažeidžiančių gyventojų ir organizacijų teises, teisėtumo;
4) dėl žalos, atsiradusios dėl valstybinio administravimo subjektų ir savivaldybių administravimo subjektų neteisėtų veiksmų, atlyginimo (Civilinio kodekso 6.271 straipsnis);
5) dėl tarnybinių ginčų, kai viena ginčo šalis yra valstybės tarnautojas ar pareigūnas, taip pat ginčų, kylančių dėl materialinės atsakomybės ir regreso (atgręžtinio reikalavimo) teisės įgyvendinimo pagal Valstybės tarnybos įstatymą;
6) dėl Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos sprendimų ir šios komisijos kreipimųsi dėl tarnybos santykių su valstybės tarnautojais nutraukimo;
7) dėl Seimo kontrolieriaus pareiškimų dėl tarnybos santykių su valstybės tarnautojais nutraukimo;
108) dėl
užsieniečių skundų dėl atsisakymo išduoti leidimą gyventi ar dirbti Lietuvoje
ar tokio leidimo panaikinimo, dėl leidimų gyventi Lietuvoje pakeitimo, dėl
skundų dėl prieglobsčio nesuteikimo ar panaikinimo, taip pat dėl perkeliamųjų
asmenų skundų dėl perkeliamojo asmens statuso nesuteikimo ar panaikinimo;
129)
pagal ypatingos valstybinės svarbos projektus įgyvendinančių institucijų
pareiškimus dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams teisės akto teisėtumo.
3. Regionų
Apygardos administracinis teismas pirmąja instancija taip pat
nagrinėja skundus (prašymus) dėl Lietuvos administracinių ginčų komisijos, jos
teritorinių padalinių ir Mokestinių ginčų komisijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, o įstatymų nustatytais
atvejais – ir dėl kitų išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka
institucijų priimtų sprendimų.
4.
Vilniaus apygardos administracinis teismas pirmąja instancija taip pat
nagrinėja kitas bylas, pagal galiojančius įstatymus priskirtas Vilniaus
apygardos administracinio teismo kompetencijai.“
3 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 21 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1)
apeliacinė instancija byloms, kurias išnagrinėjo Regionų administraciniai
teismai administracinis teismas kaip pirmosios instancijos teismai
teismas;“.
2. Pripažinti netekusiu galios 21 straipsnio 1 dalies 4 punktą.
4)
galutinė instancija administracinių bylų priskyrimo kitiems administraciniams
teismams klausimais.
4 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4.
Administracinis Regionų administracinis teismas motyvuotą nutartį
dėl bylos rūšinio teismingumo klausimų sprendimo paduoda per Lietuvos
vyriausiąjį administracinį teismą.“
2. Pakeisti 22 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7.
Kai dėl bylos rūšinio teismingumo į specialią teisėjų kolegiją kreipėsi bylą
nagrinėjantis apeliacinės instancijos teismas ir speciali teisėjų kolegija
konstatavo bylos rūšinio teismingumo taisyklių pažeidimą, pirmosios instancijos
teismų teismo sprendimai, kuriais ginčas išspręstas iš esmės,
netenka teisinės galios ir byla pagal rūšinį teismingumą perduodama nagrinėti
bendrosios kompetencijos teismui.“
5 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 23 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Šio įstatymo 17 straipsnio 1
dalies 7 ir 11 punktuose, 20 straipsnio 2 dalies 3 ir 12 9 punktuose,
32 ir 55 straipsniuose, 112 straipsnio 1 ir 2 dalyse ir kitais įstatymuose
nustatytais atvejais į administracinį teismą kreipiamasi su pareiškimais. Kiti
įstatymai gali nustatyti ir kitas kreipimosi formas.“
6 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 24 straipsnio 2 dalį naujais 10 ir 11 punktais:
„10) pareiškėjo pageidavimas dėl bylos nagrinėjimo naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip) ir (arba) reikalavimas užtikrinti jam ir (ar) jo atstovui galimybę pasinaudoti teismo informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (vaizdo konferencijomis, telekonferencijomis ir kita) teismo patalpose;
11) kai skundą (prašymą, pareiškimą) paduoda keli pareiškėjai, kurių gyvenamoji vieta (buveinė) yra skirtingų teismo rūmų veiklos teritorijose, – bendras pareiškėjų pasirinkimas dėl konkrečių teismo rūmų, kuriuose būtų nagrinėjama administracinė byla;“.
