EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT-01402 Vilnius, tel. 8 706 63 687, faks. 8 706 63 679,

el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 

2018-04-

Nr.

 

Į 2018-04-16

Nr.            S-2018-2927

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. x-709 35 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-1939 atitikties europos sąjungos teisei

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 35 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1939 (toliau – Projektas), teikiame šias pastabas bei pasiūlymus.

Projekto 1 straipsniu yra siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo (toliau – Farmacijos įstatymas) 35 straipsnio 5 dalį ir numatyti, kad ligoninės vaistinė yra asmens sveikatos priežiūros įstaigos padalinys, kuris aprūpina asmens sveikatos priežiūros įstaigą vaistiniais preparatais ir vaistinių prekėmis. Taip pat siūloma numatyti, kad ligoninės vaistinėje (čia ir toliau pabraukta mūsų) būtų parduodami (išduodami) vaistiniai preparatai ir gyventojams.

Visų pirma atkreipiame Jūsų dėmesį į tai, kad šiuo metu vadovaujantis Farmacijos įstatymo 35 straipsnio 5 dalimi ligoninės vaistinė yra steigiama tam, kad vaistiniais preparatais ir (ar) ekstemporaliaisiais vaistiniais preparatais būtų aprūpinama ligoninė. Be to, vadovaujantis Farmacijos įstatymo 35 straipsnio 3 dalimi, gyventojams vaistiniai preparatai yra parduodami (išduodami) visuomenės vaistinėje.

Taigi, priėmus Projektu siūlomas nuostatas, viena vertus, ligoninės vaistines galės steigti visos asmens sveikatos priežiūros įstaigos. Kita vertus, vaistinius preparatus gyventojams parduoti (išduoti) galės tiek ligoninės vaistinė, tiek visuomenės vaistinė. Atitinkamai atkreipiame Jūsų dėmesį į problemas, kurias galėtų sukelti toks teisinis reguliavimas.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 8 straipsnio 1 punktu, valstybės ir savivaldybių asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros biudžetinės ir viešosios įstaigos yra Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos vykdomasis subjektas, o šios sistemos veiklai yra skiriami valstybės ir savivaldybių biudžeto ištekliai. Todėl siūlomas reguliavimas iš esmės reikštų, jog iš valstybės biudžeto galėtų būti steigiamos vaistinės, kurios rinkoje veiktų tokiais pačiais pagrindais kaip ir privačių juridinių asmenų steigiamos visuomenės vaistinės. Tokiais atvejais valstybės biudžeto lėšų panaudojimas ūkinės veiklos vykdymui suteiktų ligoninės vaistinėms pranašumą prieš privačias rinkoje veikiančias vaistines. Pažymime, kad toks reguliavimas galėtų prieštarauti Lietuvos Respublikos konstitucijos 46 straipsniui, kuriame, inter alia, yra numatyta, kad Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva; taip pat, kad įstatymas draudžia monopolizuoti gamybą ir rinką, saugo sąžiningos konkurencijos laisvę.

Toliau pažymime, jog iš valstybės biudžeto steigiamos vaistinės reikštų valstybės pagalbą, kaip ji yra suprantama pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 107 straipsnį. Šiame straipsnyje yra numatyta, kad valstybės pagalba yra laikoma valstybės narės bet kokia forma suteikta pagalba, kuri, palaikydama tam tikras įmones arba tam tikrų prekių gamybą, iškraipo konkurenciją arba gali ją iškraipyti, taip pat daro įtaką valstybių narių tarpusavio prekybai. Primintina, kad remiantis Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsniu valstybėms narėms nustatyta pareiga iš anksto pranešti Europos Komisijai apie ketinimus suteikti, pakeisti vidaus rinką ar konkurenciją galinčią pažeisti valstybės pagalbą, kad Europos Komisija galėtų iš anksto pateikti savo pastabas. Atitinkamai valstybė narė negali numatytų priemonių įgyvendinti iki bus gautas Europos Komisijos pritarimas.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, manytume, kad Projekto nuostatos turės esminės įtakos konkurencinei aplinkai. Kadangi Lietuvos Respublikos ūkio ministerija formuoja konkurencijos politiką, o Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba ją įgyvendina, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Seimo Statuto 138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume Projektui gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės bei Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos išvadą.

 

 

 

 

 

 

 

 

Generalinis direktorius                                                                                      Deividas Kriaučiūnas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Justė Prasauskienė, tel. 8 706 63 695, el. p. [email protected]