2. Buvusius 24 straipsnio 2 dalies 10 ir 11 punktus laikyti atitinkamai 12 ir 13 punktais.
7 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„31
straipsnis. Teritorinis administracinių Administracinių bylų
teismingumas. Procesinių dokumentų pateikimo vieta
1. Skundas (prašymas,
pareiškimas) paduodamas tam administraciniam teismui, kurio veikimo
teritorijoje yra atsakovo buveinė (gyvenamoji vieta), o jeigu atsakovas yra
valstybė arba savivaldybė, tam administraciniam teismui, kurio teritorijoje yra
atsakovui atstovaujančios institucijos buveinė. Jeigu viešojo administravimo
subjekto, jo teritorinio padalinio, teritorinio viešojo administravimo subjekto
arba pareigūno, veikiančio Lietuvos Respublikos teritorijos dalyje,
administracinio akto ar veiksmo (neveikimo) teisėtumas buvo patikrintas
(nagrinėjamas) aukštesniojo pagal pavaldumą viešojo administravimo subjekto ir
(arba) kitos išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijos,
skundas (prašymas, pareiškimas) administraciniam teismui paduodamas pagal to
viešojo administravimo subjekto, jo teritorinio padalinio, teritorinio viešojo
administravimo subjekto arba pareigūno, kurio administracinio akto ar veiksmo
(neveikimo) teisėtumas buvo tikrinamas (nagrinėjamas), buveinės vietą. Administracinė
byla yra nagrinėjama:
1) teismo rūmuose, kurių veiklos teritorijoje yra pareiškėjo gyvenamoji vieta (buveinė), jei ji yra Lietuvos Respublikos teritorijoje;
2) kai skundą (prašymą, pareiškimą) paduoda pareiškėjas, kurio gyvenamoji vieta (buveinė) yra ne Lietuvos Respublikos teritorijoje, – pareiškėjo pasirinktuose teismo rūmuose;
3) kai skundą (prašymą, pareiškimą) paduoda keli pareiškėjai, kurių gyvenamoji vieta (buveinė) yra skirtingų teismo rūmų veiklos teritorijose, – pareiškėjų bendrai pasirinktuose teismo rūmuose, kurių veiklos teritorijoje yra bent vieno iš pareiškėjų gyvenamoji vieta (buveinė).
2.
Bylose dėl žalos, atsiradusios dėl viešojo administravimo subjektų neteisėtų
veiksmų, atlyginimo, bylose dėl pensijų skyrimo ar atsisakymo jas skirti, taip
pat bylose dėl neįgaliųjų teisių gynimo, pareiškėjo pasirinkimu skundas
(prašymas) administraciniam teismui gali būti paduodamas pagal šio straipsnio 1
dalyje nustatytas taisykles arba pagal pareiškėjo gyvenamąją (buveinės) vietą.
Tarnybiniuose ginčuose, taip pat ginčuose, kylančiuose dėl materialinės
atsakomybės ir regreso (atgręžtinio reikalavimo) teisės įgyvendinimo pagal
Valstybės tarnybos įstatymą, pareiškėjo pasirinkimu skundas (prašymas) gali
būti paduodamas pagal šio straipsnio 1 dalyje nustatytas taisykles arba pagal
vietą, kurioje tarnyba yra atliekama, buvo atliekama ar turėjo būti atliekama. Šio
straipsnio 1 dalyje nurodytos teismingumo taisyklės gali būti netaikomos, kai
byla nagrinėjama rašytinio proceso tvarka.
3.
Kai byloje yra keli tarpusavyje susiję reikalavimai, iš kurių vieni pagal šio
įstatymo 20 straipsnio 4 dalį priskirtini Vilniaus apygardos administraciniam
teismui, o kiti – Regionų apygardos administraciniam teismui, skundas
(prašymas, pareiškimas) turi būti paduodamas Vilniaus apygardos
administraciniam teismui. Kitais atvejais, kai yra keli tarpusavyje susiję
reikalavimai, kurie gali būti nagrinėjami skirtingų apygardų administraciniuose
teismuose, skundas (prašymas, pareiškimas) administraciniam teismui paduodamas
pareiškėjo pasirinkimu.
4.
Skundas (prašymas, pareiškimas) keliems atsakovams, gyvenantiems ar esantiems
ne toje pačioje vietoje, paduodamas pagal vieno iš atsakovų buveinę pareiškėjo
pasirinkimu. Jeigu dėl vieno iš atsakovų byla yra teisminga Vilniaus apygardos
administraciniam teismui pagal šio įstatymo 20 straipsnio 4 dalį, skundas
(prašymas, pareiškimas) paduodamas Vilniaus apygardos administraciniam teismui.
53. Kai
byla yra teisminga iš teismo rūmų sudarytam teismui, skundas Skundas (prašymas,
pareiškimas) šiam teismui paduodamas bet kuriuose šio teismo
rūmuose, o kiti procesiniai dokumentai – teismo rūmuose, į kuriuos
kuriuose paskirtam teisėjui ar teisėjams paskirta nagrinėti byla.“
8 straipsnis. 43 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 43 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Administraciniuose teismuose Regionų administraciniame teisme bylas,
nurodytas šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 3, 4 ir 5 punktuose, 131
straipsnio 1 ir 2 dalyse, bylas dėl viešojo administravimo subjektų sprendimų,
susijusių su valstybės garantuojamos teisinės pagalbos teikimu, bylas dėl
administracinių ginčų komisijų ir kitų kolegialių išankstinio ginčų nagrinėjimo
ne teismo tvarka institucijų priimtų sprendimų, taip pat šio įstatymo 99
straipsnio 5 dalyje nustatytais atvejais nagrinėja vienas teisėjas, kitas bylas
– trijų teisėjų kolegija. Tam tikrais atvejais teismo pirmininko ar jo paskirto
teisėjo nutartimi gali būti sudaroma teisėjų kolegija nagrinėti ir toms byloms,
kurioms nustatytas vienasmenis nagrinėjimas. Kai teismas yra sudarytas iš
teismo rūmų, teisėjų kolegija gali būti sudaroma iš teisėjų, kurie
paskirti į tuos pačius ar skirtingus teismo rūmus.“
9 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas
Pripažinti netekusia galios 45 straipsnio 4 dalį.
4.
Tais atvejais, kai apygardos administraciniame teisme nėra pakankamai teisėjų,
nušalinimo klausimą sprendžia Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo
pirmininkas arba teismo pirmininko pavaduotojas, arba teismo pirmininko ar
teismo pirmininko pavaduotojo paskirtas teisėjas nedelsdami, bet ne vėliau kaip
per tris darbo dienas nuo nušalinimo pareiškimo gavimo Lietuvos vyriausiajame
administraciniame teisme dienos. Šiuo atveju nušalinimo pareiškimas ir visi
susiję dokumentai, įskaitant nušalinamo teisėjo rašytinius paaiškinimus, jeigu
šie pateikti, išsiunčiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui ne
vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo nušalinimo pareiškimo gavimo apygardos
administraciniame teisme dienos.
10 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5.
Jeigu ginčo šalys taikos sutartį sudaro ir pateikia ją teismui tvirtinti po
sprendimo, priimto išnagrinėjus administracinę bylą Regionų apygardos
administraciniame teisme, priėmimo, bet nepasibaigus jo apskundimo apeliacine
tvarka terminui, Regionų apygardos administracinis teismas,
nutartimi patvirtinęs taikos sutartį, panaikina priimtą sprendimą ir bylą
nutraukia. Kol sprendžiamas taikos sutarties tvirtinimo klausimas, apeliacinio
skundo padavimo termino eiga sustabdoma. Šioje dalyje nurodytu atveju taikos
sutarties tvirtinimo ar atsisakymo ją tvirtinti klausimas gali būti
sprendžiamas rašytinio proceso tvarka.“
11 straipsnis. 63 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 63 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„63 straipsnis. Teismo pavedimai
1.
Prireikus surinkti įrodymus kito teismo veiklos teritorijoje, o kai teismas
sudarytas iš teismo rūmų, – to teismo kitų teismo rūmų veiklos
teritorijoje, bylą nagrinėjantis bylą teismas atitinkamam
teismui ar atitinkamiems teismo rūmams gali pavesti atlikti tam
tikrus procesinius veiksmus. Jeigu įrodymai yra užsienio valstybėje, bylą
nagrinėjantis teismas pavedimą užsienio valstybės teismui siunčia per Lietuvos
Respublikos teisingumo ministeriją Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių
nustatyta tvarka.
2. Nutartyje dėl teismo pavedimo trumpai išdėstoma nagrinėjamos bylos esmė, nurodomos aplinkybės, kurias reikia nustatyti, įrodymai, kuriuos turi surinkti vykdantis pavedimą teismas ar teismo rūmai. Ši nutartis yra privaloma teismui ar teismo rūmams, kuriems ji adresuojama, ir turi būti įvykdyta ne vėliau kaip per dešimt darbo dienų.
3. Teismo pavedimas įvykdomas teismo posėdyje. Proceso dalyviams pranešama apie posėdžio vietą ir laiką, tačiau jų neatvykimas nekliudo įvykdyti pavedimo.
4.
Visa vykdant pavedimą surinkta medžiaga nedelsiant pasiunčiama bylą nagrinėjančiam
bylą teismui ar teismo rūmams.“
12 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 67 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) posėdžio laikas ir vieta, informacija, ar posėdis organizuojamas naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip);“.
13 straipsnis. 68 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 68 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Bylą posėdžiui rengiančiam teisėjui ar ją nagrinėjančiam teismui nustačius, kad
teisme arba skirtinguose apygardų administraciniuose teismuose yra du ar
daugiau pareiškimų (prašymų) patikrinti to paties norminio administracinio akto
teisėtumą arba skundas (prašymas, pareiškimas) paduotas skirtingų pareiškėjų,
tačiau dėl to paties atsakovo to paties teisės akto ar veiksmo (neveikimo), iki
bylos nagrinėjimo iš esmės pabaigos šie skundai (prašymai, pareiškimai) gali
būti nutartimi sujungti į vieną bylą. Kai šioje dalyje nurodyti skundai
(prašymai, pareiškimai) yra tame pačiame teisme, juos sujungia bylą posėdžiui
rengiantis teisėjas arba bylą nagrinėjantis teismas. Kai šioje dalyje nurodyti
skundai (prašymai, pareiškimai) yra skirtinguose to paties teismo rūmuose,
nutartį Nutartį dėl jų šioje dalyje nurodytų skundų
(prašymų, pareiškimų) sujungimo priima teismo pirmininkas ar pirmininko
pavaduotojas, kartu išspręsdamas klausimą dėl sujungtos bylos perdavimo
nagrinėti konkretiems teismo rūmams. Klausimą dėl skirtinguose apygardų
administraciniuose teismuose esančių skundų (prašymų, pareiškimų) sujungimo ir
sujungtos bylos perdavimo nagrinėti konkrečiam teismui ar konkretiems teismo
rūmams išsprendžia Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo pirmininkas arba
pirmininko pavaduotojas bylą nagrinėjančio teismo prašymu.“
14 straipsnis. 69 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 69 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„69 straipsnis. Bylos perdavimas kitam teismui ar kitiems teismo rūmams
1. Teismas perduoda bylą nagrinėti kitam teismui, o kai teismas sudarytas iš teismo rūmų, – to teismo kitiems teismo rūmams:
1)
jeigu, nušalinus vieną ar kelis teisėjus, jų pakeisti kitais tame teisme, o kai
teismas sudarytas iš teismo rūmų, – to teismo rūmuose negalima (išskyrus šio
straipsnio 3 dalyje nurodytus atvejus);
2)
1)
jeigu
paaiškėja, kad byla buvo priimta teismo žinion pažeidžiant priskirtinumo
teismams ar rūšinio teismingumo taisykles;
3)
2) pripažinęs
pripažinus, kad byla operatyviau ir ekonomiškiau bus išnagrinėta kitame
teisme, kituose teismo rūmuose, o kai teismas sudarytas iš
teismo rūmų, , – to teismo kituose teismo rūmuose, konkrečiai –
pagal pareiškėjo ar daugumos pareiškėjų, jei skundą (prašymą, pareiškimą)
padavė ne vienas asmuo, gyvenamąją vietą ar buveinę arba pagal nekilnojamojo
turto, tiesiogiai susijusio su kilusiu ginču, buvimo vietą, arba pagal
ginčijamo teisės akto priėmimo ir (arba) įvykio (veiksmo), su kuriuo tiesiogiai
susijęs ginčijamas teisės aktas, vietą, arba atsižvelgęs atsižvelgiant į
kitas faktines aplinkybes, susijusias su pagrįstu tolygaus darbo krūvio
paskirstymu konkrečios kategorijos bylų nagrinėjimo atvejais.
2.
Bylos perdavimo iš vieno teismo kitam teismui klausimą išsprendžia bylą
perduodančio teismo teisėjų kolegija arba Lietuvos vyriausiojo administracinio
teismo pirmininkas. o bylos perdavimo iš vieno teismo kitam teismui šio
straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatytais atvejais klausimą – Lietuvos
vyriausiojo administracinio teismo pirmininkas bylą perduodančio teismo
pirmininko teikimu. Bylos perdavimo to paties teismo kitiems teismo
rūmams klausimą išsprendžia šio teismo pirmininkas.
3.
Kai proceso šalis yra teisėjas ir byla teisminga teismui, kuriame jis arba jo
sutuoktinis, vaikai (įvaikiai), tėvai (įtėviai), broliai, seserys (įbroliai,
įseserės), taip pat jo sutuoktinio vaikai (įvaikiai), tėvai (įtėviai), broliai,
seserys (įbroliai, įseserės) dirba teisėju (išskyrus Lietuvos vyriausiąjį
administracinį teismą), Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo pirmininkas
bylą perduoda nagrinėti kitam teismui, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje
nurodytus atvejus. Ši taisyklė taikoma ir tuo atveju, kai byloje proceso šalis
yra šioje dalyje nurodyti teisėjo giminaičiai.
43. Kai
teisėjas byloje yra proceso šalis ir byla teisminga iš teismo rūmų sudarytam
teismui priskirta teismo rūmams, kuriame kuriuose jis
arba jo sutuoktinis, vaikai (įvaikiai), tėvai (įtėviai), broliai, seserys
(įbroliai, įseserės), taip pat jo sutuoktinio vaikai (įvaikiai), tėvai
(įtėviai), broliai, seserys (įbroliai, įseserės) dirba teisėju, tokio teismo
pirmininkas perduoda šią bylą nagrinėti to teismo kitiems teismo rūmams,
į kuriuos šie asmenys nėra paskirti. Ši taisyklė taikoma ir tuo atveju, kai
byloje proceso šalis yra šioje dalyje nurodyti teisėjo giminaičiai.
5.
Kai teismo pirmininkas ar teismo pirmininko pavaduotojas byloje yra proceso
šalis ir byla teisminga iš teismo rūmų sudarytam teismui, kuriame jis arba jo
sutuoktinis, vaikai (įvaikiai), tėvai (įtėviai), broliai, seserys (įbroliai,
įseserės), taip pat jo sutuoktinio vaikai (įvaikiai), tėvai (įtėviai), broliai,
seserys (įbroliai, įseserės) dirba teisėju, Lietuvos vyriausiojo
administracinio teismo pirmininkas perduoda šią bylą nagrinėti kitam teismui.
Ši taisyklė taikoma ir tuo atveju, kai byloje proceso šalis yra šioje dalyje
nurodyti teismo pirmininko ar teismo pirmininko pavaduotojo giminaičiai.
6. 4.
Kiekvieną bylą, iš vieno teismo perduotą kitam, turi besąlygiškai priimti savo
žinion tas teismas, kuriam ji perduota, ir jokie ginčai dėl to tarp teismų
neleidžiami, išskyrus šio įstatymo 22 straipsnyje nustatytus atvejus.“
15 straipsnis. 71 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 71 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„71 straipsnis. Atsiliepimo į skundą (prašymą, pareiškimą) reikalavimas
Teismo pirmininkas ar teisėjas nusiunčia atsakovui skundo (prašymo, pareiškimo) nuorašą (skaitmeninę kopiją), o reikiamais atvejais – ir pridėtų prie jo dokumentų nuorašus (skaitmenines kopijas), taip pat paprastai nustato ne trumpesnį kaip keturiolikos kalendorinių dienų nuo skundo (prašymo, pareiškimo) nuorašo (skaitmeninės kopijos) gavimo terminą, per kurį atsakovas raštu privalo pateikti teismui savo atsiliepimą į skundą (prašymą, pareiškimą). Kai atsakovas yra viešojo administravimo subjektas, jis privalo pateikti atsiliepimus į skundą (prašymą, pareiškimą) tokios formos, kokios pageidauja pareiškėjas, o jeigu pareiškėjas pageidavimo dėl procesinių dokumentų formos nepareiškė, – tokios formos, kokios buvo paduotas skundas (prašymas, pareiškimas). Atsiliepime į skundą (prašymą, pareiškimą) atsakovas nurodo, ar jis sutinka, ar nesutinka su skundo (prašymo, pareiškimo) reikalavimais, ar dalyvaus bylą nagrinėjant teismo posėdyje, ar pageidauja, kad byla būtų nagrinėjama naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip), ir (arba) ar reikalauja užtikrinti jam ir (ar) jo atstovui galimybę pasinaudoti teismo informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (vaizdo konferencijomis, telekonferencijomis ir kitaip) teismo patalpose, taip pat nuomonę dėl ketinimo ir galimybių ginčą spręsti teisminės mediacijos būdu. Atsiliepimo su priedais egzempliorių (kopijų) turi būti tiek, kad po vieną tektų kiekvienai proceso šaliai ir dar liktų egzempliorius teisme, išskyrus atvejus, kai atsiliepimas paduodamas elektroninių ryšių priemonėmis ir kai dėl didelės dokumento apimties teismas leidžia nepateikti priedų. Gavus iš atsakovo rašytinį atsiliepimą, jo nuorašai (skaitmeninės kopijos) išsiunčiami proceso šalims.“
16 straipsnis. 72 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 72 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5.
Siekiant užtikrinti teismo posėdžių viešumą, Aapie tos
dienos teismo posėdžius skelbiama teismo, o kai teismas sudarytas iš teismo
rūmų, – teismo rūmų, į kuriuos paskirti teisėjai ar teisėjas nagrinėja
bylą, kuriuose nagrinėjama byla, skelbimų lentoje ir specialiame
interneto tinklalapyje.“
17 straipsnis. 73 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 73 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2)
teismo pavadinimas, tikslus adresas, o kai teismas sudarytas iš teismo rūmų,
– ir teismo rūmų, į kuriuos paskirtas teisėjas ar teisėjai nagrinėja
bylą, pavadinimas ir kuriuose nagrinėjama byla, tikslus adresas;“.
2. Pakeisti 73 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) teismo posėdžio ar atskiro procesinio veiksmo atlikimo vieta ir laikas, o tuo atveju, kai posėdis organizuojamas naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip), – prisijungimo prie posėdžio duomenys;“.
3. Pakeisti 73 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Po šaukimo tekstu nurodomos proceso šalių pagrindinės procesinės teisės ir pareigos. Šaukime taip pat nurodoma, kad tretieji suinteresuoti asmenys gali pageidauti, kad byla būtų nagrinėjama naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip), ir (arba) gali pageidauti užtikrinti jiems ir (ar) jų atstovams galimybę pasinaudoti teismo informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (vaizdo konferencijomis, telekonferencijomis ar kitaip) teismo patalpose. Šaukimo įteikimas reiškia, kad proceso šaliai yra išaiškintos jos procesinės teisės.“
18 straipsnis. 77 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 77 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4.
Teismo posėdžiai vyksta teismo, kurio teisėjas ar teisėjai nagrinėja bylą, o
kai teismas sudarytas iš teismo rūmų, – teismo rūmų, į kuriuos paskirtas
(paskirti) bylą nagrinėjantis teisėjas ar teisėjai, patalpose rūmuose,
kuriuose nagrinėjama byla.“
2. Papildyti 77 straipsnį nauja 5 dalimi:
„5. Kai byla žodinio proceso tvarka nagrinėjama naudojant saugias informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip), teisėjų kolegijos nariai teismo posėdyje gali dalyvauti iš skirtingų teismo (teismo rūmų) patalpų. Bylos nagrinėjimo naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip) metu administracinės bylos proceso dalyviai, vertėjai, ekspertai, specialistai ir liudytojai gali būti skirtingose teismo (teismo rūmų) ar ne teismo patalpose.“
3. Buvusią 77 straipsnio 5 dalį laikyti 6 dalimi.
19 straipsnis. 78 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 78 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Pirmosios instancijos teisme byla nagrinėjama žodžiu žodinio
proceso tvarka ir esant nepasikeitusiai teisėjų sudėčiai. Jeigu
atidėjus bylos nagrinėjimą proceso metu bent vienas iš teisėjų pakeičiamas,
byla turi būti nagrinėjama nuo pat pradžios, išskyrus atvejus, kai proceso
dalyviai neprieštarauja, kad byla būtų nagrinėjama toliau nuo to procesinio
veiksmo, kurį atlikus ji buvo atidėta. Jeigu byla nagrinėjama nuo pat pradžios,
teisme apklausti liudytojai iš naujo į posėdį paprastai nešaukiami.“
20 straipsnis. 81 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 81 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Jeigu teismo posėdyje dalyvauja vertėjas, specialistas ar ekspertas, posėdžio pirmininkas išaiškina jų pareigas ir administracinę bei baudžiamąją atsakomybę už žinomai melagingą vertimą ar žinomai melagingos išvados davimą. Dėl to iš vertėjo, specialisto ar eksperto paimamas rašytinis pasižadėjimas. Tais atvejais, kai teismo posėdis vyksta naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip) arba vertėjas, specialistas ar ekspertas jame dalyvauja naudodamiesi informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip), vertėjas, specialistas ar ekspertas pasižadėjimą pasako žodžiu. Teismas taip pat išsprendžia proceso šalių (jų atstovų) prašymus. Iš posėdžių salės pašalinami iki apklausos atvykę liudytojai.“
2. Pakeisti 81 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Bylos nagrinėjimas iš esmės pradedamas teisėjo pranešimu, kuriame nurodomas ginčo dalykas, pagrindai, ginčo ribos ir kitos esminės bylos aplinkybės. Po to žodis suteikiamas pareiškėjui (pareiškėjams), atsakovui (atsakovams), trečiajam suinteresuotam asmeniui (asmenims) ir (ar) jų atstovams. Kalbėjimo trukmė neribojama, tačiau teismo posėdžio pirmininkas gali įspėti kurią nors iš proceso šalių ar jų atstovų, jeigu šie nukrypsta nuo bylos esmės. Proceso šalims (jų atstovams) gali būti užduodami klausimai: pirma klausimus užduoda teisėjas (teisėjai), po to – kitos proceso šalys (jų atstovai). Po proceso šalių pasisakymų ištiriami kiti įrodymai: išklausomi liudytojų parodymai, specialistų paaiškinimai ir ekspertų išvados, apžiūrimi daiktiniai įrodymai, peržiūrimos nuotraukos, vaizdo įrašai, išklausomi garso įrašai. Byloje esantys procesiniai dokumentai, įteikti šio įstatymo nustatyta tvarka, teismo posėdžio metu neskelbiami, išskyrus atvejus, kai bent vienas iš proceso dalyvių prašo juos paskelbti. Prieš liudytojui duodant parodymus, posėdžio pirmininkas nustato jo asmens tapatybę, išaiškina liudytojo teises ir pareigas ir įspėja jį dėl atsakomybės už atsisakymą ar vengimą duoti parodymus ir už žinomai melagingus parodymus. Iš liudytojo paimamas pasižadėjimas. Tais atvejais, kai teismo posėdis vyksta naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip) ar liudytojas jame dalyvauja naudodamasis informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip), liudytojas pasižadėjimą pasako žodžiu. Prieš baigiant bylos nagrinėjimą iš esmės, išsprendžiami nauji proceso šalių prašymai.“
21 straipsnis. 84 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 84 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6.
Kai teismo sprendimo priėmimas ir paskelbimas buvo atidėtas šio straipsnio 5
dalyje nustatyta tvarka ir nė vienas iš proceso dalyvių neatvyko į teismo
sprendimo paskelbimą, sprendimo paskelbimui yra prilyginamas bylą
išnagrinėjusio teisėjo (teisėjų kolegijos narių) pasirašyto teismo sprendimo
pateikimas teismo, o kai teismas sudarytas iš teismo rūmų, teismo rūmų, į
kuriuos paskirti teisėjai ar teisėjas išnagrinėjo bylą, kuriems
priskirta byla, raštinei teismo nurodytą teismo sprendimo paskelbimo
dieną.“
22 straipsnis. 99 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 99 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5.
Šio straipsnio 4 dalyje nurodytų teismo sprendimų ir taikos sutarčių vykdymo
metu Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka gali būti sudaromos taikos
sutartys. Sudarytos taikos sutartys perduodamos Regionų
administracinio teismo rūmams, kurio kurių veiklos
teritorijoje yra antstolio kontoros buveinė.“
23 straipsnis. 1221 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 1221 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) šio įstatymo 24 straipsnio 2
dalies 1, 2, 3, 8, 10, 11 12, 13 punktuose nurodyta
informacija;“.
24 straipsnis. 127 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 127 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Jeigu
yra duomenų, kad viename ar keliuose apygardų administraciniuose teismuose
Regionų administraciniame teisme yra nagrinėjama daugiau kaip dvidešimt
teisės ir faktų požiūriu vienarūšių individualių administracinių bylų (toliau –
individualiosios vienarūšės bylos), šios bylos gali būti nagrinėjamos šiame
skirsnyje nustatyta modelinio teismo proceso tvarka. Šiame skirsnyje
neaptartais atvejais taikomos kitos šio įstatymo nuostatos.“
25 straipsnis. 128 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 128 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„128 straipsnis. Modelinio teismo proceso pradėjimas, individualiųjų vienarūšių ar modelinių bylų sujungimas
1. Modelinį teismo
procesą gali pradėti Regionų apygardos administracinio teismo
pirmininkas teisėjo (teisėjų kolegijos) prašymu, priimdamas nutartį.
Vadovaujantis šio straipsnio nuostatomis, modelinis teismo procesas gali būti
pradėtas ir Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme teisėjo (teisėjų
kolegijos) prašymu, teismo pirmininkui priėmus nutartį. Nutartis pradėti arba
atsisakyti pradėti modelinį teismo procesą yra neskundžiama.
2. Regionų Apygardos administracinio
teismo pirmininkas gali keletą individualiųjų vienarūšių ar modelinių bylų
sujungti į vieną modelinę bylą. Kai keletas individualiųjų vienarūšių ar
modelinių bylų yra skirtinguose apygardų administraciniuose teismuose, jas gali
sujungti Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo pirmininkas. Teismo
pirmininkas, sujungęs keletą individualiųjų vienarūšių ar modelinių bylų į
vieną modelinę bylą, sudaro teisėjų kolegiją šiai bylai nagrinėti.
3. Apie nutartį pradėti
modelinį teismo procesą informuojami modelinės bylos proceso dalyviai,
ir Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas ir visi apygardų
administraciniai teismai. Pranešimas apie minėtą šią nutartį
skelbiamas Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo interneto svetainėje.
4. Pradėjus modelinę bylą, kitų individualiųjų vienarūšių bylų, nurodytų šio įstatymo 127 straipsnio 1 dalyje, nagrinėjimas sustabdomas. Teismo nutartis sustabdyti individualiosios vienarūšės bylos nagrinėjimą gali būti skundžiama atskiruoju skundu tik tuo pagrindu, kad nagrinėjama byla neatitinka šio straipsnio 1 dalyje nustatytų kriterijų.“
26 straipsnis. 129 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 129 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„129 straipsnis. Modelinės bylos nagrinėjimo ypatumai
1. Modelinę bylą
nagrinėja Regionų apygardos administracinio teismo trijų teisėjų
kolegija. Modelines bylas Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme
nagrinėja išplėstinė teisėjų kolegija arba teismo plenarinė sesija.
2. Administraciniai
teismai Teismas imasi priemonių modelinę bylą išnagrinėti kiek
įmanoma greičiau.
3. Teismas atmeta individualiosios vienarūšės bylos proceso šalies prašymą jį įtraukti trečiuoju suinteresuotu asmeniu į modelinės bylos procesą, jeigu nenustato, kad jo dalyvavimas yra būtinas tinkamai išnagrinėti modelinę bylą. Ši nutartis atskiruoju skundu neskundžiama.“
27 straipsnis. 130 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 130 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„130 straipsnis. Individualiųjų vienarūšių bylų nagrinėjimo atnaujinamas
1.
Įsiteisėjus teismo sprendimui modelinėje byloje, individualiųjų vienarūšių bylų
nagrinėjimas yra atnaujinamas, išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nustatytą
atvejį. Apie teismo sprendimo modelinėje byloje, išnagrinėtoje apeliacine
tvarka Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme, įsiteisėjimą pranešama visiems
apygardų administraciniams teismams Regionų administraciniam teismui
ir paskelbiama Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo interneto
svetainėje.
2. Apygardų
administraciniai teismai Regionų administracinis teismas apie teismo
sprendimo modelinėje byloje, išnagrinėtoje apeliacine tvarka Lietuvos
vyriausiajame administraciniame teisme, kurioje pareiškėjo reikalavimai buvo
atmesti, įsiteisėjimą praneša individualiųjų vienarūšių bylų proceso šalims, išaiškindami
išaiškindamas teisę paduoti prašymą atnaujinti individualiosios
vienarūšės bylos nagrinėjimą ir tokio prašymo nepadavimo teisines pasekmes.
Jeigu per vieną mėnesį nuo pranešimo apie teismo sprendimą, kuriuo pareiškėjo
reikalavimai buvo atmesti modelinėje byloje, gavimo individualiosios vienarūšės
bylos proceso šalis nepaduoda prašymo atnaujinti individualiosios vienarūšės
bylos nagrinėjimą, skundas (prašymas, pareiškimas) individualiojoje vienarūšėje
byloje paliekamas nenagrinėtas. Per nustatytą terminą pateikus minėtą prašymą,
individualiosios vienarūšės bylos nagrinėjimas yra atnaujinamas.“
28 straipsnis. 1311 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 1311 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Viešojo administravimo subjektas ar tam tikrus viešojo administravimo
įgaliojimus turintis asmuo (pareiškėjas) įstatymų numatytais atvejais ir šiame
skirsnyje nustatyta tvarka gali kreiptis į Regionų apygardos administracinį
teismą su pareiškimu dėl teismo įsakymo dėl į valstybės, savivaldybių biudžetus
ar valstybės pinigų fondus nesumokėtų (negrąžintų) sumų priteisimo
(išieškojimo) iš fizinio ar juridinio asmens (skolininko).“
29 straipsnis. 1312 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 1312 straipsnio 2 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„2. Pareiškime dėl teismo įsakymo
išdavimo, be šio įstatymo 24 straipsnio 2 dalies 1, 3, 11 13 punktuose
ir 3 dalyje nustatytų reikalavimų, keliamų pareiškimo turiniui ir formai, turi
būti nurodyta:“.
30 straipsnis. 132 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 132 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„132
straipsnis. Apygardų administracinių teismų Regionų
administracinio teismo sprendimų apskundimas“.
2. Pakeisti 132 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Apygardų
administracinių teismų Regionų administracinio teismo sprendimai,
priimti nagrinėjant bylas pirmąja instancija, apeliacine tvarka per trisdešimt
kalendorinių dienų nuo sprendimo paskelbimo gali būti skundžiami Lietuvos
vyriausiajam administraciniam teismui.“
31 straipsnis. 134 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 134 straipsnio 2 dalies 10 punktą ir jį išdėstyti taip:
„10) apelianto prašymas bylą nagrinėti žodinio proceso tvarka, kai jis to pageidauja, taip pat pageidavimas dėl bylos nagrinėjimo naudojant informacines ir elektroninių ryšių technologijas (per vaizdo konferencijas, telekonferencijas ir kitaip) ir (arba) reikalavimas užtikrinti jam ir (ar) jo atstovui galimybę pasinaudoti teismo informacinėmis ir elektroninių ryšių technologijomis (vaizdo konferencijomis, telekonferencijomis ir kita) teismo patalpose;“.
32 straipsnis. 157 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 157 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Apygardos Regionų administracinio
teismo pirmininko siūlymu arba gavęs informaciją apie tai, kad gali būti
proceso administracinėje byloje atnaujinimo pagrindų, išimtiniais atvejais
teikimą atnaujinti procesą turi teisę paduoti Lietuvos vyriausiojo
administracinio teismo pirmininkas. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo
pirmininko teikimą nagrinėja didžiausią teisėjo darbo stažą turinčio teisėjo
skiriama teisėjų kolegija. Teikimu išreiškiamas tik informacinio pobūdžio
siūlymas svarstyti, ar nėra proceso atnaujinimo pagrindų, ir teisėjų kolegijai
jis nėra privalomas.“
33 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32 straipsnius ir šio straipsnio 4 dalį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.
2. Šio įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32 straipsniai įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.
3. Šiame įstatyme nustatytos bylų paskirstymo Regionų administracinio teismo teisėjams ir šio teismo teisėjų kolegijų sudarymo taisyklės taikomos po 2024 m. sausio 1 d. Regionų administraciniame teisme gautiems procesiniams dokumentams ir byloms.
4.
Teisingumo ministras iki 2022 m. gruodžio 31 d. ir Teisėjų taryba
iki 2023 m. gruodžio
31 d. priima
šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas